مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
سنسورهای تیگو سون 7

چقدر با سیستم TPMS ماشین تیگو ۷ آشنایی دارید؟

خودروهای جدید و امروزی دارای سیستم ها و همچنین آپشن های مختلفی شده اند که هر کدام از آن ها باری را از روی دوش راننده برمی دارند و به او کمک می کنند تا راحت تر و بهتر بتواند به رانندگی بپردازد. بسیاری از اوقات یک راننده علاوه بر رانندگی در جاده، وظیفه چک کردن بخش های مختلف خودرویش را نیز داشت؛ اما امروزه با آپشن های مختلفی که بر روی خودروهای جدید نصب شده است و بیشتر هم روی ماشین های خارجی دیده می شود، این چک کردن ها به حداقل رسیده است. در صورت وجود مشکل در خودرو چراغ های مربوط به آن قسمت روشن می شوند.

در ادامه می خواهیم تا در مورد یکی از این آپشن ها که بر روی ماشینی همچون تیگو ۷ نیز نصب شده است، صحبت کنیم. این آپشن با نام سیستم کنترل فشار باد تایر شناخته می شود و در صورتی که با آن آشنا باشید، می تواند کاربردها و مزیت های فراوانی داشته باشد.

سیستم tpms

سیستم TPMS چیست؟

سیستم TPMS به دو نوع iTPMS و dTPMS تقسیم می شود. مدل اول مخفف Indirect TPMS است که در آن از سنسورهایی که به صورت فیزیکی درگیر لاستیک هستند استفاده نمی شود و تنها به کمک سرعت چرخش چرخ ها و دیگر سیگنال هایی که در خارج از لاستیک قرار داده شده اند و به صورت مستقیم با ترمزهای ABS و EBD در ارتباط هستند، باد لاستیک را تخمین زده و به راننده اعلام می کند. این سیستم نمی تواند دقیقا باد لاستیک را مشخص کند و اگر لاستیک تعویض شود باید این سیستم توسط راننده Reset شود.

اما dTPMS مخفف Direct TPMS می باشد و این روزها اغلب خودروها از این نوع سیستم استفاده می کنند. در این نوع، از سنسورهایی استفاده می شود که به صورت فیزیکی و مستقیم در داخل و یا خارج از لاستیک نصب شده اند و باد لاستیک ها را به صورت مجزا به راننده اعلام می کند. حتی بعضی از این نوع سیستم ها می توانند دمای لاستیک ها را نیز گزارش دهند. این نوع سیستم ها به دو نوع هستند که بعضی در داخل لاستیک قرار داده شده اند و بعضی دیگر در خارج از آن اما هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. به عنوان مثال اگر سنسورها در خارج از لاستیک باشند، بسیار آسیب پذیر خواهند بود و حتی احتمال سرقت نیز وجود دارد. اما اگر سنسورها در داخل لاستیک باشند، باید به کمک باطری کار کنند اما با توجه به این که در داخل لاستیک هستند تعویض باطری و یا تعمیر آن ها بسیار سخت خواهد بود.

اگر به یکی از سیستم های dTPMS نگاهی بیندازید متوجه می شوید که از قسمت هایی نظیر سنسورهای فشار، تبدیل کننده آنالوگ به دیجیتال، میکروکنترلر، اسیلاتور، انتقال دهنده فرکانس رادیویی، دریافت کننده فرکانس رادیویی و یک رگلاتور ولتاژ تشکیل شده است.

مزایای این سیستم انکار ناپذیر است و این امر که راننده همیشه باد لاستیک ها را بررسی کند می تواند در کاهش احتمال تصادف، افزایش عمر لاستیک و کم شدن مصرف سوخت تاثیر به سزایی بگذارد. جالب است بدانید که به ازای هر ۱۰ درصد کم بودن باد هر لاستیک، ۱ درصد به مصرف سوخت خودرو اضافه می شود که ممکن است عدد کمی به نظر بیاید اما در آمریکا هر ساله ۲ بیلیون گالن سوخت به همین دلیل به هدر می رود!

متاسفانه در کشور ما برای اجباری شدن نصب یک ترمز ABS و یا دو کیسه هوا روی خودروها سال ها حرف و حدیث پیش می آید و این امر در نهایت پس از سال ها حاشیه روی خودروهای تکراری قبلی نصب می شود چه رسد به نصب سیستم هایی مانند TPMS! امیدواریم صنعت خودروی کشور هر چه زودتر از این وضعیت خارج شود و بتوانیم خودروهایی با طراحی و تکنولوژی روز جهانی تولید کنیم.

نظارت بر فشار وارده بر روی تایرهای خودرو

آگاهی دادن و هشدار به راننده در حین رانندگی از افزایش فشار بر لاستیکها که خود را در متورم شدن لاستیکها نشان می‌دهد. آگاهی دادن به راننده ؛ TPMS یا سیستم مانیتورینگ فشار تایرها، سیستمی است که وقتی تایرها در معرض کم‌باد شدن قرار می‌گیرند شروع به هشدار دادن می‌کند. شاخص این سیستم علامت زردرنگی است که به روی پنل ابزار داشبورد قرارگرفته است و شامل شکل نعل اسب به همراه نقطه‌ی هشداردهنده است.

سیستم tpms

انواع سیستم TPMS

سیستم TPMS به دو نوع iTPMS و dTPMS تقسیم می‌شود. مدل اول مخفف Indirect TPMS است که در آن از سنسورهایی که به صورت فیزیکی درگیر لاستیک هستند استفاده نمی‌شود و تنها به کمک سرعت چرخش چرخ ها و دیگر سیگنال هایی که در خارج از لاستیک قرار داده شده اند و به صورت مستقیم با ترمزهای ABS و EBD در ارتباط هستند، باد لاستیک را تخمین زده و به راننده اعلام می‌کند. این سیستم نمی‌تواند دقیقا باد لاستیک را مشخص کند و اگر لاستیک تعویض شود باید این سیستم توسط راننده Reset شود.

اما dTPMS مخفف Direct TPMS می‌باشد و این روزها اغلب خودروها از این نوع سیستم استفاده می‌کنند. در این نوع، از سنسورهایی استفاده می‌شود که به صورت فیزیکی و مستقیم در داخل و یا خارج از لاستیک نصب شده اند و باد لاستیک ها را به صورت مجزا به راننده اعلام می‌کند. حتی بعضی از این نوع سیستم ها می‌توانند دمای لاستیک ها را نیز گزارش دهند. این نوع سیستم ها به دو نوع هستند که بعضی در داخل لاستیک قرار داده شده اند و بعضی دیگر در خارج از آن اما هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. به عنوان مثال اگر سنسورها در خارج از لاستیک باشند، بسیار آسیب پذیر خواهند بود و حتی احتمال سرقت نیز وجود دارد. اما اگر سنسورها در داخل لاستیک باشند، باید به کمک باطری کار کنند اما با توجه به این که در داخل لاستیک هستند تعویض باطری و یا تعمیر آن ها بسیار سخت خواهد بود.

نحوه ی کارکرد سیستم TPMS

حسگر TMPS براساس نیروی گریز از مرکز هر چرخ سرعت آن را نمایش می‌دهد. تعداد دفعات اندازه گیری فشار باد بر حسب سرعت چرخ تعیین می‌شود، در صورتی سرعت از ۲۰ کیلومتر بر ساعت کمتر باشد سیستم در حالت آماده باش (Standby) را در نظر می‌گیرد در این سرعت تعداد دفعات اندازه گیری کم می باشد و هر ۱۵ دقیقه یکبار پالس الکترونیکی را به واحد کنترل ارسال می‌کند. اگر سرعت از ۲۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر شود سیستم از حالت آماده باش (Standby) به حالت (Driving) رانندگی تغییر می‌کند و تعداد دفعات اندازه گیری فشار باد بیشتر می‌شود و هر ۱۰ ثانیه یکبار اندازه گیری انجام می‌گیرد و هر دقیقه یک پالس متوسط به گیرنده ارسال می‌شود.

حسگر TMPS پالس را از طریق یک باتری لیتیمی ، جریان مورد نیاز خود را تامین می‌کنند .

حسگر TMPS دارای قسمتی است که شتاب هر چرخ را مشخص می‌کند و نشان می دهد خودرو در حال توقف است یا، اینکه در حال حرکت است.

مزایای استفاده از سیستم TMPS

تنظیم نبودن باد لاستیک (خارج از محدودی استاندارد تعیین شده توسط شرکت سازنده) مشکلات زیادی نظیر لاستیک سایی، ترکیدن ناگهانی لاستیک، لرزش فرمان، سر خوردن بخصوص در جاده های خیس و پیچ های تند، خارج شدن کنترل خودرو از دست راننده، کشش به یک طرف، عدم فرمان پذیری، کاهش نیروی بازدارندگی لازم در حین توقف یا ترمز گرفتن، انتقال ضربات شدید به اتاق خودرو و سرنشینان و اثرات سوی دیگری را در پی دارد که با وجود سیستم TMPS تمامی این مشکلات برطرف می‌شود.

جمع بندی

به طور کلی ویژگی های مختلفی در تیگو ۷ وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها همین سیستم tpms است. این سیستم می تواند در افزایش ایمنی خودرو بسیار نقش پر رنگی داشته باشد. در صورتی که قصد خرید اقساطی تیگو ۷ را دارید، می توانید به سایت آسیا خودرو و یا نمایندگی های آن مراجعه کنید تا از تمام شرایط و ضوابط این کار آگاه گردید.

 

 

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *