مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
ارزانترین خودرو چینی

چگونه سیستم تعلیق خودرو چینی آریزو ۶ را نرم کنیم

در این مقاله به سیستم تعلیق آریزو ۶ می پردازیم. هر خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است. سیستم تعلیق از مهم‌ترین اجزای یک خودرو می باشد که عملکرد صحیح و سلامت تک تک اجزای تشکیل دهنده‌ی آن نقشی اساسی در کنترل و تجربه رانندگی راحت دارد. این سیستم بین شاسی و چرخ‌های ماشین قرار می گیرد. با جلوگیری از ورود ارتعاشات به داخل کابین سفر ایمن و راحتی را برای شما به ارمغان می آورد. همچنین از طریق چرخ‌ها مسیردهی و فرمان دهی خودرو را موجب می گردد.

سیستم تعلیق خودرو و وظایف آن

سیستم تعلیق یا فنربندی خودرو بخشی از خودرو می باشد که مانع از انتقال ارتعاشات و تکان‌های ناشی از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به بدنه در حال حرکت و سرنشینان خواهد شد. منظور از بدنه، اتاق، شاسی و تمام متعلقات آن است. این سیستم شامل قطعات اصلی فنر ها نگهدارنده کمک فنر ها و چرخ ها می شود و اتصال چرخ ها و محورهای عقب و جلو را با شاسی برقرار می کند.

این سیستم دو وظیفه اصلی دارد دریافت تکان‌ها و نوسان ها و ارتعاش هایی که از حرکت در سطوح مختلف جاده به چرخ ها وارد می‌شود و دیگری ارتقاء عملکرد چرخه ها و ایجاد اصطکاک مناسب به لاستیک آنها با سطح جاده و در نتیجه کنترل راحت خودرو می باشد.

سیستم تعلیق آریزو ۶، ساخت شرکت بنتلر آلمان است. در آریزو ۶ از یک شاسی بسیار قوی با راندمان بالا استفاده شده که رانندگی را عاری از هرگونه تکان و لرزش ساخته و قدرت مانور با این خودرو را حتی در شرایط نامساعد جوی به شکل مطمئن افزایش می‌دهد.

انواع سیستم تعلیق آریزو ۶

خودروی آریزو ۶ دارای دو سیستم تعلیق می باشد. یکی از آنها سیستم تعلیق مک فرسون جلو و دیگر سیستم مک فرسون عقب به نام Torsion Beam می باشد. در ادامه به تعریف و کارکرد این دو سیستم تعلیق خودروی آریزو می پردازیم.

سیستم تعلیق جلو مک فرسون خودرو آریزو

یکی از قدیمی ترین و بهترین سامانه‌های تعلیق موجود در دنیای خودروسازی سیستم تعلیق مک فرسون می باشد. نخستین بار در سال ۱۹۴۸ میلادی و توسط مهندسی از شرکت فورد به نام ارل استیل مک‌فرسون به مردم جهان معرفی شد.

این سیستم از همان آغاز به علت ارزانی و کارآمدی نسبی خود مورد استقبال پرشور خودروسازان عالم قرار گرفت و کماکان با گذشت بیش از ۷۰ سال در خودروهای مدرن امروزی نیز کاربرد دارد. در این سامانه یک قطعه جناغی شکل در پایین و یک محور نسبتا بلند به نام بازو در بالای محور چرخ خودرو قرار می گیرد. در واقع بازو از مجموعه فنر، کمک فنر و اجزای دیگری تشکیل شده می باشد و به وسیله یک فلنج به زیر گلگیر یاتاقان بندی می شود و داخل آن حرکت چرخشی دارد. از طرف پایین نیز، محور چرخ عقب روی مفصل بندی خاصی که یک سیبک دارد می چرخد.

سیستم تعلیق عقب Torsion Beam خودرو آریزو

نام دیگر این سیستم تعلیق، سیستم تعلیق محور پیچشی نام دارد. هرچند که این سیستم پهنای کمتری از عرض خودرو را اشغال می کند ولی در عوض فضای بیشتری را برای سرنشینان عقب آماده می کند. همچنین سیستم تعلیق محور پیچشی ارزان قیمت بوده و کمک فنر‌های آن در قیاس با سیستم مک فرسون می تواند مورب‌تر از حالت عمودی قرار گیرد.  این نوع تعلیق که درجات کمی از مانور برای چرخ‌های خودرو فراهم می کند و در حقیقت نوعی سیستم نیمه مستقل محسوب خواهد شد.

مزایا و معایب سیستم تعلیق نیمه مستقل

  • ابعاد بهینه و وزن کم باعث درصد کاهش جرم فنر می‌شود
  • سهولت نصب یا خود تعمیر
  • توانایی تغییر ویژگی‌ها
  • سیستماتیک بهینه مجموعه چرخ

از جمله معایب اصلی که تقریبا در هر طراحی اجتناب ناپذیر می باشد و می توان امکان استفاده از آن را فقط در محور عقب نام ببریم که در عین حال نمی تواند پیشرو باشند. این چنین سیستم تعلیق الزامات سختی را در قسمت پایین خودرو اعمال می‌کند که باید هندسه کاملا مشخصی داشته باشند. با این حال این سیستم فنری نیمه مستقل است که برای اکثر وسایل نقلیه بهینه می شود.

تعلیق نرم در خودرو لوکس

بیشتر خودروهای لوکس از سیستم تعلیق نرم استفاده می کنند و تا جایی که ممکن است دست اندازها را صاف می کنند ولی ماشین را تا حدودی چرخش می کند و کمتر قابل کنترل می باشد. در صورت نیاز به سفتی قابل تنظیم، تعلیق پیچشی بر روی خودرو نصب می شود. این یک ضربه گیر با نیروی فنر متغیر می باشد.

در خودرو‌های با سیستم تعلیق مستقل نرم، فنر‌ها باید نرم‌تر باشند؟

اصلا لازم نیست. به عنوان مثال: در سیستم تعلیق از نوع مک فرسون فنر‌ها واقعا مستقیما کار می کنند اما در سیستم تعلیق با جناغ دوبل جلو از طریق نسبت دنده برابر است با نسبت فاصله از محور‌ اهرم به فنر می باشد. با این آرایش سفتی تعلیق با سفتی فنر برابری نخواهد کرد.

کلام آخر

در نتیجه سیستم تعلیق و تمام جزئیات آن صحبت کردیم. این سیستم نقش بسیار مهم و بزرگی در خودرو‌های لوکس دارد به گونه ای که اگر سیستم تعلیق متناسب با این نوع خودرو و شرایط جاده‌هایی که از آن عبور می کنند نباشد، این خودروها در اصل دچار نقصی جدی می شوند و اصلا برای عبور از مسیرهای ناهموار مناسب نخواهند بود.

برای خرید اقساطی چری آریزو ۶ می توانید به سایت آسیا خودرو مراجعه کنید.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *