مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
مقایسه خودرو تیگو 7 و تیگو 8

انواع موتور خودرو

شناخت موتور خودرو یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواردی است که پیش از خرید هر خودرویی باید در نظر داشته باشید. اگر کمی نسبت به این موضوع علاقه مند باشید، قطعا در هنگام خرید و فروش خودروهای کار کرده دیده اید که ابتدا موتور ماشین بررسی می گردد و سپس به سراغ دیگر قسمت های آن می روند. در هنگام خرید خودروهای نو و صفر کیلومتر نیز ابتدا در خصوص گشتاوری موتور، قدرت و میزان اسب بخار آن و همچنین موارد دیگر پرس و جو می شود.

یکی از نکاتی که امروزه نسبت به یک الی دو دهه پیش، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، مربوط به نوع موتوری است که بر روی خودروی مورد نظر شما نصب شده است. هر قدر که علم و فناوری بیشتر پیشرفت کرد، انواع بیشتری از موتورهای خودرو نیز تولید شدند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های خاص خود هستند. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص انواع مختلف موتورهای خودروها و همچنین مدل های مختلف ان ها صحبت کنیم و اطلاعات کافی و تکمیلی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

انواع موتور خودرو

انواع موتورها

موتورهای مختلف را می توان از چند جهت دسته بندی کرد؛ اما مهم ترین و اصلی ترین این دسته بندی ها شامل نوع سوخت موتور و همچنین نوع تنفس موتور است. ابتدا به بررسی نوع سوخت موتور می پردازیم.

بررسی موتورها از نظر نوع سوخت

اولین مورد سوخت خودروها است.  سوخت خودروها می تواند شامل نیروی الکتریسیته، بنزین، گازوئین و یا گاز باشد. اولین خودروهایی که تولید شدند صرفا با مصرف سوخت گازوئینی و بنزینی کار می کردند، اما خودروهای بعدی به ترتیب گاز سوز و همچنین برقی شدند.

ویژگی های موتورهای برقی

موتورهای برقی دارای ویژگی های مختلفی هستند که سبب می شود روز به روز بر محبوبیت آن ها افزوده شود. این محبوبیت ها می تواند شامل موارد مختلفی شود که مهم ترین و همچنین اصلی ترین این ویژگی ها شامل مقرون به صرفه بودن خودروهایی با موتورهای برقی است. هزینه های نگهداری، سوخت، هزینه موتور و حتی خرید خودرو از جمله مواردی است که در این ماشین ها بسیار پایین تر است و همین موضوع سبب می شود تا طرفداران این خودروها بیشتر شوند.

ویژگی های موتورهای دیزلی

مورد بعدی مربوط به خودروهایی با موتورهای دیزلی می شود. موتورهای دیزلی از جمله موتورهایی هستند که می توانند انرژی و قدرت بسیار بیشتری را نسبت به تمام موتورهای دیگر فراهم کرده و تولید نمایند. به همین دلیل است که خودروهایی با سوخت دیزلی غالبا شامل خودروهای باری کوچک، اتوبوس ها، کامیون ها و کامیونت ها می شوند.

ویژگی های موتورهای بنزینی

خودروهایی با سوخت بنزینی، مورد بعدی است. بنزین یکی از سوخت های رایج است و به همین دلیل است که ۸۰ درصد خودروهای سواری با سوخت بنزینی کار می کنند. دلایل دیگر محبوبیت این مدل از موتورها آن است که در این خودروها هم میزان انرژی زیادی توسط بنزین تولید می شود و هم آن که این خودروها آلودگی کمتری را نسبت به خودروهایی با سوخت های دیزلی ایجاد می کنند.

ویژگی های موتورهای گازسوز

اما آخرین مورد در خصوص موتورهای خودروها مربوط به ویژگی های موتورهای گازسوز است. این نوع از موتورها نسبت به موتورهای بنزینی و دیزلی مسلما الودگی کمتری را ایجاد می کنند، هزینه کمتری را نسبت به آن ها دارند و سوخت بهتر و در دسترس تری را می سوزانند. اما موتورهایی با سوخت گازی نمی توانند همچون سوخت های بنزینی، انرژی و قدرت زیادی را برای خودرو فراهم کنند.

تقسیم بندی موتورها از لحاظ تنفس

تقسیم بندی دیگری که موتور خودروها را می توان از آن جهت مورد بررسی قرار داد، مربوط به نوع تنفس موتورها می شود. به طور کلی دو نوع تنفس در موتورها وجود دارد. نوع اول مربوط به تنفس عادی و طبیعی و نوع دوم مربوط به تنفس توربو است. موتورهای توربوشارژ یا توربوشارژ پلاس، دارای تنفس توربو بوده و الباقی موتورها، همان تنفس معمولی را دارند. در ادامه در خصوص ویژگی های هر کدام از آن ها توضیحات بیشتری را بیان خواهیم کرد.

انواع موتور خودرو

موتورهای تنفس طبیعی

موتورهای تنفس طبیعی جز موتورهایی هستند که در ابتدا ساخته شده اند. در روند عملکرد این دستگاه ها، هوا و اکسیژن طبیعی از محیط بیرون وارد سیلندرها و پیستون ها شده و پس از آمیخته شده با سوخت و یا همان بخار بنزین و گازوئیل، ایجاد جرقه و احتراق کرده و به سادگی نیروی لازم برای حرکت خودرو را فراهم می کند. اما مسلما دلایلی وجود داشته است که موتورهایی با تنفس توربو، اختراع شده اند. این که این دلایل چیست و آیا واقعا نیاز به ساخت موتورهای جدید بوده است یا نه، می تواند سوال مهمی باشد و قرار است به این سوال پاسخ دهیم.

اولین مورد آن است که هوای وارد شده به سیلندرها در همان فشار اتمسفر قرار دارد، این موضوع سبب می شود تا در حجم مشخصی از هوای وارد شده، دارای مقدار مشخصی از اکسیژن باشیم. این موضوع سبب هدر رفت مقداری از بخار بنزین و یا گازوئیل می شود که هم هوا را آلوده می کند و هم سبب اسراف سوخت می گردد.

موضوع دوم در خصوص وابستگی موتورهایی با تنفس طبیعی به فشار اتمسفر است. در مکان ها و شهرهایی کع بسیار بالاتر از سطح دریا هستند، فشار اتمسفر کاهش پیدا می کند و همین موضوع می تواند سبب افت کیفیت عملکردی ماشین شود.

موضوع سوم مربوط به حجم و قدرت موتور می شود. در موتورهای تنفس طبیعی، هر قدر حجم موتور بیشتر باشد، قدرت موتور نیز بیشتر خواهد شد؛ بنابراین اگر به دنبال قدرت موتور بیشتر باشیمف بایستی حجم موتور را بیشتر کنیم که از این بابت دارای محدودیت هستیم.

موتورهای تنفس توربوشارژ

مورد بعدی در خصوص موتورهایی با تنفس توروبشارژ است. این موتورها دارای توربینی در قسمت اگزوز هستند که می توانند شتاب و قدرت بیشتری را برای ماشین به ارمغان بیاورد. این توربین ها در مسیر گازها و دودهای خروجی از اگزوز قرار می گیرند. شتاب خروج گازها سبب حرکت توربین ها می شود و همین موضوع توربین را به کار می اندازد. انرژی توربین صرف جب اکسیژن و مکش هوای بیشتر و فشرده تر به قسمت داخل موتور می شود. با مکش اکسیژن بیشتر به داخل موتور، درصد سوخت بالاتری با اکسیژن ترکیب می شود و انرژی بیشتری نیز برای ماشین به وجود می آید.

موتورهای توربوشارژ در عین داشتن حجم کم، می توانند قدرت زیادی را برای شما به وجود بیاورند. این موضوع سبب می شود تا بتوانید با یک حجم ثابت و مشخص، قدرت بیشتری را از خودروی خود دریافت کنید.

جمع بندی

تمامی موتورهای خودروها دارای ویژگی های مثبت و همچنین منفی مخصوص به خود هستند. اینکه نوع خودروی انتخابی شما چه باشد و اینکه بیشتر برای شما هزینه های یک ماشین اهمیت داشته باشد و یا به دنبال قدرت و شتاب بیشتر باشید، سبب می شود تا نوع خودروی انتخابی شما اهمیت پیدا کند. خرید خودرو تیگو ۸ را می توانید در سایت آسیا خودرو به صورت نقد و اقساطی انجام دهید.

 

 

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *