مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
فونیکس FX

بررسی فونیکس FX (اومودا ۵) + قیمت و شرایط فروش [آپدیت شد]

بررسی فونیکس FX (خودرویی که در بازار جهانی با نام اومودا ۵ عرضه می‌شود) نشان دهنده ویژگی‌های برتر این خودرو برای بازار ایران است. این خودرو که جدیدترین محصول فونیکس در بازار ایران است، با طراحی متفاوت و جذاب، موتور پرقدرت، امکانات زیاد و البته به پشتوانه نام فونیکس، به‌زودی با قدرت وارد خیابان‌های کشور می‌شود. چند روز قبل شاهد رونمایی رسمی فونیکس FX از سوی مدیران خودرو بودیم و اکنون قیمت و شرایط فروش این خودرو نیز اعلام شده است.

 

در این مطلب، مروری بر بررسی فونیکس FX خواهیم داشت و علاوه بر مشخصات فنی و امکانات و آپشن‌های این خودرو، تست درایو آن را در پیست آزادی هم مرور می‌کنیم. با آسیا خودرو همراه باشید.

***

مشخصات فونیکس FX

جدیدترین محصول مدیران خودرو در ایران، خودرویی در کلاس کراس‌اوور‌های کوپه است. این خودرو که در بازارهای جهانی با نام اومودا ۵ عرضه می‌شود، با طول ۴.۵ متر، عرض ۱.۸ متر و ارتفاع ۱.۶ متر ابعادی مشابه خودرویی مانند هوندا HR-V در بازار جهانی دارد.

 

این خودرو در بازارهای بین‌المللی با دو موتور عرضه می‌شود که نمونه‌های عرضه شده در ایران شامل قوی‌ترین موتور، که ۱.۶ لیتری توربو با قدرت ۱۹۷ اسب بخار است می‌شود. این مدل با عنوان پریمیوم و در گام دوم (در میانه‌های زمستان ۱۴۰۱) عرضه خواهد شد. در تیپ پریمیوم فونیکس FX گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه، نیرو را به چرخ‌های جلو می‌رساند. به این ترتیب این خودرو می‌تواند در زمانی حدود ۸ ثانیه به صد کیلومتر در ساعت برسد.

 

علاوه بر این، تیپ اکسلنت این خودرو با موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژر و گیربکس CVT نیز عرضه می شود. فونیکس FX اکسلنت، در ابتدای دی ماه به بازار عرضه شده است. در ادامه این مطلب، بیشتر با مشخصات فنی اف ایکس اکسلنت آشنا می‌شویم.

 

فونیکس FX در نمای بدنه و فضای داخلی طراحی یک کراس‌اوور اسپرت را تداعی می‌کند و طراحی آن جذاب و کاملا خاص است. از نظر امکانات و آپشن‌ها هم این خودرو بالاترین سطح امکانات در بازار ایران را عرضه می‌کند.

 

در این زمینه همچنین می‌توانید مطلب تست های سه گانه فونیکس FX را نیز بخوانید. در این تست‌ها، فونیکس FX در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی مورد آزمایش قرار گرفته است.

 

بررسی فونیکس FX از نظر موتور

یکی از جنبه های بررسی فونیکس FX، بررسی این خودرو از نظر موتور است. برای جدیدترین محصول برند فونیکس در ایران، از موتوری آشنا استفاده شده است که قبلا بر روی دیگر محصول لوکس این برند هم آن را دیده‌ایم. موتور فونیکس FX مشابه موتوری است که قبلا بر روی تیگو ۸ پرو هم شاهد نصب آن بوده‌ایم.

 

به این ترتیب موتور فونیکس FX نمونه ۴ سیلندر خطی ۱.۶ لیتری مجهز به فناوری تزریق مستقیم سوخت و توربو شارژر است که می‌تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. با این موتور، فونیکس FX (اومودا ۵) در کنار تیگو ۸ پرو قوی‌ترین موتور را در بین محصولات سواری تولید شده در ایران دارد.

 

نکته مهم در مورد این خودرو، گشتاور بالای آن است که می‌توان شتاب‌گیری میانی بسیار خوب خودرو را تضمین کند. به دلیل بهره‌گیری از فناوری به‌روز در طراحی این خودرو، حداکثر گشتاور آن در دور موتور کمتر از ۲۰۰۰ به دست می‌آید و به این ترتیب گشتاور بالای آن همیشه در اختیار راننده است. در فونیکس FX راننده می‌تواند هر زمان با فشار بر روی پدال گاز، به حداکثر گشتاور موتور دست پیدا کند.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

البته همانطور که عنوان شد، این خودرو  با موتور ۱.۵ لیتری توربو و گیربکس CVT (مشابه ترکیب تیگو ۷) نیز به عنوان تیپ اکسلنت به بازار عرضه شده است. این خودرو تفاوت ظاهری با مدل‌های بالاتر ندارد ولی غیر از موتور، در بخش فنی اکسل عقب آن‌هم به‌جای سیستم مولتی لینک، یکپارچه است.

موتور فونیکس FX

موتور فونیکس FX

 

بررسی فونیکس FX در زمینه گیربکس

فونیکس FX در بخش گیربکس هم نمونه‌ای آشنا است و این مسئله را در بررسی فونیکس FX باید مد نظر قرار داد چراکه گیربکسی مشابه گیربکس تیگو ۸ پرو بر روی آن نصب شده است. گیربکس فونیکس FX پریمیوم نمونه دو کلاچه هفت سرعته است که تعویض دنده‌های بسیار سریعی دارد. به‌علاوه این گیربکس به وضعیت تعویض دستی دنده‌ها هم مجهز است و راننده می‌تواند کنترل گیربکس را در اختیار بگیرد.

 

گیربکس اومودا ۵ از ساختار خیس یا تر یا wet استفاده می‌کند و کلاچ‌های آن در روغن غوطه‌ور هستند. مزیت بزرگ این گیربکس‌ها، دوام بسیار بالای آن‌ها است چراکه سایش کلاچ‌ها در این گیربکس‌ها بسیار پایین‌تر است. به‌علاوه این گیربکس‌ها در ترافیک شهری داغ نمی‌کنند.

 

گیربکس این خودرو بسیار هوشمند است و می‌تواند با تشخیص نیازهای راننده، کنترل تعویض دنده‌ها را بر عهده بگیرد. به این ترتیب در ترافیک شهری تعویض دنده‌ها در دور موتور پایین انجام می‌شود و در رانندگی اسپرت، دنده‌ها در دورها بالاتر عوض می‌شوند.

 

با کمک این گیربکس و البته با توجه به موتور قدرتمند FX، این خودرو غیر از ظاهر اسپرت می‌تواند رانندگی اسپرتی هم داشته باشد. به این ترتیب جدیدترین محصول مدیران خودرو، می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در بازار ایران داشته باشد. همچنین علاوه بر گیربکس دوکلاچه، FX اکسلنت، با گیربکس CVT با ۹ دنده شبیه سازی شده (مشابه تیگو ۷) عرضه می شود.

 

دسته دنده فونیکس FX

دسته دنده فونیکس FX

 

بررسی آپشن‌ها و امکانات فونیکس FX

لیست آپشن‌های فونیکس FX یا اومودا ۵ بسیار بلندبالا و در حد بالاترین مدل‌های موجود در بازار ایران است. این خودرو برای بازار ایران و در بین خودروهای تولید شده در کشور، جایگاه یک خودرو اسپرت با ویژگی‌های لوکس را خواهد داشت. به همین دلیل مدیران خودرو لیست بلندی از آپشن‌ها را برای فونیکس FX تدارک دیده است.

 

لیست کامل ایربگ‌ها، سیستم‌های کمکی رانندگی مانند رانندگی بین خطوط، سنسور نور و باران، رادار نقطه کور، رادار خطی پیشگیری از تصادف، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سردکن و گرم‌کن صندلی‌ها، صندلی‌های برقی، سقف پانوراما و سانروف، درب صندوق برقی، ترمز اضطراری و … تنها بخشی از امکانات فونیکس FX است.

 

همچنین امکاناتی مانند نورپردازی داخل کابین، رینگ‌های دورنگ، دوربین ۳۶۰ درجه، فرمان برقی، استارت دگمه‌ای، ورود بدون کلید، فرمان پذیری صوتی، سیستم تهویه با امکان حذف آلایندگی‌ها، سیستم صوتی سونی، صفحه نمایش لمسی با امکان اتصال تلفن همراه، ترمز پارک برقی و اتوهلد و … نیز بخشی دیگر از آپشن‌ها و امکانات جدیدترین محصول مدیران خودرو برای بازار ایران است.

 

در این زمینه می‌توانید مطلب استفاده از اتوهلد را نیز بخوانید.

 

از نظر امکانات و آپشن‌ها، فونیکس FX تا حد زیادی مشابه آپشن های تیگو ۸ پرو است و به همین دلیل می‌توان آن را خودروی کاملی نامید. لازم به یادآوری است لیست آپشن‌های فونیکس FX تیپ اکسلنت و پریمیوم مشابه یکدیگر است و تنها تیپ اکسلنت، یک حالت رانندگی کمتر نسبت به پریمیوم دارد.

 

صفحه نمایش و سیستم صوتی و سرگرمی فونیکس FX

یکی از جذاب‌ترین امکانات فونیکس FX، صفحه نمایش بزرگ آن است. این دو خودرو به یک صفحه نمایش ۲۰.۵ اینچی دوتکه مجهز است که نیمی از آن در اختیار راننده و نیمی دیگر در اختیار سرنشینان است. صفحه نمایش مقابل راننده، نقش نشان‌دهنده را بازی می‌کند. راننده می‌تواند اطلاعات مختلف مرتبط با خودرو را در این صفحه نمایش ببیند و امکانات شخصی‌سازی گسترده‌ای هم بر روی آن وجود دارد.

 

در کنار آن و در وسط داشبورد، صفحه نمایش ۱۰ اینچی دیگری قرار دارد که در معرض دید راننده و سایر سرنشینان است. این صفحه نمایش لمسی، وظیفه مدیریت سیستم صوتی و سیستم سرگرمی فونیکس FX را بر عهده دارد. به‌علاوه با امکان اتصال تلفن همراه به این صفحه نمایش و البته به دلیل قابلیت انتقال صفحه نمایش موبایل بر روی صفحه نمایش مرکزی، دنیای اتصالات در این خودرو نامحدود است.

 

به‌علاوه در بررسی فونیکس FX باید گفت این خودرو مانند تیگو ۸ پرو از سیستم فرمان صوتی هم پشتیبانی می‌کند. به کمک این سیستم می‌توانید فرامین لازم برای انجام بعضی از کارها را به خودرو بدهید، بدون آنکه نیاز باشد خود را درگیر تنظیمات و کلیدها کنید. همچنین امکان اعمال تنظیمات سیستم صوتی و پاسخ به تلفن همراه از روی فرمان هم وجود دارد. سیستم صوتی این خودرو محصول برند معتبر SONY است.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

بررسی فونیکس FX در فضای داخلی

کابین این خودرو به شکلی است که می‌توان قطعا گفت با روند طراحی‌های روز حرکت می‌کند. در این طراحی، خبری از دگمه‌های زیاد نیست و کنترل آیتم‌های اصلی به صفحه نمایش لمسی سپرده شده است. به این ترتیب کابین خودرو اسپرت، امروزی و البته جذاب است. به‌ویژه که باید در نظر بگیریم این خودرو اساسا یک خودرو جوان‌پسند است و برای جوانان قطعا ایده‌های خوبی در طراحی این خودرو دیده شده است.

 

یکی از بخش‌های جذاب بررسی فونیکس FX نورپردازی متغیر کابین است که امکان تنظیم نور آن از سوی راننده وجود دارد. طراحی صندلی‌ها به‌ویژه در جلو خودرو اسپرت است و به‌خوبی راننده را در برمی‌گیرد. به این ترتیب در حرکت و پیچ‌ها، کمتر شاهد حرکت بدن خواهید بود. صندلی‌ها پوشش چرم مشکی دارند و دوخت و حاشیه‌های قرمز آن‌ها را اسپرت‌تر می‌کند.

 

ارتفاع صندلی‌ها به‌عمد کمی پایین در نظر گرفته شده تا حس رانندگی اسپرت را بیشتر کند ولی صندلی‌ها باوجود اسپرت بودن همچنان راحت هستند. فضای پای صندلی‌های عقب هم مناسب است و سه سرنشین بزرگ‌سال به‌راحتی در آن قرار می‌گیرند. فونیکس FX خودرویی ۵ نفره است و خبری از ردیف سوم صندلی‌ها در آن نیست. به‌علاوه باوجود طراحی اسپرت بدنه، فضای سر هم مناسب است. همچنین به دلیل قوس زیاد سقف، امکان نصب سقف پانوراما برای این خودرو وجود نداشته است ولی در عوض یک سانروف بزرگ نصب شده.

 

کابین فونیکس FX

کابین فونیکس FX

 

امکانات ایمنی فونیکس FX

مدیران خودرو علاوه بر جنبه‌های اسپرت، به بخش‌های ایمنی این خودرو هم توجه کرده است. به همین دلیل فونیکس FX یا اومودا ۵، با امکانات گسترده ایمنی روانه بازار ایران شده است. از این جهت FX هم‌رده لوکس‌ترین شاسی‌بلند مدیران خودرو، تیگو ۸ است.

 

در این خودرو ایربگ‌های کامل نصب شده است تا در زمان تصادف بتوانند از ضربه به سر و بدن سرنشینان محافظت کنند. البته مهم‌تر از لحظه تصادف، پیشگیری از بروز تصادف است و به همین دلیل تجهیزات ایمنی متعددی بر روی اومودا ۵ در ایران نصب شده تا مانع از بروز تصادف شود.

 

این خودرو به رادار نقطه کور مجهز است که مانع از بروز تصادف‌های جانبی در زمان تغییر خط در بزرگراه‌ها می‌شود. همچنین ترمز اضطراری خودکار هم بر روی این خودرو نصب شده است تا در صورت عدم توجه لازم از سوی راننده، پیش از برخورد با موانع بتواند متوقف شود (در این زمینه می‌توانید ترمز اضطراری خودکار و عملکرد آن در تیگو ۸ پرو را بخوانید).

 

سیستم کنترل پایداری برای جلوگیری از خروج خودرو در پیچ‌ها و زمین‌های لغزنده، سیستم کنترل کشش برای جلوگیری از هرزگردی، سیستم کمکی آغاز حرکت در شیب، سیستم ترمز ضد قفل با تقسیم نیروی الکترونیکی و … از جمله سیستم‌های الکترونیکی ایمنی نصب شده بر روی این خودرو است. البته فونیکس اف ایکس بدون این تجهیزات هم خودروی پایداری است و به خوبی می‌تواند در پیچ‌ها حرکت کند و از این نظر می‌توان با اطمینان وارد پیچ شد.

 

به‌علاوه فونیکس FX به سیستم خودران سطح ۲.۵ مجهز است. به این ترتیب علاوه بر ترمز خودکار اضطراری، سیستم‌هایی مانند حرکت بین خطوط، کروز کنترل تطبیق‌پذیر و سامانه اخطار برخورد از جلو هم بر روی آن نصب شده است.

 

طراحی بدنه FX؛ ترکیبی از جذابیت و تمایز

مطابق با ذات اسپرت این خودرو، طراحی فونیکس FX هم نمای یک خودرو در کلاس اسپرت و البته با طرح کوپه را نشان می‌دهد. اولین چیزی که در این خودرو جلب نظر می‌کند، طراحی بخش جلویی آن است. چری در طراحی این خودرو از سبک رایج در خودروهای روز جهان استفاده کرده است اما نمی‌توان آن را کپی دانست. به این ترتیب طراحی جلوی خودرو با جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های جلو مجزا و دیلایت‌های نصب شده در بالاترین بخش، طرحی است که قطعا آن را با هیچ خودرویی اشتباه نمی‌گیرد.

 

طراحی عقب هم بسیار جذاب و البته اسپرت است . چراغ‌ها مثل برخی دیگر از محصولات برند فونیکس، به یکدیگر متصل هستند اما طراحی آن‌ها با شکستگی‌های بیشتر، اسپرت‌تر از سایر محصولات فونیکس است.

 

به‌علاوه در نمای عقب با استفاده از یک بال عقب بزرگ، چراغ سوم ترمز کشیده و یک دیفیوزر بزرگ در زیر سپر، اسپرت تر از همیشه است. به‌علاوه خروجی‌های اگزوز بزرگ در دو طرف سپر هم جذاب است. در نمای جانبی به‌وضوح می‌توان طراحی کوپه مانند این خودرو را دید. البته این طراحی به معنای فضای کم خودرو نیست و همچنان با خودروی بزرگ و جاداری طرف هستیم.

 

استفاده از سقف مشکی و بخش‌های قرمزرنگ در بدنه ازجمله پایین درب‌ها، زیر آیینه‌ها و مهم‌تر از آن رینگ‌های دورنگ، طراحی خودرو را اسپرت تر می‌کند. این مسئله به‌ویژه در رینگ‌ها بسیار جذاب است و فونیکس اف ایکس را به خودرویی کاملا متفاوت از این نظر تبدیل می‌کند.

 

طراحی فونیکس FX

طراحی فونیکس FX

 

تجربه رانندگی با اومودا ۵

هرچند هنوز تا عرضه اومودا ۵ به بازار ایران زمان کمی باقی مانده اما فرصتی داشتیم تا در پیست آزادی این خودرو را بررسی کنیم. تست درایو فونیکس FX نشان داد این خودرو حرف‌های زیادی دارد و خودرویی جذاب برای رانندگی است.

 

اولین مسئله در داخل کابین، حس اسپرتی است که در بخش‌های مختلف آن دیده می‌شود. صندلی‌ها به‌خوبی راننده را در برمی‌گیرند و البته راحت هم هستند. تنظیمات برقی صندلی‌ها کامل است و به همراه تنظیم فرمان، قطعا می‌توانید جای درستی را برای خود پیدا کنید. کنسول وسط هم که با زیر آرنجی یکپارچه شده، ایده جذابی برای خودرو این کلاس است. به علاوه نورپردازی کابین فونیکس FX هم به جذابیت بیشتر کابین این خودرو اضافه می‌کند.

 

تقریبا هر چیزی را که بخواهید می‌توانید بر روی دو مانتیور فونیکس اف ایکس ببینید و تنظیم کنید و البته چند دگمه لمسی هم زیر نمایشگر نصب شده که تنظیمات اولیه را می‌توان از روی آن انجام داد. دید راننده به اطراف مناسب است و هرچند کمی پایین‌تر از حد معمول نشسته‌اید ولی دید خوبی به اطراف دارید. دید شیشه عقب هم باوجود طرح اسپرت اتاق قابل قبول است. البته درنهایت همیشه می‌توانید با دوربین ۳۶۰ درجه، همه‌چیز را به‌خوبی ببینید. به‌علاوه سنسورهای خودرو هم به‌خوبی بخش‌های مختلف را پوشش می‌دهند.

 

رانندگی در پیست آزادی

به عنوان بخشی از بررسی فونیکس FX باید به توانایی این خودرو در پیست آزادی بپردازیم. در زمان رانندگی قدرت موتور و البته تعویض دنده‌های گیربکس بسیار جذاب است. موتور خودرو با استفاده از توربو شارژر، همیشه سرحال است و به‌محض فشردن پدال گاز قدرت می‌گیرد. گیربکس دو کلاچه هم خیلی خوب فرامین را درک می‌کند.

 

در رانندگی آرام و مشابه رانندگی شهری، تعویض دنده‌ها در دور پایین انجام می‌شود، اما وقتی با سرعت می‌رانید، دور موتور بالاتر می‌رود. همیشه تعویض دنده‌ها سریع است و البته تعویض‌ها را حس نمی‌کنید. اگر بخواهید شتاب گیری داشته باشید، فقط کافی است پدال را فشار دهید تا موتور به‌سرعت دور بگیرد و گیربکس دنده را معکوس کند.

 

سیستم تعلیق فونیکس FX با موتور ۱.۶ لیتری، بالاترین سطح است و به سیستم مولتی لینک مجهز شده. به این ترتیب این خودرو در رانندگی شهری به‌خوبی می‌تواند ضربات را دفع کند. از طرف دیگر در پیچ‌ها هم خودرو کاملا تحت کنترل است. البته همیشه می‌توانید روی ESP هم حساب کنید تا اگر شرایط خیلی بحرانی شد به کمکتان بیاید. فرمان خودرو هم برقی است و در سرعت‌های پایین نرم است ولی با افزایش سرعت سفت می‌شود تا کنترل بهتری داشته باشید.

 

تست درایو فونیکس FX

تست درایو فونیکس FX

 

قیمت فونیکس FX در ایران

مدیران خودرو با آغاز عرضه فونیکس FX اکسلنت، یک غافلگیری بزرگ را برای علاقه‌مندان ایجاد کرد. تا پیش از این پیش‌بینی می‌شد این خودرو با قیمتی در حدود ۱.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان به بازار عرضه شود اما در بخشنامه فروش فونیکس FX اکسلنت، قیمت این خودرو ۱.۲۸۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. به این ترتیب، فونیکس FX اکسلنت با قیمتی دست یافتنی‌تر به بازار عرضه شده است.

شرایط فروش فونیکس FX

شرایط فروش فونیکس FX در آسیا خودرو برقرار است. برای خرید فونیکس FX کافی است با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید از طریق کادر زیر و با زدن دگمه تماس مستقیم، با کارشناسان آسیا خودرو گفتکو کنید.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

به علاوه در شرایطی که ثبت نام فونیکس FX به پایان رسیده است، می‌توانید شماره تماس خود را در کادر زیر ثبت کنید تا ما جدیدترین شرایط فروش را از طریق پیامک به اطلاعتان برسانیم.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *