مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
تفاوت کراس اوور و شاسی بلند

تفاوت خودروهای کراس اوور و شاسی بلند چیست؟

این روزها بسیاری از خودروهای کراس اوور بزرگ را در بازار با عنوان خودرو شاسی بلند می‌شناسند. این مسئله هرچند رایج است اما آگاهی از تفاوت کراس اوور و شاسی بلند باعث می‌شود بتوان به‌راحتی این دو کلاس خودرویی را از هم تشخیص داد. در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت میان کراس اوور ها و شاسی بلندها و ویژگی هر یک از این دو کلاس خودرویی بپردازیم.

 

تفاوت کراس اوور و شاسی بلند در ساختار بدنه و شاسی

اصلی‌ترین تفاوت خودروهای کراس اوور و شاسی بلند به‌طور مشخص در طراحی و ساختار شاسی آن‌ها است تا جایی که اساسا خودروهای این دو کلاس را برحسب این موضوع از یکدیگر جدا می‌کنند. خودروهای کراس اوور (چه کراس اوور های کامپکت و چه کراس اوور های بزرگ) دارای شاسی یکپارچه هستند. مشابه این شاسی را می‌توان در خودروهای سواری هم دید. در مقابل شاسی بلندها دارای شاسی مستقل نردبانی هستند. این ساختار شاسی مشابه آن چیزی است که در بسیاری از وانت‌های بزرگ هم دیده می‌شود.

 

به این ترتیب می‌توان به‌راحتی کراس اوور ها و شاسی بلند ها را از یکدیگر تشخیص داد. برای این منظور کافی است شاسی دو خودرو را بررسی کنید. در صورتیکه شاسی و اتاق خودرو به‌صورت یکپارچه باشد، خودرو کراس اوور است. در مقابل اگر زیر خودرو شاسی مستقل و نردبانی دیدید، با خودرو شاسی بلند طرف هستید.

 

شاسی یکپارچه و شاسی مستقل چیست؟

در خودروهایی که شاسی یکپارچه دارند، کف خودرو با اتاق خودرو یکپارچه شده است و سیستم تعلیق و موتور و گیربکس بر روی همین بخش نصب می‌شود. این ساختار را در همه خودروهای سواری بازار می‌بینید و مشابه آن در کراس اوور ها هم دیده می‌شود. در این زمینه تفاوتی میان کراس اوور های کامپکتی مانندX22 MT Sport Luxury  یا X22 Pro با کراس اوور های بزرگ مانند تیگو ۸ پرو نیست. برخی از این خودروها اساسا بر روی شاسی یک خودرو سدان یا هاچ‌بک ساخته شده‌اند و به همین دلیل ویژگی‌های شاسی آن را هم به ارث برده‌اند. به‌عنوان نمونه ایکس ۲۲ پرو بر روی شاسی هاچ‌بک ۳۱۵ ساخته شده است.

 

در مقابل یک خودرو شاسی مستقل، در اصلی شاسی و اتاق جداگانه دارد و اتاق بر روی شاسی نصب می‌شود. شاسی این خودروها مانند شاسی است که در وانت‌ها یا کامیونت‌ها می‌بینیم. در حقیقت شاسی این خودروها یک مجموعه فولادی در طول و عرض خودرو است که موتور و سیستم تعلیق و سایر اجزا روی آن سوار است. اتاق این خودروها هم به‌طور جداگانه تولید و بر روی شاسی نصب می‌شود.

 

اصلی‌ترین ویژگی یک شاسی مستقل، توانایی بالای آن در جذب ضربات و مقاومت بسیار زیاد است. به همین دلیل خودروهای شاسی بلند توانایی آفرود مناسب‌تری دارند. در مقابل یک خودرو کراس اوور بزرگ مانند تیگو ۸ پرو مکس باوجود توانایی دو دیفرانسیل، به دلیل شاسی یکپارچه، برای آفرودهای سنگین مناسب نیست. علت این مسئله آن است که باوجود توان حرکتی در زمین‌های لغزنده، شاسی این خودرو در صورت ضربات جاده آسیب خواهد دید. در مقابل کراس اوور ها معمولا نرم‌تر و راحت‌تر هستند. به‌علاوه وجود شاسی مستقل باعث افزایش وزن خودروهای شاسی بلند می‌شود در حالی که در ابعاد مشابه، کراس اوور ها سبک‌تر هستند.

 

تفاوت کراس اوور ها و شاسی بلندها در سیستم انتقال قدرت

یکی دیگر از تفاوت میان خودروهای کراس اوور با خودروهای شاسی بلند، در سیستم انتقال قدرت آن‌هاست. خودروهای شاسی بلند به‌طور ذاتی برای حرکت در شرایط سخت طراحی می‌شود و به همین دلیل تقریبا همه آن‌ها از سیستم ۴WD استفاده می‌کنند. به این ترتیب و با کمک سیستم حرکتی چهار چرخ محرک و دنده‌های کمکی، می‌توانند از شرایط سخت عبور کنند.

 

در مقابل خودروهای کراس اوور معمولا دیفرانسیل جلو هستند چون نیازی به حرکت در شرایط سخت ندارند. البته در این کلاس هم شاهد عرضه کراس اوور های بزرگ با سیستم AWD هستیم که نمونه آن را می‌توان در مدل‌های پرو مکس خودرو تیگو ۸ دید. به این ترتیب این خودروها توانایی‌های مناسبی برای عبور از شرایط سخت و زمین‌های لغزنده و … دارند. در این خودروها معمولا دنده کمکی وجود ندارد و سیستم به‌طور خودکار وضعیت انتقال نیرو به چرخ‌ها را بررسی و مدیریت می‌کند. در این زمینه می‌توانید مقاله دیفرانسیل جلو یا عقب را نیز بخوانید.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

تفاوت خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در زمینه موتور

در زمینه موتور و گیربکس، به‌مرور تفاوت‌های بین شاسی بلندها و کراس اوور ها کمرنگ می‌شود. علت این مسئله آن است که در سال‌های اخیر، به دلیل برتری کراس اوور ها در بسیاری زمینه‌ها، هرروز شاهد گسترش حضور آن‌ها در بازار هستیم. به‌طور ویژه در این سال‌ها ابعاد کراس اوور ها بزرگ‌تر و موتور آن‌ها پرقدرت‌تر شده است. به این ترتیب عملا قدرت موتور کراس اوور ها، امروزه همپا و یا حتی بیشتر از شاسی بلندها است.

 

خودروهای شاسی بلند، به دلیل ابعاد بزرگ و وزن بیشتری که دارند، معمولا با موتور‌های بزرگ‌تری عرضه می‌شوند. در مقابل کراس اوور های کامپکت به دلیل آنکه باید بتوانند مصرف سوخت اقتصادی داشته باشند، معمولا از موتور‌های کم‌حجم‌تری استفاده می‌کنند. به همین دلیل به‌عنوان نمونه شاهد هستیم موتور X22 Pro حجمی معادل یک لیتر دارد. در مقابل موتور شاسی بلندها عمدتا حجمی بیش از ۲.۴ لیتر دارند و بسیاری از آن‌ها شش یا هشت سیلندر هستند.

 

البته در سال‌های اخیر وضعیت تغییر کرده است و شاهد عرضه کراس اوور های بزرگ با موتورهای پرقدرت نیز هستیم. به‌عنوان مثال هم‌اکنون تیگو ۸ پرو مکس با موتوری به قدرت ۲۵۴ اسب بخار تولید شده است در حالی که قدرت موتورهای چهار سیلندر تویوتا پرادو، عمدتا زیر ۲۰۰ اسب بخار است.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

مزیت‌های اقتصادی کراس اوور ها در مقابل شاسی بلندها

یکی از اصلی‌ترین دلایل گسترش حضور کراس اوور ها، قیمت مناسب آن‌ها نسبت به خودروهای شاسی بلند است. خودروهای شاسی بلند به‌طور معمول به دلیل اجزای بیشتر شاسی، نیاز به موتور قوی‌تر، ابعاد بزرگ‌تر و البته سیستم چهار چرخ محرک، گران‌تر از کراس اوور ها هستند. این در حالی است که عمده توانایی آن‌ها در زمینه آفرود است که خیلی کم به کار یک خریدار عادی می‌آید. در مقابل کراس اوور ها می‌توانند همان ابعاد بدنه و سطح امکانات و حتی قدرت موتور را با قیمت کمتر عرضه کنند در حالی که با سیستم AWD، از پس شرایط بد جاده هم برمی‌آیند. به این ترتیب اگر قصد آفرود سنگین ندارید، یک کراس اوور بزرگ به‌راحتی همه چیزهایی که از یک شاسی بلند انتظار دارید را با هزینه کمتر در اختیارتان می‌گذارد.

 

به‌علاوه وزن کمتر کراس اوور ها نسبت به شاسی بلندها باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز می‌شود. به این ترتیب نه‌تنها هزینه خرید کراس اوور ها ارزان‌تر است، بلکه هزینه استفاده از آن‌ها نیز پایین‌تر می‌آید. در بازارهای جهانی یکی از دلایل استقبال گسترده از کراس اوور ها در مقابل شاسی بلندها دقیقا همین مسئله مصرف سوخت است.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *