مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
دیفرانسیل خودرو

دیفرانسیل خودرو چیست؛ معرفی انواع و نحوه عملکرد آن در آریزو ۶

از مهمترین و اصلی ترین اجزای خودرو قطعه‌ ای بنام دیفرانسیل خودرو است. وظیفه‌ی بسیار مهم این جز تغییر جهت انتقال نیرو می‌باشد. در حقیقت دیفرانسیل خودرو نیروی موتور را بخش‌های مساوی تقسیم بندی می‌کند تا هر بخش چرخ را به گردش درآورد.

اگر خودرویی دیفرانسیل نداشته باشد چرخ‌ها قفل خواهند شد و موقع پیچیدن یک چرخ روی زمین کشیده می‌شود. بنابراین دیفرانسیل نقش مهم و اساسی در خودرو بر عهده دارد.

دیفرانسیل خودرو کجاست؟

قدرت موتور به وسیله یک میل‌گاردان از خروجی گیربکس به چرخ‌ها انتقال پیدا می کند. چرخ‌هایی که قدرت موتور به وسیله دیفرانسیل به آنها منتقل می‌گردد و موجب حرکت خودرو رو به سمت جلو می‌گردد محرک نامیده می‌شوند.

دیفرانسیل ماشین چیست و چگونه کار می کند؟

 یکی از خلاقانه‌ترین و اصلی‌ترین اجزا خودروها دیفرانسیل می‌باشد که تصمیم می‌گیرد که  نیرو را به چرخها منتقل نمایند گاهی برخی از ماشین‌ها دارای دو دیفرانسیل هستند که در عقب خودرو قدرت موتور را بین دو چرخ تقسیم می‌کنند.

قدرت موتور به وسیله یک میل‌گاردان از خروجی گیربکس به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند و موجب می‌شود که حرکت خودرو رو به ‌جلو باشد. وظیفه اصلی و مهم دنده دیفرانسیل این است که که اجازه می‌دهد چرخ‌های محرک چرخش مختلفی را داشته باشد و در همه جهات بتوانند بچرخد. همچنین این قطعه باعث می شود قدرت یکسانی از موتور به هر دوی آنها انتقال پیدا ‌کند.

در واقع، دیفرانسیل خودرو وسیله ای می‌باشد که گشتاور انتقالی از موتور را به دو بخش تقسیم می‌نماید تا هر بخش به طور جداگانه چرخی از ماشین را به چرخش درآورند.

در این زمینه همچنین می توانید مقاله دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب را نیز بخوانید.

عملکرد دیفرانسیل خودرو

زمانی که یک ماشین دور میزند، چرخ های آن با سرعت های گوناگونی می‌چرخند. چرخهایی که به طرف داخل پیچ می‌باشند مسافت کمتری نسبت به چرخهایی که از طرف خارج پیچ می‌باشند طی می‌نمایند. اگر اتومبیلی دیفرانسیل نداشته باشد، چرخ ها خیلی سریع قفل می‌گردند و به صورت یکسان می‌چرخند و چرخش اتومبیل با مشکل مواجه می شود.

با این حال یکی از چرخ ها بایستی در جای خود بلغزند که می‌دانیم برای این کار نیروی بسیاری احتیاج است. این نیرو به وسیله اکسل از یک چرخ به چرخ دیگر انتقال پیدا می کند و فشار زیادی بر اجزای اکسل وارد می‌شود. بنابراین می‌توان با زیاد کردن سرعت از مرز ۵ کیلومتری در سر پیچ‌ها با خطر واژگونی و  پیچیدگی‌های کمی غیر ممکن شوند.

وظیفه دیفرانسیل خودرو چیست؟

دیفرانسیل سه وظیفه برعهده دارد که آنها را به درستی را انجام می دهد:

  • اولین وظیفه آن اینکه نیروی موتور را تغییر جهت می‌دهد و به چرخ ها انتقال می‌دهد.
  • به منظور تغییر دور و گشتاور عمل می‌کند و دور آن را کم می‌کند.
  • همچنین نیرو را به شکلی به چرخ ها وارد می‌کند که هر کدام با سرعت های متفاوت بچرخند.

منظور از کاهش دور و افزایش گشتاور توسط دیفرانسیل چیست؟

به منظور افزایش قدرت گشتاور خودرو، دیفرانسیل بایستی گشتاور دریافت نماید که این کار در دیفرانسیل به وسیله پینیون و کرانویل انجام می‌گیرد. تعداد دنده های کرانویل نسبت به پینیون بیشتر می‌باشد. نسبت تبدیل دیفرانسیل در ماشین های سواری حدود ۵/۳ تا ۵/۴ است.

تغییر جهت نیرو در دیفرانسیل خودرو به چه صورت است؟

از آنجایی که خط محرک و محور خروجی گیربکس در امتداد طول خودروها واقع شده است و محورهای محرک چرخ‌های عقب در امتداد آن می‌باشند، بایستی تحت فشار زاویه ۹۰ درجه به چرخ‌های متحرک انتقال پیدا کنند. این کار به وسیله درگیری‌های پینیون و کرانویل صورت می گیرد.

عملکرد دیفرانسیل در چری آریزو ۶ چیست؟

چری آریزو ۶ یکی از خودروهای تولید شده توسط شرکت چینی چری است که در سال ۲۰۱۸ به بازارهای چین و همچنین جهان معرفی و عرضه شده است. چری آریزو ۶ یکی از اعضای خانواده پر آوازه آریزو است که در سال ۲۰۱۳ تولید شده است. اولین نسل از خودروهای خانواده آریزو که آریزو ۷ نام داشت، پس از گذشت مدت‌زمان کوتاه دوساله‌ای جای خود را به آریزو ۳ داد و فقط یک سال پس از آن خودروی آریزو ۵ در ابتدای سال ۲۰۱۶ وارد بازارهای پکن و بازار بین الملل شد.

چگونه تنظیم دور هنگام دور زدن در پیچ ها توسط دیفرانسیل خودرو انجام می شود؟

حرکت کردن چرخ های خودرو در پیچ‌ها موجب چرخش‌های هرزگرد اطراف محورشان می‌گردد. در این صورت سرعت چرخش پولیس‌ها تنظیم شده و در زمان پیچیدن چرخ‌های داخلی تحت تاثیر نیروی چرخش خودرو و نیرویی که بخاطر این فاکتورها به آن وارد می‌گردد، دوران کمتری پیدا می‌کند و چرخش خارجی آزاد می‌گردد که بیشتر از چرخ داخلی می‌باشد.

اجزای دیفرانسیل خودرو چیست؟

دیفرانسیل از ۶ بخش تشکیل شده است که عبارتند از:

  • هوزینگ،
  • دنده پلوس،
  • واشر مسی،
  • هرزگرد،
  • پینیون و
  • کرانویل

 هر یک از این قطعات وظایف مکانیکی دیفرانسیل را عهده دار هستند.

ساختار دیفرانسیل خودرو به چه شکل است؟

قدرت موتور توسط دنده پینیون به کرانویل انتقال می یابد و کرانویل را که به دنده هرزگرد متصل می‌ شود به چرخش در می آورد.

دنده هرزگرد در دیفرانسیل با دو عدد دنده کناری وصل شده است که نیرو را به چرخ‌ها انتقال می دهند. بدین صورت  زمانی که کرانویل قدرت موتور را توسط دنده پینیون دریافت می‌نمایند به خاطر ارتباط داشتن با دنده هرزگرد این نیرو را به دنده‌های کناری منتقل می‌کند و بعد به چرخ‌ها انتقال می‌دهند.

کار دیفرانسیل خودرو در شرایط مختلف چیست؟

وقتی که ماشین در مسیر حرکت مستقیم است، دنده هرزگرد به وسیله ی کرانویل می‌چرخد و حرکتی در اطراف محور خود ندارد. از این رو دنده‌های کناری دنده هرزگرد با سرعت یکنواختی می‌چرخند. این به این معناست که هنگامی که ماشین در یک مسیر مستقیم در حال حرکت می‌باشد، کرانویل و دنده هرزگرد بطور یکسان و با یکدیگر می‌چرخند و به این خاطر هر دو چرخش یکسانی در یک حالت دارند.

پیش ثبت نام و سفارش آنلاین آریزو ۶  به چه صورت است؟

اگر تمایل به خرید آریزو ۶ با دیفرانسیل متفاوت از سایر خودروها دارید همین الان برای ثبت نام آنلاین این خودرو در شرکت آسیا خودرو اقدام کنید.

جمع بندی

با خرید آریزو ۶ از آسیا خودرو یک خودروی شیک و لاکچری با تکنولوژی مدرن را به قیمت واقعی بدون افزودن کمیسیون نمایشگاه داران خریداری نمایید.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *