مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
خودرو کروک با سقف باز

سوال روز: علت وزن بیشتر خودرو‌های کروکی نسبت به خودرو‌های کوپه

در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ارسال کنیم. سوال این بخش، در مورد دلیل وزن بیشتر خودرو‌های کروکی (کانورتیبل) نسبت به خودرو‌های مشابه در کلاس کوپه است در حالیکه با برداشن سقف به صورت تئوری وزن خودرو باید کمتر شود.

 

سوال: در مقاله‌هایی که در زمینه خودرو‌های کروکی و مقایسه آن‌ها با مدل‌های کوپه مشابه خوانده‌ام، به نظر می‌رسد وزن مدل‌های کروکی بالاتر از کوپه‌ها است. مگر با برداشن سقف نباید وزن خودرو کم شود؟

 

با حذف سقف، چه اتفاقی در خودرو می‌افتد؟

در خودروهای کروکی، به دلیل حذف سقف، مقاومت شاسی کاهش پیدا می‌کند. این وضعیت مانند آن است که یک مربع فلزی، ضلع بالایی را حذف کنید. با این کار دو ضلع جانبی که در خودرو بخش‌های جانبی و درب‌ها هستند، تمایل به انحراف به داخل یا خارج دارند. در مورد خودرو، این بخش‌ها در زمان حرکت خودرو به شدت تحت فشار هستند و به همین دلیل با هر تغییری، از شکل اولیه خود خارج می‌شوند.

 

این وضعیت را در خودروهایی که به صورت غیر استاندارد، از کوپه یا سدان به کروکی تبدیل شده‌اند می‌بینید. در این خودروها به دلیل آنکه مقاومت بدنه و شاسی کاهش پیدا کرده است، به‌مرور شاهد تغییر زوایای درب‌ها و ستون‌های میانی هستیم. این اتفاق که متاسفانه در چند سال اخیر در مورد خودروهای آمریکایی بیشتر دیده می‌شود باعث درست بسته نشدن درهای خودرو می‌شود. برای رفع این مشکل گاهی یک میله عرضی یا حتی زنجیر را به دو ستون میانی وصل می‌کنند تا درها را به سمت داخل خودرو بکشد و از تغییر شکل آن جلوگیری کند!

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

افزایش وزن خودرو‌های کروکی به دلیل تقویت شاسی

تغییر شکل بدنه و شاسی خودرو، چیزی نیست که بتوان آن را در یک خودرو تولید انبوه پذیرفت. به‌همین دلیل تولید کنندگان این خودرو‌ها باید راهکاری برای رفع این مشکل پیدا کنند. در این خودروها، شاسی در کف و کناره‌ها و فاصله بین ستون‌های میانی خودرو تقویت می‌شود تا بتواند از بروز این وضعیت جلوگیری کند. به این ترتیب یکی از دلایل افزایش وزن خودرو‌های کروکی نسبت به مدل‌های کوپه مشابه، همین افزایش استفاده از ورق بدنه (معمولا فولاد) برای تقویت شاسی است.

 

 غیر از این باید در نظر بگیرید در خودروهای کروکی، تجهیزات مربوط به سقف پارچه‌ای که در فضای بین صندوق عقب و اتاق سرنشینان قرار می‌گیرد خود وزن بالایی دارد و اصلا به معنای حذف وزن از خودرو نیست. در مورد خودروهایی با سقف فلزی متحرک، این مسئله شدیدتر هم هست چون این خودروها در اصل سقفی فلزی دارند که باید با مجموعه‌ای پیچیده تا شود و در صندوق عقب قرار گیرد و که باز هم باعث افزایش وزن خودرو می‌شود.

 

به همین دلیل برخلاف باور عمومی، با حذف سقف در خودرو‌های کروکی، وزن خودرو کم نمی‌شود و این خودرو‌ها معمولا وزن بیشتری نسبت به کوپه‌های مشابه دارند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *