مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
موتور آریزو ۶ جی تی

موتور آریزو ۶ جی تی؛ بررسی قوای محرکه آریزو ۶ GT و رازهای قدرت آن

فونیکس مدتی قبل از سدان اسپرت خود با نام آریزو ۶ جی تی رونمایی کرد. این خودرو که بر پایه پلتفرم آریزو ۶ پرو توسعه یافته، در بسیاری جنبه‌ها شاهد تغییراتی بوده تا بتواند نقش یک سدان اسپرت را بازی کند. علاوه بر تغییرات گسترده ظاهری و البته امکانات رفاهی و ایمنی، یکی از بخش‌های مهم تغییرات، تغییر در قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت این خودرو است. موتور آریزو ۶ جی تی، هم اکنون قویترین موتور در این کلاس است و به تنهایی می‌تواند برگ برنده این خودرو در بازار باشد. در این مطلب به بررسی دقیق تر موتور آریزو ۶ جی تی و ویژگی‌های مهم آن می‌پردازیم.

 

موتور آریزو ۶ جی تی باید بتواند دو نقش را به‌طور همزمان بازی کند چراکه این خودرو یک سدان اسپرت و خانوادگی است. به این ترتیب موتور باید بتواند در استفاده‌های روزمره عملکرد روان و مناسبی داشته باشد و در عین حال در زمان رانندگی سریع، پاسخگوی نیاز‌های راننده باشد. به همین دلیل طراحی موتور آریزو ۶ جی تی به گونه‌ای است که بتواند هر دو نقش را بازی کند. این موتور پیش از این در محصولات دیگری نیز در خانواده فونیکس نصب شده و به این ترتیب، قبلا بارها توانایی‌های خود را اثبات کرده است.

 

مشخصات موتور آریزو ۶ جی تی

پیش از بررسی جزییات، بهتر است نگاهی به مشخصات موتور آریزو ۶ جی تی داشته باشیم:

  • ساختار موتور: ۴ سیلندر خطی
  • حجم موتور: ۱۵۹۸ سی سی (۱.۶ لیتر)
  • قدرت: ۱۹۷ اسب بخار
  • گشتاور: ۲۹۰ نیوتون متر
  • سیستم‌های کمکی: توربو شارژر و تزریق مستقیم سوخت
  • تعداد سوپاپ: ۴ سوپاپ در هر سیلندر (۱۶ سوپاپ)
  • وزن: ۱۲۵ کیلوگرم
  • شکل نصب: عرضی در جلوی خودرو

 

موتور این خودرو از سری موتورهای ACTECO چری است که در ابتدا با همکاری AVL اتریش توسعه یافتند اما بعدتر، چری توسعه موتورهای را در واحد مستقل مهندسی موتور خود پیگیری کرد. حجم موتور آریزو ۶ جی تی معادل ۱.۶ لیتر یا به‌طور دقیق تر معادل ۱۵۹۷ اسب بخار است. قدرت موتور آریزو ۶ جی تی معادل ۱۹۷ اسب بخار است و به این ترتیب از هر لیتر حجم موتور، قدرتی حدود ۱۲۳ اسب بخار استخراج شده است. به علاوه گشتاور موتور آریزو ۶ جی تی معادل ۲۹۰ نیوتون متر است که در دور موتور ۱۷۵۰ به دست می‌آید.

 

این موتور که طراحی کاملا مدرنی دارد، علاوه بر آریزو ۶ جی تی در برخی دیگر از محصولات برند فونیکس نیز نصب می‌شود. چری نیز این موتور را در بسیاری از بازار‌های جهانی عرضه کرده و کارآیی آن اثبات شده است. به علاوه این موتور توانسته پیش از این عنوان موتور برتر سال چین را نیز به دست آورد. کارآیی حرارتی موتور این خودرو معادل ۳۷.۱ درصد است که آن را بالاتر از رقبای خود در بازار چین و حتی برتر از برخی رقبای بین‌المللی قرار می دهد.

 

برای تقویت توان موتور آریزو ۶ GT، علاوه بر طراحی موتور و برنامه‌ریزی دقیق ECU، از توربو شارژر و اینتر کولر و همچنین سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز استفاده شده است. به این ترتیب، با وجود حجم کم، موتور این خودرو می‌تواند قدرت بالایی تولید کند. به عنوان بخشی از بررسی مشخصات فنی آریزو ۶ جی تی، به بررسی جزییات بیشتری از موتور این خودرو می‌پردازیم.

 

نقش توربو شارژر در افزایش توان موتور

همانطور که در بالا عنوان شد، موتور آریزو ۶ GT از توربو شارژر برای افزایش توان استفاده می‌کند. پیش از این در مطلبی با عنوان توربو شارژر چیست و چگونه کار می‌ کند، به بررسی کامل عملکرد توربو شارژر و نقش آن در موتور خودرو پرداخته‌ایم. در اینجا هم برای مرور دوباره، به بررسی نقش توربو شارژر در افزایش توان این خودرو می‌پردازیم.

 

توربوشارژر وظیفه فشرده کردن هوا قبل از ارسال آن برای موتور خودرو را بر عهده دارد. فشرده کردن هوا به معنای آن است که در یک حجم برابر، می‌توان هوا یا به‌طور دقیق‌تر اکسیژن بیشتری جای داد. افزایش میزان اکسیژن در حجم یکسان به معنای آن است که می‌توان سوخت بیشتریی نیز به موتور تزریق کرد. در نهایت تزریق سوخت بیشتر به معنای آن است که می‌توان از حجم یکسان، قدرت بیشتری استخراج کرد.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

در حالت عادی و در موتور‌های تنفس طبیعی، نمی‌توانید میزان پاشش بنزین به محفظه احتراق را از حد مشخصی افزایش دهید چرا که هوای کافی برای سوختن بنزین وجود ندارد. نسبت سوخت به هوا در هر حال باید در موتور خودرو رعایت شود و به همین دلیل نمی‌توان حجم مشخصی سوخت را در هر نوبت به داخل موتور تزریق کرد. استفاده از توربو شارژر باعث می‌شود با افزایش میزان اکسیژن در حجم ثابت سیلندر، بتوانید سوخت بیشتری تزریق کنید. به ین ترتیب در موتور‌هایی با حجم کم، می‌توان قدرت بیشتری استخراج کرد.

 

توربو شارژر در موتور آریزو ۶ جی تی؛ قدرت بالا از یک موتور کم حجم

همانطور که از مشخصات موتور آریزو ۶ جی تی مشخص است، این خودرو از موتوری با حجم کم بهره می‌برد. در حالت طبیعی نمی‌توان انتظار زیادی از موتوری با حجم ۱.۶ لیتر داشت چرا که این موتور در خودرو‌های عادی قدرتی در محدوده ۱۱۰ اسب بخار تولید می‌کند. اما مهندسان چری با استفاده از توربو شارژر توانسته‌اند قدرت این موتور را به شکل محسوسی افزایش دهد.

 

به این ترتیب موتور این خودرو می‌تواند به ازای هر لیتر حجم موتور بیش از ۱۲۳ اسب بخار قدرت تولید کند و موتور Arizzo 6 GT قدرتی بیش از موتور‌های تنفس طبیعی ۲.۵ لیتری دارد. البته این افزایش توان به معنای انفجارهای شدیدتر است و به همین نسبت باید موتور خودرو تقویت شود. این مسئله شامل تقریبا تمامی بخش‌های موتور خودرو از پیستون و شاتون تا سرسیلندر و سوپاپ‌ها و بلوک سیلندر است. به این ترتیب آریزو ۶ جی تی می‌تواند ترکیبی از قدرت بالا و البته دوام را ایجاد کند. این مسئله مهمی است چون این خودرو باید بتواند در نقش یک سدان خانوادگی، سال‌ها خدمت کند و اینجا است که دوام اهمیت پیدا می‌کند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

مزیت‌های استفاده از توربو شارژر در موتور آریزو ۶ جی تی

شاید در نگاه اول، بزرگترین مزیت استفاده از توربو شارژر در آریزو ۶ جی تی، افزایش توان آن باشد. این مسئله مهم است اما برخلاف تصور، این تنها مزیت بهره‌گیری از توربوشارژر در موتور این خودرو نیست چراکه استفاده از توربوشارژر، مزیت‌های دیگری نیز برای این موتور به همراه دارد.

 

در درجه اول باید در نظر بگیرید موتور این خودرو، می‌تواند از حجم محدود موتور، قدرت بالایی تولید کند. داشتن یک موتور کم حجم و افزایش توان آن با سیستم‌های کمکی و به ویژه توربو شارژر، اتفاقی است که از سوی خودروسازان بین‌المللی نیز دنبال می‌شود و با نام Down Size کردن موتور معروف است. به این ترتیب در حالت عادی و در استفاده‌های شهری، موتوری کم حجم دارید که طبیعتا مصرف سوخت آن نیز پایین است. در ترافیک شهری، اصلا نیازی به توان بالای موتور نیست و در اینجا، یک موتور کم حجم می‌تواند مصرف سوخت را پایین بیاورد. در مقابل، هر زمان که به قدرت موتور نیاز داشته باشید، با استفاده از توربو شارژر، قدرت بالایی را در اختیار خواهید داشت.

 

از سوی دیگر، استفاده از توربو شارژر (در کنار سایر فناوری‌های موتور خودرو) به افزایش گشتاور موتور نیز کمک می‌کند. همانطور که عنوان شد، حداکثر گشتاور موتور آریزو ۶ GT که معادل ۲۹۰ نیوتون متر است، در دور موتور ۱۷۵۰ به دست می‌آید. گشتاور را به شکل بسیار ساده سازی شده می‌توان به معنای کشش موتور و خودرو دانست. به این ترتیب موتور آریزو ۶ جی تی می‌تواند حداکثر کشش خود را در دور‌های پایین (قبل از رسیدن به دور ۲۰۰۰) تولید کند. این مسئله بیشتر از همه، در شتابگیری‌های میانی و حرکت در مسیرهای شیبدار خود را نشان می‌دهد. در این شرایط، راننده به سرعت به حداکثر گشتاور موتور دسترسی خواهد داشت و می‌تواند شیب‌ها را با قدرت طی کند و به راحتی سریعتری از ترافیک شتاب گیرد.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

استفاده از تزریق مستقیم سوخت در موتور آریزو ۶ جی تی

یکی دیگر از ویژگی‌های موتور آریزو ۶ GT، استفاده از فناوری تزریق مستقیم سوخت یا GDI در موتور این خودرو است. این فناوری از یک سو باعث افزایش توان و کاهش آلایندگی موتور می‌شود. از سوی دیگر می‌تواند مصرف سوخت خودرو را در هر شرایط، در بهینه‌ترین وضعیت ممکن قرار دهد. فناوری تزریق مستقیم سوخت فناوری پیچیده و دقیق است و چری در همکاری با شرکای بین‌المللی خود توانسته این فناوری را در موتور‌های خود بومی سازی کند. به این ترتیب فناوری تزریق مستقیم سوخت را می‌توان در موتور‌های بالارده و پرتوان چری دید.

 

در موتور‌های معمول و فاقد فناوری GDI، سوخت به همراه هوا و در منیفولد تزریق می‌شود. این سیستم هر چند سال‌ها است استفاده می‌شود و عملکرد مناسب خود را نیز نشان داده، اما دست طراحان و مهندسان موتور ار تا حد زیادی می‌بندد. در این حالت هرچند سوخت به محفظه هوا “پاشیده” می‌شود، اما زمان محدودی برای ترکیب شدن با هوا دارد و عملا به شکل قطرات ریز به محفظه احتراق می‌رسد.

 

در مقابل، پاشش بنزین موتور‌هایی با فناوری تزریق مستقیم سوخت مانند موتور آریزو ۶ جی تی، مستقیما داخل محفظه احتراق انجام می‌شود. این پاشش با فشار بسیار زیاد است و به همین دلیل سوخت کاملا به شکل پودر در می‌آید. در این حالت، سوخت فرصت بسیار بیشتری برای ترکیب شدن با هوا دارد. از سوی دیگر مهندسان به خوبی می‌توانند زمان پاشش را مدیریت کنند تا به بهترین عملکرد موتور برسند.

 

استفاده از فناوری تزریق مستقیم سوخت در آریزو ۶ GT، باعث می‌شود موتور این خودرو در شرایط عادی مانند موتور یک سدان خانوادگی، مصرف سوخت پایینی داشته باشد. در مقابل، با افزایش نیاز به توان، میزان و زمان پاشش تغییر می‌کند و قدرت افزایش پیدا خواهد کرد.

 

هوای خنک برای تنفس بهتر موتور؛ اینترکولر در موتور سدان اسپرت مدیران خودرو

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در موتور آریزو ۶ جی تی و سایر موتور‌های توربو در خانواده محصولات مدیران خودرو، بهره‌گیری از اینتر کولر در این موتور‌ها است. این سیستم، هرچند ظاهر ساده‌ای دارد اما کمک بزرگی در افزایش توان و بهبود عملکرد موتور خودرو دارد و به همین دلیل مدت‌ها است بر روی محصولات مدیران خودرو نصب می‌شود.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

از کتاب علوم دبیرستان به خاطر داریم که سرد کردن گاز باعث فشرده شدن و افزایش مقدار آن در حجم یکسان می‌شود به‌طور کاملا ساده سازی شده، این دقیقا کاری است که اینتر کولر انجام می‌دهد. اینتر کولر در ظاهری شبیه به رادیاتور خودرو دارد ولی باریک‌تر از آن است و به جای آب، هوا درون آن حرکت می‌کند. هوا در مسیر ورود به موتور، از اینترکولر عبور می‌کند تا در تبادل با جریان هوای بیرون خنک شود. خنک شدن هوا باعث می‌شود هوا اندکی فشرده شود و به این ترتیب مقدار اکسیژن در واحد حجم افزایش پیدا می‌کند. این مسئله در نهایت به بهبود کارآیی و افزایش قدرت موتور کمک می‌کند.

 

در Arizzo 6 GT استفاده از اینترکولر در سدان اسپرت مدیران خودرو، نقش مکمل توربو شارژر را دارد تا در کار هم بتوانند به بهبود عملکرد و افزایش قدرت در حجم موتور کمک کنند. این سیستم در حالت عادی نیاز به نگهداری ندارد و در صورت عدم برخورد خودرو از جلو، می‌تواند سال‌ها بدون مشکل کار کند.

 

جمع بندی؛ آیا موتور آریزو ۶ جی تی مناسب است؟

اکنون زمان جمع بندی در مورد موتور این خودرو به عنوان بخشی از مشخصات فنی آریزو ۶ جی تی است. در آریزو ۶ جی تی، یک موتور پرقدرت دارد که در کلاس خود بی‌رقیب است و این به تنهایی می‌تواند بزرگترین مزیت آن باشد. این موتور پیش از این در سایر محصولات مدیران خودرو به ویژه در برند فونیکس نصب شده و از این نظر امتحان خود را در بازار ایران پس داده است. به علاوه مشکلی از نظر تامین قطعات یدکی و دانش تعمیراتی آن نیز وجود ندارد.

 

موتور این خودرو در حالت عادی و در ترافیک‌های شهری، با حجم کم می‌تواند مزیت بزرگ مصرف سوخت پایین را ارائه کند. در مقابل و زمانی که به قدرت آن نیاز دارید، حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت را به چرخ‌ها می‌رساند تا بتوانید سریعتر از بسیاری از خودرو‌های بازار حرکت کنید. یک مزیت بزرگ دیگر، گشتاور بالای آن است. گشتاور ۲۹۰ نیوتون متری به معنای کشش بسیار مناسب خودرو است. در کنار این، ارائه این گشتاور بالا در دور‌های پایین (زیر ۲۰۰۰) باعث چالاکی خودرو در شتابگیری‌ها و شیب‌ها می‌شود.

 

همه این‌ها در نهایت باعث می‌شود موتور این خودرو، دقیقا نقشی را بازی کند که از یک سدان خانوادگی اسپرت انتظار دارید. در یک رانندگی عادی، موتور آرام است اما هر زمان بخواهید، می‌تواند با حداکثر توان به کمک راننده بیاید. در کنار این‌ها، مصرف سوخت آن در رانندگی شهری کاملا اقتصادی است و با نگهداری درست، سال‌ها می‌تواند بدون دردسر خدمت کند.

 

این موتور پیش از این در بازار رقابتی چین، توانسته عنوان موتور سال چین را به دست آورد و احتمالا همین مسئله برای اثبات توانایی‌های آن کافی باشد. به علاوه چری سال‌ها است در همکاری با بزرگان صنعت، توسعه موتور‌های خود را انجام می‌دهد و نمود این را می‌توان در توانایی‌های بالای موتور‌های این شرکت دید.

 

برای اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط فروش آریزو ۶ جی تی می‌توانید با آسیا خودرو در تماس باشید. همکاران ما با شماره تلفن ۰۲۱-۷۵۱۵۱ آماده پاسخگویی هستند.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *