مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

علائم خرابی گیربکس CVT در تیگو چیست؟

علائم خرابی گیربکس CVT در خودروی تیگو موضوعی است که امروز قصد بررسی آن را داریم. تیره بودن رنگ روغن روی موتور، بوی سوختگی روغن، سخت عوض کردن دنده و…همگی جز نشانه هایی هستند که خراب شدن گیربکس اتوماتیک خودروی شما را اطلاع می دهند. در صورتی که به تازگی خودروی خود را خریداری کرده اید، بهتر است حتما به یک تعمیرکار و یا نمایندگی همان خودرو مراجعه کنید.

در صورتی که مدت زمان طولانی نیز از خریدن ماشین شما می گذرد، بهتر است مستقیم و یک راست به سراغ تعمیرکار ماشین خود رفته و از او بخواهید که خودرو را بررسی کند. در ادامه در خصوص علائم مختلفی که می توانند نشان دهنده خرابی گیربکس CVT خودروی شما باشند، صحبت خواهیم کرد و سعی می کنیم تا تمامی موارد مهم در این زمینه را به خوبی برای شما بیان کنیم.

علائم خرابی گیربکس CVT

علائم و نشانه خای خرابی گیربکس CVT چیست؟ در صورتی که یک خودروی دنده اتوماتیک همچون تیگو دارید، بهتر است از این نشانه ها و علائم نیز باخبر باشید تا بتوانید به موقع به مشکل خودروی خود رسیدگی کنید. در غیر این صورت ممکن است گیربکس و یا همان جعبه دنده خودرو شما در همان وضعیت خراب باقی بماند و این موضوع سبب شود تا به دیگر قسمت های ماشین نیز آسیب وارد شود. فراموش نکنید که خودروهای اتومات که دارای گیربکس های CVT هستند، از برخی از جنبه ها با خودروهای معمولی مشابه بوده و از برخی دیگر از جنبه ها با آن ها متفاوت هستند.

*احساس لرزش در گیربکس

یکی از مهم ترین مواردی که می توان نشان دهنده خرابی گیربکس CVT خودروی شما باشد، مربوط به احساس لرزش در آن می شود. هر زمانی که حس کردید این لرزش ها غیر عادی و ادامه دار است و با افزایش سرعت خودرو، میزان و شدت لرزش ها نیز بیشتر می شود، بهتر است به فکر خراب شدن گیربکس خود بوده و سعی در تعمیر آن داشته باشید.

فراموش نکنید که در هنگام عوض کردن دنده ها به هیچ وجه نباید هیگچونه لرزش و یا ضربه ای را حس کنید. در صورتی که هرگونه لرزشی حس کنید، یعنی ممکن است این نیروی مضاعف سبب خرد شدن چرخ دنده های گیربکس شود که موضوع خطرناکی است. معمولا این موضوع به دلیل کم بودن مایع انتقال دهنده و یا نشتی پیدا کردن این مایع بروز پیدا می کند.

*روشن شدن چراغ اخطار موتور

در خودروهایی که دنده اتوماتیک دارند و به خصوص در خودرویی همچون تیگو، یک چراغ اخطار برای نشان دادن وجود مشکل در موتور و گیربکس وجود دارد. اگر این چراغ اخطار روشن شود، می تواند نشانگر خرابی گیربکس باشد. روشن شدن این چراغ نیز به دلیل وجود سنسورهای متعدد و مختلفی است که در این مدل از خودروها قرار گرفته اند.

سنسوری که به صورت انحصاری وجود مشکلات در گیربکس CVT را بررسی می کند با نام ECU شناخته می شود که به هوش مرکزی و مصنوعی ماشین نیز مشهور است.

*ایجاد صداهای نامتعارف

خودروهای دنده اتوماتیک همچون تیگو ۷ و تیگو ۸ به بی صدا بودن معروف هستند. در صورتی که صداهای نامتعارف و غیر عادی را از قسمت داخلی گیربکس و موتور شنیدید، باید به خراب شدن و پیدا شدن مشکل در جعبه دنده اتمات ماشین خودتان شک کنید. این صداها بیشتر شبیه صداهایی ناله مانند هستند. لازم به ذکر است که برخی اوقات صداهایی که می شنوید می توانند مربوط به کم شدن کیفیت و یا حجم روغن و مایع داخل گیربکس باشد. این مایع از بروز اصطکاک بین قطعات گیربکس جلوگیری می کند و در صورتی که نباشد، همان صدای ناله مانند را خواهید شنید.

*خارج شدن دنده از جای خود

مورد بعدی که به ندرت پیش می آید و در مواقعی که مشکل بسیاری جدی در گیربکس باشد، رخ می دهد؛ خارج شدن دنده از جای خودش است. در خودروهای دنده اتوماتیک، ECU ماشین می تواند متغیرهای مختلفی را محاسبه کند و سپس با توجه به آن ها عوض شدن دنده ماشین را انجام دهد.

این موضوع در حالی است که اگر سیستم انتقال قدرت و یا ECU نتوانند واکنش درست گیربکس را تعیین کنند، سبب می شود که شما برای افزایش دادن دنده ماشین، گاز بیشتری بدهید و همین موضوع سبب می شود تا چرخ دنده های گیربکس لیز خورده و دنده از جای خود خارج شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ممکن است دنده به جای قبلی خود برگردد که مشکل بسیار مهم و جدی است و باید در همان لحظه به نزدیک ترین تعمیرگاه مراجعه کنید.

*بوی روغن

مورد بعدی در خصوص بوی روغن و یا مشاهده روغن در قسمت های خارجی گیربکس است. روغن و یا همان مایعی که در بین قطعات داخلی گیربکس وجود دارد، برای آن که بین چرخ دنده ها هیچگونه اصطکاکی ایجاد نشود و خوردگی قطعات بروز پیدا نکند، در گیربکس وجود دارد. این در حالی است که اگر این ماده نشت پیدا کند، مسلما می تواند یکی از دلایل خرابی گیربکس ما باشد.

در این شرایط و پیش از آن که خوردگی قطعات و چرخ دنده های داخل گیربکس CVT رخ دهد، بهتر است هرچه سریع تر به تعمیرگاه مراجعه کرده و این مشکل را برطرف سازید.

علائم خرابی گیربکس CVT

جمع بندی

ثبت نام خودروی تیگو در نمایندگی های مختلف همچون نمایندگی آسیا خودرو می تواند یکی از کارهایی باشد که علاقه مندان به این خودروهای کراس اور انجام می دهند. شما می توانید برای خریدن خودروی مورد نظر خودتان به دو روش خرید نقدی و یا خرید اقساطی عمل کنید. این موضوع در حالی است که این خودرو همان چیزی باشد که مدنظر شما است. فراموش نکنید که اگر انتخاب نهایی شما تیگو نیز نباشد، می توانید با مشورت با کارشناسان بخش فروش این نمایندگی ها، خودروهای دیگری را نیز انتخاب کنید.

 

 

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *