مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

گیربکس تیگو ۸ پرو

گیربکس تیگو ۸ پرو به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های فنی این خودرو، یک گیربکس بسیار پیشرفته و با دوام بسیار بالا است. گیربکس این خودرو می‌تواند قدرت بالای موتور تیگو ۸ را به‌خوبی به چرخ‌ها منتقل کند و مشکل داغ شدن گیربکس هم در آن دیده نمی‌شود.

در این مطلب مروری بر گیربکس تیگو ۸ پرو خواهیم داشت و اصول رانندگی با گیربکس دو کلاچه اتوماتیک Tiggo 8 Pro را مرور می‌کنیم.

 

گیربکس تیگو ۸ پرو از چه نوعی است؟

لوکس‌ترین شاسی‌بلند ایران از گیربکس اتوماتیک دو کلاچه خیس است که تعویض دنده‌ها در آن به‌صورت خودکار انجام می‌شود و صفحات کلاچ در محفظه روغن غوطه‌ور هستند. گیربکس این خودرو از نوع اتوماتیک است ولی راننده هم می‌تواند تعویض دنده‌های آن را کنترل کند.

گیربکس تیگو ۸ پرو یک گیربکس کاملا هوشمند است و تعویض دنده‌ها را بر اساس پارامترهای مختلفی کنترل می‌کند. به این ترتیب در رانندگی آرام شهری، تعویض دنده‌ها در دورهای پایین انجام می‌شود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. در مقابل در زمان رانندگی سریع، گیربکس به‌طور خودکار تعویض دنده‌ها را دیرتر انجام می‌دهد تا شتاب خودرو بهتر شود.

گیربکس دو کلاچه خیس، یکی از پیشرفته‌ترین انواع گیربکس است که نمونه مشابه آن را می‌توان در خودروهای اسپرت هم دید. این گیربکس دوام بسیار زیادی دارد و تعویض دنده‌ها در آن بسیار نرم انجام می‌شود و می‌تواند قدرت و گشتاور بالای موتور تیگو ۸ پرو را به‌خوبی به چرخ‌ها منتقل کند.

 

مزیت گیربکس دو کلاچه خیس نسبت به گیربکس دو کلاچه خشک

گیربکس دو کلاچه خیس، نسل جدید گیربکس‌های دو کلاچه است و مزیت‌های زیادی نسبت به گیربکس دو کلاچه خشک دارد. در گیربکس دو کلاچه خیس، مجموعه صفحات کلاچ، در روغن غوطه‌ور هستند و به این ترتیب اصطکاک میان صفحات کم می‌شود. در مقابل برای حفظ کارآیی، صفحات کلاچ بیشتری در این گیربکس‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

این مسئله کمک می‌کند عمر گیربکس دو کلاچه خیس بسیار بیشتر از گیربکس دو کلاچه خشک (مانند گیربکس دو کلاچه خشک فیدلیتی) باشد. به‌علاوه گیربکس‌های دو کلاچه خشک، گرمای بسیار کمتری دارند و مشکل داغ شدن گیربکس (مانند داغ شدن گیربکس فیدلیتی) در آن‌ها دیده نمی‌شود.

گیربکس‌های دو کلاچه خیس علاوه بر عمر بیشتر و عدم داغ شدن، می‌توانند گشتاور بیشتری را منتقل کنند و به همین دلیل در خودروهای پرقدرت از این نوع گیربکس‌ها استفاده می‌شود. تعداد صفحات کلاچ در گیربکس‌های دو کلاچه تر بیشتر از گیربکس‌های خشک است و به همین دلیل این گیربکس‌های قدرت و دوام بیشتری دارند و کمتر گرم می‌شوند.

در این زمینه می‌توانید مطلب مقایسه تیگو ۸ پرو با فیدلیتی پرایم را هم بخوانید.

 

رانندگی با گیربکس تیگو ۸ پرو

تیگو ۸ پرو به‌عنوان لوکس ترین خودرو چینی در ایران، از گیربکس اتوماتیک دو کلاچه استفاده می‌کند و به این ترتیب راننده نیازی به تعویض دنده‌ها ندارد. گیربکس این خودرو همه کارهای لازم را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد تا رانندگی نرم، روان و البته قدرتمندی با تیگو ۸ پرو داشته باشید.

برای شروع حرکت با تیگو ۸ پرو کافی است پس از روشن کردن خودرو، پای خود را بر روی پدال ترمز قرار دهید و دسته دنده را از وضعیت P (پارک) به وضعیت D (حرکت) ببرید. در نظر داشته باشید برای مسائل ایمنی، تا زمانی که ترمز را نگرفته‌اید، دسته دنده حرکت نمی‌کند. پس از قرار دادن گیربکس در وضعیت D، خودرو به‌صورت خودکار دنده‌ها را تعویض می‌کند.

البته گیربکس Tiggo 8 وضعیت تیپ ترونیک یا تعویض دستی هم دارد. به این ترتیب راننده می‌تواند کنترل تعویض دنده‌ها را بر عهده بگیرد. برای این منظور کافی است دسته دنده را به سمت چپ حرکت دهید تا به وضعیت M (دستی) برود. در این حالت با فشار دادن دسته دنده به سمت جلو دنده‌ها سبک شده و با کشیدن آن به سمت عقب دنده‌ها سنگین می‌شوند.

 

چگونه از گیربکس تیگو ۸ پرو مراقبت کنیم؟

 همان‌طور که گفتیم، گیربکس تیگو ۸ پرو از نوع گیربکس دو کلاچه است و به همین دلیل برای افزایش طول عمر آن بهتر است بعضی موارد را رعایت کنید. البته گیربکس تیگو ۸ بسیار باکیفیت و بادوام ساخته شده و می‌تواند هزاران کیلومتر بدون تعمیر و یا سرویس کار کند ولی رعایت چند نکته می‌تواند به افزایش طول عمر آن کمک کند.

یکی از اصلی‌ترین موارد مراقبت از گیربکس تیگو ۸، در زمان رانندگی در شهر است. در ترافیک شهری به دلیل توقف‌های پی در پی و شروع دوباره حرکت، گیربکس فشار زیادی را تحمل می‌کند. گیربکس دو کلاچه در این شرایط به‌طور خودکار نیم کلاچ می‌کند تا خودرو حرکت آرام و یکنواختی داشته باشد. این نیم کلاچ کردن‌های پی در پی می‌تواند در درازمدت به گیربکس فشار وارد کند. به همین دلیل در زمان رانندگی شهری با تیگو ۸ پرو، بهتر است تا حد امکان حرکت یکنواختی داشته باشید و از توقف‌های پی در پی خودداری کنید.

مراقبت از گیربکس دو کلاچه تیگو ۸ پرو در شروع حرکت

برای متوقف نگه‌داشتن تیگو ۸ پرو، همیشه از ترمز استفاده کنید و هیچ‌گاه تلاش نکنید با گاز دادن‌های مقطعی و کوتاه، خودرو را متوقف کنید. این کار باعث می‌شود گیربکس دو کلاچه تیگو ۸ پرو همواره در وضعیت نیم کلاچ باشد و به آن فشار وارد شود. البته گیربکس تیگو۸ پرو مشکل داغ شدن ندارد ولی بهتر است با این کار، طول عمر آن را بالاتر ببرید.

به‌علاوه این را هم در نظر داشته باشید تیگو ۸ پرو به سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی مجهز است. با کمک این سیستم حتی در سخت‌ترین شیب‌ها هم خودرو در شروع حرکت به سمت عقب نمی‌رود. به این ترتیب می‌توانید به‌آرامی پا را از روی ترمز بردارید و با پدال گاز را فشار دهید. در این شرایط اصلا نیازی به گاز دادن‌های پیوسته برای ثابت نگه‌داشتن خودرو ندارید.

خلاص کردن گیربکس دو کلاچه در ترافیک

یکی دیگر از مواردی که به افزایش دوام گیربکس کمک می‌کند، خلاص کردن گیربکس در توقف‌های طولانی است. در زمان توقف خودرو، کلاچ دنده ۱ با فشار به عقب می‌رود تا گیربکس در وضعیت خلاص قرار گیرد. این فشار در درازمدت می‌تواند به گیربکس آسیب برساند. به همین دلیل در زمان توقف به مدت بیش از ۱ دقیقه، حتما گیربکس را خلاص کنید تا به گیربکس و کلاچ‌ها آسیبی وارد نشود.

 

تعویض روغن گیربکس تیگو ۸

همان‌طور که عنوان شد، گیربکس تیگو ۸ پرو از نوع دو کلاچه تر یا خیس است به این معنا که کلاچ‌های آن در محفظه روغن قرار دارند. استفاده از گیربکس دو کلاچه خیس باعث افزایش دوام صفحات کلاچ در گیربکس می‌شود ولی در مقابل باید توجه بیشتری به نگهداری از گیربکس داشته باشید.

روغن گیربکس دو کلاچه خیس، علاوه بر روان کردن کار کلاچ‌ها و خنک کردن کلاچ‌ها، براده‌های داخل محفظه را هم جمع می‌کند. به همین دلیل مانند هر روغن دیگری در خودرو باید روغن گیربکس دو کلاچه را هم تعویض کنید. البته تعویض روغن گیربکسی دو کلاچه فواصل زمانی طولانی‌تری دارد و در سرویس‌های دوره‌ای انجام خواهد شد.

ما در آسیا خودرو، خدمات پس از فروش تیگو و خدمات پس از فروش آریزو را ارائه می‌دهیم برای کسب اطلاع از خدمات پس از فروش تیگو ۸ پرو می‌توانید با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ تماس بگیرید. کارشناسان خدمات پس از فروش آسیا خودرو، در زمینه زمان تعویض روغن گیربکس تیگو ۸ پرو راهنمای شما خواهند بود.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *