مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
آموزش آریزو 6

درباره سیستم های کمک رانندگی آریزو ۶ را برای پیش ثبت نام و سفارش آنلاین بیشتر بدانید

سیستم های کمک رانندگی آریزو ۶ جز مواردی هستند که در خودروهایی همچون آریزو ۶ و یا دیگر خودروهای مدرن امروزی دیده می شوند.

سیستم های کمک راننده هوشمند (ADAS) شامل مجموعه ای از راهکارهای سخت افزاری و نرم افزاری برای کمک به راننده و ارتقای سطح امنیت رانندگی است. این سیستم ها عموما تکنولوژی های پیشرفته الکترونیک، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را بکار می گیرند. هدف از طراحی این سیستم ها بالا بردن سطح ایمنی رانندگی در مواقع پرخطر و حادثه آفرین است.

در واقع با توجه به این واقعیت که عامل اصلی تصادفات رانندگی وجود خطاهای انسانی است، سیستم های ADAS با هدف جبران و کاهش اثر خطاهای انسانی در حین رانندگی طراحی و توسعه یافته اند.

عموما سیستم های ADAS داده های سنسورهای مختلف مانند دوربین، رادار و التراسونیک را بکار می گیرند. سیستم این داده ها را برای تشخیص مواقع حساس مانند برخورد به یک مانع پردازش می کند و خروجی به صورت هشدار یا مداخله محدود در اعمال راننده است. هشدار اعلام شده توسط سیستم موجب می شود راننده از موقعیت خطرناک آگاه تر شده و اقدام مناسب تر را انجام دهد. همچنین در برخی سیستم ها مداخله محدود مانند ترمز گیری در مواقع نزدیک به تصادف با موانع جل. صورت می گیرد.

تصادفات جاده ای، اپیدمی سرتاسری!

حمل و نقل یکی از نیازهای بشر امروزی است که جنبه های مختلف زندگی و رفاه وی به آن بستگی دارد. حمل و نقل جاده ای با استفاده از وسایل نقلیه ماشینی انعطاف پذیرترین و پرکاربردترین نوع حمل و نقل است که منافع زیادی در طول تاریخ متوجه انسان کرده است. از طرفی تصادفات جاده ای به دلیل وجود انواع خطاهای انسانی، ناهمواری های محیطی و جاده ای و همچنین ناپایداری و نقص وسایل نقلیه یکی از معضلات حمل و نقل جاده ای است که خسارت های جانی و مالی بسیاری را به انسان وارد می کند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، هر سال به صورت میانگین بیش از۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به دلیل تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند. مجموع هزینه های تصادفات رانندگی شامل خسارت افراد فوت شده، افراد مجروح و خسارت های وارده به وسایل نقلیه و غیره به طور متوسط برای بیشتر کشورها در حدود ۳ درصد از تولید ناخالص ملی است!

سیستم های کمک راننده در میان سیستم های ایمنی خودرو

حوادث و تصادفات رانندگی، پس از گسترده شدن استفاده از وسایل نقلیه، بر امنیت جانی و مالی افراد و اقتصاد کلان کشورها تاثیر قابل توجهی گذاشت. این امر موجب شد تا ارگان های دولتی قانون گذار مباحث ایمنی خودرو و استاندارد سازی را برای کاهش اثر تصادفات در دستور کار خود قرار دهند. در همین راستا استانداردهای متعددی تدوین و تصویب شد که اساس سیستم های ایمنی خودرو را تشکیل داد. از اولین سیستم های ایمنی خودرو میتوان کمربند ایمنی را نام بر که هدف از آن کاهش اثر تصادفات بر مرگ و میر سرنشینان است.

عموما سیستم های ایمنی خودرو به دو بخش فعال و غیر فعال تقسیم بندی می شوند. سیستم های غیر فعال به دنبال کاهش اثر تصادف پس از وقوع آن هستند. در حالیکه سیستم های فعال با هدف جلوگیری و کاهش شدت تصادف طراحی شده اند.

سیستم های کمک راننده هوشمند در دسته سیستم های ایمنی فعال قرار می گیرند. این سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند که قبل از وقوع تصادف با استفاده از داده های مختلف اخذ شده و بکارگیری روش های هوش مصنوعی، تصادف یا واقعه محتمل را پیش بینی می کنند.

سیستم های کمک رانندگی آریزو 6

انواع سیستم های کمک راننده هوشمند

به صورت کالی دو نوع سیستم آگاه کننده و مداخله گر را می توان برای سیستم های کمک راننده در نظر گرفت.

سیستم های آگاه کننده پس از تشخیص موقعیت خطرناک و مستعد حادثه، راننده را توسط هشدار دهی مناسب آگاه می سازند. هشدار دهی می تواند به صورت صوتی (با استفاده از بوق هشدار دهنده یا صدای انسان)، نشانگر تصویری مقابل راننده و یا روش های ارتعاشی باشد. در روش ارتعاشی کل صندلی یا بخشی از آن و یا فرمان به لرزش در می آید. روش ارتعاشی به نظر می رسد سطح آگاه سازی بالایی داشته باشد ولی در مقابل می تواند در برخی مواقع برای راننده ناخوشایند باشد.

سیستم های مداخله گر علاوه بر ارائه هشدار، به صورت محدود و با توجه به شرایط در اعمال رانندگی نیز دخالت دارند. این سیستم ها در مواقع پرخطر که راننده قادر به کنترل وضعیت و عملکرد مناسب نیست به کمک راننده می آیند تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

در واقع خطاهای انسانی که موجب تصادف می شود شامل خطاهای تشخیصی، تصمیم گیری و عملکردی است. نقش خطاهای تشخیص مانند حواس پرتی و تصمیم گیری مانند رانندگی با سرعت بالا  برجسته تر بوده و سیستم های آگاه کننده به این مساله می پردازند. از طرفی خطای عملکردی مانند عدم کنترل مناسب وسیله نیز اهمیت زیادی دارد و سیستم های مداخله گر به دنبال حلاین مساله هستند.

سیستم های آگاه کننده پرکاربرد

سیستم هشدار برخورد از جلو: این سیستم  وضعیت های پرخطر در رابطه با موانع جلوی خودرو را تشخیص داده و به راننده هشدار می دهد تا از تصادفات برخورد از جلو جلوگیری شود.

سیستم هشدار انحراف از مسیر:این سیستم وضعیت های پرخطر در رابطه با انحراف خودرو از مسیر و خطوط جاده را تشخیص داده و به راننده هشدار می دهد تا از تصادفات انحراف از مسیر جلوگیری شود.

سیستم تشخیص نقاط کور: این سیستم نقاط کور خودرو را پایش می کند و وضعیت های پرخطر حضور افراد، وسایل و موانع را در این نقاط به راننده هشدار می دهد تا از تصادف جلوگیری شود.

سیستم هشدار علائم ترافیکی: این سیستم وضعیت های پرخطر مانند سرعت غیر مجاز را با استفاده از تشخیص و تحلیل علائم ترافیکی سطح جاده به راننده هشدار می دهد تا موارد ایمنی را رعایت کند.

سیستم های مداخله گر پرکاربرد

سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک: این سیستم در مواقع اضطراری برخورد به موانع جلو وارد عمل شده و در ترمز گیری مناسب برای جلوگیری از تصادف به کمک راننده می آید.

سیستم کمکی رانندگی بین خطوط: همانند سیستم هشدار انحراف از مسیر است ولی با این تفاوت که در مواقع عدول از خطوط وارد عمل شده و به کمک راننده می آید.

سیستم کروز کنترل: این سیستم برای حفط فاصله ایمن با وسایل جلویی از طریق تغییر میزان سرعت به کمک راننده می آید.

جمع بندی

تمامی سیستم های معرفی شده، جز مواردی بودند که امروزه در خودروهای مختلف همچون آریزو ۶ دیده شده و مورد استفاده واقع می شوند. این مدل از سیستم های کمک رانندگی می توانند هم میزان امنیت خودرو را افزایش داده و هم میزان راحتی و رفاه راننده را بالا ببرند. در صورتی که قصد پیش ثبت نام و سفارش آنلاین آریزو ۶ را دارید، می توانید به نمایندگی های آسیا خودرو مراجعه نمایید که این خودرو را هم به صورت نقدی و هم به صورت اقساطی به فروش می رساند.

 

 

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *