مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
پیست لوسیل

آشنایی با پیست لوسیل، محل برگزاری مسابقات فرمول ۱ قطر

قطر طی روز‌های آینده شاهد برگزاری یکی از مهمترین رویدادهای دنیای ورزش‌های موتوری خواهد بود و مسابقات فرمول ۱ قطر قرار است در این کشور برگزار شود. این رقابت‌ها قرار است در پیست لوسیل در کشور قطر برگزار شود، پیستی که حدود دو دهه پیش ساخته شده و در این سال‌ها، میزبان تعدادی از مهمترین رویداد‌ها در دنیای ورزش‌های موتوری بوده است. تیمی از آسیا خودرو قرار است برای پوشش زنده رقابت‌های فرمول ۱، راهی قطر شده‌اند. به همین دلیل در چند مطلب آینده، قصد داریم به این رقابت‌ها و حواشی آن بپردازیم. در اولین مطلب، به سراغ پیست لوسیل، محل برگزاری این رقابت‌ها خواهیم پرداخت.

 

پیست لوسیل، سرآغازی برای بلندپروازی قطری‌ها در ورزش‌های موتوری

در اوایل قرن بیست و یکم، قطری‌ها برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود و کاهش وابستگی به منافع نفتی و مهمتر از آن فروش گاز، طرح‌های بلندپروازانه‌ای را به‌ویژه برای گسترش گردشگری به اجرا گذاشت. قطر کشوری نیست که به طور طبیعی بتواند گردشگر زیادی را به خود جذب کند و مسافرین این کشور معمولا برای کسب و کار به قطر می‌آیند. وقتی کشوری در وسط بیابان‌های گسترده حاشیه جنوبی خلیج فارس دارید و می‌خواهید گردشگر جذب کنید، نمی‌توانید چندان روی طبیعت یا تاریخ خود حساب کنید. در این شرایط ناچارید جذابیت را خودتان ایجاد کنید و ورزش می‌تواند یک اتفاق خوب باشد.

 

در همین سال‌ها بود که قطری‌ها شروع به آماده‌سازی زیرساخت‌های ورزشی خود برای مسابقات جهانی کردند و بخشی از این موضوع، ساخت یک پیست در این کشور بود. ایده‌های اولیه مدتی بررسی شد و سرانجام طرح ساخت پیستی به تصویب رسید که اکنون با عنوان پیست لوسیل شناخته می‌شود. این پیست اکنون یکی از چهار پیست فرمول ۱ در خاورمیانه است.

 

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

تاریخچه ساخت پیست لوسیل

شروع ساخت پیست به سال ۲۰۰۳ بر می‌گردد و به این ترتیب پروژه پیست لوسیل، حدود ۲۰ سال پیش آغاز شد. ساخت یک پیست برای مسابقات موتوری فرآیند پیچیده ای است. موضوع فقط مسیر پیست نیست چراکه در کنار آن باید انبوهی از امکانات برای تیم‌ها و ورزشکاران و تماشاچیان ساخته شود. پس از بررسی‌های زیاد، حومه شهری به نام لوسیل در شمال دوحه (پایتخت قطر) برای این کار انتخاب شد و نام پیست لوسیل نیز از همین منطقه گرفته شده است.

 

قطری‌ها اما با اتکا به منابع مالی خود که بیش از هر چیز از منابع گازی به دست می‌آمد، فرآیند ساخت را آغاز کردند و در عین ناباوری، در طی یک سال توانستند پیست لوسیل را از هیچ بنا کنند. ساخت چنین پیستی حتی در کشورهای پیشرفته معمولا چند سال طول می‌کشد اما قطری‌ها با ترکیبی از پول و اراده و مدیریت و البته مشاروان بین المللی، طی یک سال با هزینه ای معادل ۵۸ میلیون دلار، پیست لوسیل را بنا کردند.

 

قطری‌ها به دنبال یک افتتاحیه پر سر و صدا برای این پیست بودند. به همین دلیل قبل از آنکه ساخت پیست به اتمام برسد، توانستند با برگزارکنندگان مسابقات موتو جی پی به توافق برسند تا یکی از راند‌های این مسابقات در قطر برگزار شود. به این ترتیب و در سال ۲۰۰۴، این پیست به صورت رسمی و با مسابقات موتو جی پی افتتاح شد.

 

گرمای قطر و مشکلات مسابقه در تابستان

قطر به خوبی توانسته بود خود را در تقویم مسابقات موتو جی پی جای دهد ولی این برایشان کافی نبود. آن‌ها بیشتر از این می‌خواستند ولی چند مشکل بسیار بزرگ سر راه پیست لوسیل برای میزبانی مسابقات بزرگ بود.

 

گرمای هوا در تابستان قطر آنقدر بالا است که به راحتی می‌تواند آسفالت را ذوب کند. در چنین هوایی، برگزاری رقابت اتوموبیلرانی یا موتورسواری ممکن نیست. در چنین گرمایی هم راننده‌ها و تیم‌ها و تماشاچیان تحت فشار زیادی می‌روند و هم تایرها به سرعت آسیب می‌بیند. راه حل اول قطری‌ها، برگزاری مسابقات در زمستان بود. وقتی صحبت از زمستان می‌کنیم، در کشوری مثل قطر با دمایی در حدود ۳۰ درجه سانتی گراد در روز مواجه هستیم. این دما همچنان بالا است ولی شرایط آنقدر سخت نیست که نتوانید مسابقات را برگزار کنید. به همین دلیل اولین رقابت‌ها در لوسیل در زمستان برنامه‌ریزی شد.

 

در ابتدا به‌نظر می‌رسید با برگزاری مسابقات در زمستان، مشکل گرمای هوا حل شده است اما اکنون بحث اختلاف زمانی با اروپا مطرح بود. وقتی مسابقات در ظهر یا عصر در قطر برگزار می‌شد، اروپایی‌ها که بینندگان اصلی این مسابقه‌ها هستند، خواب بودند. به این ترتیب عملا پخش زنده مسابقه‌ها برای بخش عمده‌ای از بینندگان بی‌معنی می‌شد. این اصلا چیزی نبود که اسپانسرهای مسابقات و طبیعتا برگزار کننده‌ها دوست داشته باشند. قطری‌ها باید راه حل دیگری پیدا می‌کردند و اینجا بود که بار دیگر، یکی از بزرگترین پروژه‌ها در لوسیل آغاز شد؛ برگزاری مسابقات در شب.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

مسابقات شبانه؛ راه حل قطری‌ها برای جذب بیننده‌های تلویزیونی

اگر قطری‌ها می‌توانستند مسابقات را در شب برگزار کنند، بیننده‌های تلویزیونی در اروپا هم امکان دیدن مسابقه را در روز یکشنبه که تعطیلی اروپا است داشتند. به‌علاوه اگر امکان برگزاری مسابقه در شب وجود داشته باشد، می‌توان مسابقه را در فصل‌های بیشتری از سال برگزار کرد چون حتی در جهنم بیابان‌های قطر هم شب‌ها هوا خنک (یا حداقل قابل قبول) است.

 

به صورت تئوری این مسئله ممکن بود ولی برگزاری مسابقه در شب یعنی باید بتوانید کل پیست را مثل روز روشن کنید. این روشنایی فقط برای راننده‌ها نیست چون تماشاچی‌ها و دوربین‌های تلویزیونی هم برای دیدن مسابقات به نور احتیاج دارند. باز هم قطری‌ها دست به‌کار شدند و بزرگترین پروژه نورپردازی تاریخ را تا آن زمان کلید زدند. با ترکیبی از پول و مدیریت و مشاوران و شرکای بین المللی، نورپردازی پیست لوسیل کامل شد. به این ترتیب قطری‌ها از این پس می‌توانستند مسابقات را در شب برگزار کنند. جالب است بدانید این رکورد تا پیش از آغاز به کار پیست یاس مارینا ابوظبی پاربرجا بود.

 

با این کار، دست قطری‌ها برای برگزاری مسابقات در مدت بیشتری از سال باز شد و به این ترتیب، فصل جدیدی برای پیست لوسیل رقم خورد. اکنون هم مشکل دمای هوا و آسفالت و هم مشکل اختلاف زمانی با اروپا و آمریکا حل شده بود. به علاوه تماشاچی‌های بیشتری هم می‌توانستند در پیست و به صورت زنده، مسابقات را ببینند.

 

مهمترین مسابقات در پیست لوسیل

هرچند همانطور که اشاره کردیم، این پیست در ابتدا برای برگزاری مسابقات موتو جی پی ساخته شد، اما وقتی یک پیست خوب و استاندارد دارید، نمی‌توانید آن را در طول فصل و فقط برای برگزاری یک مسابقه رها کنید. به همین دلیل، قطری‌ها پس از افتتاح این پیست، برنامه مسابقات متعددی را برای برگزاری در پیست لوسیل برنامه ریزی کردند. در این سال‌ها، غیر از مسابقات موتو جی پی (و کلاس‌های پایین تر آن شامل ۲۵۰ و ۱۲۵)، مسابقه‌های دیگری از جمله سوپربایک قهرمانی جهان، مسابقات تورینگ قهرمانی جهان، مسابقات موتور کراس قهرمانی جهان، مسابقات استقامت هشت ساعته و مسابقات جی پی ۲ آسیا در این پیست برگزار شده است.

 

علاوه بر این‌ها و احتمالا مهمتر از همه این‌ها، باید به برگزاری مسابقات فرمول ۱ در این پیست اشاره کنیم. طی روز‌های آینده، دومین دوره تین مسابقات قرار است در قطر برگزار شود. اواین دوره این مسابقات در قطر سال ۲۰۲۱ برگزار شد و دوره قبلی در سال ۲۰۲۲ به دلیل برگزاری جام جهانی در قطر لغو شد تا امسال، شاهد برگزاری مسابقات فرمول ۱ قطر برای دومین بار باشیم.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

اعداد مهم پیست لوسیل

این پیست ۵۴۱۹ طول دارد و در آن ۱۶ پیچ طراحی شده است. مسیر مستقیم پیست طولی ۱ کیلومتر دارد که باعث می‌شود خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها بتوانند در آن به حداکثر سرعت خود برسند.

سریعترین زمانی که یک وسیله نقلیه دور این پیست چرخیده، برای خودرو فرمول ۱ است. دو سال قبل مکس وستاپن راننده تیم ردبول توانسته پیست را در ۱ دقیقه و ۲۳ ثانیه و ۱۶۹ هزارم ثانیه دور بزند. فقط برای اینکه بدانید ماشین‌های فرمول ۱ چقدر سریع هستند، بد نیست بدانید رکورد این پیست با موتورسیکلت‌های موتو جی پی، ۱ دقیقه و ۵۴ ثانیه است که حدود ۳۰ ثانیه بیشتر از ماشین فرمول ۱ است.

 

با آسیا خودرو در فرمول ۱ قطر

امسال، تیمی از آسیا خودرو برای پوشش زنده نمایشگاه خودرو قطر و همچنین مسابقات فرمول ۱ قطر راهی این کشور شده‌اند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این دو رویداد داشته باشید، می‌توانید وبسایت آسیا خودرو را دنبال کنید. همچنین مهمترین اتفاقات را در صفحه اینستاگرام آسیا خودرو دنبال کنید.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *