مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
جلوبندی خودروی تیگو

آشنایی با گشتاور خودرو و موتور الکتریکی پیش از خرید محصولات تیگو و آریزو

تفاوتی ندارد که به دنبال خرید محصولات تیگو و آریزو که مربوط به یک شرکت خودروسازی چینی هستند باشید و یا آن که بخواهید محصولات شرکت های داخلی همچون ایران خودرو را بخرید، در هر صورت نیاز است که در خصوص ویژگی های هر خودرویی که در نظر دارید اطلاعات کامل و کافی را به دست آورید و سپس اقدام به نهایی سازی خرید خود کنید. در این مطلب نیز قصد داریم تا در مورد گشتاورهای هر خودرو و همچنین موتورهای الکتریکی خودروها اطلاعاتی را به شما عرضه کنیم که بتواند نیازهای شما را برطرف سازد.

گشتاور خودرو چیست؟

گشتاور خودرو را به احتمال زیاد هنگامی که در سایت های مربوط به فروش خودرو به دنبال مشخصات یک خودرو بوده اید، دیده باشید اما هنوز معنی دقیق و کامل آن را نمی دانید. قدرت گشتاور یک خودرو هم به موتور و هم به میزان شتاب آن خودرو گفته می شود. هر چه میزان گشتاوری یک ماشین بیشتر باشد، شتاب بیشتری می گیرد، موتورش قدرت بیشتری دارد و چرخ های خودرو نیز با توان بیشتری به حرکت در می آیند.

اگر بخواهیم گشتاور را از دیدگاه فنی مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که گشتاور به میزان “قدرت چرخشی” موتور بستگی دارد. حداکثر میزان گشتاور بر روی شتاب خودرو تاثیرگذار است. اما آیا می دانید عددی که به عنوان گشتاور یک موتور و یا یک خودرو بیان می شود نشان دهنده چیست؟ این عدد نشان می دهد که حداکثر گشتاور موتور احتراق داخلی در میل لنگ تا چه حد است که معمولا این موضوع بیشتر از حد مقدار نیروی موجود در چرخ ها است، زیرا معمولا مقداری از آن در مسیر رسیدن نیرو از موتور تا چرخ ها بنا به اصطکاک و…از بین خواهد رفت.

علاوه بر تاثیر گشتاور بر روی شتاب، سرعت و همچنین قدرت حرکت چرخ ها باید بدانید که گشتاور بر روی قدرت کلی موتور نیز موثر خواهد بود. زمانی که خودروهای سواری به دلیل سوار شدن چندین نفر و یا خودروهای باری به دلیل بار زدن سنگین می شوند و اضافه وزن پیدا می کنند کمی سخت تر از حالت عادی می توانند حرکت کنند. این در حالی است که اگر میزان گشتاوری موتور خودرو زیاد باشد ماشین می تواند راحت تر به حرکت دربیاید.

میزان گشتاور موتورهای مختلف

برای آن که بهتر بتوانید گشتاور را درک کنید می توان میزان گشتاوری موتورهای مختلف را در وسایل نقلیه گوناگون مورد بررسی قرار داد. ابتدا بدانید که موتورهایی که نیاز است بار بیشتری را حمل کنند باید گشتاور بیشتری نیز داشته باشند. معمولا ماشین های باری همچون کامیون ها، کامیونت ها، تریلی ها و…همگی جز خودروهای باری به حساب می آیند که لازم است گشتاوری زیادی نیز داشته باشند. در همین حین احتمالا می دانید که موتورهای این مدل از خودروها دیزلی هستند و با سوزاندن گازوئیل کار می کنند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی میزان گشتاوری بالاتری دارند.

موتور الکتریکی چیست؟

تا اینجا متوجه ماهیت و کاربرد گشتاور موتور خودرو شدیم، اما حالا می خواهیم در خصوص موتورهای الکتریکی، رابطه گشتاوری با این موتورها و همچنین تفاوت هایی که موتور الکتریکی با موتورهای بنزینی موجود در تیگو و آریزو دارد بیشتر صحبت کنیم.

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *