مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
تاثیر ترمز ABS در قفل نشدن چرخ ها

سوال روز؛ خطر ترمز ABS

در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ما ارسال کنیم. این بار به سراغ سیستم ترمز رفته‌ایم و به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا در ترمزهای شدید، خطر ترمز ABS وجود دارد؟ آیا خط ترمز با استفاده از ABS بلندتر می‌شود؟

 

سوال: با توجه به آنکه سیستم ABS ترمز را کامل درگیر نمی‌کند آیا استفاده از این سیستم باعث بلندتر شدن خط ترمز خودرو نمی‌شود؟ این خطر ترمز ABS در ترمزهای شدید وجود دارد؟

 

در مورد سیستم ABS برداشت‌های غلطی در بازار وجود دارد. عده‌ای معتقدند بهره‌گیری از این سیستم باعث کوتاه‌تر شدن خط ترمز می‌شود و عده‌ای نیز فکر می‌کنند ABS طول ترمز گیری را بیشتری می‌کند. برخی انتظار دارند با استفاده از ترمز ABS ترمزها قوی‌تر شوند. در مقابل برخی هم با ترس از ترمزها استفاده می‌کنند تا ABS وارد مدار نشود. قبل از پاسخ به سوال این مطلب، بهتر است مقاله جامع ترمز ABS چیست و چگونه کار می کند را بخوانید. در این مطلب پاسخ بسیاری از سوالات در زمینه این سیستم ترمز داده شده است.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

کارکرد سیستم ترمز ABS در عمل

ترمز ABS در اصل وظیفه دارد مانع از قبل شدن چرخ‌ها شود و غیر از این کاری انجام نمی‌دهد. قفل شدن چرخ‌ها اتفاق خطرناکی است چراکه باعث می‌شود کنترل خودرو از دست راننده خارج شود. برای رفع این مشکل می‌توان پا را از پدال ترمز برداشت اما این کار عملا توان ترمزها را از بین می‌برد و بازهم خطرناک است. به همین دلیل سیستم ترمز ضد قفل در خودروها نصب می‌شود.

 

این سیستم در هر ثانیه چندین بار وضعیت چرخ‌ها را بررسی می‌کند. در صورتیکه تشخصی دهد یکی از چرخ‌ها قفل شده، به‌صورت مقطعی و در فواصل زمانی بسیار کوتاه، توان ترمز را از روی آن برمی‌دارد و بار دیگر برقرار می‌کند تا به این ترتیب ترمزها قفل نکند.

 

در این زمینه همچنین می‌توانید مطلب ترمزهای تیگو ۷ پرو را نیز بخوانید.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

آیا خط ترمز با ABS بلندتر است؟ آیا خطر ترمز ABS در ترمزهای شدید وجود دارد؟

در مقام مقایسه اگر بین یک خودروی بدون ABS و خودرویی با سیستم ABS، با وزن برابر و جنس یکسان تایرها و البته توان ترمزهای برابر مقایسه کنید، خودروی بدون ABS با قفل کردن چرخ‌ها می‌تواند در مسافت کوتاه‌تری متوقف شود. این مسئله شاید عجیب باشد چون عملا باعث می‌شود سیستم ترمز ABS به نظر خطرناک برسد اما باید به موارد دیگری هم توجه کنید.

 

 نکته آن است که در زمان توقف خودرو از مسیر منحرف می‌شود و این مسئله بسیار خطرناک است. اما خودروی دارای ABS روی خط مستقیم توقف می‌کند و حتی راننده می‌تواند به خودرو فرمان دهد. به این ترتیب کنترل خودرو کاملا در اختیار راننده است.

 

در زمین‌های لغزنده و خاکی نیز خط ترمز ABS اندکی بلندتر است اما بازهم مسئله تعادل خودرو دارای ABS مطرح است. این در حالی است که در خودرو بدون ABS هرچند مسیر توقف کوتاه‌تر است اما خودرو به چپ و راست کشیده خواهد شد. به این ترتیب نمی‌توان در مورد خطر ترمز ABS، آن را یک عامل خطرناک دانست و بیشتر یک سیستم کمکی است که مزایای آن بیشتر از معایبش است.

 

در خودرو دارای ABS می‌توانید با اطمینان، با تمام توان پدال ترمز را فشار دهید تا کوتاه‌ترین خط ترمز را داشته باشید. در این شرایط ممکن است اندکی پدال زیر پایتان بلرزد. این لرزش پدال عادی است و اصلا جای نگرانی وجود ندارد. این مسئله نشان می‌دهد ترمز ABS به‌درستی کار می‌کند. در این شرایط باید با توان کامل ترمز را فشار دهید. در صورتیکه مشکلی در سیستم وجود داشته باشد، چراغ ABS روشن می‌شود و می‌توانید از بروز مشکل مطلع شوید.

 

برای ارسال سوالات خود به این بخش، می‌توانید آن را زیر همین پست کامنت کنید.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *