مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
سیستم ضد سرقت آریزو 6

آیا چری آریزو ۶ به رادار نقطه کور مجهز شده است؟

رادار نقطه کور آریزو ۶ که بر روی خودروهایی همچون آریزو ۶ نصب شده است، می تواند یکی از آپشن های مهم این خودرو به حساب بیاید که نیاز است تا در خصوص آن، اطلاعات کاملی داشته باشید. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا در صورتی که خودروی شما دارای این مزیت و آپشن بود، بتوانید به شکل ساده تر و بهتری از آن استفاده کنید.

رادار نقطه کور چیست؟

سیستم رادار نقطه کور یا BSD یکی از آپشن‌هایی است که استفاده از آن در خودروها، امنیت رانندگی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. این فناوری برای اولین بار این توسط کمپانی ولوو (Volvo) و در یک سدان لوکس خانوادگی به نام Volvo S80 مورد استفاده قرار گرفت. در اطراف ولوو اس ۸۰ دو سنسور قرار گرفته بود که پس از سرعت ۶۴ کیلومتر برساعت فعال شده و ورود هر شی‌ خارجی به محدوده خودرو را به راننده اعلام می‌کرد.

پس از شرکت خودروسازی ولوو، کمپانی مزدا ژاپن نیز توانست با تجهیز مزدا CX9 به این سیستم امنیتی، نام خود را به عنوان دومین شرکت استفاده کننده از تکنولوژی رادار نقطه کور، در تاریخ ثبت کند. پس از این دو شرکت بنام، خودروسازان دیگر نیز به مرور استفاده از Blind Spot Information System یا همان رادار نقطه کور را در دستور کار خود قرار دادند. وجود چنین سیستمی درون یک خودرو، به راننده کمک می‌کند تا در حین حرکت از وجود اتومبیل‌های دیگر در نقاط کور دید خود مطلع شود.

همانطور که می‌دانید یکی از رایج‌ترین دلایل تصادفات، تعویض ناگهانی خط (Lane) در بزرگراه‌ها بدون توجه به موانع اطراف خودرو است و این اتفاق به‌ویژه در سرعت‌های بالا می‌تواند به حوادث فاجعه‌باری منجر شود. با استفاده از سیستم رادار نقطه کور، راننده می‌تواند بدون چرخاندن سر خود یا نگاه به جهت‌های مختلف، از وضعیت محیط اطراف خودرو آگاه شود؛ به این ترتیب هم تمرکز راننده بر مسیر خود افزایش می‌یابد و هم احتمال بروز تصادفات ناشی از محدودیت زاویه دید کاهش پیدا می‌کند.

سیستم رادار نقطه کور چگونه کار می‌کند؟

رادار نقطه کور خودرو برای تشخیص خودروهایی که در طرفین اتومبیل در حال حرکت هستند از مجموعه سنسورهای آلتراسونیکی بهره می‌برد که به طور معمول در سپرهای جلو و عقب تعبیه می‌‌شوند. این سنسورها پس از اطلاع از وجود خودروهای دیگر در نقطه کور دید راننده، پیامی را به صورت هشدار ارسال می‌کنند که معمولا روی آینه‌های جانبی خودرو نمایش داده می‌شود.

به این ترتیب در هنگام تعویض لاین یا سبقت گرفتن، می‌توان با نگاه کردن به هر کدام از آینه‌ها از عدم وجود خودرو یا موتورسیکلت در نقاط کور همان سمت از اتومبیل اطمینان حاصل کرد. به این ترتیب رادار نقطه کور یا BSD می‌تواند تا حد چشمگیری مانع از وقوع حوادت رانندگی و تصادفات جاده‌ای شود.

bsd چیست؟

سیستم رادار نقطه کور در شرکت‌های خودروسازی مختلف از نام‌های مختلفی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به BSM، RCTA و BSA اشاره کرد؛ اما در نهایت تمامی این سیستم‌ها از عملکرد یکسانی برخوردار هستند و می‌توانند بر نقاط کوری که در پشت خودرو و اطراف آن وجود دارد، نظارت داشته باشند.

رادار نقطه کور آریزو 6

البته نحوه هشدار در سیستم رادار نقطه کور خودروهای مختلف اندکی متفاوت است. در اکثر خودروهای مجهز به این سیستم، پس از تشخیص وجود خودرو در هریک از سمت‌های اتومبیل، یک چراغ زرد رنگ روی شیشه آینه یا قاب آینه همان سمت شروع به چشمک زدن می‌کند و یک هشدار صوتی نیز درون کابین پخش می‌شود.

در برخی از اتومبیل‌های مجهز به سیستم هداپ دیسپلی (HUD)، هشدارهای سیستم علاوه‌بر آینه‌ها، بر روی شیشه جلو نیز به نمایش درمی‌آید. سیستم رادار نقطه کور در بعضی از خودروهای پیشرفته‌تر نیز برای اطمینان هرچه بیشتر از مطلع شدن راننده، یک هشدار لرزشی بر روی فرمان خودرو اعمال می‌کند یا در نمونه‌های پیشرفته‌تر که تنها در خودروهای لوکس دیده می‌شود، سیستم هشدار نقطه کور از قابلیت پیشگیری از تصادف برخوردار است؛ یعنی در صورتی که راننده بدون توجه به هشدارهای به نمایش درآمده برای تغییر لین اقدام کند، مسیر سیستم BSD حرکت خودرو را با استفاده از فرمان، اصلاح می‌کند تا از برخورد جلوگیری شود.

علاوه بر شیوه‌های متنوع برای مطلع ساختن راننده، تفاوت‌های دیگری نیز بین سیستم هشدار نقطه کور در اتومبیل‌های مختلف وجود دارد. برخی از کمپانی‌ها با افزایش تعداد سنسورهای تعبیه شده در بدنه خودرو، گستره تشخیص سیستم را به صورت قابل توجهی افزایش داده‌اند؛ به این معنی که وجود خودرو یا هرگونه وسیله نقلیه موجود در نقاط کور دید راننده را از فواصل دورتری تشخیص داده و راننده را از وجود آن مطلع می‌کند. همچنین این ویژگی امکان محاسبه فاصله خودروهای دیگر را نیز فراهم می‌کند و زمان تقریبی رسیدن آن‌ها را به راننده اطلاع می‌دهد.

خودورهای مجهز به سیستم رادار نقطه کور در بازار ایران

از جمله خودروهای موجود در بازار کشور که به این سیستم مجهز هستند، می‌توان به نیسان جوک اسپرت، هیوندای سانتافه نیوفیس، رنو تالیسمان، تویوتا CHR، کیا اپتیما JF، بی ام و ۵۲۸ و رنو کولئوس اشاره کرد. امکان نصب این سیستم بر روی اتومبیل‌های دیگر نیز وجود دارد، به همین دلیل اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید بر روی اتومبیل خود سیستم رادار نقطه کور نصب کنید، می‌توانید با ورود به فروشگاه اینترنتی آپشن کار برای خرید این سیستم پیشرفته و بسیار کاربردی اقدام کنید.

مزایای رادار نقطه کور

پیش‌تر توضیحاتی را در مورد مزایای سیستم رادار نقطه کور خودرو ارائه دادیم؛ در این بخش قصد داریم به صورت موردی به تمام مزایای آن اشاره می‌کنیم:

بهره‌گیری از سیستم رادار نقطه کور، آگاهی بیشتری از محیط اطراف خودرو در اختیار راننده قرار می‌دهد و خطرات ناشی از پیچیدن به چپ و راست را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

به دلیل عدم نیاز به برقراری دید مستقیم برای اطلاع از وجود خودرو یا موتور در طرفین اتومبیل، راننده تمرکز بیشتری بر مسیر روبروی خود خواهد داشت.

این سیستم در رانندگی‌های طولانی تاثیر بسزایی در جلوگیری از خستگی راننده دارد، چرا که نیاز به چک کردن مداوم فضای اطراف خودرو را از بین می‌برد.

رادار نقطه کور آریزو 6

معایب سیستم رادار نقطه کور

سیستم رادار نقطه کور مانند هر تکنولوژی دیگری در کنار مزایای خود، از معایبی نیز برخوردار است. شاید بهتر باشد این موارد را نقص‌های این سیستم بنامیم، اما به هر حال نکات زیر را در مورد جنبه‌های منفی سیستم رادار نقطه کور خودرو به یاد داشته باشید.

برای عملیاتی شدن سیستم رادار نقطه کور لازم است خودرو شما سرعتی حداقل ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد. به همین دلیل، این تکنولوژی بیشتر در بزرگراه‌ها و جاده‌ها کاربرد خواهد داشت.

این سیستم در مسیرهایی که دارای ترافیک سنگینی هستند، عمل نمی‌کند.

در برخی از خودروها سیستم رادار برای عملکرد صحیح به تشخیص خطوط جاده نیاز دارد. پس اگر بین خطوط رانندگی نمی‌کنید و یا مسیر مورد نظرتان خط‌کشی واضحی ندارد، ممکن است در استفاده از مزایای سیستم رادار نقطه کور خودرو با مشکل مواجه شوید.

در سر پیچ‌ها عملکرد مناسبی از خود نشان نمی‌دهد.

مکانیسم تشخیص خودرو این سیستم، در جاده‌هایی که لاین‌های آن دارای اختلاف ارتفاع هستند به خوبی عمل نمی‌کند.

در صورتی که محل قرارگیری سنسورها روی سپر خودرو با گل‌ولای یا برف پوشیده باشد، عملکرد سیستم با اختلال مواجه خواهد، بنابراین سپرهای خودرو به‌ویژه نواحی قرارگیری سنسورهای آلتراسونیک را تمیز نگه دارید.

جمع بندی

رادار نقطه کور را در بسیاری از خودروها می توانید پیدا کنید. این نوع از رادار تا جایی اهمیت دارد که در تمام خودروهای مدرن امروزی و خارجی، می توانید آن را ببینید. خودروهای چری همگی دارای این رادار هستند، بنابراین اگر قصد خرید اقساطی چری آریزو ۶ را دارید، می توانید به نمایندگی های آسیا خودرو و یا سایت این شرکت مراجعه کنید.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *