مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
موتور x22 mt sport luxury

بررسی موتور X22 MT Sport Luxury

یکی از کراس‌اوور‌های محبوب مدیران خودرو X22 MT Sport Luxury است. این خودرو ابتدا با لیست آپشن‌های مناسب و ظاهر یک کراس‌اوور کامپکت، توانسته بود نظرات زیادی را به خود جلب کند و اخیرا نیز با به‌روزرسانی آپشن‌ها جایگاه قدرتمندتری از گذشته دارد. در این مطلب به بررسی موتور X22 MT Sport Luxury می‌پردازیم و موتور ایکس ۲۲ دستی را از جنبه‌های مختلف مدر ارزیابی قرار می‌دهیم.

 

مشخصات موتور X22 MT Sport Luxury چیست؟

موتور ایکس ۲۲ دستی، یک نمونه چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم موتور دقیق ۱۴۹۷ سی‌سی معادل ۱.۵ لیتر است. قدرت موتور X22 MT Sport Luxury معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور آن معادل ۱۳۵ نیوتون متر است. حداکثر قدرت موتور این خودرو در دور ۶۰۰۰ و حداکثر گشتاور آن در دور موتور ۲۷۵۰ به دست می‌آید. به این ترتیب X22 MT Sport Luxury می‌تواند در زمینه موتور عملکردی مشابه دیگر رقبایش داشته باشد و در مقابل مزیت مصرف سوخت کم و گشتاور بهتر در دورهای موتور پایین را عرضه کند.

 

موتور این خودرو توسط شرکت چری و با همکاری شرکت AVL اتریش طراحی و ساخته شده است و در آن از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها یا VVT استفاده شده است. این سیستم برگ برنده بزرگ موتور ایکس ۲۲ دستی است و باعث می‌شود نسبت قدرت به حجم آن بالاتر از رقبا باشد. به‌علاوه حداکثر گشتاور آن نیز در دور موتور پایین‌تری به دست می‌آید. در این زمینه باید در نظر بگیرید این اتفاق بدون استفاده از توربو شارژر در موتور این خودرو رخ داده است.

 

آیا قدرت موتور X22 MT مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال که آیا قدرت موتور X22 MT Sport Luxury مناسب است یا نه باید این مسئله را از چند جنبه در نظر بگیریم. اولین مورد، بررسی قدرت موتور ایکس ۲۲ دنده ای در مقایسه با رقبای این خودرو است. خودرو‌های رقیب این خودرو در بازار داخلی (البته با در نظر گرفتن اینکه بسیاری از آن‌ها دیگر بر روی خط تولید نیستند) عمدتا کراس‌اوور‌های واقعی به شمار نمی‌روند. خودرو‌های رقیب معمولا هاچ‌بک‌هایی هستند که با افزودن پلاستیک به بدنه و ریل سقفی عنوان کراس به خود گرفته‌اند ولی ما در این بررسی آن‌ها را هم لحاظ در نظر می‌گیریم.

 

با توجه به حجم موتور X22 MT و قدرت موتور این خودرو، به نظر می‌رسد نمی‌توان عنوان موتور ضعیف را برای آن در نظر گرفت. موتور این خودرو به ازای هر لیتر حجم موتور ۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این عدد نه آن‌قدر زیاد است که بتوان این خودرو را اسپرت دانست و نه آن‌قدر کم است که بتوان در توانایی‌های آن شک کرد. به‌عنوان مثال، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، با موتور ۱.۶ لیتری قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار دارد که به این ترتیب نسبت قدرت به حجم موتور آن پایین‌تر است.

 

مقایسه موتور X22 MT Sport Luxury با رقبا

بد نیست به سراغ برخی از رقبای X22 MT Sport Luxury برویم. به‌عنوان نمونه ساندرو استپ وی نیز با موتور ۱.۶ لیتری همین قدرت را تولید می‌کند که باز هم نسبت قدرت به حجم آن کمتر از ایکس ۲۲ دنده ای است. در سوی دیگر، شاهد حضور خودرویی مانند برلیانس کراس با موتور بهینه شده ۱.۶۵ لیتری هستیم که می‌تواند ۱۱۴ اسب بخار قدرت تولید کند. باز هم نسبت قدرت به حجم آن اندکی پایین‌تر از X22 MT است و فقط با حجم بالاتر موتور توانسته بالاتر از X22 MT قرار بگیرد.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

به این ترتیب می‌توان گفت قدرت موتور این خودرو پایین‌تر از رقبایش در این کلاس نیست و اتفاقا نسبت قدرت به حجم آن به دلیل جدیدتر بودن فناوری و البته بهره‌گیری از سیستم VVT، از رقبا نیز بالاتر است. به‌علاوه حداکثر گشتاور آن در دور موتور پایین‌تری نسبت به رقبا به دست می‌آید که مزیت بزرگی در زمان رانندگی است. به‌عنوان مثال حداکثر گشتاور رنو ساندرو استپ وی در دور موتور ۳۷۵۰ و حداکثر گشتاور برلیانس کراس در دور موتور ۴۰۰۰ به دست می‌آید. به این ترتیب برای شتابگیری‌های میانی، در این دو خودرو باید دور موتور را بالاتر ببرید در حالی که در X22 MT Sport Luxury می‌توانید سریع‌تر شتاب بگیرید.

 

موتور ایکس ۲۲ دنده ای بر روی جاده

شاید اعداد روی کاغذ نتوانند اتفاقی که بر روی جاده می‌افتد را نشان دهند و به همین دلیل بهتر است وضعیت موتور این خودرو را بر روی جاده بررسی کنیم.

 

همان‌طور که پیش از این دیدیم، این خودرو از نظر قدرت موتور تقریبا در رده دیگر خودرو‌های این کلاس است. به این ترتیب در حرکت نیز وضعیت نسبتا مشابهی دارد و نه‌چندان سریع‌تر و نه‌چندان کندتر از آن‌ها است. در مقابل این خودرو مزیت بزرگ دستیابی به گشتاور در دور موتور پایین‌تر را دارد که باعث می‌شود برای شتاب گیری میانی نیاز چندانی به دور موتور بالا نداشته باشید. به این ترتیب خودرو در دور موتور زیر ۳۰۰۰ نیز از کشش معقولی برخوردار است.

 

البته در این زمینه باید توجه داشت نباید از این خودرو انتظار زیادی داشته باشید و باید محدودیت‌هایی خودرویی در این کلاس را مدنظر قرار دهید. به این ترتیب برای یک مسافرت خانوادگی حتی با سرنشینان کامل، موتور X22 MT عملکرد معقولی دارد و به‌خوبی می‌تواند به همراه سایر خودرو‌های همکلاس یا هم‌رده خود و بسیاری از سدان‌های بازار ایران با شرایط باری مشابه حرکت کند. در این حالت ایکس ۲۲ دنده ای نه سریع‌تر و نه کندتر از آن‌ها است و اگر بخواهید می‌توانید با افزایش دور موتور، استفاده از سیستم VVT شتاب‌گیری مناسبی هم داشته باشید.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *