مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
کاتالوگ فونیکس آریزو 6 پرو

سیستم پیشرفته تعلیق جلو و عقب دلیل افزایش پیش ثبت نام و سفارش آنلاین آریزو ۶

سفارش آریزو ۶ به عنوان یکی از خودروهایی که امروزه در مدیران خودرو به فروش می رسد، می تواند گزینه بسیار خوبی به حساب بیاید. برای خرید این مدل از خودرو می توانید به نمایندگی های آسیا خودرو مراجعه کنید تا هم از شرایط اقساطی و هم از شرایط نقدی فروش این خودروها آگاه شوید. در صورت تمایل نیز می توانید به مقالات دیگر این سایت که در خصوص عرضه محصولات فونیکس و لاکچری است، مراجعه نموده و آن ها را نیز به لیست انتخاب های خود اضافه کنید. 

 

سیستم تعلیق خودرو آریزو ۶ چیست؟

در گام نخست به سراغ درک ماهیت و همچنین وظیفه و عملکرد سیستم تعلیق خودرو آریزو ۶ می رویم. اگر بخواهیم وظیفه و عملکرد سیستم تعلیق را به زبان ساده بیان کنیم، باید بگوییم که این سیستم وظیفه دارد تا عملکرد بین خودرو و جاده را به توازن در آورده و بین این دو مورد ایجاد ارتباط کند. چهار مولفه اصلی این سیستم نیز شامل چرخ ها، کمک فنر ها، فنرها و ستون های نگهدارنده است.

سیستم تعلیق سبب می شود تا ارتعاشات حاصل از ناهمواری ها و دست اندازها به داخل کابین وارد نشده و راننده و سرنشینان آن احساس راحتی و امنیت داشته باشند.

این سیستم که شامل قطعات اصلی فنرها، کمک فنرها، ستون‌های نگه‌دارنده و چرخ‌ها می‌شود و اتصال چرخ‌ها و محورهای عقب و جلو را با شاسی برقرار می‌کند، دو وظیفه‌ اصلی دارد؛ یکی دریافت تکان‌ها، ارتعاش‌ها و نوسان‌هایی که از حرکت در سطوح مختلف جاده به چرخ‌ها وارد می‌شود و دیگری ارتقاء عملکرد چرخ‌ها و ایجاد اصطکاک مناسب لاستیک آن‌ها با سطح جاده و در نتیجه کنترل راحت‌تر خودرو.

این دو البته مهمترین وظایف سیستم تعلیق خودرو هستند که از ابتدای ساخت خودروهای بنزینی به شکل فعلی برای آن‌ها در نظر گرفته شد. به مرور زمان، با پیشرفت صنعت خودروسازی این وظایف اضافه و به دنبالش سیستم‌های تعلیق پیچیده‌تر و متنوع‌تر شدند. برای مثال سیستم تعلیق در خودروها، علاوه بر تامین آرامش و راحتی سرنشینان و راننده، موجب بالا رفتن عمر قطعات می‌شود. چرا که، انتقال ضربات ناشی از حرکت به بدنه و متعلقاتش باعث حرکت بیش از حد قطعات و درگیر شدن آن‌ها با یکدیگر می‌شود که کاهش عمر مفید و استهلاک بیش از حد آن‌ها را به دنبال دارد.

همچنین در طراحی سیستم‌های تعلیق دو اولویت مهم پیش از هر چیز در نظر گرفته می‌شوند؛ بهبود سواری و ارتقاء قابلیت هدایت و کنترل خودرو. اما این دو اولویت همواره در تضاد هستند. به این معنی که بهبود یکی موجب ضعف دیگری می‌شود و بالعکس. دیگر وظیفه‌ سیستم تعلیق حفظ تعادل خودرو حین حرکت است. به این ترتیب که با تغییر میزان وزن وارد شده به هر چرخ و تغییر نقطه ثقل خودرو، تعادل آن حفظ شود. که اگر اینطور نباشد با ورود به پیچ‌ها پایداری آن متزلزل شده و دچار انحراف می‌شود. حفظ ارتفاع خودرو به صورت ثابت و تنظیم انتشار وزن آن بین چرخ‌ها به صورتی که تعادلش حفظ شود از دیگر وظایف سیستم تعلیق است.

اجزای سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیقی که در حال حاضر در خودروها می‌بینیم انواع مختلف و اجزاء بسیاری دارند. اجزائی که هریک وظیفه‌ خاص خود را برعهده دارند و نبود یا خرابی هرکدام، کل تعلیق خودرو را مختل می‌کند، ایمنی خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فرمان‌پذیری خودرو را آسیب می‌زند. اجزایی مانند بازوی آزاد، بازوی خمیده، بازوی پیت-من، بازوی دنباله‌دار، بازوی فرمان اکسل، میله‌ الصاقی، میله‌ پن-هارد، شاه پین و بازوی کنترل. این قطعات در خودروها و سیستم‌های تعلیق مختلف کم و زیاد می‌شوند اما به طور کلی چند جزء مهم در بیشتر سیستم‌های تعلیق وجود دارد. اجزائی که محوری‌ترین نقش را در یک یا چند نوع سیستم تعلیق ایفا می‌کنند. اجزائی مانند:

رینگ و لاستیک

فنرها

دمپر یا کمک فنر

میل تعادل یا میل موجگیر

میل رابط

سیبک

بوش

طبق

استارت

سفارش آریزو 6

انواع سیستم تعلیق

سیستم‌های تعلیق در عقب و جلوی خودرو قرار می‌گیرند و هنگام بیان خصوصیات فنی خودرو از نوع سیستم تعلیق عقب و جلوی آن به صورت جداگانه یاد می‌شود. انواع سیستم تعلیق نیز، به دو دسته‌ کلی تقسیم می‌شوند که این دسته‌ها خود انواع متفاوتی را شامل می‌شوند. دو دسته‌ کلی شامل سیستم‌های تعلیق مستقل و وابسته یا یکپارچه هستند. در سیستم‌های مستقل، چرخ‌های متصل به یک محور(اکسل) به هم وابسته‌اند و با حرکت هریک، دیگری نیز حرکت می‌کند.

اما در سیستم تعلیق وابسته، چرخ‌های مرتبط با هر محور(اکسل) مستقل از دیگری فعالیت دارد. دسته بندی دیگری نیز برای سیستم‌های تعلیق در نظر گرفته می‌شود با عنوان سیستم‌های محرک و  غیر محرک. اکنون به برخی از سیستم‌های تعلیق اشاره می‌کنیم. البته تنوع سیستم‌های تعلیق، گسترده‌تر است اما موارد ذکر شده، از معروف‌ترین، پرکاربرد‌ترین و بعضا مدرن‌ترین آن‌ها هستند.

۱-سیستم های تعلیق مستقل

۲-سیستم های تعلیق وابسته

۳. سیستم‌های تعلیق نوین

سیستم‌هایی که پیشتر ذکر شد، بعضا به ندرت استفاده می‌شوند و یا به طور کلی دیگر استفاده نمی‌شوند. البته برخی مانند مک‌فرسون و دوجناغی همچنان مرسوم هستند. در کنار این سیستم‌های سنتی و کلاسیک، سیستم‌های تعلیق مدرن و ویژه‌ خودروسازان مختلف نیز وجود دارند. معروف‌ترین آن‌ها را به طور خلاصه بررسی می‌کنیم.

استهلاک و نگهداری از سیستم تعلیق

به طور کلی، چند نشانه در خودرو می‌تواند خبر از خرابی سیستم تعلیق خودرو بدهد. وجود روغن روی کمک فنرها و بوش‌ها، صدای زیاد قطعات و کوبش بیش از حد خودرو هنگام عبور از سطوح ناهموار، از علائم ثابت نقص عملکرد سیستم تعلیق هستند. طول عمر سیستم فنربندی بسته به مسیرهای رانندگی دارد و کیفیت قطعات، اما برای افزایش طول عمر این سیستم بهتر است سرویس‌های دوره‌ای آن‌ها به ازای پیمایش هر ۶۰هزار کیلومتر صورت گیرد.

جمع بندی

در هنگام سفارش آریزو ۶ باید به نکات مختلفی توجه کنید که سیستم تعلیق یکی از آن نکات است. در صورتی که خودروی مورد نظر شما سیستم تعلیق خوبی نداشته باشد، مسلما لذت رانندگی را نخواهید برد و دائما نیز از خودرویتان ناراضی هستید. آریزو ۶ سیستم تعلیق خوبی دارد و می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای شما باشد، به همین دلیل برای پیش ثبت نام و سفارش آنلاین آریزو ۶ می توانید به سایت آسیا خودرو مراجعه کنید.

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *