مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
کم شدن پرتاب باد کولر ماشین

سوال روز: کم شدن پرتاب باد کولر ماشین؛ دلیل کم شدن پرتاب باد کولر خودرو چیست؟

در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ارسال کنیم. سوال این بخش، در مورد کم شدن پرتاب باد کولر ماشین است و اینکه چرا پرتاب باد کولر خودرو کم میشود؟

 

سوال: کولر خودرو من خوب خنک می‌کند ولی چند وقتی است پرتاب باد کولر کم شده. باد کولر هنوز خنک است ولی شدت باد کم شده و اتاق گرم می‌شود. دلیل کم شدن پرتاب باد کولر ماشین چیست و آیا می‌شود کم شدن پرتاب باد کولر خودرو را درست کرد؟

 

گاهی بعضی از مالکین خودرو از قدرت کم کولر خودرو برای خنک کردن کابین گله می‌کنند. این مشکل حتی با تنظیم میزان گاز کولر هم برطرف نمی‌شود و همچنان باوجود آنکه باد خارج شده در دریچه‌ها نسبتا خنک است، راننده و به‌ویژه سرنشینان عقب احساس گرما می‌کنند. علت اصلی این مسئله به کم شدن پرتاب باد کولر ماشین بازمی‌گردد، امری که باعث می‌شود کولر خودرو نتواند حجم هوای مناسبی را در کابین به گردش در آورد. اما دلیل کم شدن پرتاب باد کولر خودرو چیست؟ اصلی‌ترین دلایل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گرفتگی فیلتر هوای کابین
  • کثیف بودن اواپراتور
  • مشکل در فن کابین و کاهش دور فن

 

ساختار کولر خودرو و کم شدن پرتاب باد کولر ماشین

قبل از بررسی دلیل کم شدن پرتاب باد کولر خودرو، بد نیست نگاهی کوتاه به ساختار کولر خودرو داشته باشیم چراکه دانستن این ساختار می‌تواند به دانستن دلیل کم شدن پرتاب باد کولر ماشین کمک کند.

 

در زمان کارکرد کولر خودرو، گاز فشرده شده از کمپرسور خودرو به فضایی پشت داشبورد می‌رسد و در آنجا وارد اواپراتور (که ظاهرش شبیه به رادیاتور دارد) می‌رود. پشت اواپراتور، یک فن قرار دارد که هوا را با فشار به اواپراتور می‌دمد و به این ترتیب هوای گرم در مجاورت با لوله‌های سرد اواپراتور خنک شده و وارد کابین خودرو می‌شود.در ادامه گاز گرم شده بار دیگر به مسیر خود ادامه می‌دهد و به سمت کمپرسور حرکت می‌کند تا فشرده شده و سیکل بسته خود را تکرار کند.

 

در همین توضیح کوتاه می‌توانید دو مورد از اصلی‌ترین متهم‌های کم شدن قدرت پرتاب باد کولر خودرو را پیدا کنید؛ اواپراتور و فن.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

نقش فن و اواپراتور در کم شدن قدرت پرتاب باد کولر خودرو

یکی از دلایل کم شدن قدرت پرتاب باد کولر خودرو، گرفتگی پره‌های اواپراتور است. همان‌طور که گفتیم، اواپراتور هم ساختاری شبیه به رادیاتور دارد و به همین دلیل ممکن است به‌مرور زمان، پره‌های آن با ذرات گرد و خاک و آلودگی‌های هوا پوشیده شده باشد. در این شرایط، باد فن از بین پره‌ها عبور نمی‌کند و به همین دلیل حجم هوای کمتری وارد کابین خودرو می‌شود. این مسئله باعث کم شدن قدرت پرتاب باد کولر خواهد شد.

 

از طرف دیگر بخشی از این مسئله می‌تواند به کاهش توان فن کولر مرتبط باشد. فن کولر با کمک یک الکتروموتور کار می‌کند و مانند هر قطعه برقی دیگری ممکن است به‌مرور کارکرد و توان خود را از دست بدهد و دیگر نتواند حجم کافی از هوا را وارد سیستم کند. به‌علاوه پره‌های این فن هم باید مورد بررسی قرار گیرد چراکه کثیف شدن آن‌ها هم باعث سنگین شدن فن و کم شدن دور آن می‌شود.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

لزوم تعویض فیلتر هوای کابین

در کنار موارد عنوان شدن، یکی از اصلی‌ترین دلایل کم شدن پرتاب باد کولر خودرو، در خودروهای مجهز به فیلتر کابین، گرفتگی این فیلتر است که باید تعویض شود. فیلتر هوای کابین معمولا جایی در پشت یا زیر داشبورد است و هرچند مانند فیلتر هوای موتور نیاز به بازبینی و تعویض در هر سرویس دوره‌ای ندارد، اما در فواصل زمانی طولانی‌تر باید آن را باز و در صورت نیاز تعویض کنید.

 

این فیلتر هوای ورودی به داخل کابین را تصفیه می‌کند و به همین دلیل در مجاورت آلودگی‌ها هوا (ذرات معلق، دوده و حتی حشرات ریز) است و به‌مرور زمان مجاری آن بسته می‌شود. بسته شدن مجاری فیلتر کابین مانع از ورود مناسب هوا به سمت سیستم تهویه می‌شود و قدرت پرتاب باد را کاهش می‌دهد.

 

در این زمینه می‌توانید مطلب وارد شدن آب به اتاق خودرو در زمان استفاده از کولر را نیز بخوانید. همچنین برای تعویض فیلتر کابین محصولات مدیران خورو و خدمات پس از فروش مدیران خودرو تهران، می‌توانید با آسیا خودرو تماس بگیرید. همکاران ما با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ آماده پاسخگویی هستند.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *