مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
شتاب آریزو ۶ جی تی

شتاب آریزو ۶ جی تی؛ ملاقات با سریعترین خودرو ایران

مدیران خودرو مدتی قبل، آریزو ۶ جی تی را به‌عنوان محصول جدید و نمونه‌ای اسپرت از سدان‌های برند فونیکس معرفی کرد. این خودرو هر چند بر روی پلتفرم آریزو ۶ سوار شده، اما تغییرات زیادی را تجربه کرده که مهمترین آن‌ها استفاده از موتور و گیربکس جدید در این خودرو است. در کنار توانایی‌های متعدد فنی، یکی از جذاب ترین بخش‌های این ترکیب، شتاب آریزو ۶ جی تی است، جایی که این خودرو می‌تواند عنوان سریعترین خودروی ایران را از آن خود کند. در این مطلب به بررسی شتاب آریزو ۶ GT و عوامل موثر بر آن می‌پردازیم.

 

شتاب آریزو ۶ جی تی چقدر است؟

همانطور که گفتیم، اکنون آریزو ۶ جی تی عنوان سریعترین خودرو تولید شده در ایران را در زمینه شتاب در اختیار دارد. بر اساس اعلام شرکت سازنده، شتاب صفر تا صد آریزو ۶ جی تی معادل ۶.۷۸ ثانیه است. به این ترتیب این خودرو می‌تواند در شرایط مناسب، در کمتر از ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

 

شتاب ۰ تا ۱۰۰ آریزو ۶ جی تی در جریان تست این خودرو در پیست آزادی هم رقمی در حدود ۷ ثانیه است. این تست توسط رسانه‌های حوزه خودرو و به صورت مستقل انجام شد و نتایج آن نیز پیش از این منتشر شده است این عدد اختلاف کمی با رقم اعلام شده از سوی شرکت سازنده دارد و ثابت می‌کند که آریزو ۶ جی تی در تست‌های عملی هم خودرو سریعی است. در زمینه تست شتاب شتاب صفر تا صد آریزو ۶ جی تی در پیست آزادی و اختلاف اندک آن با عدد اعلامی از سوی شرکت سازنده خودرو، باید به ارتفاع بالای تهران از سطح دریا، کیفیت بنزین موجود در کشور، دمای هوا (ظهر تابستان تهران) و سایر عوامل توجه کرد.

 

به این ترتیب و با بررسی آزمون‌های متعدد برای شتاب این خودرو، می‌توان با اطمینان گفت آریزو ۶ جی تی، خودروی بسیار سریعی در بین رقبای داخلی است و عنوان سریعترین خودرو ایران را از آن خود می‌کند.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

عوامل موثر بر شتاب آریزو ۶ GT

همانطور که گفتیم شتاب ۰ تا ۱۰۰ آریزو آریزو ۶ GT بر اساس اعلام کارخانه معادل ۶.۷۸ ثانیه است و به این ترتیب این خودرو هم اکنون عنوان سریعترین خودرو تولید شده در ایران را در اختیار دارد، اما چه عواملی در دستیابی به این شتاب موثر هستند؟

 

بدون شک اولین عامل در شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو، توان موتور آن است. این خودرو به موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتون متر مجهز است که آن را به قویترین سدان ایران تبدیل می‌کند. این موتور قدرتمند را بدون شک باید اصلی ترین عامل در شتاب آریزو ۶ جی تی دانست. در کنار قدرت بالای موتور این خودرو، گشتاور آن نیز عامل موثری است. اگر بخوایم از تعریف عملی گشتاور عبور کنیم، به سادگی می‌توان آن را به معنای کشش موتور مطرح کرد.

 

علاوه بر گشتاور بالا، دور موتور لازم برای دستیابی به این گشتاور نیز اهمیت زیادی دارد. موتور این خودرو می‌تواند در دور موتور پایین به حداکثر گشتاور خود برسد و برای بخش زیادی از دور موتور‌های بالاتر، این گشتاور را حفظ کند. حداکثر گشتاور آریزو ۶ جی تی در دور موتور ۱۷۵۰ به دست می‌آید. به این ترتیب تا پیش از رسیدن دور موتور به ۲۰۰۰، راننده همه گشتاور یا کشش خودرو را در اختیار دارد. با این شرایط در جریان تست شتاب آریزو ۶ جی تی، کشش خودرو تا پیش از رسیدن به زمان تعویض دنده، بسیار مناسب است.

 

نقش توربو شارژر در شتابگیری سریع آریزو ۶ جی تی

راز عملکرد مناسب آریزو ۶ GT در بخش موتور، در کنار طراحی بخش‌های مختلف آن و بهره گیری از فناوری تزریق مستقیم سوخت، به استفاده از توربو شارژر در این موتور باز می‌گردد.

 

همانطور که پیش از این و در مقاله ای با عنوان توربو شارژر چیست مرور کردیم، توربو شارژر وظیفه دارد هوا را با فشار زیاد به داخل موتور تزریق کند. تزریق هوای بیشتر به معنای امکان پاشش سوخت بیشتر است و ترکیب سوخت و هوای بیشتر در نهایت باعث قدرت بالاتر موتور خودرو می‌شود. به این ترتیب موتور با حجم ثابت می‌تواند قدرت بیشتری تولید کند به علاوه با کمک توربو شارژر، سیستم تزریق مستقیم سوخت می‌تواند سناریوهای متعددی را در دور‌های موتور پایین برنامه ریزی کند. به این ترتیب گشتاور موتور نیز در دور‌های پایین افزایش پیدا می‌کند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

مزیت دوم استفاده از توربو شارژر در موتور این خودرو، توانایی بالای آن در شهرهای با ارتفاع زیاد از سطح دریا است. موتور‌های تنفس طبیعی ، به فشار هوای اطراف خود وابسته هستند. به این ترتیب با افزایش ارتفاع از سطح دریا و کاهش فشار هوا، عملکرد آن‌ها افت محسوسی می‌کند. در مقابل موتور‌های داری توربوشارژر در این زمینه عملکرد بسیار بهتری دارند. در این موتور‌ها به دلیل فشرده کردن هوا پیش از ورود به موتور، تاثیر ارتفاع بر عملکرد موتور بسیار کمتر است.

 

این مسئله را در تست شتاب آریزو ۶ جی تی در پیست آزادی هم می‌بینیم، جاییکه اعداد به دست آمده در تست، بسیار نزدیک به شتاب اعلام شده از سوی کارخانه بوده است. این در حالی است که تهران به طور متوسط بیش از ۱۳۰۰ متر بالای سطح دریا است و فشار هوای آن از سطح دریا کمتر است.

 

گیربکس دو کلاچه و نقش آن در شتاب آریزو ۶ GT

یکی دیگر از عوامل موثر بر شتاب آریزو ۶ GT، گیربکس آن است. گیربکس این خودرو از نوع دو کلاچه تر است. استفاده از گیربکس دو کلاچه، چند مزیت مهم در زمان شتابگیری آریزو ۶ جی تی دارد.

 

اولین مزیت استفاده از گیرکس دو کلاچه در آریزو ۶ GT، قابلیت انتقال بخش عمده توان و گشتاور موتور است. در گیربکس دو کلاچه، انتقال قدرت از طریق کلاچ انجام می‌شود. به این ترتیب بر خلاف گیریکس‌های AT یا CVT، شاهد اتلاف نیرو نیستیمو عنوان می‌شود در این گیربکس‌ها بخش عمده نیرو (بالای ۹۵درصد) به چرخ‌ها می‌رسد. همچنین گیربکس این خودرو توانمندی بالایی دارد و به راحتی می‌تواند تا ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور را تحمل کند.

 

مزیت بزرگ دیگر که به ویژه در تست شتاب آریزو ۶ GT خود را نشان می‌دهد، سرعت بالای تعویض دنده در این گیربکس‌ها است. در گیربکس دو کلاچه، در زمان درگیری یک دنده، به طور همزمان دنده بعدی نیز درگیر می‌شود اما کلاچ آن‌ها آزاد است. در زمان تعویض دنده، عملا دنده‌ای تعویض نمی‌شود و فقط یک کلاچ آزاد شده و دیگری متصل می‌شود. به این ترتیب، سرعت تعویض دنده به شکل محسوسی بالا می‌رود.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

تعویض سریع دنده به معنای کاهش اتلاف زمان بین دو تعویض دنده است. این مسئله در زمان شتابگیری اهمیت زیادی دارد چون به سریعتر شدن خودرو کمک می‌کند. در تست شتاب آریزو ۶ جی تی نیز به خوبی می‌توان این مسئله را دید تا جایی که افت دور موتور بین تعویض دنده‌ها بسیار محدود است. به این ترتیب در عمل توان موتور خودرو به طور تقریبا پیوسته به چرخ‌ها می‌رسد و زمان بسیار کمی بین تعویض دنده‌ها وجود دارد.

 

وضعیت یا مود رانندگی اسپرت و تاثیر آن در توانایی‌های Arrizo 6 GT

مانند سایر محصولات فونیکس و بسیاری از محصولات برند ام وی ام، در آریزو ۶ جی تی هم مود یا وضعیت رانندگی از سوی راننده قابل تنظیم است. یکی از این وضعیت‌ها، مود اسپرت است که باعث می‌شود توان بالای موتور این خودرو به خوبی ازاد شود. در مود اسپرت، تغییراتی در خودرو اعمال می‌شود که به شتاب آریزو ۶ GT کمک می‌کند.

 

اصلی ترین تغییر، تعویض دنده‌ها در دور‌های موتور بالاتر است. در حالت عادی، تعویض دنده در دور‌های پایین و برای کاهش مصرف سوخت و کاهش فشار به موتور خودرو انجام می‌شود. اما در وضعیت اسپرت، گیربکس پیش از تعویض دنده اجازه می‌دهد دور موتور بالا برود تا بتواند حداکثر قدرت خود را قبل از تعویض دنده بعدی آزاد کند. این کار کمک بزرگی به شتاب خودرو می‌کند و باعث می‌شود خودرو پیش از تعویض دنده، به بالاترین سرعت خود در هر دنده برسد.

 

با مجموع این عوامل است که آریزو ۶ جی تی توانسته عنوان سریعترین خودرو ایران را از آن خود کند و به راحتی سدان‌های رقیب خود از دیگر برند‌های داخلی را پشت سر بگذارد. برای اطلاع از شرایط فروش این خودرو و سایر محصولات مدیران خودرو، می‌توانید با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ تماس بگیرید.

 

عکس از وبسایت اسب بخار

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *