مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
تست فونیکس FX در بیابان

مرور تست های سه گانه فونیکس FX؛ اومودا ۵ در جهنم

از بیابان‌های داغ خاورمیانه تا یخبندان‌های سیبری و در نهایت کوهستان‌های مرتفع آمریکای جنوبی؛ همه این‌ها بخشی از تست های سه گانه فونیکس FX (اومودا ۵) پیش از عرضه به بازارهای جهانی بوده‌اند. خودروها قبل از عرضه در هر بازار، تست‌هایی را پشت سر می‌گذارند تا توانایی‌های آن‌ها برای شرایط آب و هوایی و جاده‌های هر کشور مشخص شود. در این شرایط اما خودروهایی هم هستند که باهدف عرضه در بازارهای بین‌المللی طراحی و ساخته شده‌اند و باید بتوانند شرایط بسیار متنوع و سخت آب و هوایی و جاده‌ای را تحمل کنند. این خودروها باید آزمون‌های بسیار دشواری را پشت سر بگذارند که بخشی از آن موسم به تست های سه گانه است. در این مطلب به بررسی تست های سه گانه فونیکس FX می‌پردازیم.

 

در این آزمون‌ها خودرو در دمای بسیار بالای، دمای بسیار پایین و در نهایت ارتفاع بسیار زیاد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این آزمون‌ها در محیط‌های طبیعی برگزار می‌شوند تا به شرایط واقعی نزدیک‌تر باشند. به‌علاوه این آزمون‌ها جدای از تست های جاده‌ای مرسوم خودروها است که در آن هر خودرو چند صد هزار کیلومتر را در شرایط مختلف جاده‌ای طی می‌کند. به‌عنوان مثال تست های جاده‌ای فونیکس FX علاوه بر تست های جهانی در کشورهای مختلف، به‌طور ویژه در جاده‌های ایران نیز انجام شده است و تنها پس از قبولی در این آزمون بود که فونیکس FX اجازه عرضه در بازار ایران را پیدا کرد.

 

آزمون هوای بسیار سرد برای فونیکس FX

یکی از آزمون‌های سه گانه فونیکس FX (اومودا ۵) آزمون عملکرد در هوا بسیار سرد است. در این آزمون، خودرو در شرایط آب و هوایی بسیار سرد با دمای ۴۰ درجه زیر صفر یا حتی سردتر از آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این شرایط آب و هوایی، علاوه بر بررسی عملکرد سیستم گرمایش کابین، توانایی موتور در روشن شدن و کارکرد صحیح نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

این تست ها برای اومودا ۵، در منطقه سیبری در روسیه انجام شده است. در این آزمون، خودرو در دمای منفی ۴۳ درجه سانتی‌گراد مورد ارزیابی قرار گرفته است تا توانایی آن در عملکرد صحیح مورد آزمون قرار بگیرد. در این شرایط، هوای ورودی به موتور بسیار سرد است و می‌تواند برای احتراق موتور مشکل ایجاد کند. به‌علاوه روغن موتور هم بسیار سفت می‌شود. این دو عامل درمجموع ممکن است حتی بر روشن شدن خودرو هم تاثیر بگذارند.

 

در مقابل اما فونیکس FX توانست این مرحله از تست های سه گانه را با موفقیت به پایان برساند. این خودرو با داشتن سیستم مدیریت موتور کارآمد، به‌خوبی شرایط سخت آب و هوایی را بررسی و بهترین سناریو را انتخاب می‌کند. در این دما بسیاری از خودروها حتی نمی‌توانند استارت بزنند ولی اومودا ۵ توانست در تست های متعدد، در دمای کمتر از ۴۰درجه سانتی‌گراد زیر صفر، در زمانی بین ۱ تا ۳ ثانیه روشن شود.

 

پس از روشن شدن نیز، سیستم مدیریت دمای موتور خودرو با استفاده از ترموستات برقی هوشمند، به‌سرعت موتور خودرو را گرم کرد و به دنبال آن کابین خودرو هم به دمای مطلوب رسید. نتیجه این تست نشان داد عملکرد فونیکس FX در شرایط آب و هوایی بسیار سرد مناسب است و خودرو می‌تواند بدون مشکل کار کند.

 

تست فونیکس FX در بیابان‌های جهنمی خاورمیانه

یکی دیگر از تست های سخت فونیکس FX، توانایی و عملکرد این خودرو در دمای بسیار زیاد است. منظور از دمای زیاد در اینجا، دمای بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد و محیط خشک است. در شرایط، سیستم خنک‌کننده موتور وظیفه بسیار سختی دارد چراکه باید بتواند دمای موتور را در محدوده مجاز نگهدارد. در این شرایط، بسیاری از خودروها دچار مشکل می‌شوند و دمای موتور آن‌ها به محدوده قرمز می‌رسد و ناچار به توقف هستند ولی اومودا ۵ توانست با موفقیت این آزمون را پشت سر بگذارد.

 

برای این مرحله از تست ها، چری منطقه خاورمیانه را انتخاب کرد. بیابان‌های خاورمیانه به‌ویژه در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، با دمای بیش از ۵۰درجه سانتی‌گراد و تابش پیوسته و شدید خورشید، برای خودروها یک جهنم واقعی هستند. در این شرایط، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند ریسک رانندگی و فشار به خودرو در هوای بسیار گرم را نپذیرند اما فونیکس FX با قدرت وارد این مرحله شد. در اینجا فقط موضوع روشن شدن یا جوش نیاوردن خودرو نیست چراکه خودرو باید بتواند در همین شرایط، مسافت زیاد را با فشار بالا طی کند.

 

فونیکس اف ایکس در این مرحله نیز به اتکا به سیستم خنک‌کننده خود توانست عملکرد موفقی داشته باشد. در تمام مراحل تست، موتور خودرو دچار مشکلی در زمینه دما نشد و مانند وضعیت عادی به کار ادامه داد. به‌علاوه سیستم خنک‌کننده کابین نیز از این آزمون موفق بیرون آمد. در این شرایط، کابین خودرو باوجود گرمای بسیار زیاد بیرون و البته تابش مستقیم آفتاب کویر، توانست در مدت کوتاهی کابین را خنک کند و دما را به محدوده کمتر از ۲۰درجه سانتی‌گراد برساند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

چرا تست های دمایی فونیکس FX برای بازار ایران مهم است؟

شاید به نظرتان برسد انجام چنین تست‌هایی برای عرضه خودرو در کشورهای همان منطقه است و چندان ارتباطی با بازار ایران ندارد ولی واقعیت به شکل دیگری است. این تست ها هرچند شرایط آب و هوایی بسیار سخت را شبیه‌سازی می‌کنند اما اتفاقا برای خرید فونیکس FX ایران نیز اهمیت دارند.

 

ایران کشوری پهناور و چهار فصل است و در آن کویرهای بسیار گرم و کوهستان‌های مرتفع بسیار سرد را شاهد هستیم. به‌علاوه بسیاری از شهرهای ایران، در محدوده‌های دمایی بالا یا پایین هستند و دیدن دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین در آن‌ها اصلا عجیب نیست. به‌عنوان مثال شهرهای استان خوزستان در تابستان دمای بالای ۵۰درجه را در سایه نیز ثبت می‌کنند. در مقابل دمای زمستان در شهرهای استان‌های غربی یا شمال غربی کشور به‌راحتی به کمتر از ۲۰درجه زیر صفر می‌رسد و حتی دمای منفی ۳۰درجه هم در این استان‌ها ثبت شده است.

 

به این ترتیب FX برای بازار ایران باید بتواند شرایط متنوع آب و هوایی را تحمل کند و نتیجه تست های جهانی هم نشان دهنده توانایی این خودرو است. در این شرایط خریداران فونیکس FX در ایران می‌توانند با اطمینان، خودرو را در شرایط متنوع آب و هوایی برانند. این مسئله در کنار مشخصات فنی فونیکس FX نقش مهمی در موفقیت این خودرو در ایران دارد.

 

فونیکس FX در کوهستان

فونیکس FX در کوهستان

 

تست ارتفاع بالا به‌عنوان بخشی از تست های سه گانه فونیکس FX

یکی از سخت‌ترین تست های فونیکس FX (اومودا ۵) قبل از ورود به بازارهای جهانی، تست ارتفاع است. بعید است لزوم انجام این تستی به نظرتان رسیده باشد اما وقتی چری می‌خواهد خودرویی در کلاس جهانی و برای بازارهای بین‌المللی عرضه کند، این تست سخت را انجام داد.

 

هدف اصلی از این تست فونیکس FX، سنجش توانایی عملکردی این خودرو در ارتفاع بسیار بالا است. منظورمان از ارتفاع بالا در این تست، ارتفاع بیش از ۵۰۰۰ متر از سطح دریا است. در این زمینه نیاز بود چری بتواند منطقه‌ای کوهستانی را پیدا کند که جاده‌هایی با این ارتفاع داشته باشد و به همین دلیل این تست در آمریکای جنوبی برگزار شد.

 

تست عملکرد خودرو در ارتفاع بالا، بیش از هر چیز مربوط به توانایی‌های خودرو برای کارکرد صحیح در ارتفاع زیاد است. با افزایش ارتفاع از سطح دریا، غلظت هوا کاهش پیدا می‌کند و طبیعتا میزان اکسیژن نیز کم می‌شود. این مسئله باعث ضعف خودرو خواهد شد چراکه موتور خودرو برای کارکرد و احتراق، نیاز به اکسیژن دارد. به همین دلیل به‌طور طبیعی خودروها با افزایش ارتفاع از سطح دریا، بخشی از عملکرد خود را از دست می‌دهند. این مسئله برای ارتفاع ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ متری مشهود است ولی همچنان خودرو می‌تواند به کار خود ادامه دهد. ولی وقتی صحبت از ارتفاع بالای ۵۰۰۰ متر می‌شود، شرایط متفاوت است.

 

چرا تست ارتفاع بالا مهم است؟

در ارتفاع بالای ۵۰۰۰ متر، غلظت اکسیژن هوا چنان پایین است که حتی برای کوهنوردان حرفه‌ای می‌تواند خطرناک باشد. در این شرایط تنفس انسان برای دریافت اکسیژن بیشتر تند می‌شود و به دلیل کمبود اکسیژن حالت سرگیجه و سردرد خواهید داشت. به‌علاوه ماهیچه‌ها تحلیل می‌روند و حتی ریسک‌های سنگین‌تری مانند خونریزی داخلی در چشم وجود دارد. کوهنوردان حرفه‌ای هم برای رسیدن به این ارتفاع، ناچارند حدود یک روز در ارتفاع پایین‌تر توقف کنند تا بدنشان در فرآیندی موسوم به هم‌هوایی، به کاهش اکسیژن عادت کند.

 

این تست از سوی چری در کوهستان‌های آمریکای جنوبی و در ارتفاع ۵۲۰۰ متری انجام شد. در حالت عادی، خودروها در این شرایط به‌سختی قادر به حرکت هستند چون توان موتور آن‌ها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند اما فونیکس FX توانست از این شرایط سخت به‌خوبی عبور کند. در این شرایط، یک مزیت بزرگ اومودا ۵، داشتن توربو شارژر است که باعث می‌شود حجم هوای بیشتری به موتور برسد. به‌علاوه برنامه مدیریت موتور پیشرفته اومودا ۵ باعث می‌شود موتور بتواند خود را با شرایط کمبود اکسیژن تطبیق دهد. البته در این حالت قطعا شاهد افت توان خواهیم بود ولی این افت توان در حدی نبود که کارآیی موتور را از کار بیندازد.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

آیا تست عملکرد ارتفاع زیاد برای فونیکس FX در بازار ایران هم اهمیت دارد؟

این آزمون بسیار سخت، برای بازار ایران هم مهم است. البته قطعا قرار نیست در ایران، خودرو در ارتفاع ۵۲۰۰ متری کار کند چون ارتفاع بلندترین نقطه ایران (قله دماوند) کمتر از ۵۸۰۰ متر است و هیچ جاده‌ای با این ارتفاع در ایران وجود ندارد. اما یک نکته مهم، ارتفاع شهرهای بزرگ ایران است. شاید براتیان جالب باشد بدانید بسیاری از شهرهای مهم ایران (از جمله تهران و تبریز و اصفهان و شیراز و …) از سطح دریا بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متر است. این ارتفاع شرایط سختی را برای خودروها پدید می‌آورد و به همین دلیل بسیاری از خودروها بخشی از توان خود را از دست می‌دهند.

 

ایران کشوری کوهستانی است و ارتفاع متوسط آن زیاد است تا جایی که به‌عنوان مثال، شمال شهر تهران حدود ۱۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا دارد. این ارتفاع زیاد می‌تواند عملکرد خودروها را محدود کند اما آزمون‌های چری نشان می‌دهد فونیکس FX همچنان می‌تواند در این ارتفاع هم عملکرد مناسبی داشته باشد.

 

خرید فونیکس FX

برای آگاهی از شرایط فروش فونیکس FX، می‌توانید با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید شماره تماس خود را در کادر زیر ثبت کنید تا همکاران ما در آسیا خودرو، جدیدترین شرایط فروش مدیران خودرو را از طریق پیامک به شما اطلاع دهند.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *