مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
باتری ماشین با آمپر بالا

سوال روز: باتری ماشین آمپر بالا؛ آیا استفاده از باطری خودرو با آمپر بالاتر واقعا مفید است؟

در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ما ارسال کنیم. سوال این بخش، در مورد باتری خودرو و استفاده از باتری ماشین آمپر بالا برای خودرو و مزایا و معایب آن است. به همین دلیل در این مطلب به سراغ باطری خودرو رفته‌ایم.

 

سوال: آیا تعویض باطری ماشین با مدلی قوی‌تر و با آمپر بالاتر مفید است؟ آیا باتری ماشین آمپر بالا مشکلی ایجاد می‌کند؟

 

وظیفه باتری ماشین چیست؟

پیش از پاسخ به سوال شما، بهتر است یک‌بار وظایف باتری ماشین را بررسی کنیم. از این طریق بهتر می‌توان در زمینه استفاده از باتری ماشین آمپر بالا به‌جای باتری اصلی خودرو تصمیم گرفت.

 

به‌طور معمول باطری خودرو در زمان استارت زدن به کار می‌آید و وظیفه دارد نیروی لازم برای جرقه‌زنی خودرو و مهم‌تر از آن برای به حرکت در آوردن موتور را تولید کند. این کار البته وظیفه مهم است و باتری باید بتواند توان لازم برای به حرکت درآوردن موتور خودرو را از طریق استارتر تامین کند. اگر یک‌بار سعی کرده باشید موتور خاموش را حرکت دهید قطعا متوجه نیروی زیاد لازم برای این کار خواهید شد. در خودرو، این نیرو از طریق باتری خودرو تامین می‌شود. به این ترتیب مشخص است اولین وظیفه باتری در خودرو، روشن کردن آن در ابتدای حرکت است.

 

البته غیر از این در زمان خاموش بودن موتور خودرو نیز این باطری است که وظیفه تامین برق بخش‌هایی مانند چراغ‌ها و سیستم صوتی و … را بر عهده دارد اما این بخش‌ها توان بالایی از باطری نمی‌خواهد و به این ترتیب مهم‌ترین وظیفه باطری، به حرکت در آوردن موتور خودرو در آغاز است. البته پس از روشن شدن موتور هم، خودرو و موتور آن همچنان به برق احتیاج دارند. به‌عنوان مثال موتور برای ایجاد جرقه و کارکرد سیستم‌های الکترونیکی به برق احتیاج دارد. در کنار این، خودرو نیز برای کارکرد بخش‌های مختلف از جمله چراغ‌ها، سیستم صوتی، نشان‌دهنده‌ها، قفل درب‌ها، سیستم تهویه و … همچنان به برق احتیاج خواهد داشت. البته همه این نیازها، پس از روشن شدن بر عهده باتری نیست و دینام این وظیفه را بر عهده خواهد گرفت.

 

در زمینه برق خودرو، می‌توانید مطلب مالتی پلکس چیست را هم بخوانید.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

آیا در زمان حرکت به باتری خودرو احتیاج داریم؟

پس از روشن شدن خودرو، باتری به‌طور معمول نقش چندانی در عملکرد خودرو ندارد. پس از روشن شدن موتور، دینام با دریافت نیرو از موتور، اقدام به تولید برق کافی برای بخش‌های مختلف خودرو می‌کند. به این ترتیب در شرایط عادی نیازی به باطری نیست تا جایی که در خودروهای قدیمی حتی می‌توان باطری را پس از روشن شدن موتور از مدار خارج کرد. البته این کار در بعضی از خودروهای جدید ممکن نیست و خودرو به راننده اخطار می‌دهد.

 

در تمام خودروهای امروزی، مهندسان با توجه به میزان مصرف بخش‌های مختلف خودرو، از دینام مناسب استفاده می‌کنند. دینام خودرو باید توانی داشته باشد که بتواند نیروی برق همه بخش‌های خودرو را که می‌توانند همزمان فعال شوند تامین کند. به‌عنوان نمونه این بخش‌ها شامل جرقه‌زنی موتور، روشن بودن تمام چراغ‌های داخلی و بیرونی خودرو، روشن بودن کولر خودرو با بالاترین توان فن، روشن بودن سردکن صندلی‌ها، استفاده از تنظیم برقی صندلی‌ها، بالابر شیشه‌ها، سانروف، فن رادیاتور، استفاده از فرمان برقی و … است. در شرایط عادی دینام می‌تواند از پس همه این وظایف بر بیاید و مشکلی برای تامین برق نخواهد داشت اما اگر لازم باشد باتری می‌تواند به کمک دینام بیاید.

 

توان باتری چیست و چرا مهم است؟ آیا باتری ماشین آمپر بالا کمکی می‌کند؟

توان باطری از حاصل‌ضرب ولتاژ باطری در میزان جریان آن (آمپر باطری) به دست می‌آید. با توجه به اینکه ولتاژ قطعات مختلف خودرو با میزان مشخصی تنظیم شده است (عمدتا ۱۲ ولت) و ولتاژ باتری هم ۱۲ ولت است، نمی‌توان برای افزایش توان، ولتاژ باطری را تغییر داد. به همین دلیل برای ساخت باطری با توان بیشتر، جریان یا آمپر باطری را افزایش می‌دهند و به این ترتیب یک باطری با آمپر بالاتر به معنی باطری با توان بیشتر است.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

در حالت عادی توان بیشتر باطری کمک ویژه‌ای به خودرو نمی‌کند و عملا با خرید باتری ماشین آمپر بالا، مالک هزینه بیشتری را پرداخت کرده است در حالیکه در طول کارکرد خودرو، باطری به‌طورکلی برقی تولید نمی‌کند. باتری خودرو در زمان روشن بودن موتور، تنها در شرایط بسیار خاص که برق تولید شده توسط دینام نتواند نیاز برقی خودرو را تامین کند وارد مدار می‌شود. به این ترتیب در زمان کارکرد عادی خودرو و به‌ویژه خودرویی که دینام و سیم‌کشی برقی آن و البته مصرف کننده‌هایش سالم هستند، معمولا نیازی به توان باتری پیدا نمی‌شود.

 

باتری آمپر بالاتر برای چه خودروهایی لازم است؟

باطری‌های با آمپر بالاتر در درجه اول برای خودروهایی با موتور پرحجم و بزرگ استفاده می‌شوند چراکه چنین موتورهایی برای حرکت اولیه نیاز به توان بیشتری دارند. از سوی دیگر اگر در خودرو سیستمی که نیاز به برق بالا دارد نصب شده باشد (مانند سیستم صوتی پرقدرت) نیز توصیه می‌شود از باطری با آمپر بالا استفاده شود تا در زمان نیاز و در جایی که دینام نمی‌تواند به‌طور لحظه‌ای برق سیستم را تامین کند، باطری بتواند به کمک سیستم برق خودرو بیاید.

 

غیر از این‌ها، معمولا با افزایش سن خودرو و به دلیل فرسودگی دینام و البته سیم‌کشی خودرو، مواردی پیش می‌آید که دینام نمی‌تواند جوابگوی درخواست برق خودرو باشد. در این خودروها هم با افزایش سن، افزایش آمپر باتری توصیه می‌شود. البته حتی در این خودروها هم در صورت تعمیرات و سرویس‌های لازم، نیازی به افزایش توان باتری نیست. همچنین در نظر داشته باشید اگر در منطقه‌ای سردسیر با زمستان‌های سخت زندگی می‌کنید هم بهتر است از باتری با توان بالاتر استفاده کنید تا توان کافی برای استارت در هوای بسیار سرد را داشته باشد.

 

اگر سوال بیشتری در زمینه مسائل فنی محصولات مدیران خودرو داشتید می‌توانید با آسیا خودرو تماس بگیرید. آسیا خودرو با دو مرکز خدمات پس از فروش مدیران خودرو تهران آماده ارائه خدمات و پاسخ به سوالات شما است.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *