مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
سیستم ترمز abs تیگو 7

” خاصیت سیستم ترمز abs و ebd تیگو ۷″

 

 

خرید اقساطی ماشین تیگو ۷

 

سیستم ترمز ABS تیگو ۷ تنها یکی از نکات امنیتی است که در این خودرو وجود دارد و معمولا امنیت بسیار خوبی را برای سرنشینان این خودرو فراهم می کند. خوشبختانه شرکت چری که یک شرکت خودروسازی چینی محسوب می شود، به نوعی سعی کرده است تا این خودرو و دیگر خودروهای مدنظرش همچون تیگو ۸، آریزو ۶ پلاس و…را بسازد که مشتریانش دارای رفاه کامل باشند. در این مطلب سعی می کنیم تا سیستم ترمز ABS و همچنین EBD خودروهای ساخته شده توسط این شرکت و به خصوص خودرو تیگو ۷ را بررسی نماییم. در صورتی که شما هم نسبت به این موضوع علاقه مند هستید، بهتر است ادامه این مطلب را مطالعه نموده و سعی کنید تا تمام اطلاعات بیان شده در خصوص این موضوعات را در ذهن خود داشته باشید.

سیستم ترمز ABS چیست؟

اولین سوالی که در زمینه سیستم ترمز ABS تیگو ۷ مطرح می شود، مربوط به این موضوع است که این مدل از سیستم ترمز چیست و چگونه می تواند با عملکردی که از خودش نشان می دهد، سبب حفظ جان سرنشینان خودرو شود.

در گذشته و پیش از آن که سیستم های ترمز ABS بر روی کار بیایند، ترمزها به صورت لنتی بودند و معمولا با نام ترمزهای معمولی شناخته می شدند. این موضوع سبب می شد تا از لحظه گرفتن ترمز تا ترمز کامل خودرو، کمی نیاز به زمان باشد و در صورتی که راننده با احتیاطی نبودید، با وجود این ترمزهای معمولی، احتمالا بسیار زیاد در شرایطی قرار گرفته اید که امکان تصادف در آن بسیار بالا بوده باشد.

پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، این موضوع در بین طراحان و شرکت های خودروسازی قوت گرفت که بهتر است از سیستم های ترمز بهتر و امن تری استفاده شود. طراحی ترمز ABS از همان جا کلید خورد و امروزه شاهد این نوع از ترمزها بر روی تمام خودروها هستیم.

سیستم ترمز ABS به نحوی طراحی شده است که سبب می شود در هنگام گرفتن ترمزهای ناگهانی و شدید، چرخ ها دچار قفل شدگی نشوند. این موضوع کمک می کند تا کنترل خودرو همچنان در دست های شما بماند و از بروز تصادفات و برخورد کردن خودرو با خودروهای جلویی و یا موانع مختلف، جلوگیری کند.

سیستم ترمز EBD چیست؟

سیستم ترمز بعدی که در تیگو ۷ وجود دارد، با نام سیستم ترمز EBD شناخته می شود. این سیستم های ترمزی را می توان گفت که در واقع مکمل و تکمیل کننده عملکرد سیستم ترمز ABS هستند. سیستم EBD می تواند به کامپیوتر و یا همان ECU خودرو کمک کند تا نترل هر ۴ چرخ خودرو را به صورت مجزا در اختیار داشته باشد و فرایند پیشگیری از قفل کردن چرخ ها را نیز به شکل بهتری به انجام برساند.

اجزای تشکیل دهنده ترمزهای ضد قفل

حالا که با عملکرد این مدل از ترمزها آشنا شدید، بهتر است اجزای تشکیل دهنده آن ها را نیز بشناسید. اجزای این ترمزها از چندین بخش تشکیل شده اند که شامل این موارد خواهند شد:

*سنسورهای سرعت، پمپ ها، سوپاپ ها و کنترل کننده.

نحوه عملکرد سیستم ترمز ضد قفل

به طوری ۴ مولفه هستند که در سیستم ترمز ضد قفل وجود دارند و با قرارگیری در کنار هم، می توانند این سیستم ها را راه اندازی کنند. سیستم ترمز های ABS با الگوریتم های مختلف و در مدل ها و برندهای متفاوت موجود است.

در سیستم ترمز های ABS چرخ ها به حسگر هایی متصل هستند و زمانی که ترمز می کنیم این حسگر ها فشار پیستونی را بر روی ترمز خودرو کم می کنند و با کم کردن قدرت ترمز، از فشار وارده برروی چرخ ها می کاهد و در نهایت این امکان در چرخ ها به وجود می آید که دوباره حرکت کنند. در شرایط عادی، حدود پنج ثانیه طول می کشد تا یک خودرو با سرعت ۱۰۰ کیلومتر به حالت سکون کامل برسد اما یک چرخ قفل شده در کمتر از یک ثانیه متوقف می شود.

وقتی ترمز ABS فعال می شود شما ضربات منظمی در پدال ترمز احساس می کنید که دلیل آن باز و بسته شدن سریع سوپاپ ها است که در برخی از ترمزهای ضد قفل، تا ۱۵ بار در ثانیه این اتفاق تکرار می شود.

سیستم ترمز abs تیگو 7

انواع ترمزهای ضد قفل abs از نظر سنسورها

ترمزهای ضد قفل انواع مختلفی دارند که انواع آن ها بر اساس تعداد حسگرها و کانال ها مشخص می شوند. *ترمز ضد قفل با چهار کانال و چهار سنسور سرعت:

در این نوع سیستم ترمز برای هر چرخ، سنسور و سوپاپ جداگانه ای تعبیه شده که با این روش، هر سنسور، هر چرخ را به طور مجزا بررسی می کند تا بیشترین نیروی اصطکاک به هر چرخ وارد شود.

*سه کانال و سه سنسور:

از این نوع ترمز بیشتر در وانت ها و کامیون ها با چهار چرخ ضد قفل استفاده می شود و در آن برای هر چرخ جلو یک حسگر و یک سوپاپ وجود دارد اما برای دو چرخ عقب تنها یک حسگر و یک سوپاپ در نظر گرفته شده است که روی محور عقب قرار دارد.

*یک کانال و یک سنسور:

این سیستم در وانت ها و کامیون ها با محور عقب ضد قفل دیده می شود که یک سوپاپ و یک سنسور برای کنترل دو چرخ عقبی در محور عقب تعبیه شده است.

وظیفه سیستم EBD

همانطور که می بینید نیرویی که می توانست در چرخ هایی با وزن زیاد باعث ترمزگیری بهتر شود به چرخ هایی با وزن کم وارد شد و هیچ اثری ندارد ولی در خودروی دارای سیستم EBD ، این سیستم بر حسب وزن وارد بر هر چرخ نیروی ترمز وارد بر آن چرخ را تغییر می دهد و در این صورت ، ترمزگیری به بهترین نحوه انجام می شود ، بنابراین در سیستم ترمز EBD ، اگر بار یا مسافر به خودرو اضافه شود ، نیروی ترمز وارد بر هر چرخ تغییر می کند.

کاربرد ترمز EBD

سیستم EBD بر روی ترمز ABS نصب می شود و مکمل عملکرد ترمز ABS می باشد یعنی هر اتومبیلی که دارای سیستم EBD باشد ، قطعا به سیستم ABS نیز مجهز می باشد ، اگر کاربرد سیستم ABS را نمی دانید اینجا کلیک کنید ، کاربرد سیستم EBD را می توان حفظ پایداری خودرو در شرایط زیر دانست.

– ترمز به همراه بار و مسافر.

– ترمز گرفتن در پیچ.

بسیاری از رانندگان هنگام مواجهه با خطر و اقدام به ترمزگیری سریع ( مثلا هنگام دیدن یک عابر به صورت ناگهانی وسط خیابان  ) از تمام نیروی ترمز استفاده نمی کنند و در واقع پدال ترمز را با حداکثر نیرو فشار نمی دهند. (این مشکل به پیش ذهنی رانندگان از سیستمهای ترمز قدیمی و بدون ABS می گردد چون در سیستمهای قدیمی، رانندگان جهت جلوگیری از قفل شدن چرخها ترمز را با تمام نیرو فشار نمی دادند در حالی که خودروهای مجهز ABS  از این نظر مشکلی ندارند و هنگام مواجهه با خطر ،شما باید پدال ترمز را با حداکثر نیرو فشار بدهید تا بتوانید از تمام قدرت ترمز استفاده کنید چرا که  ABSجلوی قفل شدن چرخ ها را می گیرد.)

جهت اصلاح مشکل فوق ( که در حقیقت خطای راننده است نه مشکل سیستم ترمز ) سیستم EBA با نظارت بر طریقه و میزان فشار دادن پدال ترمز در حقیقت مواقع بحران و خطر را تشخیص می دهد.( به این معنی که وقتی شما در کسری از ثانیه پدال ترمز را مثلا به صورت ناگهانی به میزان ۶۰% کورس پدال فشار بدهید ،سیستم متوجه وضعیت خطر و ترمز اضطراری می شود ) در صورت حس کردن وضعیت اضطراری سیستم ،فشار هیدرولیک ترمز را تا میزان حداکثر ممکن بالا می برد و اینکار دقیقا مثل این است که شما پدال را با تمام قدرت ممکن فشار داده اید.

سیستم ترمز abs تیگو 7

جمع بندی

خرید اقساطی ماشین تیگو ۷ در نمایندگی های آسیا خودرو به طور کامل ممکن است و این موضوع می تواند برای افرادی که به دنبال خرید اقساطی این ماشین هستند، بسیار گزینه مهمی باشد.

 

 

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *