مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
بررسی فنی و تخصصی آریزو

بررسی فنی و تخصصی آریزو

نسبت به خودروهایی همچون سمند، پژو پارس و…نام خودرو آریزو به احتمال برایتان ناآشنا و جدید است. این خودرو یکی از محصولات شرکت خودروسازی چینی به نام “چری” است. تا کنون آریزو در مدل های آریزو ۳، آریزو ۵ و همچنین آریزو ۶ و آریزو ۷ تولید و روانه بازار گردیده است. اگر شما هم به دنبال آگاهی از ویژگی های این خودرو هستید، بهتر است ادامه این مطلب را با ما همراه باشید و با جزئیات این خودرو بیشتر آشنا شوید.

ویژگی های فنی آریزو

ویژگی های فنی آریزو شامل چند بخش مختلف می شود. در بخش اول به گیربکس این خودرو خواهیم پرداخت. گیربکس آریزو ۵، ۵ دنده دستی است، در حالی که گیربکس آریزو ۶، ۹ دنده مصنوعی CVT است. شاید بد نباشد بدانید که گیربکس آریزو ۵ یکی از موارد و نقاط ضعف این خودرو است که بسیاری از مشتریان را از خود ناراضی کرده است.

معمولا پس از طی مسافت ۱۱۰ هزار کیلومتر الی ۱۷۰ هزار کیلومتر، یا خود گیربکس و یا قطعات آن به صورت قطعی دچار مشکل می شوند و همین موضوع می تواند سبب ایجاد ناراحتی و هزینه و مشکل برایتان گردد. درست است که آریزو ۵ در قسمت گیربکس این مشکلات را دارد، اما خوشبختانه شرکت چری در هنگام راه اندازی و مونتاژ آریزو ۶ این موضوع را لحاظ کرده است و گیربکس های بسیار بهتر و مناسب تری را بر روی این خودرو قرار داده است.

در تمام مدل های آریزو محور حرکتی خودرو دیفرانسیل جلو است. این موضوع سبب می شود تا خودرو به سادگی و راحتی بتواند حرکت کند. در واقع انرژی و نیرو محرکه موتور به چرخ های جلو منتقل می شود. همین مورد یکی از ویژگی های مثبت آریزو است.

نیوری پیشرانه موتور هم در آریزو ۵ و هم در آریزو ۶ برابر ۴ سیلندر است. تعداد سیلندرها برای خودرویی با این ابعاد و حجم بسیار مناسب هستند. تنها تفاوت پیشرانه این دو خودرو در وجود توربوشارژ در آریزو ۶ است که سبب افزایش قدرت موتور می شود.

و مورد آخر از لحاظ مشخصات فنی نیز مربوط به حجم و ظرفیت موتور می شود که در هر دو مدل برابر ۱.۵ لیتر است.

بررسی فنی و تخصصی آریزو

ویژگی های موتور آریزو

میزان قدرت موتور یکی از مولفه های مهمی است که در هنگام خرید خودرو باید به آن توجه نشان دهید. قدرت موتور در آریزو ۵ برابر ۱۱۵ اسب بخار است که در مدل آریزو ۶ بسیار ارتقا پیدا کرده و به ۱۴۷ اسب بخار رسیده است.

گشتاوری خودرو نیز به بیان ساده مربوط به شتاب و سرعت گیری ماشین می شود. در آریزو ۵ میزان گشتاوری برابر ۱۴۱ نیوتن است که باز هم در آریزو ۶ این مقدار به شدت افزایش یافته و به ۲۱۰ نیوتن رسیده است که البته می تواند به دلیل موتور توربوشارژی باشد که بر روی آن قرار گرفته است.

میزان شتاب گیری خودرو در آریزو ۵ میزان شتاب گیری خودرو و رسیدن سرعت از صفر تا ۱۰۰ برابر ۱۰.۵ ثانیه و در آریزو ۶ همین مقدار برابر ۹ ثانیه است. نهایت سرعت آریزو ۵ برابر ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت و آریزو ۶ برابر ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است که باز هم در این بین آریزو ۶ پیشتاز رقابت است. در خصوص مصرف بنزین باید گفت که آریزو ۵ کم مصرف تر است و به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۵.۷ لیتر بنزین مصرف می کند. این در حالی است که آریزو ۶ میزان مصرف ۶.۴ لیتری را دارد که می تواند به دلیل موتور توربوشارژش باشد.

بررسی فنی و تخصصی آریزو

ویژگی ها و آپشن های داخلی آریزو

آپشن های داخلی خودرو نیز در جای خود جذابیت دارند. در آریزو ۵ شاهد آینه جانبی با تنظیم برقی هستیم، در حالی که آریزو ۶ علاوه بر این مورد دارای سانروف، آینه جانبی با گرمکن و آینه جانبی تاشو برقی نیز است. حالت های صندلی در آریزو ۵ به صورت دستی تنظیم می شوند و فقط ۴ حالت دارند، در حالی که در آریزو ۶ کی لس، استارت دکمه ای، ایزوفیکس صندلی و خروجی ۱۲ ولت برق نیز وجود دارد.

ایربگ راننده، سرنشین جلو، پرده ای و ایربگ جانبی از جمله ویژگی های امنیتی موجود در آریزو ۶ است؛ اما آریزو ۵ فقط دارای ایربگ راننده و سرنشین جلو است. در خصوص سیستم صوتی و مولتی مدیا باید گفت که آریزو ۵ دارای نمایشگر ۷ اینچی و اسپیکرهای عقب و جلو است. این در حالی است که آریزو ۶، یک صفحه نمایش ۹ اینچی به همراه ۶ اسپیکر با ساب ووفر دارد.

آریزو ۶ دارای غربیلک فرمان کنترلی و دکمه دار و حساس به سرعت است، در حالی که در آریزو ۵ فقط غربیلک فرمان دکمه دار است. در آریزو ۵ چراغ مه شکن عقب و دی لایت وجود دارد. در این قسمت آریزو ۶ تغییر زیادی نداشته و فقط یک اتولایت را نسبت به آریزو ۵ دارد.

ترمز خودرو یکی از فاکتورهای مهم ایمنی خودرو است. ترمزهای آریزو ۵ چری دارای سیستم توزیع نیرو بین چرخ ها و همچنین ترمز ضد قفل ABS هستند. در حالی که در آریزو ۶ توجه بیشتری به امنیت سرنشینان شده و علاوه بر دو مورد قبلی ترمز کمکی و ترمز پارک برقی نیز به سیستم ترمز افزوده شده است. سنسور دنده عقب در هر دو مدل خودرو موجود است، در حالی که سنسور فشار باد تایر فقط در آریزو ۶ وجود دارد و در آریزو ۵ به صورت سفارشی بر روی خودرو نصب خواهد شد. و مورد آخر وجود سیستم کروز کنترل در هر دو مدل است.

جمع بندی

مسلما آشنایی با خودرو آریزو سبب شد تا افراد بسیاری که علاقه ای به خودروهای چینی نداشتند نیز به سمت خرید این ماشین سوق و گرایش پیدا کنند. با وجود تمام مزیت ها و معایبی که آریزو دارد، می توان گفت که در حال حاضر یکی از گزینه های مناسب برای خرید است. شرکت مدیران خودرو در ایران نمایندگی فروش این خودروها را بر عهده دارد. در صورتی که تمایل دارید تا این خودرو را با شرایط ویژه و قیمت مناسب خریداری کنید، می توانید به نمایندگی های معتبر آسیا خودرو که محصولات مدیران خودرو و ایران خودرو را به فروش می رسانند، مراجعه نمایید.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *