مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
نصب زنون

سول روز: چرا نصب زنون ممنوع است؟

 در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ارسال کنیم. سوال این بخش، در مورد نصب چراغ زنون بر روی خودرو و پاسخ به این سوال که چرا نصب زنون ممنوع است.

 

 سوال: چرا در حالی که بعضی از خودروها به‌صورت استاندارد دارای چراغ‌های زنون هستند، پلیس اجازه نصب چراغ زنون را بر روی دیگر خودروها نمی‌دهد. آیا نصب چراغ زنون جریمه دارد؟

 

 پلیس پیش این بارها به ممنوع بودن نصب چراغ زنون متفرقه بر روی خودروها هشدار داده است. مدتی قبل نیز یکی از فرماندهان پلیس راهور، با تاکید دوباره بر این ممنوعیت، از توقف وسایل نقلیه که چراغ زنون بر روی آن‌ها نصب شده است خبر داد. به طور کلی باید در نظر داشته باشید مطابق قانون هر تغییری در خودرو که آن را از حالت استاندارد خارج کند ممنوع است. در این شرایط پلیس ضمن اعمال قانون و جریمه خودرو، امکان توقیف خودرو را دارد و خودرو تا زمانی که به وضعیت اولیه و استاندارد باز نگردد امکان حرکت در خیابان را نخواهد داشت.

 

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

 در مورد نصب چراغ زنون و جریمه نصب چراغ زنون بر روی خودرو نیز وضعیت کلی به همین دلیل است. خودروهایی که به‌صورت استاندارد با چراغ زنون تولید می‌شوند، استانداردهای لازم را کسب کرده و به همین شکل با تادی پلیس شماره‌گذاری شده اند. در مقابل خودروهایی نیز با چراغ هالوژن تولید شده و توسط پلیس تایید شده‌اند. در مورد دسته دوم خودروها، نصب چراغ زنون به معنای تغییر در یکی از ارکان ایمنی خودرو است و به همین دلیل از سوی پلیس تخلف محسوب شده و خودرو جریمه و متوقف می‌شود. غیر از جنبه‌های قانونی، نصب زنون بر روی خودرو معایب دیگری نیز دارد که باعث حساسیت بیشتر پلیس به این مسئله شده است.

 

 دلایل ممنوعیت نصب زنون از سوی پلیس

 در درجه اول بحث اصلی در این میان نه نوع چراغ، که تنظیم دقیق آن برای جلوگیری از خیرگی چشم راننده مقابل است. چراغ‌های زنون به طور طبیعی نور خیره‌کننده‌ای دارند و به همین دلیل شرکت‌های خودروسازی که از این چراغ‌ها در خودروهای خود استفاده می‌کنند، در زمان طراحی چراغ و البته در زمان تنظیم آن برای خروج از کارخانه، این مسئله را مدنظر قرار می‌دهند.

 

 لامپ‌های زنون موجود در بازار کشورمان متأسفانه اکثرا از انواع غیر استاندارد هستند که علاوه بر احتمال آسیب زدن به سیستم برق‌کشی خودرو، شدت نور بسیار بالایی دارند و پس از نصب نیز به‌درستی تنظیم نمی‌شوند. در این حالت نور ایجاد شده توسط این خودروها به‌شدت خیره‌کننده است. این مسئله می‌تواند خطرناک باشد چراکه باعث کوری موقت رانندگان دیگر می‌شود که حاصل آن ممکن است تصادف خودرو باشد.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

 به همین دلیل پلیس در یک حکم کلی، نصب چراغ‌های زنون در خارج از کارخانه بر روی وسیله نقلیه را ممنوع اعلام کرد. برای اطلاعات بیشتر در نظر داشته باشید قوانین و آزمون‌های بسیار سخت‌گیرانه‌ای در مورد شدت و الگوی نور تابیده شده از چراغ‌های جلوی خودروها وجود دارد که تمامی خودروها پیش از عرضه به بازار و در زمان دریافت مجوزهای شماره‌گذاری و استاندارد باید آن‌ها را پشت سر بگذارند. در این آزمون‌ها حداکثر و حداقل شدت نور و همچنین الگوی نوردهی در نقاط مختلف فضای جلویی خودرو به طور دقیق مشخص شده است. لامپ‌های زنون متفرقه بازار، نمی‌توانند این الگوی نوردهی را رعایت کنند و به همین دلیل باعث بروز مشکل برای رانندگان مقابل می‌شوند. بر این اساس است که به طور کلی عنوان می‌شود نصب زنون ممنوع است و پلیس نیز جلوی این خودروها را می‌گیرد.

 

 در نظر داشته باشید امروزه استفاده از لامپ‌های زنون حتی به‌صورت فابریک بسیار کمتر از قبل شده است. در حال حاصل خودروهای رده بالای جهانی از فناوری LED در چراغ‌های جلوی خود بهره می‌برند. به‌عنوان نمونه در محصولات فونیکس می‌توان از تیگو ۸ پرو مکس نام برد که با این فناوری عرضه می‌شوند.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *