مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
کولر خودرو

سوال روز؛ وارد شدن آب به اتاق خودرو در زمان استفاده از کولر

در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ما ارسال کنیم. این بار به سراغ سیستم تهویه خودرو رفته‌ایم. در بعضی خودروها، در زمان استفاده از کولر، آب کولر خودرو زیر پای راننده یا سرنشین جمع می‌شود. آیا این جمع شدن آب عادی است یا نشانه خرابی سیستم است؟

 

سوال: در زمان استفاده از کولر خودرو، از دریچه‌های داخل کابین در زیر پای راننده و سرنشین آب زیادی وارد کابین می‌شود. دلیلش چیست؟

 

آشنایی با ساختار کولر خودرو

پیش از پرداختن به پاسخ سوال، بهتر است با ساختار کولر خودرو آشنا شویم. با آگاهی از شکل کارکرد کولر، بهتر می‌توان در مورد منشا آبی که وارد کابین می‌شود مطلع شد. سیستم کولر خودرو یا با عنوان دقیق‌تر ایرکاندیشن خودرو، عملکردی شبیه به کولرهای موسوم به گازی و یا یخچال منزل دارد.

 

در کولر خودرو، جریان گاز درون آن در کندانسور (که بخشی شبیه به رادیاتور است و در کنار یا جلوی رادیاتور خودرو نیز نصب می‌شود) گرمای خود را تا حدی از دست می‌دهد. در ادامه این گاز که کمی سرد شده است به کمپرسور خودرو می‌رود و در آنجا فشرده می‌شود. این گاز فشرده شده در ادامه مسیر خود به سمت اتاق خودرو حرکت می‌کند و به بخشی موسوم به اواپراتور می‌رسد.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

اواپراتور شبیه به رادیاتور خودرو است و اما برخلاف رادیاتور و البته کندانسور، سرد است. در ادامه یک دمنده که اصطلاحا فن کولر نامیده می‌شود باد را به اواپراتور می‌دمد. هوا در برخورد با اواپراتور سرد شده و درون کابین راه پیدا می‌کند. با این عمل دمای گاز بالاتر می‌رود و گرم می‌شود و در ادامه سیکل آن به سمت کندانسور ادامه پیدا می‌کند.

 

آب در کولر خودرو از کجا می‌آید؟

سرد بودن اواپراتور باعث می‌شود رطوبت هوا به‌صورت قطرات آب روی آن جمع شوند. در کولرهای گازی هم این آب وجود دارد و از طریق یک مسیر جداگانه از داکت کولر خارج می‌شود. به‌طور معمول آبی که در این بخش جمع می‌شود به دلیل آنکه اواپراتور در داخل اتاق خودرو نصب نشده، به زیر خودرو می‌ریزد. در این حالت جمع شدن آب روی اواپراتور مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

برای آگاهی از سیستم تهویه محصولات فونیکس، می‌توانید مقاله سیستم تهویه تیگو ۷ پرو را بخوانید.

 

اما در خودروی مورد اشاره در این سوال، مشکلی در آب‌بندی این بخش وجود دارد که باعث می‌شود این آب جمع شده، از مجاری هوا وارد اتاق خودرو شود. برای رفع این مشکل باید با کمک تعمیرکار اتصالات این بخش را بررسی کنید. برای این کار در ابتدا می‌توانید وضعیت را از داخل موتور بررسی کنید. در صورتیکه مشکل را پیدا نکردید، باید داشبورد باز شود تا به اواپراتور دسترسی پیدا کنید. این کار نیاز به تجربه و تخصص دارد و بهتر است توسط متخصصین انجام شود.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

درر نظر داشته باشید با توضیحات بالا، ریختن آب در زیر خودرو در زمان روشن بودن کولر امری طبیعی است. این مسئله به‌ویژه در مناطق مرطوب (مانند اطراف دریا) بسیار عادی است. این آب از اواپراتور خارج شده و به زیر خودرو می‌ریزید. به این ترتیب بدون آنکه آب کولر خودرو مشکلی ایجاد کند از زیر خودرو خارج می‌شود.

 

می‌توانید مقاله مقایسه سیستم تهویه مطبوع فونیکس تیگو ۷ و تیگو ۸ پرو را نیز بخوانید.

 

برای ارسال سوالات خود به این بخش، می‌توانید آن را زیر همین پست کامنت کنید.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *