مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
دیلایت X55 Pro

سوال روز: کاربرد دیلایت چیست و آیا امکان خاموش کردن دیلایت در خودرو وجود دارد؟

در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ارسال کنیم. سوال این بخش، در مورد چراغ روشنایی روز یا دیلایت، اهمیت و دلیل نصب آن در خودرو و همچنین امکان خاموش کردن آن است. این مطلب حاصل ترکیب چند سوال مختلف است که از سوی مخاطبین ارسال شده و تلاش کردیم همه آن‌ها را در قالب یک مطلب پاسخ دهیم.

 

سوال: نصب آپشنی به‌عنوان چراغ روز یا دیلایت روی خودروهای جدید به چه منظور است؟ دیلایت در ایران استفاده‌ای هم دارد یا فقط برای کشورهایی است که مه در آن‌ها زیاد است؟ راه‌حلی برای خاموش کردن دیلایت وجود دارد؟ روشن ماندن دیلایت به مرور باعث آسیب به باتری خودرو نمی‌شود؟

 

هدف از نصب دیلایت بر روی خودرو چیست؟

آنچه که از آن به‌عنوان چراغ روشنایی روز یا دیلایت نام برده می‌شود، با عنوان DLR یا Day Light Running، سال‌ها است بر روی خودرو‌ها در بسیاری از کشورهای به‌صورت استاندارد نصب شده است. در رانندگی، هرچند افزایش دید راننده به محیط اطرف اهیمت دارد، اما به همان اندازه، دیده شدن خودرو توسط سایرین (راننده‌ها و یا عابرین پیاده) نیز اهمیت دارد. هدف اصلی از نصب دیلایت بر روی خودرو، افزایش امکان دیده شدن خودرو از سوی سایر رانندگان و عابرین پیاده است.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

این چراغ‌ها که اکنون به‌صورت چراغ‌های LED با شدت نور بالا هستند، به‌محض روشن شدن موتور خودرو روشن می‌شوند و به این ترتیب در تمام زمان حرکت خودرو روشن هستند. البته در سال‌های قبل به‌دلیل آنکه فناوری چراغ‌های LED گسترش پیدا نکرده بود، خودروسازان سیم‌کشی برق خودرو را به‌گونه‌ای تنظیم کرده بودند که چراغ اصلی خودرو با شدت نور پایین‌تر به‌عنوان DLR مورد استفاده قرار گیرد. به این معنی که با روشن شدن خودرو، این چراغ به‌طور خودکار با شدت نوری کمتر از زمان روشن بودن کامل روشن می‌شد. البته در همان زمان هم بعضی از خودروسازان از چراغی مستقل به این منظور استفاده می‌کردند.

 

آیا دیلایت برای کشوری مانند ایران کاربرد دارد؟

ایده اولیه نصب دیلایت چراغی مربوط به کشورهایی است که آب‌وهوای مه‌آلود دارند. در این کشورها معمولا روشن کردن چراغ‌ها در زمان دید کم اجباری است تا مانع از بروز اتفاقات ناگوار و تصادف با سایر وسایل نقلیه و عابرین شود. اما به دلیل آنکه گاهی این مسئله از سوی رانندگان خودروها رعایت نمی‌شد، ایده نصب این چراغ‌ها مطرح شد و پس از آن برخی کشورها این ایده را مفید دیدند و به‌مرور نصب آن اجباری شد. ایده اصلی آن است که نور این چراغ‌ها در طول روز می‌تواند نظر سایرین را به وجود خودرو جلب کند و از بروز تصادفات احتمالی جلوگیری کند هرچند این مسئله مخالفینی هم دارد.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

در ایران با توجه به آنکه به‌طورکلی روزهای مه‌آلود در بسیاری از نقاط کشور وجود ندارد یا بسیار کم است، شاید نصب این سیستم در نگاه اول ضرورتی نداشته باشد. در مقابل باید در نظر گرفت بررسی‌ها نشان می‌دهد در آب‌وهوای عادی هم این چراغ‌ها می‌توانند ریسک تصادف را کاهش دهند. همانطور که گفتیم، این چراغ‌ها به دیده شده خودرو کمک می‌کنند و روشن بودن آن‌ها باعث جلب توجه سایرین خواهد شد. در حال حاضر در کشورمان نصب دیلایت بر روی خودروها الزامی است. البته خودروهایی که با فناوری روز وارد بازار کشور شده‌اند (مانند محصولات مدیران خودرو) از مدت‌ها قبل و بر اساس استانداردهای بین‌المللی دارای دیلایت بودند. در حال حاضر، نصب این چراغ‌ها برای همه خودرو‌ها الزامی شده است.

 

آیا دیلایت را می‌توان خاموش کرد؟ آیا چراغ روشنایی روز به باتری خودرو فشار وارد نمی‌کند؟

در درجه اول در نظر بگیرید که دیلایت یک آپشن تزیینی یا زیبایی نیست، بلکه یک آپشن ایمنی است. به همین دلیل به‌طور معمول در اکثر خودرو‌ها، امکان خاموش کردن آن وجود ندارد و برای خاموش کردن دیلایت باید سیمکشی خودرو دستکاری شود. به‌علاوه دلیلی هم برای خاموش کردن دیلایت وجود ندارد. این سیستم در حال حاضر با کمک فناوری LED ساخته می‌شود که مصرف برق بسیار پایینی دارد. در کنار این، باید در نظر بگیرید روشن شدن دیلایت، همزمان با روشن شدن موتور خودرو است. در این شرایط، توان مصرفی برق خودرو به طور عمومی از دینام تامین می‌شود و باتری خودرو درگیر نیست. به این ترتیب فشاری به باتری وارد نمی‌شود.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *