مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
آریزو ۵ توربو

مشخصات فنی آریزو ۵ توربو

هرچند این روز‌ها خودرو‌های کراس‌اوور محبوبیت بسیار زیادی در بازار دارند، اما هنوز هم خودرو‌های سدان جایگاه خود را حفظ کرده‌اند. در این میان، مدیران خودرو نیز باوجود گسترش محصولات خود در دسته کراس‌اوور‌ها، همچنان آریزو ۵ توربو IE را در بین محصولت خود دارد و مدتی قبل هم این خودرو را به‌روزرسانی کرد. این خودرو همچنان محبوبیت بالایی در بازار دارد و به دلیل قابلیت‌های حرکتی، فضای داخلی و امکانات رفاهی و ایمنی خریداران زیادی دارد. بخشی از این محبوبیت به مشخصات فنی آریزو ۵ توربو باز می‌گردد که توانسته ترکیبی از راحتی، اطمینان و قابلیت‌های حرکتی را ایجاد کند.

 

در این مطلب به بررسی مشخصات فنی آریزو ۵ توربو IE می‌پردازیم. این بررسی شامل موتور و گیربکس این خودرو است و درمجموع نشان می‌دهد، آریزو ۵ توربو می‌تواند به‌خوبی توانایی‌های خود را در اختیار خریدار قرار دهد.

 

بررسی اجمالی مشخصات فنی آریزو ۵ توربو

آریزو ۵ توربو به‌عنوان یک سدان سایز متوسط، باید بتواند ترکیبی از توان حرکتی، راحتی، مصرف سوخت اقتصادی و دوام را ارائه کند. مهندسان چری تلاش کرده‌اند در مشخصات فنی آریزو ۵ توربو مجموع این عوامل را در نظر بگیرند و به همین دلیل این خودرو توانسته طی چند سال حضور خود در بازار ایران، موفق باشد.

 

آریزو ۵ توربو از موتوری با قدرت ۱۴۵ اسب بخار بهره می‌گیرد. قدرت این موتور ۱.۵ لیتری که با توربو شارژر تقویت می‌شود، از طریق یک گیربکس اتوماتیک به چرخ‌های جلو می‌رسد. گیربکس این خودرو از نوع CVT است و در سایر محصولات مدیران خودرو نیز شاهد نصب آن هستیم.

 

گیربکس این خودرو هماهنگی مناسبی با موتور آن دارد. این گیربکس به‌خوبی می‌تواند در شهر و جاده و در شرایط مختلف وزنی خودرو، قدرت و گشتاور موتور را در زمان ارسال به چرخ‌ها مدیریت کند. به این ترتیب در رانندگی آرام، بدون آنکه نیاز به فشار بر روی موتور خودرو باشد می‌توانید حرکت کنید. در مقابل و در زمان تردد در جاده‌های کوهستانی و یا زمانی که قصد رانندگی سریع دارید، گیربکس به موتور اجاره می‌دهد به‌راحتی دور بگیرد و قدرت خود را آزاد کند.

 

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم مشخصات فنی آریزو ۵ توربو، عملکرد آن‌ها در طولانی مدت است. موتور مورد استفاده در این خودرو چند سالی است در محصولات مختلف برند MVM نصب می‌شود و کارآیی آن در شرایط آب و هوایی و کیفیت بنزین ایران اثبات شده است. در زمینه گیربکس CVT نیز باید در نظر بگیریم، چری سال‌ها است از این نوع گیربکس در محصولات خود استفاده می‌کند. به‌علاوه در تولید گیربکس این خودرو، از قطعات بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان از جمله بوش آلمان استفاده شده است.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

موتور آریزو ۵ توربو

به‌عنوان بخشی از مشخصات فنی آریزو ۵ توربو، در ابتدا به سراغ بررسی دقیق‌تر موتور این خودرو می‌رویم، جایی که موتور آریزو ۵ توربو نمونه‌ای آشنا برای بازار ایران است و پیش از این شاهد نصب آن در دیگر محصولات این شرکت نیز بوده‌ایم.

 

حجم موتور آریزو ۵ توربو، ۱.۵ لیتر است اما به کمک توربو شارژر و البته استفاده از دو میل سوپاپ در سرسیلندر و سیستم زمان‌بندی متغیر دوگانه سوپاپ‌های DVVT می‌تواند ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. به این ترتیب قدرت این موتور، معادل موتور‌های دو لیتری تنفس طبیعی امروزی است در حالیکه گشتاور بالاتری تولید می‌کند. حداکثر گشتاور موتور این خودرو در دور موتور ۱۷۵۰ به دست می‌آید. به این ترتیب راننده در دور‌های پایین، حداکثر کشش موتور و خودرو را در اختیار دارد.

 

موتور این خودرو از سری موتور‌های Acteco شرکت چری است که پیش از این توانسته عنوان یکی از ۱۰ موتور برتر سال را در بازار این کشور از آن خود کند. این موتور که با همکاری شرکت AVL اتریش طراحی شده، کاملا با فناوری جهانی ساخته می‌شود و در بین تامین کنندگان آن می‌توان نام‌های معتبر جهانی را دید. به‌عنوان مثال، توربو شارژر این موتور محصول شرکت Honeywell است و زنجیر تایم آن از سوی Berg Warner تامین می‌شود. به این ترتیب این موتور می‌تواند ترکیب مناسبی از کارآیی و دوام را ارائه کند.

 

به‌علاوه این موتور، پیش از عرضه در ایران، برای استفاده در کشورمان مورد بازنگری قرار گرفته تا بتواند با توجه به تغییرات شدید ارتفاع در ایران، آب و هوای متغیر (از بسیار سرد کوهستانی تا بسیار گرم کویری) و البته کیفیت بنزین ایران سازگار باشد.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

ترکیب فناوری برای افزایش قدرت موتور آریزو ۵ توربو

همان‌طور که گفتیم، این موتور با فناوری به‌روز خود، می‌تواند قدرتی در حدود ۱۰۰ اسب بخار را به ازای هر لیتر حجم موتور ایجاد کند. برای رسیدن به این ترکیب، غیر از طراحی بخش‌های مختلف موتور، استفاده از توربوشارژر، دو میل سوپاپ و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، اصلی‌ترین راهکار‌های افزایش قدرت این موتور است.

 

استفاده از توربو شارژر در آریزو ۵ توربو باعث می‌شود در هر مرحله از سیکل کاری موتور، هوای بیشتری وارد موتور شود. در حالت عادی میزان هوای وارد شده به حجم موتور و فشار هوای اطراف وابسته است و به همین دلیل نمی‌توان میزان بیشتری هوا را وارد موتور کرد. در مقابل اما استفاده از توربوشارژر باعث می‌شود بتوان در حجم ثابت موتور، هوای بیشتری وارد کرد. به این ترتیب با ورود هوای بیشتر، امکان تزریق سوخت بیشتر نیز وجود دارد و به دنبال آن قدرت موتور بالاتر می‌رود.

 

در کنار این، ورود هوای بیشتر و خروج گاز‌های اگزوز تولید شده، نیاز به سوپاپ‌های بیشتری دارد. به همین دلیل این موتور از ساختار ۴ سوپاپ در هر سیلندر و دو میل سوپاپ در سرسیلندر استفاده می‌کند. به این ترتیب، در هر بار باز شدن سوپاپ‌ها، هوای بیشتری وارد موتور شده و از سوی دیگر، دود اگزوز تولید شده می‌تواند به‌طور کامل خارج شود.

 

در کنار این، استفاده از سیستم زمانبندی متغیر دوگانه سوپاپ‌های DVVT به موتور این امکان را می‌دهد که سوپاپ‌های دود و هوا را به‌صورت مستقل کنترل کند. به این ترتیب، باز و بسته شدن سوپاپ‌ها وابستگی مستقیمی به میل‌سوپاپ ندارد و موتور می‌تواند برحسب شرایط و دور موتور، سوپاپ‌ها را زودتر ببندد یا مدت بیشتری باز بگذارد. به این ترتیب در دور‌های موتور پایین، مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند، قدرت موتور در دور‌های موتور بالا بیشتر می‌شود و مهم‌تر از آن، گشتاور بالایی در دور‌های موتور پایین به دست می‌آید.

 

بررسی گیربکس به‌عنوان بخشی از مشخصات فنی آریزو ۵ توربو

در کنار قدرت و توانایی‌های موتور، گیربکس خودرو نیز نقش مهمی در قابلیت‌های حرکتی خودرو دارد و به همین دلیل به‌عنوان بخشی از مشخصات فنی آریزو ۵ توربو، در این بخش به بررسی دقیق‌تر گیربکس آریزو ۵ توربو می‌پردازیم.

 

گیربکس آریزو ۵ توربو نسل جدید گیربکس‌های CVT شرکت چری است. گیربکس این خودرو اتوماتیک است که البته علاوه بر وضعیت اتوماتیک، حالت تعویض دستی دنده (تیپ ترونیک) نیز بر روی آن وجود دارد و به این ترتیب در عمل یک گیربکس CVT با ۹ دنده است.

 

استفاده از گیربکس CVT در خودرو‌های این کلاس، بیش از هر چیز به دلیل مدیریت مصرف سوخت است. گیربکس CVT به دلیل آنکه می‌تواند طیف بسیار متنوعی از ضرایب دنده را ایجاد کند، در هر لحظه می‌تواند بهترین ضریب را برای خودرو انتخاب کند. گیربکس سی وی تی می‌تواند بدون آنکه نیاز به افزایش دور موتور خودرو باشد، با سبک کردن ضریب دنده‌ها، سرعت را افزایش بدهد. به این ترتیب بدون افزایش دور موتور، شاهد بالا رفتن سرعت هستیم که این مسئله به بهبود مصرف سوخت کمک می‌کند.

 

همان‌طور که در مطلب با عنوان مزایا و معایب گیربکس CVT خواندیم، یکی از مشکلات نسل قبلی این گیربکس‌ها، رانندگی اسپرت بود . البته Arrizo 5 Turbo اساسا برای رانندگی اسپرت ساخته نشده است اما می‌تواند در صورت نیاز راننده، واکنش‌های سریعی داشته باشد. در این شرایط، گیربکس سبک کردن ضریب دنده‌ها را به تاخیر می‌اندازد تا موتور بتواند به‌خوبی دور بگیرد و حداکثر قدرت خود را آزاد کند.

 

وضعیت تیپ ترونیک در گیربکس آریزو ۵ توربو هم مناسب رانندگی سریع و البته سبقت در جاده‌ها و به‌ویژه جاده‌های کوهستانی است. در این شرایط راننده می‌تواند رفتار گیربکس را مدیریت کند و به‌صورت دستی، مانع از سبک شدن دنده‌ها شود.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *