مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

بررسی موتور فونیکس FX (اومودا ۵)

به‌زودی قرار است محصول جدید مدیران خودرو به نام فونیکس FX وارد بازار ایران شود. در این مطلب به بررسی موتور فونیکس FX و گزینه‌های مختلف این خودرو در بازار ایران می‌پردازیم. فونیکس FX مدیران خودرو از موتورهای قدرتمند با فناوری اروپایی بهره می‌برد.

 

مشخصات موتور فونیکس FX چیست؟

این خودرو در بازار‌های جهانی هم‌اکنون با دو موتور اصلی عرضه می‌شود که شامل یک موتور ۱.۵ لیتری و یک موتور ۱.۶ لیتری است. هر دو از توربو شارژر برای تقویت توان استفاده می‌کنند و برای بازار ایران هم خودرو فونیکس FX با این دو موتور عرضه می‌شود. البته یکی از این دو موتور (نمونه ۱.۶ لیتری) به‌عنوان موتور اصلی در نظر گرفته شده است و موتور دیگر به تعداد محدود به فروش می‌رسد.

موتور ۱.۵ لیتری توربو اومودا ۵ مشابه نمونه‌ای است که قبلا بر روی محصولات دیگر برند ام وی ام ازجمله MVM X55 و تیگو ۷ پرو هم دیده‌ایم. این موتور با سیستم تزریق سوخت مستقیم و توربو شارژر می‌تواند بسته به بازار‌های مختلف قدرتی در حدود ۱۵۰ اسب بخار تولید کند و به‌عنوان مثال در ایران قدرتی برابر با ۱۵۶ اسب بخار دارد.

موتور ۱.۶ لیتری این خودرو، مشابه موتوری است که هم‌اکنون بر روی دیگر محصول خانواده فونیکس، فونیکس تیگو ۸ پرو هم نصب می‌شود. این موتور چهار سیلندر با استفاده از توربو شارژر و تزریق مستقیم سوخت می‌تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت تولید کند.

به این ترتیب می‌توان با اطمینان گفت فونیکس FX خودرویی با توان موتور مناسب خواهد بود و به‌خوبی می‌تواند جای خود را در بازار کراس‌اوور‌ها باز کند. به‌علاوه فونیکس FX یکی از قوی‌ترین خودروهای تولید شده در ایران هم خواهد بود.

 

حجم موتور فونیکس FX چقدر است؟

همان‌طور که گفتیم اومودا ۵ در بازار‌های جهانی با دو موتور اصلی عرضه می‌شود. یکی از این دو موتور حجمی برابر با ۱.۵ لیتر دارد و موتور دیگر حجمی برابر با ۱.۶ لیتر دارد و البته هر دو موتور با توربو شارژر تقویت می‌شوند.

موتور ۱.۵ لیتری شبیه به موتوری است که پیش از این آن را در خودرو‌هایی مانند ام وی ام X55 و آریزو ۶ دیده‌ایم. موتور ۱.۶ لیتری، مشابه نمونه‌ای است که هم‌اکنون نیز بر روی تیگو ۸ پرو نصب می‌شود.

 

قدرت موتور فونیکس FX چقدر است؟

فونیکس FX یک محصول بسیار مهم و جوان‌پسند و اسپرت در خانواده محصولات برند فونیکس است. به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد موتور فونیکس FX از توان بالایی برخوردار باشد تا به این ترتیب بتواند نیاز‌های یک رانندگی سریع را پاسخ بگوید.

 با توجه به اینکه موتور اصلی این خودرو، موتور این خودرو مشابه موتور تیگو ۸ پرو است قدرت آن معادل ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور آن معادل ۲۹۰ نیوتون متر خواهد بود. به این ترتیب این کراس‌اوور کوپه، به یکی از قدرتمندترین خودرو‌های تولید شده در کشور تبدیل شود. قدرت موتور دیگر فونیکس FX هم ۱۴۷ اسب بخار است.

 

 شرایط فروش فونیکس FX در آسیا خودرو چگونه است؟

شرایط فروش فونیکس FX به‌زودی توسط آسیا خودرو اعلام می‌شود اما شما می‌توانید اولین نفری باشید که از شرایط فروش این خودرو مطلع می‌شوید. اگر می‌خواهید زودتر از سایرین از شرایط فروش فونیکس FX مطلع شوید، می‌توانید با شماره تلفن‌های ۷۵۱۵۱-۰۲۱ و ۷۷۷۰۸۰۲۹-۰۲۱ و ۷۷۰۴۰۷۷۰-۰۲۱ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید شماره تماس خود را در کادر زیر درج کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

 

سیستم تزریق سوخت در اومودا ۵ چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که پیش از این گفتیم، موتور این خودرو به سیستم تزریق سوخت مستقیم مجهز است. همین موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل قدرت بالای این موتور باوجود حجم کم آن است.

سیستم تزریق سوخت مستقیم در خودرو‌های مختلف ازجمله موتور فونیکس FX برخلاف سیستم‌های قدیمی‌تر موتور‌های انژکتوری، به‌جای پاشش سوخت به مسیر منیفولد هوا، سوخت را دقیقا در محفظه احتراق می‌پاشند. دلیل واژه تزریق مستقیم سوخت هم همین تزریق مستقیم به محفظه احتراق است.

فشار پاشش سوخت در سیستم تزریق مستقیم سوخت بسیار بالا است و به همین دلیل سوخت به‌جای آنکه مانند سیستم‌های انژکتوری به‌صورت قطرات ریز وارد موتور شود، به‌صورت پودر درمی‌آید و به‌طور مستقیم وارد محفظه احتراق می‌شود.

سیستم تزریق مستقیم سوخت در موتور چری اومودا ۵ مزیت‌های زیادی نسبت به سیستم‌های انژکتوری ساده دارد. اصلی‌ترین مزیت این سیستم، ترکیب بسیار بهتر سوخت و هوا در موتور است و همین مسئله باعث می‌شود سوخت کامل‌تر بسوزد و به این ترتیب از یک حجم ثابت از سوخت، قدرت بیشتری استخراج می‌شود.

به‌علاوه به دلیل ترکیب بهتر سوخت و هوا، آلایندگی چنین موتور‌هایی نیز پایین‌تر است. به این ترتیب مصرف سوخت فونیکس اومودا ۵ پایین خواهد بود اما قدرت آن نسبت به حجم بالاتر از نمونه‌های مشابه است.

 

موتور فونیکس FX ساخت کجا است؟

شرکت چری سال‌ها است با شرکت معتبر AVL اتریش برای طراحی انجین‌های خود همکاری می‌کند. به این ترتیب موتور‌های محصولات چری (و فونیکس) از طراحی مدرن و مطابق با جدیدترین فناوری‌های جهان برخوردار هستند.

تمام موتور‌های فونیکس ازجمله فونیکس FX حاصل همین همکاری است و به این ترتیب می‌توان گفت قوای محرکه این خودرو حاصل طراحی مشترک چری چین با یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های طراحی و مهندسی پیشرانه است.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *