مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

مشخصات فنی فونیکس FX؛ از موتور پرقدرت تا گیربکس دو کلاچه

فونیکس FX یا فونیکس اف ایکس (که در بازارهای جهانی با نام اومودا ۵ عرضه می‌شود) یکی از به‌روزترین محصولات بازار ایران است که تقریبا همزمان با بازارهای جهانی در ایران رونمایی شد و قرار است به‌زودی در بازار کشور هم عرضه شود. در این مطلب به بررسی مشخصات فنی فونیکس FX می‌پردازیم. مشخصات فنی این خودرو به‌عنوان بخشی از مشخصات فونیکس FX نقش زیادی در انتخاب خریداران دارد.

 

بررسی مشخصات فنی موتور فونیکس FX

پیش از این و در مطلبی کامل موتور فونیکس FX را به‌طور کامل و دقیق بررسی کردیم اما با توجه به اینکه موتور این خودرو بخش مهمی از مشخصات فنی فونیکس FX است، در این بخش نیز قوای محرکه این خودرو را بررسی می‌کنیم.

 

فونیکس FX نقش یک خودرو جوان‌پسند و اسپرت را در طیف محصولات فونیکس در ایران بازی می‌کند و موتور این خودرو هم باید از قدرت کافی برای همراهی برخوردار باشد. به همین دلیل موتور اصلی این خودرو، یک موتور ۱۹۷ اسب بخاری است که عملا این خودرو را در بین قوی‌ترین خودروهای تولید شده در ایران قرار می‌دهد.

 

موتور فونیکس FX مشابه موتوری است که پیش از این در تیگو ۸ پرو هم نصب شده است. این موتور با حجم ۱.۶ لیتر، با استفاده از توربو شارژر و البته فناوری تزریق سوخت مستقیم، می‌تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین گشتاور آن نیز ۲۹۰ نیوتون متر است. با داشتن چنین گشتاوری می‌توانید از شتاب‌گیری‌های میانی مطمئن باشید که یک مزیت بزرگ است.

 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موتور فونیکس FX، ارائه گشتاور بالا در دورهای موتور پایین است. به این ترتیب راننده همیشه می‌تواند با فشردن پدال گاز، خیلی سریع به حداکثر گشتاور مورد نیاز خود برسد. این مسئله باعث می‌شود خودرو از کشش مناسبی برخوردار باشد. به این ترتیب در مسیرهای سربالایی و یا در زمان سبقت گرفتن، فونیکس اف ایکس با قدرت عمل می‌کند.

 

توربو شارژر و تزریق سوخت مستقیم در موتور فونیکس اف ایکس

استفاده از توربو شارژر بر روی این موتور باعث شده است باوجود حجم کم بتواند قدرت بالایی داشته باشد. چنین موتورهایی از سوی خودروسازان بزرگ جهانی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزیت بزرگ این موتورها، مصرف سوخت اقتصادی در شرایط رانندگی عادی و قدرت بالا در صورت نیاز راننده است . به این ترتیب فونیکس FX می‌تواند ترکیبی از هر دو را در اختیار راننده قرار دهد.

به‌علاوه باید به فناوری تزریق سوخت مستقیم هم در موتور این خودرو اشاره کنیم. در موتورهای با تزریق سوخت مستقیم یا GDI، سوخت به‌جای آنکه مانند موتورهای عادی، در مسیر هوای ورودی به موتور پاشیده شود، با فشار بسیار زیاد به محفظه احتراق می‌رسد. علت نام‌گذاری این موتورها نیز تزریق مستقیم سوخت به محفظه احتراق است.

فشار بالای پاشش باعث پودر شدن سوخت می‌شود که درنهایت ترکیب بهتر سوخت و هوا را ایجاد می‌کند. به این ترتیب این موتورها می‌توانند از یک حجم ثابت از سوخت، قدرت بیشتری استخراج کنند. این مسئله یکی از دلایل قدرت بالا و مصرف سوخت مناسب موتور فونیکس FX است.

در کنار موتور ۱.۶ لیتری به‌عنوان موتور اصلی، قرار است یک نسخه ارزان‌تر از فونیکس FX نیز با موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژر عرضه شود که با نام فونیکس FX اکسلنت به فروش خواهد رسید. این موتور مشابه نمونه‌هایی است که هم اکنون در خودروهایی مانند ام وی ام X55 نصب می‌شود و حدود ۱۴۷ اسب بخار قدرت دارد.

 

مشخصات فنی فونیکس FX در سیستم انتقال قدرت؛ گیربکس فونیکس FX

گیربکس فونیکس FX نیز مانند موتور آن نمونه‌ای آشنا است چراکه پیش از این آن را در فونیکس تیگو ۸ دیده‌ایم. گیربکس این خودرو یک نمونه دو کلاچه هفت سرعته غوطه‌ور در روغن (کلاچ تر یا کلاچ خیس) است که به‌صورت خودکار تعویض دنده‌ها را انجام می‌دهد. قبلا در مطلبی با عنوان گیربکس تیگو ۸ پرو به بررسی دقیق‌تر این گیربکس پرداخته‌ایم اما در اینجا مهم‌ترین ویژگی‌های آن را مرور می‌کنیم.

 

همان‌طور که گفتیم، گیربکس فونیکس اف ایکس، از نوع دو کلاچه است. در گیربکس‌های دو کلاچه، دو محور یکی برای دنده‌های زوج و دیگری برای دنده‌های فرد نصب شده و هر محور دارای کلاچ جداگانه است. وقتی دنده فرد (مانند دنده ۳) درگیر است، گیربکس به‌طور خودکار دنده زوج (مثلا دنده ۴) را نیز درگیر می‌کند ولی کلاچ محور دنده ۴ درگیر نیست. به این ترتیب خودرو با دنده ۳ حرکت می‌کند ولی دنده ۴ آماده کار است. به‌محض اینکه نیاز به سبک کردن دنده باشد، دیگر زمانی برای تعویض دنده تلف نمی‌شود و فقط کلاچ دنده فرد رها شده و کلاچ دنده زوج آزاد می‌شود.

 

به این ترتیب این گیربکس می‌تواند تعویض دنده‌های بسیار سریعی داشته باشد. سرعت بالای تعویض دنده به این معنا است که زمانی برای تعویض دنده‌ها تلف نمی‌شود و روند شتاب گیری خودرو سریع خواهد بود. کل این فرآیند به‌صورت خودکار انجام می‌شود و به همین دلیل این گیربکس که با نام DCT نیز شناخته می‌شود، در دسته گیربکس‌های اتوماتیک جای می‌گیرد.

 

در کنار این، برای مدل‌های ۱.۵ لیتری فونیکس FX قرار است گیربکس CVT مورد استفاده قرار بگیرد که ۹ دنده را شبیه‌سازی می‌کند. این گیربکس هم اکنون در بسیاری از محصولات مدیران خودرو نصب شده و کارآیی تضمین شده‌ای دارد.

 

مزیت گیربکس دو کلاچه فونیکس FX

یکی از مزایای گیربکس فونیکس FX، غوطه‌وری آن در روغن یا استفاده از سیستم کلاچه تر یا خیس است. این گیربکس مشکلی در زمینه داغ کردن در ترافیک‌های سنگین را ندارد و طول عمر کلاچ‌های آن بسیار بالا است. در مقابل گیربکس‌های دو کلاچه خشک مانند گیربکس دو کلاچه خشک فیدلیتی مشکل داغ کردن و سایش زیاد در ترافیک‌های شهری را دارند. از طرف دیگر این گیربکس به وضعیت دستی هم مجهز است و راننده هر زمان بخواهد می‌تواند تعویض دنده‌ها را در اختیار بگیرد.

 

سیستم تعلیق به‌عنوان بخش مهمی از مشخصات فنی فونیکس FX

در کنار قدرت موتور و توان انتقال قدرت، سیستم تعلیق هم نقش مهمی در مشخصات فنی فونیکس FX دارد. با کمک سیستم تعلیق است که فونیکس اف ایکس می‌تواند پایداری لازم را بر روی جاده داشته باشد و در عین حال، راحتی مناسبی برای سرنشینان تامین کند.

 

سیستم تعلیق فونیکس FX در بخش جلو از نوع مک فرسون است که می‌تواند پایداری مناسبی را در زمان پیچیدن باعث شود. این سیستم در عین حال که ساده است و پیچیدگی‌های طراحی و طبیعتا هزینه‌های بالای تعمیراتی را ندارد، می‌تواند کنترل مناسبی برای راننده فراهم کند.

 

مزیت بزرگ تعلیق فونیکس FX اما در بخش عقب است، جایی که از سیستم تعلیق چند اتصاله یا مولتی لینک استفاده شده است. سیستم چند اتصاله هرچند در زمینه طراحی دارای پیچیدگی‌هایی است، اما عملکرد خودرو را بهبود می‌دهد. مزیت بزرگ این سیستم، مستقل بودن چرخ‌های محور عقب است چراکه دوچرخ عقب به یکدیگر متصل نیستند. به این ترتیب وضعیت یک چرخ، بر روی چرخ دیگر تاثیر ندارد و هر چرخ به‌تنهایی می‌تواند بهترین وضعیت را داشته باشد.

 

این مزیت به‌ویژه در پیچ‌ها خود را نشان می‌دهد چراکه فشار روی یک چرخ داخل پیچ باعث نمی‌شود چرخ خارج پیش از زمین بلند شود. به این ترتیب خودرو همیشه می‌تواند بیشترین چسبندگی را به مسیر داشته باشد. همچنین در رانندگی شهری هم مزیت این سیستم در دفع ضربات است چراکه هر چرخ به‌طور مستقل حرکت می‌کند. به این ترتیب در صورت عبور از یک چاله، بدنه خودرو پایدارتر باقی می‌ماند و کل بدنه حرکت نمی‌کند.

مشخصات فنی فونیکس FX

مشخصات فنی فونیکس FX؛ پایداری بالای فونیکس FX در پیچ به دلیل سیستم تعلیق چند اتصاله عقب

 

شرایط فروش فونیکس FX

فروش اقساطی فونیکس FX به‌زودی در آسیا خودرو آغاز می‌شود و در آن زمان شرایط فروش فونیکس FX اعلام خواهد شد. اگر تمایل دارید زودتر از بقیه از شرایط فروش فونیکس FX مطلع شوید، می‌توانید شماره تماس خود را در کادر زیر ثبت کنید تا اطلاعات مربوط به فروش اقساطی FX زودتر از بقیه برای شما ارسال شود.

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.


ثبت نظر

۲ دیدگاه دربارهٔ «مشخصات فنی فونیکس FX؛ از موتور پرقدرت تا گیربکس دو کلاچه»

کورش اقدسی گفت:

سلام اقساطی هست ،؟

برای شرایط فروش فونیکس FX می توانید در ساعات اداری با آسیا خودرو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *