مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
کولر دوال یا سیستم تهویه مستقل

کولر دوال چیست؟ آشنایی با سیستم تهویه مستقل یا تهویه دوگانه

کولر دوال از جمله اصطلاحاتی است که در بازار خودرو ایران به شکل گسترده‌ای درباره خودروهای وارداتی و خودروهای رده بالای داخلی استفاده می‌شود. کولر دوال در حقیقت اشاره به سیستم تهویه دوگانه یا سیستم تهویه مستقل دارد که یک آپشن جذاب و نسبتا لوکس در سیستم تهویه خودرو است. با توجه به اینکه سیستم تهویه دوگانه در برخی محصولات فونیکس به‌صورت استاندارد مورد استفاده قرار گرفته است، در این مطلب به بررسی کولر دوال یا نام صحیح‌تر آن سیستم تهویه دوگانه یا مستقل می‌پردازیم.

 

کولر دوال ماشین چیست؟

به‌طور ساده، کولر دوال، یک سیستم تهویه مرتبط با خودرو است که به راننده و سرنشین اجاره می‌دهد دو درجه حرارت متفاوت را تنظیم کنند. به این ترتیب، هر یک از آن‌ها می‌توانند به‌صورت مستقل، دمای دلخواه خود را در دریچه‌های سیستم تهویه دریافت کنند و نام سیستم تهویه دو کانه یا دوگانه نیز به همین دلیل به آن اطلاق می‌شود. همچنین به دلیل امکان تنظیم جداگانه دما، به آن سیستم تهویه مستقل نیز گفته می‌شود. در بازار ایران، کولر دوال تنها بر روی خودروهای رده بالای بازار نصب می‌شود.

 

این روزها سیستم تهویه خودرو اهمیت زیادی برای خریداران دارد. بخاری مدت‌ها است در خودرو نصب می‌شود و نصب کولر هم مدت‌ها است که در خودروها رواج پیدا کرده است. در حالت عادی، تنظیمات سیستم تهویه به‌صورت یکپارچه انجام می‌شود به این معنی که همه دریچه‌های خودرو در سمت راننده و سرنشین، دمای یکسانی دارند. این مسئله در شرایط عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر راننده و سرنشین بخواهند دو درجه حرارت متفاوت داشته باشند، شرایط دشوار می‌شود.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

در خودروهای رایج، امکان تنظیم درجه حرارت مستقل برای راننده و سرنشین وجود ندارد چراکه مسیر باد پیش از ورود به کابین، برحسب تنظیم راننده یا به رادیاتور بخاری و یا به اواپراتور کولر می‌خورد. به این ترتیب باد ورودی به کابین یا گرم یا سرد است.

 

در مقابل در کولر دوال یا سیستم تهویه مستقل یا سیستم تهویه دو نقطه‌ای، مسیر هوای راننده و سرنشین جدا است. به این ترتیب هر یک می‌توانند دمای دلخواه خود را تنظیم کنند. در سیستم تهویه دوگانه، به‌عنوان مثال در حالیکه راننده دما را بر روی پایین‌ترین درجه تنظیم کرده است، سرنشین می‌تواند بالاترین درجه دما را انتخاب کند. البته به‌طور معمول اختلاف دمای مورد نظر راننده و سرنشین در این حد اختلاف ندارد اما وجود تهویه مطبوع مستقل امکان تنظیم درجه حرارت‌های جداگانه را می‌دهد.

 

کولر دوال چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که از توضیحات بالا مشخص است، آنچه به‌عنوان کولر دوال از آن یاد می‌شود در اصل سیستم تهویه مستقل خودرو است چراکه الزاما نیازی نیست از کولر خودرو برای آن استفاده کرد. به همین دلیل نام سیستم تهویه مستقل یا سیستم تهویه دوگانه، نام مناسب‌تری برای آن است.

 

به طور معمول، راننده با تنظیم دما، مشخص می‌کند که جریان باد ناشی از فن کابین، به سمت رادیات بخاری و یا اواپراتور کولر برود. در کولر دوال یا سیستم تهویه مستقل، این مسئله برای راننده و سرنشین به‌صورت جداگانه است و به همین دلیل هر یک می‌توانند دمای مورد نظر خود را تنظیم کنند.

 

در این خودروها، بسته به تنظیمات دما در هر سمت (راننده و سرنشین) جریان باد فن کابین می‌تواند از مسیر بخاری یا مسیر اواپراتور عبور کند. به این ترتیب در سیستم تهویه دوگانه راننده و سرنشین می‌توانند دمای مورد نظر خود را به‌صورت جداگانه انتخاب کنند.

 

تنظیم سیستم تهویه مستقل

هرچند شاید در نگاه اول، تنظیمات سیستم تهویه مطبوع مستقل یا کولر دوال، به دلیل کلیدها یا گزینه‌های بیشتر (در مدل‌های دارای پنل لمسی) کمی پیچیده به نظر برسد اما اساس کار آن ساده است. در این سیستم، دو گزینه برای تنظیم درجه حرارت راننده و سرنشین وجود دارد. این دو تنظیم معمولا جدا از یکدیگر هستند و تنظیمات آن دیجیتال است. در خودروهای مدرن و لوکس مانند تیگو ۸ پرو و تیگو ۸ پرو مکس این تنظیمات از طریق صفحه نمایش لمسی انجام می‌شود. به این ترتیب راننده و سرنشین می‌توانند دمای جداگانه‌ای تنظیم کنند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

سرعت پرتاب باد در این سیستم به‌صورت واحد تنظیم می‌شود به این معنی که در هر دو سمت، سرعت پرتاب باد یکسان است. همچنین در این سیستم، جهت پرتاب باد (به سمت سر، پا، شیشه جلو و یا ترکیبی از این‌ها) نیز به‌صورت واحد است و برای هر دو سمت یکسان خواهد بود.

 

به این ترتیب با روشن کردن سیستم تهویه دوگانه (که معمولا با فعال کردن فن و یا با یک کلید با عنوان ON یا AUTO انجام می‌شود) است، سیستم شروع به کار می‌کند. در این زمان می‌توانید درجه دمای دلخواه خود را تنظیم کنید. سرعت پرتاب باد و جهت باد نیز مانند سیستم‌های عادی تنظیم می‌شود.

 

همان‌طور که گفتیم، سیستم تهویه مستقل دوگانه به‌عنوان یک آپشن لوکس در بازار ایران شناخته می‌شود. به‌عنوان مثال در حال حاضر تیگو ۷ پرو، فونیکس FX، تیگو ۸ پرو و پرو مکس به‌صورت استاندارد با این آپشن عرضه می‌شوند. علاوه بر این، در خودروهای یاد شده سیستم تهویه مطبوع به‌صورت اتوماتیک است. در این سیستم، علاوه بر امکان تنظیم جداگانه دما برای راننده و سرنشین، می‌توانید درجه حرارت مطلوب خود را وارد سیستم کنید و سیستم دما را در محدوده مشخص شده شما حفظ می‌کند. علاوه بر این، در محصولات فونیکس، سیستم تصفیه هوا نیز با فیلترهای ویژه نصب شده است که در آینده به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

امکان هماهنگ کردن دمای دو سمت خودرو

همچنین در خودروهای جدید (از جمله محصولات فونیکس) گزینه‌ای با عنوان SYNC وجود دارد. این گزینه مناسب شرایطی است که می‌خواهید دمای دو سمت یکسان شود. به این ترتیب نیازی نیست برای برابر کردن دمای سمت سرنشین و راننده، اقدام به تنظیم دوباره آن‌ها بکنید.

 

این گزینه می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. به‌عنوان مثال زمانی که راننده در خودرو تنها است و یا زمانی که دمای سمت دیگر بیش از حد متفاوت است راننده دیگر نیازی به تنظیم دمای سمت سرنشین ندارد. در این شرایط کافی است گزینه SYNC یا کلید آن را فشار دهید تا دمای دو سمت یکسان شود.

 

اگر سوالی در زمینه استفاده از کولر دوال یا سیستم تهویه دوگانه یا مستقل و تنظیمات آن داشتید، کارشناسان فنی آسیا خودرو آماده پاسخگویی هستند. آسیا خودرو به‌عنوان نماینده مدیران خودرو با سه شعبه فروش، شعبه اختصاصی فونیکس و دو شعبه خدمات پس از فروش مدیران خودرو تهران آماده پاسخگویی و سرویس‌های دوره‌ای و خدمات پس از فروش خودروهای مدیران خودرو است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ تماس بگیرید.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *