مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
توربو شارژر

نگهداری از توربو شارژر؛ نحوه رانندگی با ماشین توربو

استفاده از توربو شارژر در خودرو باعث افزایش محسوس توان موتور بدون نیاز به افزایش حجم آن می‌شود. توربو شارژر قطعه‌ای است که می‌تواند سال‌ها بدون مشکل کار کند اما رعایت اصولی، باعث افزایش طول عمر توربو شارژر می‌شود. در این مطلب به اصلی‌ترین موارد در زمینه نگهداری از توربو شارژر و نگهداری از موتور توربو می‌پردازیم. به‌علاوه رانندگی با ماشین توربو و بنزین و روغن مناسب توربو شارژر را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. با توجه به اینکه این روزها خودروهای توربو تعداد زیادی از خودروهای بازار را تشکیل می‌دهند، خواندن این مطلب می‌تواند برای مالکین این خودروها بسیار مفید باشد.

 

استفاده از روغن مناسب برای نگهداری از توربو شارژر

شاید بتوان روغن را کلید نگهداری از توربو شارژر دانست چراکه نقش روغن بسیار مهم‌تر از سایر بخش‌ها برای افزایش عمر توربو شارژر است. همان‌طور که از مطلب توربو شارژر چیست و چگونه کار می کند می‌دانیم، شفت توربو شارژر به کمک روغن تراز می‌شود. به‌علاوه این روغن است که مانع برخورد شفت به بدنه داخلی توربو شارژر می‌شود. به همین دلیل است که روغن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

یک روغن نامناسب نمی‌تواند فیلم روغن (لایه روغنی) درستی در اطراف شفت توربو شارژر ایجاد کند. به همین دلیل باعث سایش توربو شارژر می‌شود. از طرف دیگر روغن باید به‌سرعت بتواند از کارتل به توربو شارژر (که در بالای موتور است) برسد. به همین دلیل هم باید غلظت آن مناسب باشد. روغن غلیظ به‌ویژه در هوای سرد، به‌کندی در مجاری حرکت می‌کند و دیرتر به توربو شارژر می‌رسد و به‌علاوه به‌درستی هم نمی‌تواند توربو را روغن‌کاری کند. از طرف دیگر یک روغن خیلی رقیق هم در اثر گرما (به‌ویژه گرمای توربو شارژر) به‌سرعت خاصیت خود را از دست می‌دهد.

 

به همین دلیل در روغن موتور توربو نقش بسیار مهمی در نگهداری از توربوشارژر دارد. در این زمینه باید به توصیه‌های سازنده خودرو که در دفترچه راهنما نوشته شده است توجه کنید. موضع غلظت روغن، کیفیت روغن و فواصل زمانی تعویض روغن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که باید در نظر بگیرید. اگر مدت زیادی در ترافیک شهری رانندگی می‌کنید بهتر است روغن موتور را زودتر عوض کنید. در مجموعه نمایندگی‌های آسیا خودرو، تعویض روغن محصولات با روغن‌های مورد تایید مدیران خودرو انجام می‌شود. به همین دلیل برای خدمات پس از فروش مدیران خودرو شرق تهران می‌توانید با شماره تلفن شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ تماس بگیرید.

 

فیلتر هوا را به‌موقع عوض کنید

همان‌طور که می‌دانید، توربو شارژر وظیفه دارد هوای اطراف را با فشار به داخل محفظه احتراق بفرست. به همین دلیل هم به‌طور پیوسته با هوای در تماس است و هرگونه آلایندگی هوا می‌تواند بر روی کار آن اثر بگذارد. به همین دلیل هم برای نگهداری از توربو شارژر باید مراقب هوای وارد شده به موتور باشید.

 

یکی از نکات مهم در این زمینه، استفاده از فیلتر هوای مناسب و استاندارد است. حتی اگر در محیط‌های شهری رانندگی می‌کنید، هوا دارای گرد و خاک است که به‌مرور وارد توربو شارژر می‌شود. وظیفه فیلتر هوا آن است که جلوی ورود این ذرات را بگیرد. یک فیلتر هوای استاندارد می‌تواند تا حد بسیار زیادی جلوی ورود این ذرات را بگیرد. به همین دلیل باید همیشه از فیلتر هوای استاندارد استفاده کرده و به‌موقع هم آن را تعویض کنید.

 

به‌علاوه باید مراقب ذرات سیلیس هوا باشید. این ذرات از فیلترهای غیر استاندارد عبور می‌کنند. ذرات سیلیس علاوه بر آسیب به توربو شارژر، به‌مرور باعث کاهش کیفیت روغن موتور می‌شوند و هم به موتور و هم به توربو شارژر آسیب می‌رسانند. فیلترهای هوای استاندارد می‌توانند جلوی این ذرات را بگیرند.

 

استفاده از سوخت مناسب؛ آیا بنزین معمولی برای موتور های توربو مناسب است؟

موتور های توربو معمولا ضریب تراکم بالاتری از موتورهای معمولی دارند و به همین دلیل به سوخت با اکتان بالاتری نیاز خواهند داشت. البته این مسئله مستقیما به توربو شارژر ارتباط ندارد و بیشتر به موتور خودرو مربوط است. بنزین معمولی برای موتور های توربو درصورتی‌که اکتان بنزین پایین باشد ممکن است باعث کاهش توان و بروز پدیده ناک در موتور شود. به همین دلیل بهتر است همیشه از بنزین سوپر با اکتان بالا استفاده کنید.

 

آیا مکمل بنزین برای موتور های توربو لازم است؟

در زمینه مکمل بنزین برای موتور های توربو نظرات بسیار مختلفی وجود دارد. مکمل بنزین می‌تواند تا حد کمی اکتان بنزین را افزایش دهد به شرطی که مکمل اصلی را بیابید. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از مکمل‌های بنزین بازار تقلبی هستند و به همین دلیل استفاده از مکمل بنزین برای موتور های توربو پیشنهاد نمی‌شود.

 

یک مکمل بنزین غیر اصلی، نه‌تنها کمکی به موتور خودرو نمی‌کند بلکه باعث آسیب به بخش‌های مختلف آن نیز می‌شود. به همین دلیل استفاده از مکمل بنزین برای موتور های توربو پیشنهاد نمی‌شود چون آسیب‌های آن بسیار بیشتر از کمکی است که به موتور می‌کند. تا حد امکان از بنزین با اکتان بالا استفاده کرده و از ریختن مکمل‌های سوخت ناشناخته پرهیز کنید. به این ترتیب سلامت موتور خودرو شما تضمین شده است.

 

اجزای توربو شارژر و نقش آن در نگهداری از توربو شارژر

اجزای توربو شارژر

 

رانندگی با ماشین توربو شارژر؛ نقش رانندگی در مراقبت از توربو شارژر

در کنار مواردی که عنوان شد، یکی دیگر از اصول نگهداری از توربو شارژر، چگونگی رانندگی با ماشین توربو است. رعایت اصولی در زمان رانندگی با ماشین توربو می‌تواند به‌طور محسوسی به افزایش طول عمر توربوشارژر کمک کند. به همین دلیل در ادامه چند نکته که در زمینه رانندگی با ماشین توربو را مرور می‌کنیم.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

برای مراقبت از توربو شارژر تا حد امکان پرفشار رانندگی نکنید

وقتی سوار بر خودرویی مانند تیگو ۸ پرو مکس با موتور توربو شارژر هستید، قطعا می‌خواهید از توان ۲۵۴ اسب بخار آن استفاده کنید. این کار البته مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر به‌طور پیوسته با دور موتور بالا و فشار زیاد به توربو شارژر رانندگی کنید به‌مرور باعث استهلاک قطعات می‌شوید. یکی از موارد مهم در زمینه نگهداری از توربو شارژر اجتناب از فشار بیش از حد به توربو است.

 

البته استفاده متعارف از خودرو و استفاده از توان موتور کاملا طبیعی است اما نباید در این زمینه زیاده روی کنید. در کوتاه مدت مشکلی با این کار پیش نمی‌آید اما در بلند مدت، با این کار عمر توربو شارژر و دیگر قطعات موتور را کاهش می‌دهید. همواره با دنده مناسب رانندگی کنید و فشار روی موتور را در حد متعادلی نگهدارید تا دوام قطعات افزایش پیدا کند.

 

گرم کردن خودرو توربو قبل از آغاز رانندگی

قطعا تابه‌حال مطالب زیادی در زمینه گرم کردن خودرو قبل از شروع حرکت شنیده‌اید. در این زمینه نظرات موافق و مخالف زیادی وجود دارد. اما نکته مهم آن است که بسته به دمای هوا، باید زمانی را برای گرم شدن موتور اختصاصی دهید. این موضوع در مورد موتورهایی که به توربو شارژر مجهز هستند اهمیت بیشتری دارد. به‌ویژه در زمستان و هوای سرد باید این موضوع را رعایت کنید.

همان‌طور که در بالا گفتیم، یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی توربو شارژر، آسیب به این قطعه به دلیل عدم روغن‌کاری درست آن است. این مسئله در مورد موتور سرد شکل حادتری به خود می‌گیرد. همیشه قبل از آغاز حرکت با موتور های مجهز به توربو شارژر، به‌ویژه در هوای سرد، به موتور فرصت کافی بدهید که روغن را در بخش‌های مختلف به جریان دربیاورد.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

با گرم شدن موتور خودرو، غلظت روغن موتور کاهش پیدا می‌کند و به این ترتیب می‌تواند به بخش‌های مختلف و به‌ویژه بخش‌های بالایی موتور برسد. فراموش نکنید توربو شارژر در بخش‌های بالایی موتور قرار دارد. به همین دلیل جزو بخش‌هایی است که دیرتر از همه روغن را دریافت می‌کنند.

 

برای این منظور، اگر هوا سرد (در حد صفر درجه) است، می‌توانید حدود ۳۰ تا ۴۵ ثانیه خودرو را در حالت درجا روشن بگذارید. این زمان برای گرم و جاری شدن روغن موتور کافی است. به این ترتیب روغن آن‌قدر رقیق شده است که به توربو شارژر برسد. البته پس از گذشت این زمان هم در چند کیلومتر اول رانندگی باید با دور موتور پایین حرکت کنید. با این کار به اجزای مختلف موتور از جمله توربو شارژر فرصت می‌دهید به‌آرامی گرم شوند. پس از آن و با بالا رفتن آمپر آب موتور، می‌توانید به رانندگی طبیعی خود ادامه دهید.

 

در صورتیکه هوای محیط خیلی سرد است (زیر صفر درجه سانتی‌گراد) بهتر است زمان گرم شدن اولیه را کمی افزایش دهید. این کار در افزایش طول عمر توربو شارژر موثر است. البته قرار نیست چند دقیقه خودرو را گرم کنید. برای این منظور در نهایت کافی است حداکثر یک دقیقه خودرو در جا کار کند و پس از آن می‌توانید به‌آرامی و بدون افزایش دور موتور حرکت کنید تا سایر بخش‌ها گرم شوند.

 

خاموش کردن موتور توربو برای نگهداری از توربو شارژر

شاید عجیب باشد اما حتی خاموش کردن موتور هم می‌تواند در افزایش عمر توربو شارژر موثر باشد. این مسئله به‌ویژه درصورتی‌که مسافت زیادی را با خودرو طی کرده‌اید بسیار اهمیت دارد. توربو شارژر قطعه‌ای است که به دلیل برخورد با گازهای خروجی موتور به‌شدت گرم می‌شود. خاموش کردن ناگهانی خودرو در حالی که توربو شارژر داغ است، باعث انقباض ناگهانی قطعات آن می‌شود. این مسئله به‌مرور ابعاد قطعات مختلف را بر هم می‌زند و باعث خرابی توربو شارژر می‌شود.

 

به همین دلیل اگر مسافت زیادی را با خودرو طی کرده‌اید، در زمان توقف و قبل از خاموش کردن موتور، اندکی فرصت دهید تا بخش‌های مختلف خنک شوند. برای این کار لازم نیست مدت زیادی خودرو را روشن بگذارید. اگر مسافتی که طی کرده‌اید زیاد است (مثلا در مسافرت‌های بین‌شهری) حدود یک دقیقه (تا دو دقیقه در هوای خیلی گرم) برای این منظور کافی است. در این مدت توربو شارژر اندکی خنک می‌شود و فرصت کافی برای خنک شدن یکنواخت قطعات وجود دارد.

 

به‌علاوه هیچ‌وقت قبل از خاموش کردن موتور گاز ندهید. این عادت غلط که ریشه آن‌هم به زمان خودروهای کاربوراتوری برمی‌گردد، می‌تواند قاتل توربو شارژر باشد. وقتی به خودرو گاز می‌دهید، توربو شارژر با دور زیاد شروع به چرخش می‌کند. اگر در همین لحظه موتور را خاموش کنید، در حالی که توربوشارژر در حال چرخش است، جریان روغن به آن قطع می‌شود. به این ترتیب توربو چند لحظه بدون روغن می‌چرخد. این مسئله در نهایت می‌تواند منجر به سایش و خرابی توربو شارژر شود.

 

اگر سوالی در زمینه نگهداری و مراقبت از توربو شارژر و یا رانندگی با خودرو توربو دارید، می‌توانید سوال خود را کامنت کنید. پاسخ سوالات را در همین بخش منتشر می‌کنیم.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *