مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
سیستم کمک رانندگی تیگو 8

محصولات تیگو و آریزو را با موتور تنفس طبیعی بخریم یا توربو؟

موتور تنفس طبیعی یا توربو دو نوع موتوری هستند که امروزه در اغلب خودروها استفاده می شوند. تقسیم بندی این موتورها ارتباطی به سوخت آن ها ندارد، زیرا اگر بخواهیم از لحاظ سوخت، موتور خودروها را طبقه بندی کنیم به دسته های برقی، بنزینی، دیزلی و گازی تقسیم می شوند. محصولات تیگو و آریزو همچون تیگو ۸ که تولیدات شرکت خودروسازی چینی چری هستند، دارای دو مدل موتور تنفس طبیعی و همچنین موتور تنفس توربو می باشند. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص این دو نوع موتور و این که خرید خودرو با کدام یک از انواع موتورها به صرفه تر است، صحبت کنیم.

موتور تنفس طبیعی یا توربو

تنفس موتور چیست؟

پیش از آن که بخواهیم در مورد تنفس طبیعی و توربو توضیح دهیم، بهتر است بدانید که تنفس موتور چیست، چه فوایدی دارد و چگونه می توان موتورهایی با تنفس بهتر خریداری کرد. تنفس موتور ارتباط مستقیمی با پیشرانه دارد. در واقع می توان این دو مولفه را یکی دانست. خودروهای مختلف موجود در بازار بر اساس فاکتورهایی همچون کاربردی خودرو، قیمت، سایز و ابعاد خودرو و همچنین کلاس خودرو تقسیم بندی شده و با توجه به این موارد دارای موتور تنفس طبیعی و یا توربو هستند.

اگر بخواهیم به صورت مختصر درباره تنفس موتورها توضیح دهیم، می توانیم بگوییم که کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده های تولید شده توسط خودرو، گشتاوری بالا و همچنین افزایش راندمان خودروها از جمله دلایلی است که بسیاری از شرکت های خودرو سازی به سمت استفاده از موتور توربوشارژ در خودروها و تولیدات خود رفته اند. اما با در نظر گرفتن تمام این ویژگی های مثبت، باز هم تعداد خودروهایی با موتور تنفس طبیعی، بیشتر از خودروهایی با موتور توربو است.

موتور تنفس طبیعی چیست؟

در این بخش به معرفی کلی سیستم موتور با تنفس طبیعی می پردازیم. موتورهای تنفس طبیعی دارای یک سیستم ۴ زمانه برای دریافت سوخت، متراکم سازی آن، ایجاد جرقه و سپس تولید نیرو هستند. در این نوع از موتورها این مسائل پشت سر هم رخ می دهد، در حالی که در موتورهای توربو موضوع کمی متفاوت خواهد بود.

در مرحله یا همان سیکل اول، سیلندرها به طرف پایین حرکت کرده و سوخت به سمت داخل مکش می شود. پس از مکش سوخت، سوپاپ ها بسته می شوند و سیلندرها به منظور متراکم کردن سوخت و هوا، به سمت بالا حرکت می کنند. زمانی که بیشترین حد تراکم سوخت و هوا در نقطه مرگ یا TDC رخ می دهد، شمع ها جرقه زده و مخلوط سوخت و هوا مشتعل می شود.

در مرحله بعدی که مرحله احتراق است، سیلندر به دلیل نیروی ایجاد شده از انفجار سوخت و هوا به سمت پایین برمی گردد و در پایان نیز سوپاپ های دود باز می شوند و زمانی که سیلندر به سمت بالا حرکت می کند، دود ناشی از احتراق از سیلندرها خارج می شود.

موتور تنفس توربو چیست؟

تا اینجا متوجه نحوه عملکرد موتورهای تنفس طبیعی شدیم؛ اما موتورهای تنفس توربو یا توربو شارژ به چه نحوی عمل می کنند؟ اساس و پایه موتورهای توربوشارژ نیز دقیقا به شکل موتورهای تنفس طبیعی است، اما با تغییر یک مولفه کوچک، این حجم از قدرت در موتورهای توربو ایجاد می شود. این مولفه کوچک با نام فشار هوای بیشتر شناخته می شود. در موتورهای توربو، هوایی که به درون موتور تزریق می شود هم حجم بیشتری دارد و هم خالص سازی تر شده و درصد اکسیژنش بالاتر رفته است.

اما موتورهای توربوشارژ به چه شکلی عمل می کنند؟ در موتورهای توربوشارژ، یک توربین بر روی اگزوز قرار می گیرد. زمانی که دودهای ناشی از احتراق از اگزوز خارج می شوند، سبب چرخیدن توربین شده و این توربین می تواند انرژی لازم برای مکش اکسیژن بیشتر به داخل سیلندرها و پیستون ها را فراهم کند که همین موضوع سبب احتراق بیشتر و تامین انرژی بالاتر برای موتور می شود.

موتور تنفس طبیعی یا توربو

تفاوت های موتور تنفس طبیعی با توربو

تفاوت های موجود بین موتور تنفس طبیعی و توربو در چند مورد خلاصه می شود که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

۱-سرعت عمل

در سرعت عمل موتورهای تنفس طبیعی و موتورهای توربو مقداری اختلاف وجود دارد و از این لحاظ می توان گفت که سرعت عمل موتورهای تنفس طبیعی بهتر است. در موتورهایی که تنفس طبیعی دارند، معمولا موتور به سرعت و با قدرت کامل می تواند شروع به کار کند، این در حالی است که در موتورهای توربو لازم است تا ابتدا گازها از اگزوز خارج شوند و این گازها توربین را به حرکت درآورند تا توربین بتواند اکسیژن بیشتر را به داخل موتور مکش کند که زمان طولانی تری را می طلبد و در عملکرد موتور ایجاد تاخیر می نماید.

۲-رابطه بین حجم و قدرت

دومین مورد مربوط به رابطه بین حجم و قدرت این موتورها می شود. در موتورهای تنفس طبیعی هرچه حجم موتور بزرگ تر باشد، قدرت بیشتری را می توان از خودرو انتظار داشت؛ این در حالی است که در موتورهای توربو، این تناسب آن چنان که باید و شاید نیز مهم نبوده و کاربرد ندارد.

۳-قیمت و هزینه ها

سومین موردی که می تواند بین این دو مدل از خودرو ایجاد تفاوت کند، مربوط به قیمت اولیه این موتورها و همچنین هزینه هایی می شود که در هنگام خرابی موتور باید پرداخت نمایید. اولا آن که موتورهای تنفس طبیعی دارای قیمت کمتری نسبت به موتورهای توربو هستند. دومین مورد نیز مربوط به هزینه های تعمیر این موتورها می شود. هزینه های تعمیر موتورهای توربو بسیار گران تر از موتورهایی با تنفس عادی است.

۴-پیچیدگی و سادگی موتورها

و مورد پایانی که می تواند حسن ختامی بر وجود تفاوت بین موتورها باشد، مربوط به وجود پیچیدگی و سادگی بین موتورها می شود. موتورهای تنفس طبیعی ساده تر بوده و به همین دلیل نیز کمتر دچار خرابی می شوند، اما موتورهای توربو سیستم های پیچیده تری دارند و اگر دچار خرابی شوند، هم زمان و هم هزینه بیشتری را بایستی صرف تعمیر آن ها کنید.

جمع بندی

بنابراین هم اکنون با دانستن ویژگی های هر کدام از انواع موتورها هرچه بهتر و بیشتر می توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از خودروهای تیگو و آریزو می تواند برای شما انتخاب بهتری باشد. در هر صورت، برای خرید محصولات تیگو و آریزو می توانید به سادگی یا به نمایندگی های آسیا خودرو مراجعه کنید و یا آن که به سراغ سایت این مجموعه بروید. در سایت آسیا خودرو تمامی شرایط فروش اقساطی و نقدی هم خودروهای دارای موتور تنفس طبیعی و هم خودروهای دارای تنفس توربو را می توانید پیدا کنید.

 

 

 

 

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *