مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

کیلس استارت چه مزایایی دارد؟

کیلس استارت می تواند یکی از مواردی باشد که در خودروهای جدید و امروزی بسیار به چشم می خورد. اما کاربرد این آپشن چیست و چرا افراد به دنبال خرید خودروهایی هستند که دارای این آپشن باشد؟ در ادامه این موضوع در خصوص که کاربردهای این آپشن در خودروهای مختلف همچون خودروهای چری چیست و مزیت هایی که با خود به همراه می آورد، شامل چه مواردی است، صحبت خواهیم کرد.

سیستم کی‌لس برای ورود بدون سوئیچ

آنچه تحت نام کی‌لس شناخته می‌شود دارای دو نوع است. نمونه اول که ورود بدون سوئیچ (RKE) نام دارد تنها به شما این امکان را می‌دهد که درب خودرو را باز و بسته کرده و آلارم‌ها را در مواقع اضطراری بشنوید. برد این دستگاه‌ها اگرچه در سال‌های اولیه تنها به ۲۵ متر می‌رسید، اما امرزه بیش از ۱۰۰ متر را پشتیبانی می‌کنند. برای باز کردن درب خودرو نیازی به فشردن کلید‌ها نیست، کافی است راننده درحالی که ریموت را در جیب دارد به خودرو نزدیک شود، در این حالت با رسیدن به یک متری خودرو درب راننده باز خواهد شد و با دور شدن از خودرو (بیش از دو متر) درب‌ها قفل می‌گردند.

علاوه بر این با فشردن دکمه‌های تعبیه شده بر روی دستگیره‌ها نیز امکان باز و بسته کردن درب‌ها وجود دارد. به لطف مجهز شدن دستگیره‌ها به چراغ، با نزدیک شدن به خودرو اطراف دستگیره روشن می‌شود و آسان‌تر می‌توانید در مناطق تاریک دکمه مذکور را تشخیص دهید. اگر مایل نیستید درب‌ها به صورت خودکار باز شوند کافی است از طریق ریموت آن‌ها را قفل نمایید با این کار درب خودرو تنها درصورتی باز خواهد شد که دکمه ریموت را فشار دهید. چه ریموت درون کیفتان باشد چه در دست یا جیب لباس، گیرنده‌های موجود، وجود ریموت را تشخیص داده و دستورات شما را اجرا می‌کنند. با وجود RKE، شب‌ها یا زمانی که دستتان پر باشد یا هنگام بارش برف و باران از چرخاندن کلید خلاص خواهید شد!

دکمه آلارم (Panic) بر روی چنین ریموت‌هایی تعبیه شده است بنابراین زمانی که محل پارک خودرو را در شلوغی گم می‌کنید کافی است با فشار دادن این دکمه و شنیدن همزمان آژیر و مشاهده چراغ‌های فلاشر چشمک زن اتومبیلتان را پیدا کنید. سیستم کی‌لس برای ورود بدون سوئیچ، ممکن است تنها قادر به باز کردن درب راننده باشد (Single-Door Remote) یا تمام درب‌های خودرو به اضافه باک بنزین (Multi-Door Remote) را باز کند. اگرچه نمونه دوم مفیدتر است با این حال نمونه اول ایمن‌تر شناخته می‌شود. RKE ممکن است استاندارد (Standard Model Keyless) باشد و تنها امکان باز و بسته کردن درب و پخش هشدار را در اختیارتان قرار دهد یا این که پیجر مدل بوده (Pager Model Keyless) و اطلاعاتی همچون ولتاژ باتری و دمای داخلی خودرو را نیز اطلاع رسانی نماید. برد کی‌لس‌ها متفاوت است، نمونه‌هایی با برد‌های بیشتر امکان کنترل خودرو را در فاصله‌هایی دورتر به شما می‌دهند، اما تخلیه سریع‌تر باتری را به همراه خواهند داشت.

کی‌لس پسیو

نمونه دوم کی‌لس‌ها که پسیو هستند (PKE) که با نام کلید هوشمند (Smart Key) هم شناخته می‌شوند و از آنجایی که بدون دخالت دست کارشان را انجام می‌دهند به کلید‌های هندزفری (Hands-Free Key) هم معروفند. وجود ترانسپوندر‌ها (Transponder) بر روی ریموت، باتری را از این کی‌لس‌ها حذف کرده است. در این نوع کی‌لس‌ها ضمن این که امکان باز و بسته کردن درب‌های خودرو میسر است کنترل موتور نیز در اختیار شماست.

با نزدیک شدت به خودرو درب باز می‌شود، زمانی که درب باز شد و وارد خودرو شدید با یکبار فشردن کلید استارت برق‌ای سی سی (ACC) یا همان برق تجهیزات جانبی همچون رادیو روشن می‌شود اگر بار دیگر دکمه استارت را فشار دهید در حالت روشن (ON) قرار می‌گیرد، و زمانی که برای بار سوم کلید استارت به همراه پدال ترمز را می‌گیرید موتور روشن می‌شود.

شما می‌توانید از راه دور قبل از ورود به خودرو، استارت زده و موتور را روشن کنید تا گرم شود، این کار در روز‌های زمستان بسیار کاربردی است. مدتی پس از حرکت شاهد قفل شدن اتوماتیک درب‌ها خواهیم بود، ممکن است با طی مسافتی مشخص درب‌ها قفل شوند. با گرفتن اولین ترمز، زمانی که خودرو را خاموش می‌کنید قفل‌ها خودکار باز می‌شوند.

امنیت خودرو با این سیستم‌های کس لس خیلی بالاست، سارق بدون کلید نمی‌تواند در را باز کند، اگر دست به دامان روش‌های دیگر همچون شکستن شیشه شود باز هم نخواهد توانست خودرو را روشن کند. فرض می‌کنیم زمانی که شما برای لحظاتی خودروی خودتان را با موتور را روشن ترک کنید و سارق وارد اتومبیل شود، چنانچه تا ۶۰ ثانیه ریموت خودرو، شناسایی نشود موتور خاموش خواهد شد علاوه بر این وارد شدن به زور حتما با صدای آژیر همراه خواهد و پیامکی در این زمینه در تلفن همراهتان دریافت خواهید کرد. حتی در ورژن‌های جدید، سیستم‌های کی‌لس از GPS پشتیبانی می‌کنند و با سرقت خودرو امکان ردیابی وجود خواهد داشت.

در حالی که بیشتر کی‌لس‌هایی که از طرف کارخانه بر روی خودرو نصب می‌شوند (OEM) یکطرفه هستند (سیگنال تنها از ریموت به خودرو فرستاده می‌شود)، اما نمونه‌هایی که توسط صاحبان خودرو قابل نصب است (After Market) دوطرفه عمل می‌کنند، به این صورت که زمانی که ریموت را به قصد روشن کردن موتور فشار می‌دهید سیگنالی از خودرو دریافت می‌شود با این مضمون که خودرو با موفقیت روشن شد یا مثلا درب خودرو با موفقیت قفل گردید. هنگامی که در محل کار ناگهان به این فکر می‌افتید که آیا درب خودرو را قفل کرده بودید یا نه، با فشردن یک دکمه از ریموت کنترل این نوع کی‌لس‌ها وضعیت خودرو به شما نشان داده خواهد شد.

کی‌لس‌های دارای حافظه (Remote Key Memory) از دیگر نمونه‌های جدید هستند که به راننده این امکان را می‌دهند تا اطلاعاتی مثل وضعیت صندلی، زاویه آینه، صدای رادیو و مواردی از این قبیل را همانگونه که می‌خواهد مشخص کرده و در حافظه ذخیره نماید. اگر فرد دیگری سوار بر خودرو شود و صندلی و آینه را تغییر دهد با ورود مجدد راننده به محض این که درب را باز می‌کند تمام موارد به حالت پیشفرض بر می‌گردند. از آنجا که کی‌لس‌ها دارای زاپاس هستند هر فردی که از خودرو استفاده می‌کند می‌تواند اطلاعات پیشفرضش را در حافظه ثبت کرده تا به هنگام سوار شدن، صندلی، آینه و دیگر موارد همانگونه که مدنظرش است تنظیم شوند. کی‌لس‌ها راهی برای حذف سوئیج و ایده‌ای برای رسیدن به خودرو‌هایی ایمن‌تر هستند، سهولت استفاده و قابلیت نصب بر روی تمام خودرو‌ها مزید بر علت شده تا سیستم کی‌لس هر روز فراگیر‌تر شود.

کیلس استارت

سیستم چراغ راهنما در کی‌لس استارت

درکنار این سیستم سیستم چراغ راهنمای دستگیره نیز در خودرو‌ها بکار رفته است. این سیستم در حین نزدیک شدن به خودرو و فعال شدن سیستم کی‌لس برای سهولت در مشخص شدن دستگیره در بخشی از آن را با چراغ روشن می‌کند. این چراغ در زیر دستگیره درب تعبیه شده است. از مزایای کیلس استارت آن است که توسط سیستم انجین استارت می‌توان از راه دور خودرو را روشن یا خاموش شود. این آپشن درفصل‌های زمستان و تابستان بسیار مفید خواهد بود.

مزیت دیگر سیستم کیلس استارت سیستم ایمنی آن است که ایمن‌تر از سیستم امنیتی دزدگیر می‌باشد. علاوه بر آن توسط سیستم کیلس استارت که به جای قفل سوئیچ داخلی نصب می‌شود نیاز نیست سوئیچ را وارد قفل فرمان کنید. کافیست انگشت خود را روی استارت فشار می‌دهید تا ماشین روشن شود.

معایب سیستم کی‌لس استارتر

با وجود مزیت‌ها و راحتی کار با سیستم کی‌لس استارتر معایب آن باعث شده که افراد محتاط به روش سنتی روشن کردن و قفل کردن خودرو بسنده کنند. معایب اصلی این سیستم به ترتیب زیر هستند:

*هک شدن ریموت خودروی مبتنی بر سیستم کی‌لس

به دلیل اینکه ریموت سیستم کی‌لس استارتر یک رمز برای سنسور ایمنی و ضدسرقت خودرو ارسال می‌کند، می‌توان با دستکاری امواج رادیویی به این کد رمز دست یافت.

*تمام شدن باتری ریموت

تمام شدن باتری ریموت سیستم کی‌لس مشکلات متعددی برای رانندگان به ارمغان می‌آورد که زمان زیادی از آن‌ها تلف می‌کند.

*هزینه‌ی بالای تعمیر

ریموت و سیستم کی‌لس استارتر مثل باقی قطعات الکترونیکی از خراب شدن و استهلاک مصون نیست. ولی بیاد داشته باشید که در صورت خرابی یا گم کردن آن هزینه‌ی زیادی باید صرف تعمیر یا ساخت یک ریموت کنید.

کیلس استارت

جمع بندی

با تمام مزیت ها و معایب کیلس استارت آشنا شدید و متوجه شدید که استفاده کردن از این سیستم در خودروها، تا چه حد می تواند به ارتقا امنیت خودرو شما کمک کند. به همین دلیل است که در خودروهای مختلفی از آن سیستم استفاده می شود. در صورتی که اطلاعات بیشتر و جزئی تری را در خصوص محصولت تیگو همچون شرایط فروش اقساطی تیگو ۸ پرو، می خواهید، بهتر است به سایت آسیا خودرو مراجعه کنید و در آن جا تمام ویژگی ها و نکات مهم در این زمینه را مطالعه نمایید.

 

 

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *