مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
ایمنی خودرو گاز سوز

سوال روز: آیا خطر انفجار خودرو گاز سوز در تصادف وجود دارد؟

در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ما ارسال کنیم. سوال این بخش، در مورد خطر انفجار خودرو گاز سوز به‌ویژه در زمان تصادف خواهیم پرداخت.

 

سوال: آیا خودرو گازسوز در زمان تصادف خطرناک نیست؟ مثلا خطر انفجار خودرو گاز سوز در تصادف وجود ندارد؟ اگر در زمان انفجار گاز نشت کند و سیمکشی خودرو هم جرقه بزند، خودرو منفجر می‌شود؟

 

استفاده از خودروهای گازسوز در کشورمان بسیار گسترده است اما علاوه بر ایران، در سایر کشورهای جهان از جمله شرق و جنوب آسیا و کشورهای اروپایی با قوانین سخت‌گیرانه هم استفاده می‌شوند. به این ترتیب سال‌ها است خودروهای گازسوز آزمون خود را در زمینه‌های مختلف پس داده است و می‌توانید با اطمینان نسبت به ایمنی آن‌ها (البته انواع استاندارد و نه نمونه‌های غیراستاندارد نصب شده بر روی بعضی از خودروها در کارگاه‌های متفرقه) از این خودروها استفاده کرد.

 

ایمنی مخزن گاز خودرو در تصادف

قبل از پرداختن به سوال شما، بهتر است وضعیت ایمنی مخزن گاز خودرو در زمان تصادف را بررسی کنیم. مخازن گاز نصب شده در خودروها، استانداردهای بسیار سختگیرانه‌ای دارند و به همین دلیل مخزن‌های شرکتی و استاندارد، بسیار مقاوم هستند. این مخازن تست‌های ضربه و فشار متعددی را پشت سر می‌گذارند تا مجوز نصب بر روی خودرو را دریافت کنند و از این نظر مقاومت آن‌ها بالاتر از مخازن عادی گاز است که گاهی در خانه‌ها می‌بینیم.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

علاوه بر مقاومت بالا، باید به شکل استوانه‌ای این مخازن هم اشاره کنیم که تا حد مناسبی می‌توانند نیروی تصادف را درون خود مستهلک کنند. به این ترتیب حتی در تصادف‌های سنگین هم، ریسک آسیب به این مخازن چندان بالا نیست و از این نظر نباید نگرانی ویژه‌ای داشته باشید. به این ترتیب شدت تصادفی که بتواند مخزن گاز را سوراخ کند آن‌قدر بالا است که پیش از مخزن، عملا سازه خودرو به‌طور کامل تخریب شده و این آسیب بسیار بزرگ‌تری برای سرنشینان است. البته آن‌گونه که در ادامه خواهیم دید، حتی در صورت سوراخ شدن مخزن گاز هم وضعیت آن‌قدر که به نظر می‌رسد خطرناک نیست.

 

درنهایت، خیلی پیش از آنکه نگران خطر انفجار خودرو گازسوز در تصادف باشید باید نگران خطرات باک بنزین خودرو باشید. باک بنزین از نظر مقاومت در مقابل ضربه بسیار آسیب‌پذیرتر است و ریسک سوراخ شدن آن در تصادف بالا است. البته آن‌گونه که در ادامه می‌بینیم، حتی این موضوع هم نباید باعث نگرانی‌تان شود.

 

آیا خطر انفجار خودرو گاز سوز در تصادف بیشتر از خودرو‌های بنزینی است؟

بررسی‌ها و آزمایش‌ها نشان داده است در تصادف‌های سنگین، خطر انفجار خودرو گاز سوز کمتر از خودروهای بنزین سوز است. این مسئله چند علت دارد؛ در درجه اول گاز بسیار فرار است و درصورتی‌که در فضای آزاد قرار گیرد به‌سرعت پخش و از محل تصادف دور می‌شود. در مقابل بنزین بر روی زمین جریان پیدا می‌کند و به‌مرور بخار می‌شود. به این ترتیب درصورتی‌که به هر دلیل گاز این خودروها نشت کند خطر کمتری دو خودرو را تهدید می‌کند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

از طرف دیگر مخازن گاز نصب شده در خودروها مقاومت خوبی در مقابل ضربات وارده دارند ضمن آنکه به دلیل شکل استوانه‌ای، تا حدودی می‌توانند ضربات را منتقل کنند و به همین دلیل در ضربات مشابه، دیرتر از باک بنزین سوراخ می‌شوند. در کنار این، با توجه به محل نصب این کپسول‌ها در خودرو (که معمولا در انتهای صندوق‌عقب و پشت اتاق است) در تصادف از عقب، ضربه به این کپسول‌ها نمی‌رسد و توسط شاسی و صندوق‌عقب تا حدود زیادی مستهلک می‌شود. درصورتی‌که باک در محلی نزدیک‌تر به سپر نصب می‌شود و احتمال آسیب دیدن آن بیشتر است. درنهایت به خاطر داشته باشید برخلاف آنچه در فیلم‌های سینمایی دیده می‌شود، خودروها حتی در تصادف‌های بسیار شدید معمولا آتش نمی‌گیرند و منفجر نمی‌شوند!

 

تغییر در محل نصب مخزن گاز خودرو

هرچند استفاده از سیستم گازسوز برخلاف کشورمان در سطح جهانی چندان عمومیت ندارد اما شرکت‌هایی که از این سیستم استفاده می‌کنند این مسئله را در نظر گرفته‌اند. امروزه استفاده از یک کپسول بزرگ در صندوق‌عقب منسوخ شده است و معمولا از دو کپسول کوچک، چسبیده به دیواره صندوق و تا حد امکان به سمت پایین استفاده می‌شود تا از ضربه تصادف از عقب تا حد امکان دور باشد. علاوه بر این، در بسیاری از خودروهای گاز سوز، به‌محض بروز تصادف، جریان گاز قطع می‌شود تا ریسک نشتی در لوله‌ها نیز وجود نداشته باشد.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *