مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
موتور خودرو قبل از استفاده از محلول موتور شوی

سوال روز: آیا محلول موتور شوی مفید است؟ روش استفاده از محلول شستشوی موتور چیست؟

در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ما ارسال کنیم. سوال این بخش، در مورد استفاده از محلول موتور شوی، روش استفاده از محلول شستشوی موتور و مزایا و معایب آن است.

 

سوال: استفاده از محلول شستشوی موتور داخل فایده‌ای دارد؟ روش استفاده از محلول موتور شوی چگونه است و آیا شما استفاده از این محلول را تایید می‌کنید؟

 

محلول موتور شوی چه کاربردی دارد؟

به‌طور کلی محلول موتور شوی وظیفه پاک کردن مجاری داخلی موتور را از جرم‌های حاصل از روغن ‌موتور بر عهده دارند. همانطور که می‌دانید، روغن برای روانکاری اجزای مختلف، در بخش‌های فلزی متحرک خودرو حرکت می‌کند. به این ترتیب در سیکل کاری موتور، روغن در مدار بسته‌ای، از کارتل حرکت کرده و با طی مسیرهای روغن‌کاری در بخش‌های مختلف، به بالاترین بخش‌های موتور (سرسیلندر و سوپاپ‌ها) می‌رسد و در نهایت این روغن به کارتل بر می‌گردد.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

هرچند روغن با عبور از فیلتر روغن تا حدی تصفیه می‌شود، اما این تصفیه هیچگاه کامل نیست. به همین دلیل روغن به‌مرور شروع به باقی گذاشتن جرم‌هایی در مسیر حرکت خود می‌کند. این رسوبات (که عمدتا هیدروکربن‌ها هستند) باعث کاهش قطر مجاری روغن می‌شود. این مسئله در نهایت در کار روغن‌رسانی به موتور اختلال ایجاد کرده و در درازمدت می‌توانند باعث آسیب به موتور خودرو شوند. وظیفه محلول موتور شوی نیز پاک کردن این جرم‌ها است. برای رفع این مشکل محلول شستشوی موتور تولید شده‌ است که می‌توانند این رسوب‌ها را در خود حل کرده و از موتور خودرو خارج کنند. به این ترتیب مجاری بار دیگر به وضعیت اصلی خود بازگردند و در پروسه روغن‌رسانی به موتور اختلالی ایجاد نشود.

 

 

آیا همه موتورها به محلول شستشوی موتور نیاز دارند؟

پاسخ این سوال قطعا منفی است. رسوبات روغن در خودروهایی با کارکرد پایین مشکلی ایجاد نمی‌کند. این اتفاق بسته به کیفیت روغن، فواصل زمانی تعویض روغن و نوع مواد موجود در روغن درنهایت در درازمدت روی می‌دهد. به این ترتیب معمولا در خودروهایی با کارکرد بالای ۱۰۰هزار کیلومتر شاهد بروز این پدیده هستیم. کاهش قطر مجاری روغن باعث می‌شود روغن نتواند با فشار کافی به بخش‌های مختلف برسد. به این ترتیب در پروسه روغن‌کاری موتور اختلال ایجاد می‌شود چراکه نبود روغن در بخش‌های محرک به معنای سایش فلز با فلز است.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

البته روغن‌های موتور مرغوب به‌گونه‌ای فرموله می‌شوند که بتوانند تا حد زیادی دوده‌های حاصل از کار موتور را در خود حل کنند و به همین دلیل هم به سرعت سیاه می‌شوند. در ادامه با تخلیه روغن این دوده‌ها و رسوبات همراه با روغن از موتور خارج می‌شود. به این ترتیب اگر فواصل تعویض روغن را به‌درستی رعایت کنید و از روغن مورد تایید خودروساز استفاده کنید، نیازی به این کار نیست و توصیه هم نمی‌شود. این کار همچنین یکی از راه های مراقبت از موتور خودرو است.

 

روش استفاده از محلول موتور شوی چگونه است؟

محلول موتور شوی مدتی پیش از تعویض روغن به داخل موتور ریخته می‌شوند. پس از آن بسته به توصیه سازنده محلول، موتور باید برای دقایقی (معمولا بین ۵ تا ۱۰ دقیقه) درجا کار کند تا محلول به همراه روغن به‌تمامی بخش‌های موتور خودرو برسد و بتواند جرم‌ها را در خود حل کند. پس از آن با تعویض روغن، این محلول به همراه رسوبات از موتور خارج می‌شود. به‌علاوه بهتر است مدت کوتاهی پس از تعویض روغن و برای خارج شدن همه جرم‌ها، بار دیگر روغن را تعویض کنید.

 

البته گاهی تعمیرکاران از گازوییل برای این منظور استفاده می‌کنند که می‌تواند باعث آسیب به کاسه نمدها و سایر بخش‌های موتور شود و استفاده از آن را به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم.

 

خطرات استفاده از محلول شستشوی موتور

شاید به نظر برسد استفاده از این محلول‌ها برای شستشوی داخل موتور ایده خوبی است اما این مسئله خطراتی هم برای موتور دارد. در موتورهایی با کارکرد بسیار بالا، رسوبات جدا شده از بخش‌های مختلف موتور الزاما نمی‌توانند در محلول حل شوند و به‌صورت ذرات کوچکی در روغن شناور می‌مانند.

 

این ذرات ممکن است در مسیر خود، در توری پشت اویل پمپ گیر کنند که بازهم باعث اختلال در کارکرد سیستم روغن‌کاری می‌شود. به همین دلیل بهتر است پس از استفاده از این محلول‌ها در خودروهایی با کارکرد بالا، اویل پمپ و کارتل هم باز شده و تمیز شوند. البته در مورد چنین موتورهایی، راه حل ایده‌آل در صورت گرفتگی مجاری، باز کردن موتور و شستشوی اصولی داخل موتور است.

 

آیا ما استفاده از محلول شستشوی داخل موتور را تایید می‌کنیم؟

ما در آسیا خودرو به‌عنوان نمایندگی مدیران خودرو، به‌طور کلی تابع دستورالعمل‌های این شرکت هستیم. توصیه کلی ما این است که با تعویض به‌موقع روغن موتور در محل نمایندگی و با روغن تایید شده شرکت، از موتور خود محافظت کنید. در این حالت، سلامت موتور تضمین می‌شود و مجاری روغن نیز تمیز هستند. استفاده از محلول شستشوی موتور خودرو به‌طور کلی از سوی شرکت‌های خودروسازی تایید نمی‌شود. بر اساس یک اصل عمومی، افزودن هر ماده‌ای به روغن موتور خودرو باعث ابطال گارانتی است و از طرف ما توصیه نمی‌شود و مورد قبول هم قرار نمی‌گیرد.

 

اگر سوالی در این مسائل فنی یا خدمات پس از فروش محصولات مدیران خودرو دارید، کارشناسان فنی ما با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ آماده پاسخگویی هستند. با توجه به اینکه آسیا خودرو یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خدمات مدیران خودرو تهران را در اختیار دارد، درکارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در این زمینه هستند.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *