مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
محل سوکت عیب یاب چری

محل سوکت عیب یاب خودروی چری تیگو

محل سوکت عیب یاب چری وسیله ای است که در مکان های متخلف مانند زیر داشبورد قرار دارند. نام این سوکت عیب یاب OBD می باشد. OBD در سال‌های قبل از ۱۹۹۶ پورت مخصوص خود را داشتند و تنها با استفاده از پورت مخصوص خود قابل اتصال بوده است. اما با گذشت زمان بیشتر خودرو‌ها به نسخه OBD2 ها مجهز شده اند که به هر دستگاهی قابل اتصال بود و بنابراین اتصال دستگاه‌های دیاگ با درگاه OBD ورژن ۲ به ماشین های مختلف بسیار آسان تر شده است.

آسیا خودرو با هدف رضایت و خرسندی هرچه بیشتر مردم عزیز کشورمان با ارائه محصولات خود به صورت نقد و اقساط در جهت رفاه شما در حال تلاش است. شما می توانید با مراجعه به سایت آسیا خودرو نسبت به ثبت نام خودرو تیگو اقدام کنید.

سوکت عیب یاب یا همان OBD چیست

OBD یا Diagnostics on-Board یک سیستم مبتنی بر رایانه می باشد. که مطابق با قانون اصلاحات هوای پاک در سال ۱۹۹۰ در کلیه وسایل نقلیه و کامیون‌های سبک از سال ۱۹۹۶ به بعد الزامی شده است. این سیستم‌ها برای نظارت بر عملکرد برخی اجزای اصلی موتور از جمله آن‌هایی که مسئول کنترل آلایندگی می باشند ساخته شده اند.

به عبارت دیگر OBD زبان واحد کنترل موتور ECU می باشد. به منظور کمک به مبارزه با تولید گاز‌های گلخانه ای و خرابی موتور طراحی شده است.

دیاگ چیست

دیاگ یک دستگاه ساده است که برای عیب یابی خودرو کاربرد دارد. به افراد، مخصوصا تعمیرکاران کمک می‌کند تا بتوانند خیلی سریع عیب خودرو را پیدا کرده و آن را برطرف کنند.

همه افراد نیز می توانند این دستگاه را برای خود تهیه کند تا بوسیله آن مشکل ماشین خود را تشخیص دهند و کار تعمیر کار را بسیار راحتی می کند.

تست دیاگ خودرو چری تیگو از طریق سوکت عیب یاب OBD

بررسی فنی در پروژه کارشناسی خودروهای چری تیگو بسیار ضروری است. ECU خودروهای چری تیگو برخلاف تصورات عمومی شامل سنسور های بسیار زیادی می باشد. زیرا سگمنت‌های چری تیگو بسیار مدرن تر از آن چیزی است که می بینیم. ECU این خودرو قابلیت پذیرش بسیاری از آبشارهای ایمنی و رفاهی همچون رادار نقطه کور کروز کنترل شیفتر پشت فرمان و … را دارد.

از این بابت سلامت سنسور‌های ECU خودروهای چری تیگو اولین و مهم‌ترین معیار قیمت گذاری بر روی این خودروها می باشد. زمانی که کارشناس خودرو، پورت دستگاه دیاگ خود را به OBD زیر فرمان چری تیگو متصل می نماید، اطلاعات تمام سنسور‌های این خودرو را دریافت می کند. اینگونه اطلاعات کارشناس خودرو اجازه می دهد که از سلامت فنی خودرو را مورد بررسی قرار دهد و هم شاخص هایی مانند عمل کارکرد واقعی خود را به دست بیاورد.

متاسفانه بسیاری از سودجویان و دلالان بازار خودرو با کاستن کیلومتر شمار خودروهای جدید به نحوی سعی می‌کنند که خود را با قیمت بیشتری نسبت به ارزش واقعی آن به فروش برسانند. به همین علت پیشنهاد می کنیم که قبل از خرید هر مدل از خودروهای چری تیگو حتما از کارشناس برای بررسی وضعیت عملکرد خودرو کمک بگیرید.

خوشبختانه ECU خودروها چری تیگو سنسور رکورد کیلومتر دارند. کارشناس خودرو با استفاده از دستگاه دیاگ می تواند کارکرد واقعی خودروی دلخواه شما را تشخیص دهد. از طرفی با توجه به هزینه‌های زیاد سرویس و تعویض قطعات خودروهای چری تیگو باید در نظر داشته باشیم که بررسی وضعیت فنی خودروها از شاخص های بسیار مهم در ارزش گذاری آن ها می باشد.

اگر در تست سوکت عیب یاب اشتباهی رخ دارد

همچنین اگر در پروسه تست دیاگ چری‌ تیگو اشتباهی رخ دهد، کارشناس خودرو وظیفه دارد آن را به خریدار و فروشنده اطلاع دهد. بسیاری از خطاهای انجام شده از طرف دستگاه دیاگ ممکن است باعث ایجاد هزینه های هنگفت و تعمیرگاهی برای خریدار خودرو شوند.

اتصال دستگاه دیاگ به خودرو

اتصال دستگاه دیاگ به خودرو از طریق کابل صورت می گیرد. اطلاعات کامپیوتر خودرو در اصل به واسطه همین کابل به دستگاه دیاگ یا به عبارت بهتر به اینترفیس دستگاه دیاگ منتقل خواهد شد. این اینترفیس نیز با اتصال به لبتاب، اطلاعات گرفته شده را به لبتاب منتقل می کنند. در ادامه کارشناس با خواندن اطلاعاتی که در لبتاب به نمایش درآمده اند می تواند متوجه وضعیت خودرو شود.

آیا سیستم عیب یاب در همه خودرو‌ها قابل استفاده است

دستگاه دیاگ در گذشته فقط توسط تعمیرکاران و مکانیک‌ها استفاده می شد. تا بتوانند به آسانی مشکل خودرو را تشخیص دهند و آن را تعمیر کنند که بدون هیچ دلیلی خاصی مجبور نشوند اجزای خودرو را بیرون بریزند. اما امروزه تمامی افراد نیز می توانند این دستگاه را برای خود تهیه کنند. تا به وسیله آن مشکل خودرو خود را تشخیص دهند و تعمیر آن را کاملا راحت تر کند.

استفاده از دستگاه دیاگ خودرو فقط برای خودروهایی امکان پذیر می باشد که مجهز به کامپیوتر مرکزی هوشمند یا همان ECU باشند. خوشبختانه در حال حاضر بیشتر خودروها، ویژگی کامپیوتر مرکزی را دارا هستند. وجود این قطعه پر کاربرد به قدری مهم و کاربردی می باشد که برخی از سازندگان خودرو از چند ECU در خودرویشان بهره می برند و به یک کامپیوتر ساده در خودرو اکتفا نخواهند کرد.

کلام آخر

ما در این مقاله در مورد محل سوکت عیب یاب چری صحبت کردیم. شما می توانید برای بهره مندی از خدمات نمایندگی آسیا خودرو می توانید با مراجعه به این سایت از ثبت نام خودرو تیگو و همچنین از شرایط اقساطی آن آگاه شوید.

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *