مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
سانروف و پانوراما

تفاوت سانروف، مونروف و سقف پانوراما چیست؟

سانروف و پانوراما و مونروف به عنوان آپشن هایی جهت زیبا سازی  خودرو طراحی شده اند. ما در این به این سه نوع آپشن خواهیم پرداخت.

در ایران نیز نمایندگی آسیا خودرو، خودروهای چری را به عرضه می رساند. آسیا خودرو شرایط محصولات تیگو و آریزو بصورت نقد و اقساط برای مشتریان خود فراهم آورده است تا همه افراد بتوانند با هر توانی خودرو خریداری کنند.

سقف سانروف

سانروف دریچه ای روی سقف خودرو و بالای سر سرنشینان جلوی خودروست که نحوه باز شدن آن می تواند دستی یا برقی نیز باشد. این بخش از قدیم در برخی خودروها وجود داشت و قابلیت یا آپشن جدیدی نیست، سانروف کاملا باز می شود و بالای سقف و یا درون لایه بین سقف و موکت خودرو قرار می گیرد. هدف از سانروف ورود هوای تازه می باشد.

سانروف سقفی از جنس شیشه دارد حدود یک سوم مساحت کلی سقف خود را شامل خواهد شد. ورود نور دلنشین خودرو و باد ملایم بیرون خودرو به طرفداران سقف سانروف افزوده است و سانروف از ابتدا تا به امروز در سه مدل متفاوت عرضه شده که این سه مدل از لحاظ جنس عبارتند از:

شیشه، پارچه، فلزی.

به طور کلی سانروف یک آپشن نوپا و جدید نیست، چرا که خودروسازان خارجی سال‌هاست که از آن در خودروهای خو استفاده‌ می کنند. ولی در ایران به تازگی از این آپشن استفاده می کنند. در حال حاضر‌ شرکت های خودروسازی دنیا در کلاس های خودرویی معدودی به عنوان یک آپشن استاندارد از این نوع سقف استفاده می کنند. این کلاس ها‌ عبارتند از:

خودروهای سدان، خودروهای لوکس، خودروهای شاسی بلند

سانروف و پانوراما

سقف مونروف

سقف مونروف توسط شرکت فورد برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ معرفی شده است. مونروف برعکس سانروف، از جنس شیشه یا طلق های روشن است. که حتی در صورت حرکت نکردن از محل خود، فضای بالای سر را در دیده راننده و سرنشینان

قرار می دهد. مونروف هم می‌تواند باز شود و جریان هوای تازه را از خود عبور دهد اما باز شدن مونروف مثل سانروف به صورت کامل نیست و فقط قسمتی از سقف را برای عبور هوا که جریان پیدا کند، باز می کنند. اما نیاز به داشتن سانروف برای ورود حجم زیادی از هوا در کنار استفاده سرنشینان عقب از مونروف باعث می شود تا هم سانروف در خودروها قرار بگیرد و هم سقف پانوراما نیز وارد دنیای خودروسازی شود.

سقف پانوراما

پانوراما یا سقف شیشه ای یک قابلیت جذاب برای هر خودرو محسوب می شود. نحوه طراحی سقف پانوراما طوری است که از قسمت جلو سقف خودرو تا آخر سقف کشیده شده تا همه سرنشینان خودرو بتوانند دید کاملی نسبت به فضای بالای سر خود داشته باشند. در بعضی مدل ها باز و بسته شدن پانوراما به صورت کامل انجام می گیرد و در برخی دیگر به صورت نیمه کامل میسر است. این نوع سقف

برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت شورولت بر روی خودروهای مدل کروز قرار داد.

سانروف و مونروف، فضای بالای سرنشینان جلو را می پوشانند. به همین دلیل شرکت های خودرو سازی آمدند و سقف را کاملا برداشته و به جایش از یک شیشه ایمنی ضخیم بکار برده اند. که با قطر معمولا ۵ سانتی متر و بهره مند از پلی کربنات برای جذب ۶۰ درصد از تشعشعات مضر خورشید استفاده می کنند. به این ترتیب آپشنی که آن را با عنوان سقف پانورامیک را بوجود آوردند.

مزایا سه آپشن سانروف و پانوراما و مونروف

۱. فضای باز بیشتر

اگر خودرو شما از آپشن پانوراما برخوردار است می توانید در مواقع رانندگی آن را کاملا باز کنید و با داشتن فضای بیشتر یک رانندگی راحت را تجربه کنید.

۲. راه فرار اضطراری

در اغلب تصادفات درب های خودرو به سختی باز می شوند و عملا سرنشینان در خودرو حبس می شوند. ولی خودروهایی که مجهز به آپشن سانروف و پانوراما و مونروف هستند می توانند یک راه فرار برای سرنشینان خودرو فراهم کنند.

۳. تهویه مطبوع طبیعی

اگر در مواقع رانندگی حس کردید که فضای کابین گرم و حالت دم کرده دارد. به راحتی می توانید به راحتی می توانید سقف را باز کرده و از هوای بیرون لذت ببرید.

تفاوت سانروف و پانوراما و مونروف

همانطور که گفتیم، هر سه نوع سقف سانروف، مونروف، پانوراما برای باز کردن دریچه ای رو به آسمان برای سرنشینان خودرو طراحی و ساخته شده‌اند و هر کدام به نحوی برای رسیدن به این هدف کمک می کنند. از دیگر اهداف آن ایجاد روزنه جدید برای ورود هوا به اتاقک خودرو می باشد.

از تفاوت سانروف و مونروف به جز اشاره کردن به جنس و شفافیت آن ها، می توانیم بگوییم که سانروف تماما باز می شود در حالیکه مونروف با وجود آنکه باز می شود و امکان ایجاد جریان هوا را ممکن می سازد. ولی مانند سانروف کاملا باز نمیشود و فقط قسمتی از جای خود برای عبور هوا حرکت می کند. پس اختلافات بین این دو نوع از سقف خودرو می تواند به عنوان تفاوت سانروف و پانوراما نیز لحاظ خواهد شد.

کلام آخر

حال که در مورد تفاوت سانروف و سقف سانروف و پانوراما و مونروف صحبت کردیم. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که با همه این توضیحات، کدام یک از این سقف ها بهتر هستند؟ در پاسخ باید گفت که این موضوع جدا از مسائل اقتصادی و هزینه ها، انتخاب هر یک از این نوع آپشن ها سلیقه ای می باشد.

اگر مایل به مشاهده شرایط محصولات تیگو و آریزو هستید میتوانید به سایت آسیا خودرو  مراجعه کنید و نسبت به خرید آن اقدام کنید.

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *