مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
سیستم تهویه مطبوع تیگو 7

آشنایی با سیستم های کمک رانندگی محصولات تیگو و آریزو برای بهبود تجربه رانندگی

سیستم کمک رانندگی خودرو می تواند یکی از موارد مهمی باشد که در خودروهای مختلف و به خصوص خودروهای امروزی وجود دارد. این سیستم سبب می شود تا راننده بتواند به شکل بهتر و ساده تری رانندگی کند و همین موضوع می تواند رانندگی را برای راننده لذت بخش تر کند. در ادامه به انواع سیستم های کمک رانندگی اشاره خواهیم کرد و اطلاعات کامل را در این خصوص به شما ارائه می کنیم.

انواع سیستم های کمک راننده هوشمند

به صورت کلی در حوزه سیستم کمک رانندگی خودرو، دو نوع سیستم آگاه کننده و مداخله گر را می توان برای سیستم های کمک راننده در نظر گرفت.

سیستم های آگاه کننده پس از تشخیص موقعیت خطرناک و مستعد حادثه، راننده را توسط هشدار دهی مناسب آگاه می سازند.

هشدار دهی می تواند به صورت صوتی (با استفاده از بوق هشدار دهنده یا صدای انسان)، نشانگر تصویری مقابل راننده و یا روش های ارتعاشی باشد. در روش ارتعاشی کل صندلی یا بخشی از آن و یا فرمان به لرزش در می آید. روش ارتعاشی به نظر می رسد سطح آگاه سازی بالایی داشته باشد ولی در مقابل می تواند در برخی مواقع برای راننده ناخوشایند باشد.

سیستم های مداخله گر علاوه بر ارائه هشدار، به صورت محدود و با توجه به شرایط در اعمال رانندگی نیز دخالت دارند. این سیستم ها در مواقع پرخطر که راننده قادر به کنترل وضعیت و عملکرد مناسب نیست به کمک راننده می آیند تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

در واقع خطاهای انسانی که موجب تصادف می شود شامل خطاهای تشخیصی، تصمیم گیری و عملکردی است. نقش خطاهای تشخیص مانند حواس پرتی و تصمیم گیری مانند رانندگی با سرعت بالا  برجسته تر بوده و سیستم های آگاه کننده به این مساله می پردازند. از طرفی خطای عملکردی مانند عدم کنترل مناسب وسیله نیز اهمیت زیادی دارد و سیستم های مداخله گر به دنبال حلاین مساله هستند.

سیستم کمک رانندگی خودرو

سیستم های آگاه کننده پرکاربرد

  • سیستم هشدار برخورد از جلو

این سیستم  وضعیت های پرخطر در رابطه با موانع جلوی خودرو را تشخیص داده و به راننده هشدار می دهد تا از تصادفات برخورد از جلو جلوگیری شود.

  • سیستم هشدار انحراف از مسیر

این سیستم وضعیت های پرخطر در رابطه با انحراف خودرو از مسیر و خطوط جاده را تشخیص داده و به راننده هشدار می دهد تا از تصادفات انحراف از مسیر جلوگیری شود.

  • سیستم تشخیص نقاط کور

این سیستم نقاط کور خودرو را پایش می کند و وضعیت های پرخطر حضور افراد، وسایل و موانع را در این نقاط به راننده هشدار می دهد تا از تصادف جلوگیری شود.

سیستم رادار نقطه کور چگونه کار می‌کند؟

رادار نقطه کور خودرو مورد دیگری است که جز سیستم کمک رانندگی خودرو محسوب می شوذ و برای تشخیص خودروهایی که در طرفین اتومبیل در حال حرکت هستند از مجموعه سنسورهای آلتراسونیکی بهره می‌برد که به طور معمول در سپرهای جلو و عقب تعبیه می‌‌شوند. این سنسورها پس از اطلاع از وجود خودروهای دیگر در نقطه کور دید راننده، پیامی را به صورت هشدار ارسال می‌کنند که معمولا روی آینه‌های جانبی خودرو نمایش داده می‌شود.

به این ترتیب در هنگام تعویض لاین یا سبقت گرفتن، می‌توان با نگاه کردن به هر کدام از آینه‌ها از عدم وجود خودرو یا موتورسیکلت در نقاط کور همان سمت از اتومبیل اطمینان حاصل کرد. به این ترتیب رادار نقطه کور یا BSD می‌تواند تا حد چشمگیری مانع از وقوع حوادت رانندگی و تصادفات جاده‌ای شود.

  • سیستم هشدار علائم ترافیکی

این سیستم وضعیت های پرخطر مانند سرعت غیر مجاز را با استفاده از تشخیص و تحلیل علائم ترافیکی سطح جاده به راننده هشدار می دهد تا موارد ایمنی را رعایت کند.

سیستم های مداخله گر پرکاربرد

سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک: این سیستم در مواقع اضطراری برخورد به موانع جلو وارد عمل شده و در ترمز گیری مناسب برای جلوگیری از تصادف به کمک راننده می آید.

سیستم کمکی رانندگی بین خطوط: همانند سیستم هشدار انحراف از مسیر است ولی با این تفاوت که در مواقع عدول از خطوط وارد عمل شده و به کمک راننده می آید.

سیستم کروز کنترل: این سیستم برای حفط فاصله ایمن با وسایل جلویی از طریق تغییر میزان سرعت به کمک راننده می آید.

سیستم کمک رانندگی خودرو

  • سیستم کنترل صوتی فرمان تیگو ۸ پرو

همان طور که در خصوص سیستم کمک راننگدی خودرو گفته شد دکمه های روی فرمان خودروی تیگو ۸ می توانند عملکردهای مختلفی را کنترل کنند. اما این عملکردها به صورت عمده مربوط به کنترل کردن ضبط خودرو، مکالمات و به طور کلی سیستم صوتی خودرو می شوند. امروزه  بدون شک خودروسازی به سمت آسان تر شدن و همچنین فعالیت کمتر رانندگان به پیش می رود.  سیستم کنترل صوتی روی فرمان یکی از مجموعه پیشرفت های صورت گرفته در حوزه خودرو سازی می باشد. در سیستم کنترل صوتی روی فرمان دکمه هایی بر روی فرمان خودرو قرار دارند تا راننده راحت تر و آسان تر بتواند از سیستم صوتی خودرو خود استفاده کند. با نصب و راه اندازی سیستم کنترل صوتی روی فرمان با هزینه اندک خودروی خود را به یک خودروی فول آپشن و مدرن تبدیل نمایید و لذت ببرید.

جمع بندی

خرید محصولات تیگو و آریزو در شرایطی که نسبت به این محصولات اطلاعات کافی و مناسب داشته باشید، می تواند بسیار عاقلانه تر و بهتر باشد. این موضوع سبب می شود که اگر هر کدام از خودروهای مورد نظرتان آن آپشن ها و مسائل مربوط به سیستم کمک رانندگی را نداشتند، از خرید آن صرف نظر کرده و بتوانید به سادگی و به راحتی خودروی دیگری را انتخاب کنید.

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *