مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
موتور تیگو ۸ پرو مکس

موتور تیگو ۸ پرو مکس؛ بررسی قوی‌ترین موتور بازار ایران

 تیگو ۸ پرو مکس به‌عنوان مدل دو دیفرانسیل از لوکس‌ترین خودرو بازار ایران، مدتی قبل معرفی و فروش آن در بازار ایران آغاز شده است. یکی از اصلی‌ترین مشخصات این خودرو، موتور پرقدرت آن است که باعث می‌شود عنوان قوی‌ترین خودرو بازار ایران را به دست آورد. در این مطالب به بررسی موتور تیگو ۸ پرو مکس می‌پردازیم و آن را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم. موتور تیگو ۸ پرو مکس، با مجموعه‌ای از فناوری‌های برتر و در همکاری با برترین برندهای جهان، می‌تواند قدرت و گشتاور زیادی را در اختیار راننده این خودرو قرار دهد.

 

مشخصات موتور تیگو ۸ پرو مکس

حجم موتور تیگو ۸ پرو مکس، معادل ۲ لیتر است که نشان می‌دهد هر یک از چهار سیلندر آن، حجمی برابر با نیم لیتر (۵۰۰ سی‌سی) در زمان باز شدن کامل پیستون دارند. هر سیلندر این خودرو چهار سوپاپ دارد که توسط سیستم VVT کنترل می‌شوند و می‌توانند مستقل عمل کنند.

 

تیگو ۸ پرو مکس از توربو شارژر، اینتر کولر، سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها و سیستم تزریق مستقیم سوخت استفاده می‌کند و به این ترتیب می‌تواند با حجم ۲ لیتر، قدرت زیادی را در اختیار راننده قرار دهد. قدرت موتور تیگو ۸ پرو مکس معادل ۲۵۴ اسب بخار است و به این ترتیب از هر لیتر حجم موتور می‌تواند ۱۲۷ اسب بخار قدرت تولید کند. به این ترتیب موتور این خودرو از تمامی موتور های ۲.۴ لیتری خودروهای وارداتی ایران بیشتر است.

 

در کنار این‌ها و شاید مهم‌تر، گشتاور موتور تیگو ۸ پرو دو دیفرانسیل است؛ گشتاور موتور این خودرو ۳۹۰ نیوتون متر است. این گشتاور بالا که در دورهای موتور پایین موتور به دست می‌آید، باعث می‌شود Tiggo 8 Pro max، کشش بسیار مناسبی در جاده و به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی داشته باشد.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

استفاده از توربو شارژر برای افزایش توان موتور تیگو ۸ پرو مکس

قبلا به‌طور مفصل در مورد توربو شارژر صحبت کرده‌ایم و از نقش آن در افزایش توان موتور خودرو گفته‌ایم. در موتور فونیکس تیگو ۸ پرومکس نیز توربو شارژر همین وظیفه را دارد. به این ترتیب موتور ۲ لیتری این خودرو می‌تواند قدرتی برابر با موتور های سه لیتری و بالاتر تنفس طبیعی داشته باشد.

 

با کمک توربوشارژر، هوای محیط اطراف قبل از ورود به موتور خودرو فشرده شده و سپس وارد موتور می‌شود. به این ترتیب و با توجه به فشرده شدن هوا، در یک حجم ثابت از هوا (حجم هر سیلندر)، مقدار هوا یا به‌طور دقیق‌تر مقدار اکسیژن بیشتری وجود دارد. وجود اکسیژن بیشتر برای احتراق به معنای آن است که موتور خودرو می‌تواند سوخت بیشتری را هم تزریق کند. به این ترتیب ترکیب سوخت و هوای بیشتر باعث می‌شود موتور قدرت بیشتری تولید کند.

 

علاوه بر این‌ها، موتور این خودرو به اینتر کولر هم مجهز است. اینتر کولر قطعه شبیبه به رادیاتور خودرو است که البته در مسیر هوای موتور قرار می‌گیرد. وظیفه این قطعه نیز مانند رادیاتور خودرو است اما به‌جای آب، هوای ورودی به موتور را خنک می‌کند. با خنک شدن هوای ورودی، باز هم شاهد فشرده‌تر شدن هوا خواهیم بود و این مسئله نیز به تقویت قدرت موتور کمک می‌کند.

 

البته توربو شارژر تیگو ۸ پرو مکس، علاوه بر تقویت توان، بر روی تقویت گشتاور خروجی نیز نقش موثری دارد. به‌علاوه به دلیل همین توربو شارژر و البته تنظیمات موتور است که گشتاور بالای این خودرو در دورهای پایین موتور به دست می‌آید که مزیت بسیار مهمی است.

 

نقش سیستم تزریق مستقیم سوخت در قدرت موتور تیگو ۸ دو دیفرانسیل

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، موتور تیگو ۸ پرو مکس از سیستم تزریق مستقیم سوخت برای افزایش توان و کارآیی استفاده می‌کند. این سیستم نقش موثری در افزایش توان دارد و به‌علاوه باعث می‌شود از حجم مشخصی از سوخت، قدرت بیشتری استخراج شود.

 

سیستم تزریق مستقیم سوخت یا GDI، برخلاف سیستم‌های انژکتوری عادی، سوخت را نه در مسیر هوای ورودی به موتور، که به‌طور مستقیم در محفظه احتراق تزریق می‌کند. به‌علاوه در این سیستم، سوخت با فشار بسیار زیاد به محفظه احتراق پاشیده می‌شود تا جایی که سوخت به شکل پودری با ذرات بسیار ریز در می‌آید.

 

مجموع این دو عامل یعنی پاشش مستقیم سوخت در محفظه احتراق و تبدیل سوخت به ذرات ریز، باعث می‌شود سوخت وارد شده به موتور تیگو ۸ دو دیفرانسیل، بسیار بهتر و کامل‌تر با هوا ترکیب شده و بسوزد. به این ترتیب حجم برابر سوخت، این موتور می‌تواند قدرت بیشتری استخراج کند. به‌علاوه در این شرایط موتور مدل‌های پرو مکس می‌تواند سناریوهای مختلفی را برای پاشش سوخت پیاده کند تا همیشه در بهترین وضعیت باشد. به‌عنوان مثال به کمک این سیستم می‌تواند در شرایط فشار کم بر روی موتور، مخلوط را رقیق‌تر کرد تا مصرف سوخت پایین بیاید. در مقابل و در شرایط افزایش فشار روی موتور، مخلوط غنی‌تر شده و با ورود هوای بیشتر، قدرت بالا می‌رود.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها

در کنار موارد عنوان شده در بالا، موتور تیگو ۸ پرو مکس به سیستم پیشرفته زمان بندی متغیر سوپاپ ها از نوع دوگانه یا DVVT نیز مجهز است. با سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها، زمان باز شدن و بسته شدن سوپاپ‌ها مستقیما با حرکت میل بادامک تنظیم نمی‌شود بلکه برحسب دور موتور و فشار کاری موتور، سوپاپ‌ها می‌توانند به‌صورت مستقل باز و بسته شوند. در سیستم دوگانه، کنترل باز و بسته شدن سوپاپ‌های دود و هوا به‌صورت مستقل انجام می‌شود که مدیریت بسیار بهتری را در اختیار ECU قرار می‌دهد.

 

مزیت بزرگ این سیستم آن است که می‌تواند برحسب نیاز موتور به هوا و همچنین حجم گازهای خروجی، زمان باز شدن و بسته شدن سوپاپ‌های دود و هوا را تغییر دهد. به این ترتیب در دورهای موتور پایین، سوپاپ هوا زودتر بسته می‌شود تا در شرایطی که به قدرت بالای موتور نیازی نیست، از مصرف سوخت کاسته شود. در مقابل و در دورهای موتور بالا، سوپاپ هوا می‌تواند مدت بیشتری باز بماند تا هوا و سوخت بیشتری به موتور برسد.

 

مجموع این‌ها باعث می‌شود موتور در دورهای پایین مصرف سوخت بسیار کمتری داشته باشد و در مقابل، با افزایش دور موتور، قدرت و گشتاور موتور افزایش پیدا کند. به این ترتیب دست طراحان موتور برای سناریوهای مختلف کاملا باز است و می‌توانند از بین یک موتور با توان بیش از ۲۵۰ اسب بخار و موتوری با مصرف سوخت بسیار پایین، وضعیت‌های مختلف را برحسب نیاز تنظیم کنند.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *