مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
رانندگی با دنده اتوماتیک

رانندگی با دنده اتوماتیک محصولات تیگو و آریزو در سربالایی و سراشیبی

یکی از اختراعات مهم صنعت خودرو سیستم انتقال قدرت مبتنی بر دنده اتوماتیک می باشد که با ورود به بازار تحول چشمگیری در آن ایجاد کرد، چرا که رانندگی با خودرو اتوماتیک بسیار راحت تر از خودروهای دنده دستی هستند و این امر را برای رانندگی آسان تر کرده است به ویژه راننده هایی که در شهرهای شلوغ رانندگی می کنند. موضوع این مقاله درباره رانندگی با دنده اتوماتیک می باشد. شما می توانید برای خرید محصولات تیگو و آریزو از سایت آسیا خودرو اقدام کنید.

 

 آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک

خودرو اتوماتیک دارای دو پدال، گاز و ترمز است. در قسمت کنسول و محل صفحه دسته دنده دارای علامت هایی با حروف P به معنی پارک، N خلاص، D دنده حرکت به جلو، M دنده های دستی می باشد.

اکنون با علائم دنده اتوماتیک خودرو بیشتر آشنا شویم:

پارک ( P ): زمانی که خودرو را روشن می کنید و دنده را روی این حالت می گذارید، خودرو قادر به حرکت نیست حتی اگه پدال گاز را فشار دهید.

خلاص ( N ): وقتی که  خودرو روشن می ماند و دنده را روی این حالت می گذاریم، خودرو بدون هیچ تغییری در حالت خود به حرکتش ادامه می دهد.

R: استفاده از این دنده همانند خودرو دنده ای برای به عقب رفتن می باشد.

D: در صورتی که دنده را در این حالت قرار دهیم و زمانی که پای خود را از روی ترمز برداریم خودرو به سمت جلو حرکت خواهد کرد.

شماره های ۱،۲،۳ در روی دنده ها: زمانی که نیاز به قدرت بیشتر از موتور خودرو داشته باشیم شماره دنده را عوض می کنیم.

رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی

رانندگی در سربالایی های تند و تیز، پر پیچ خم با ترافیک و برای رانندگان تازه کار ممکن است یک کابوس باشد. علاوه بر رانندگان، خودروها نیز به طور معمول در چنین شرایطی دچار مشکل می شوند و حتی رانندگان با تجربه نیز از اینگونه رانندگی بیزار هستند و رانندگی را در این چنین شرایطی اجتناب‌ناپذیر بوده و باید آن را انجام داد.

همانطوری که می دانید اصول رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک و دنده دستی تقریباً یکسان بوده است اما در برخی شرایط همچون رانندگی در سربالایی ها، کار با خودروها را زمین متفاوت می کند و نیاز به کمی تخصص نیز دارد.

به طور معمول از آنجا که سربالایی های تند باعث وارد آمدن فشار به خودرو می شوند در این شرایط توصیه می شود همواره از دنده های سنگین تر استفاده کنید

دنده ۱: برای سربالایی های بسیار تند

دنده ۲: برای سربالایی های متعادل تر

دنده ۳ و۴: برای جاده های سینه کش و رو به بالا

به این نکات توجه کنید:

  • اگر مجبور به توقف در سربالایی شدید هستید ترمز دستی رو بکشید
  • قبل از تردد جاده های سربالایی حتماً از سلامت خودرو خود اطمینان حاصل کنید.
  • در هنگام رانندگی در سربالایی های طولانی سعی کنید کولر خود را هرگز روشن نکنید.
  • در شرایطی که سربالایی تندی را پیش رو دارید و یا در ترافیک می باشد، خودروی خود را از حالت اتوماتیک خارج کرده و به حالت دستی ببرید. برخی از خودروها برای این امر دنده های یک و دو دستی استفاده کرده برخی نیز با علائمی مثل مثبت و منفی دنده ها را به صورت دستی تغییر می دهند که خودرو را در یک دنده نگه می دارد.
  • اگر مجبور به توقف در سرمای شدید هستید، خودرو را در حالت Auto Hold قرار دهید تا در هنگام حرکت به عقب برنگردید.
  • در خودروهای قدیمی تر و فاقد ترمز های الکتریکی و اتوماتیک، اگر مجبور به توقف در سربالایی شدید هستید، نیاز است که همزمان پای خود را روی پدال گاز فشار داده و پای دیگر خود را از روی ترمز بردارید تا خودرو به آرامی شروع به حرکت نماید.

رانندگی با دنده اتوماتیک در سراشیبی

همچون رانندگی در سربالایی ها، رانندگی در سرازیری نیز حالت های خاص خود را دارد و معمولاً رانندگی در جاده‌هایی که سراشیبی های تندی دارند، خودرو خود به خود سرعت می‌گیرد و اگر لحظه ای آن را به حال خود رها کنیم ممکن است فاجعه رخ دهد. از این رو رانندگی در سرپایینی ها نیازمند دقت بیشتری از رانندگی در سربالایی ها می باشد و خصوصاً اگر جاده همراه با پیچ و خم های فراوانی باشد باید راننده مهارت لازم را در این خصوص نیز داشته باشد.

به این نکات توجه کنید:

  • خودروهای پیشرفته به صورت اتوماتیک جاده هایی که دارای سراشیبی هستند را تشخیص می دهند و ایمنی لازم را برای رانندگی در این شرایط ایجاد خواهند کرد اما همواره نباید بگذارید به سرعت این خودروها بیش از حد مجاز افزایش یابد.
  • در سرازیری های تند بهتر است دنده را از حالت اتومات خارج و به حالت دستی تبدیل کنیم و آن را روی دنده یک و یا دنده دو قرار دهیم.
  • همواره پای خود را آماده ترمز کردن نگه دارید تا در صورتی که مانعی بر سر راه شما دیده شد، بتوانید سریع واکنش دهید.
  • برای هر خودرو حداکثر یک سرعت مجاز تعریف کنید تا در صورتی که راحت تر بتوانید خودرو را کنترل کنید.

تجربه رانندگی با خودرو چری تیگو و آریزو

اینکه شما قبل از خرید خودرو تیگو و آریزو چه خودرویی داشتید، برای درک کیفیت رانندگی خود را بسیار اهمیت دارد. از ویژگی های تجربه رانندگی با این خودرو، تجربه نرمی فرمان و سیستم فنربندی آن حسابی شما را شگفت زده خواهد کرد. برای سفرهای طولانی مدت حتما روی آن حساب کنید. سیستم صوتی با کیفیت آن با اسپیکر پر قدرت، تجربه شنیدن صدای عالی و واضح را برای شما به ارمغان خواهد آورد. این خودرو برای همه سرنشینان داخل کابین راحت و در آرامش می باشند. رانندگی با تیگو نسبت با نزدیک ترین رقیبش، تجربه‌ای بدون تنش و هراس می باشد. آرامش خوبی در داخل کابین حکم فرماست و چراغ های پرنور، رینگ اسپرت و ترمزهایی که در شرایط سخت جدا خوب عمل خواهد کرد و پیمایش در شرایط بد آب و هوایی را ممکن می کنند.

 کلام آخر

ما در این مقاله به آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک، رانندگی در سربالایی و سراشیبی با خودروهای تیگو و آریزو پرداختیم. اگر مایل هستید که با خرید محصولات تیگو و آریزو آشنا شوید و یا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید به سایت آسیا خودرو مراجعه کنید.

 

 

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *