مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
موتور تیگو ۸ پرو

موتور تیگو ۸ پرو

یکی از ویژگی‌های مهم تیگو ۸ پرو (در کنار آپشن های این خودرو) توان بالای موتور آن است تا جایی که پیش از عرضه مدل‌های پرو مکس، این خودرو قوی‌ترین موتور تولید شده در ایران را داشت. در این مطلب به بررسی موتور تیگو ۸ پرو می‌پردازیم و آن را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم. یکی از موارد مهم در بررسی موتور تیگو ۸ پرو، ویژگی‌های فنی پیشرفته آن است که باعث می‌شود این موتور بتواند باوجود حجم کم، قدرت و گشتاور بالایی تولید کند.

 

مشخصات موتور تیگو ۸ پرو

پیش از هر چیز بهتر است نگاهی کوتاه به مشخصات موتور تیگو ۸ پرو داشته باشیم. موتور این خودرو چهار سیلندر است و به‌وسیله توربو شارژر تقویت می‌شود ضمن آنکه از سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز بهره می‌برد. حجم موتور تیگو ۸ پرو معادل ۱.۶ لیتر و قدرت موتور این خودرو معادل ۱۹۷ اسب بخار است. همچنین موتور تیگو ۸ پرو می‌تواند ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند.

 

مزیت بزرگ تیگو ۸ پرو، تولید قدرت زیاد از حجم موتور محدود است. به این ترتیب موتور این خودرو به ازای هر لیتر حجم موتور می‌تواند ۱۲۳ اسب بخار قدرت تولید کند که رقم بالایی است. به‌علاوه باید به گشتاور بالای موتور این خودرو هم اشاره کنیم که نقش مهمی در کشش زیاد تیگو ۸ پرو دارد. مجموع این عوامل باعث می‌شود باوجود ابعاد نسبتا بزرگ، شتاب تیگو ۸ پرو کمتر از ۹ ثانیه باشد.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

نقش توربو شارژر در موتور تیگو ۸ پرو

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، یکی از ویژگی‌های موتور تیگو ۸ پرو که به افزایش قدرت موتور این خودرو کمک می‌کند، استفاده از توربو شارژر است. به این ترتیب موتور تیگو ۸ پرو می‌تواند باوجود حجم کم، قدرت بالایی را در اختیار راننده قرار دهد.

 

پیش از این به‌طور مفصل در زمینه توربو شارژر مواردی را عنوان کرده‌ایم. موتور برای کارکرد خود نیاز به ترکیب سوخت و هوا دارد اما این دو بخش باید با نسبت مشخصی با هم ترکیب شوند. به این ترتیب برای افزایش توان موتور نمی‌توان سوخت بیشتری را به موتور تزریق کرد چون باید متناسب با آن هوای بیشتری هم به موتور خودرو برسد. این اتفاق در حالت طبیعی و در موتورهای تنفس طبیعی رخ نمی‌دهد. به همین دلیل در این موتورها برای افزایش توان باید حجم موتور را بیشتر کرد و یا تعداد سیلندرها را افزایش داد.

 

عملکرد توربو شارژر در تیگو ۸ پرو

در حالت عادی موتور خودرو در مرحله مکش، هوا را از محیط اطراف خودرو به داخل سیلندر می‌کشد. در این شرایط، مقدار هوایی که وارد موتور می‌شود، برابر با حجم هر یک از سیلندرها است. به این ترتیب موتور نمی‌تواند در هیچ حالتی، هوای بیشتری از حجم سیلندر دریافت کند. اگر بخواهیم با تزریق سوخت بیشتر، قدرت بیشتری از موتور بگیریم باید بتوانیم هوای بیشتر را هم به موتور تزریق کنیم تا نسبت این دو به هم نخورد. این دقیقا کاری است که توربو شارژر انجام می‌دهد. توربو شارژر با فشرده کردن هوا، در یک حجم مشخص می‌تواند هوا (یا به‌طور دقیق‌تر اکسیژن بیشتری) را در اختیار موتور قرار دهد.

 

توربو شارژر موتور تیگو ۸ پرو نیز دقیقا همین کار را می‌کند. در این حالت، توربوشارژر هوا را فشرده کرده و به داخل سیلندر می‌فرستد. به این ترتیب هر یک از سیلندرهای این خودرو می‌توانند میزان بیشتری اکسیژن را در هر مرحله از مکش دریافت کنند. دریافت اکسیژن بیشتر به معنای آن است که موتور می‌تواند سوخت بیشتری را هم تزریق کند. به این ترتیب تیگو ۸ پرو می‌تواند قدرت بیشتری را به ازای هر سیلندر حجم موتور تولید کند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

به‌علاوه باید به این نکته هم اشاره کنیم که هوا قبل از ورود به موتور، از طریق اینتر کولر خنک می‌شود. اینتر کولر قطعه‌ای شبیه به رادیاتور خودرو است که البته به‌جای آب، هوا در آن جریان پیدا می‌کند. این هوای عبوری، پس از گذشتن از اینتر کولر خنک شده و به این ترتیب فشرده‌تر نیز می‌شود.

 

در کنار این‌ها باید به استفاده از سیستم زمابندی متغیر سوپاپ ها نیز اشاره کنیم. این سیستم اجازه می‌دهد سوپاپ دود و هوا به شکل مستقل رفتار کنند و سوپاپ ها نیز به‌طور مستقیم با حرکت پیستون جابجا نشوند. به این ترتیب بسته به دور موتور، ممکن است سوپاپ هوا زودتر یا دیرتر از زمان لازم بسته شود. با این کار از یک‌طرف مصرف سوخت پایین می‌آید و از طرف دیگر قدرت و به‌ویژه گشتاور بالاتر می‌رود. این دقیقا اتفاقی است که در تیگو ۸ پرو رخ می‌دهد و باعث می‌شود این خودرو بتواند یکی از قوی‌ترین خودروهای تولید شده در ایران را از آن خود کند.

 

عملکرد سیستم تزریق مستقیم سوخت در موتور تیگو ۸ پرو

یکی دیگر از عوامل موثر بر توان بالای موتور تیگو ۸ پرو، استفاده از سیستم پیشرفته تزریق مستقیم سوخت یا GDI است. این سیستم علاوه بر آنکه باعث افزایش توان موتور این خودرو می‌شود، به کاهش آلایندگی نیز کمک می‌کند. به این ترتیب چری توانسته ترکیب مناسبی از کارآیی و کاهش آلایندگی را فراهم کند.

 

در سیستم‌های عادی (موتورهای انژکتوری)، انژکتور سوخت را به درون منیفولد هوا می‌فرستد و سوخت در اینجا با هوا ترکیب می‌شود. سوختی که به این ترتیب وارد می‌شود به‌صورت قطرات ریز است و به این ترتیب نمی‌تواند به‌طور کامل با هوا ترکیب شود. در مقابل در موتورهایی دارای سیستم تزریق مستقیم سوخت مانند موتور تیگو ۸ پرو، سوخت به‌جای منیفولد هوا، مستقیما به درون محفظه احتراق تزریق می‌شود. به‌علاوه در اینجا فشار تزریق سوخت بسیار بالا است به شکلی که سوخت در لحظه پاشش به شکل پودر در می‌آید. به‌علاوه در اینجا می‌تواند سوخت را نه در مرحله مکش، که در اوایل مرحله تراکم وارد محفظه احتراق کرد.

 

به این ترتیب در موتورهای GDI، سوخت می‌تواند بسیار بهتر با هوا ترکیب شود و به‌علاوه در زمان بهتری وارد موتور می‌شود. ترکیب بهتر سوخت، به معنای آن است که از یک حجم ثابت از بنزین، می‌تواند انرژی بیشتری گرفت. به این ترتیب این موتورها می‌توانند قدرت بیشتری تولید کرده و پاک‌تر کار کنند.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *