مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
مقایسه توربو شارژر و سوپر شارژر

مقایسه توربو شارژر و سوپر شارژر

پیش از این در دو مقاله جداگانه به معرفی توربو شارژر و سوپر شارژر پرداخته‌ایم. هردوی این سیستم‌ها وظیفه دارند هوا را با فشار زیاد وارد محفظه احتراق کنند تا از این طریق، موتور بتواند با تزریق سوخت بیشتر، قدرت بیشتری تولید کند. این دو سیستم باوجود وظیفه یکسان، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در این مقاله به مقایسه توربو شارژر و سوپر شارژر پرداخته‌ایم و این دو سیستم را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

 

مقایسه مشکلات توربو شارژر با سوپر شارژر

شاید به نظر برسد با نصب هرکدام از این دو سیستم، توانسته‌ایم به فرمول جادویی قدرت دست پیدا کرده‌ایم اما متاسفانه هر دو سیستم مشکلات و محدودیت‌هایی دارند. این مسئله بخشی از مقایسه توربو شارژر و سوپر شارژر است چراکه باید مشکلات هر یک از این دو سیستم را نیز در کنار مزایای آن‌ها مورد بررسی قرار دهیم.

 

سوپر شارژر به دلیل آنکه نیروی لازم برای کارکرد خود را مستقیما از موتور خودرو می‌گیرد همواره بخشی از نیروی موتور را مصرف می‌کند و در عمل بخشی از نیروی تولید شده توسط سوپرشارژر صرف به حرکت درآوردن خود آن می‌شود. در یک موتور معمولی این رقم می‌توان به حدود ۴۵ اسب بخار برسد که رقم بالایی است.

 

در مقابل توربو شارژر مستقیما به موتور خودرو متصل نیست اما به دلیل آنکه در مسیر گازهای خروجی اگزوز قرار دارد باعث برگشت گازهای اگزوز و در نتیجه کاهش اندکی در توان موتور خودرو می‌شود. به‌علاوه ایجاد گرما در منیفولد را نیز نباید فراموش کرد ضمن آنکه توربوشارژر نیز به‌شدت در معرض گرما است و ریسک آسیب دیدن آن وجود دارد.

 

با در نظر گرفتن همه موارد بالا در زمینه ایجاد نیروی منفی بر روی موتور، توربو شارژر کارآیی بالاتری از سوپرشارژر دارد و در مقایسه توربو شارژر و سوپر شارژر از این نظر توربو شارژر برنده است. به همین دلیل سوپرشارژر بیشتر برای موتورهای پرحجم با قدرت بالا و خودروهای دیزل تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که توان موتور بتواند جوابگوی نیروی لازم برای به حرکت درآوردن سوپرشارژر باشد. در مقابل توربو شارژر گزینه ایده‌آلی برای موتورهایی با حجم کم است. البته به دلیل مزیت‌هایی که در ادامه می‌گوییم، امروزه استفاده از توربو شارژر عمومیت بسیار بیشتری دارد.

 

مقایسه توربوشارژر و سوپرشارژر در زمینه وزن

در زمینه ابعاد و وزن نیز کفه برتری به سمت توربوشارژر ها است. سوپر شارژر به‌خصوص انواع روتس و مارپیچ مجموعه‌ای بزرگ و معمولا سنگین هستند و فضای زیادی در موتور خودرو اشغال می‌کنند. اما توربوشارژر معمولا کوچک‌تر و البته سبک‌تر است و فضای کمتری در موتور خودرو اشغال می‌کند.

 

به این ترتیب بر روی موتورهایی با ابعاد کوچک‌تر یا محفظه موتور با فضای کمتر راحت‌تر می‌توان برای نصب توربو شارژر استفاده کرد. در مقابل برای نصب سوپر شارژر باید موتور فضای زیادی را در اختیار طراحان قرار دهد. به همین دلیل این سیستم محبوب موتورهای آمریکایی است. در این موتورها فضای اطراف موتور بزرگ است و فضای زیادی در اختیار طراحان قرار می‌دهد.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

مقایسه دو سیستم پرخوران در زمان حرکت

یکی دیگر از تفاوت‌های توربو شارژر و سوپر شارژر، در اعمال نیروی اضافه توسط موتور خودرو در زمان وجود این سیستم‌های پرخوران است. توربو شارژر ها معمولا نیرو را به یک‌باره افزایش می‌دهند اما در مقابل سوپرشارژر ها افزایش توان یکنواخت‌تر و قابل‌کنترل‌تری ایجاد می‌کنند.

 

به‌علاوه پدیده تاخیر توربو که در توربو شارژر وجود دارد، در سوپرشارژر دیده نمی‌شود. البته خودروسازان در سال‌های اخیر راه‌حل‌هایی برای رفع مشکل تاخیر توربو طراحی و اجرا کرده‌اند. به همین دلیل در این بخش هم توربو شارژر چندان در موضع ضعف نیست.

 

برای شروع حرکت شاید نتوان بر روی هیچ‌یک از دو سیستم حساب کرد مگر آنکه دور موتور را بالا ببرید. سوپرشارژر معمولا کارآیی خود را از دور موتور ۳۰۰۰ به بالا نشان می‌دهد. در مقابل توربو شارژر می‌تواند زودتر وارد مدار شود و در این زمینه عملکرد بهتری دارد.

 

تفاوت در نصب توربو شارژر و نصب سوپر شارژر بر روی خودرو

برای نصب توربو شارژر در خودروهایی که به‌طور استاندارد فاقد آن هستند باید تغییراتی در سیستم دود و مدار روغن ایجاد کرد اما در مقابل فضای کمتری را اشغال می‌کند. سوپر شارژر اما نیاز به اتصال به منیفولد دود ندارد و می‌توان آن را در بالای موتور نصب کرد و از طریق تسمه اتصال آن به پولی سر میل‌لنگ برقرار می‌شود. در موتورهای V شکل سوپرشارژر دقیقا در فضای میان دو سر سیلندر می‌نشیند. اگر مشکل فضای داخل محفظه موتور وجود نداشته باشد نصب سوپرشارژر آسان‌تر است.

 

البته نصب توربو شارژر در خودروها برای تیونینگ عمومیت بیشتری دارد و علت آن نصب آسان‌تر این سیستم است. به‌علاوه توربو شارژر سبک‌تر است و جای کمتری را هم در موتور خودرو می‌گیرد. به همین دلیل معمولا برای تیونینگ خودرو، از توربو شارژر استفاده می‌شود. هر دو سیستم نسبت به گذشته تفاوت‌های زیادی کرده‌اند که احتمالا یکی از مهم‌ترین آن‌ها افزایش میزان بوست آن‌ها است چراکه با افزایش اکتان بنزین، پرخوران‌هایی با بوست بالاتر امکان کار پیدا کرده‌اند.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *