مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
بررسی موتور X22 Pro در پیست آزادی

موتور X22 Pro؛ بررسی کامل موتور X22 پرو

یکی از محبوب‌ترین محصولات برند ام وی ام، کراس‌اوور X22 Pro یا با نام کمتر آن MVM X22 Pro IE Turbo است. علاوه بر طراحی ظاهری و امکانات رفاهی، این خودرو به‌عنوان فیس لیفت ایکس ۲۲، موتور جدیدی نیز دارد. در این مطلب قصد داریم موتور X22 Pro را مورد بررسی قرار دهیم. موتور این خودرو توانسته ترکیبی از مصرف سوخت اقتصادی و قدرت مناسب را در قالب یک موتور کاملا جدید عرضه کند.

 

موتور X22 پرو نمونه‌ای سه سیلندر و مجهز به توربو شارژر است. استفاده از موتورهای کم‌حجم و نصب توربو شارژر برای افزایش توان آن‌ها، امروزه به روندی جهانی تبدیل شده است و چری هم از همین فرمول استفاده کرده است. به همین شکل شاهد هستیم موتور تیگو ۷ پرو نیز حجمی معادل ۱.۵ لیتر دارد یا موتور پرقدرت فونیکس FX با حجم ۱.۶ لیتر می‌تواند حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند.

 

در ایکس ۲۲ پرو هم از یک موتور کم‌حجم به همراه توربو شارژر استفاده شده است. به این ترتیب این موتور می‌تواند ترکیبی از مصرف سوخت مناسب و قدرت و گشتاور قابل قبول را ارائه کند. ترکیب این‌ها باعث شده است X22 پرو به انتخاب مناسبی برای جوانان و خانواده‌ها تبدیل شود. در این زمینه همچنین می‌توانید مشخصات فنی X22 پرو را نیز بررسی کنید.

 

مشخصات موتور X22 Pro

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، موتور X22 پرو یک نمونه سه سیلندر است. موتور ایکس ۲۲ پرو در هر سیلندر ۴ سوپاپ دارد و به این ترتیب درمجموع ۱۲ سوپاپ بر روی این موتور نصب شده است. نیمی از این سوپاپ‌ها در مسیر ورود هوا و نیمی دیگر در مسیر خروج دود نصب شده‌اند.

موتور این خودرو از سیستم VVT یا زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها بهره می‌برد. این سیستم پیشرفته می‌تواند باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را به‌صورت مستقل کنترل کند. به این ترتیب در دورهای موتور پایین مصرف سوخت را کاهش می‌دهد و در مقابل در دورهای موتور بالا قدرت بیشتر می‌شود.

 

حجم موتور X22 Pro هرچند به‌طور عمومی معادل ۱ لیتر اعلام می‌شود اما به‌طور دقیق برابر با ۹۹۸ سی‌سی است. این حجم، از ترکیب حجم هر یک از سیلندرها از فاصله بین نقطه مرگ بالا و پایین پیستون به دست می‌آید.

 

موتور X22 پرو باوجود حجم کم می‌تواند ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. به این ترتیب این موتور سه سیلندر و کم‌حجم، قدرتی برابر با موتورهای ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی دارد و گشتاور آن از این موتورها بالاتر است. راز قدرت مناسب و گشتاور بالای موتور ایکس ۲۲ پرو بهره‌گیری از توربو شارژر بر روی این موتور است. به این ترتیب این موتور می‌تواند بیش از ۱۰۰ اسب بخار به ازای هر لیتر حجم موتور تولید کند.

 

موتور X22 پرو

 

نقش توربو شارژر در موتور X22 Pro چیست؟

توربو شارژر وظیفه دارد هوای بیشتری را به داخل موتور پمپ کند تا موتور بتواند با تزریق سوخت بیشتر، قدرت بیشتری تولید کند. در موتور X22 پرو هم توربو شارژر همین وظیفه را دارد و کمک می‌کند توان موتور افزایش پیدا کند. به این ترتیب با تزریق هوای بیشتر به داخل موتور، سوخت بیشتری هم تزریق می‌شود. با این کار، موتور می‌تواند از حجم موتور ثابت، قدرت بیشتری به دست آورد.

 

البته باید در نظر بگیرید نصب توربو شارژر بر روی موتور خودرو مزیت‌های دیگری هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها افزایش گشتاور موتور است. به همین دلیل است که موتور ایکس ۲۲ پرو باوجود حجم کم، می‌تواند گشتاوری بیشتر از موتورهای با حجم بالاتر از خود تولید کند.

 

یک مزیت دیگر استفاده از توربو شارژر در موتور این خودرو، رسیدن به گشتاور بالا در دور موتور پایین است. به‌عنوان نمونه در موتور کراس‌اوور محبوب برند ام وی ام، حداکثر گشتاور در دور موتور ۱۷۵۰ به دست می‌آید. رسیدن به گشتاور بالا در دور موتور پایین کمک می‌کند خودرو کشش بیشتری داشته باشد. این مسئله در شتاب‌گیری‌های میانی و حرکت در جاده‌های کوهستانی به‌خوبی خود را نشان می‌دهد. به این ترتیب راننده تقریبا همیشه حداکثر گشتاور را در اختیار دارد و می‌تواند به‌خوبی توان خودرو را مدیریت کند.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

آیا توان موتور ایکس ۲۲ پرو مناسب است؟

بعد از رونمایی از X22 Pro با موتور سه سیلندر ۱ لیتری، بعضی از علاقه‌مندان به خودرو بدون بررسی و تست X22 پرو معتقد بودن این خودرو توان حرکتی مناسبی ندارد. دلیل اصلی آن‌ها حجم کم موتور و سه سیلندر بودن آن بود و با این استدلال، معتقد بودن این خودرو قدرت کافی برای حرکت را نخواهد داشت. در عمل اما شرایط کاملا متفاوت است و X22 Pro نشان داده که خودرو مناسبی برای شهر و جاده است.

 

بررسی موتور یک خودرو با توجه به حجم و یا تعداد سیلندر نمی‌تواند ارزیابی مناسبی باشد. در این زمینه باید به قدرت و گشتاور توجه کرد چراکه این دو عامل است که بر روی جاده خودرو را به پیش می‌برد. در این زمینه، X22 پرو برخلاف حجم کم موتور، توان مناسبی دارد و می‌تواند به‌خوبی خود را نشان دهد.

 

برای مثال باید در نظر بگیرید این خودرو با حجم موتور ۱ لیتر، قدرت و گشتاوری برابر با موتورهای ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپه (مانند موتور تندر ۹۰ یا پژو ۲۰۶ تیپ ۵) دارد. جالب‌تر اینکه در زمینه گشتاور حتی اندکی از هر دو خودرو بهتر است و مهم‌تر اینکه گشتاور آن در دور موتور پایین‌تری به دست می‌آید. به این ترتیب رفتار این خودرو در جاده شبیه به خودروهای ۱.۶ لیتری موجود در ایران است با این تفاوت که کشش بهتری در مسیرهای شیب‌دار و توان بیشتری در شتاب‌گیری‌های میانی دارد.

 

موتور X22 Pro

 

جمع‌بندی در زمینه موتور ام وی ام X22 پرو

با این حساب و در یک جمع‌بندی باید گفت X22 Pro با توجه به موتور ۱ لیتری خودرو ضعیفی نیست و در جاده می‌تواند پا به‌پای دیگر خودروها حرکت کند. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که این خودرو یک کراس‌اوور جمع‌وجور است و هرچند ظاهر اسپرتی دارد ولی قرار نیست نقش یک خودرو اسپرت را بازی کند. با این شرایط خرید X22 Pro می‌تواند یک انتخاب معقول برای جوان‌ترها و همچنین خانواده‌های کوچک باشد.

 

مراقبت از موتور X22 پرو

موتور این خودرو تست‌های متعدد دوام را در دورهای بالا و تحت شرایط دمایی مختلف پشت سر گذاشته است و از این جهت دوام آن تضمین شده است. با این وجود رعایت بعضی نکات می‌تواند به افزایش دوام آن کمک کند.

 

همان‌طور که گفتیم موتور X22 Pro از توربو شارژر برای تقویت توان استفاده می‌کند. توربو شارژر حساسیت زیادی به روغن موتور دارد و به همین دلیل همیشه باید سرویس‌های دوره‌ای موتور را در زمان تعیین شده و در خدمات پس از فروش مدیران خودرو انجام دهید. مسئله روغن غیر از توربو شارژر، برای کارکرد مناسب سیستم VVT این خودرو هم مهم است و در صورت نامناسب بودن روغن، ممکن است صدایی از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های این خودرو شنیده شود.

 

به‌علاوه برای حفاظت از توربو شارژر این خودرو، پیشنهاد می‌کنیم در هوای سرد، زمان کمی را برای گرم شدن موتور اختصاص دهید و سپس حرکت کنید. در چند دقیقه اول رانندگی هم با دور موتور پایین حرکت کنید تا موتور بتواند به‌خوبی گرم شود. همچنین برای خاموش کردن موتور (پس از یک رانندگی طولانی) هم بهتر است در حدود یک دقیقه صبر کنید تا توربو شارژر خنک شود و بعد موتور را خاموش کنید.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

(تصاویر از چری / خودروبانک / دیجیاتو)

 

شرایط فروش MVM X22 Pro

در حال حاضر، شرایط فروش X22 Pro از سوی آسیا خودرو به‌عنوان نماینده مدیران خودرو فراهم شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با خط ویژه ۵ رقمی ویژه ۷۵۱۵۱-۰۲۱ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید شماره تلفن خود را در کادر زیر ثبت کنید تا کارشناسان آسیا خودرو بهترین شرایط فروش ایکس ۲۲ پرو را برای شما ارسال کنند.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *