مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
مقایسه تیگو 7 با جک اس 5

تفاوت گیربکس CVT با اتوماتیک در تیگو ۸ و تیگو ۷ چیست؟

مهم ترین تفاوت گیربکس CVT با اتوماتیک این است که در حالی که گیربکس اتوماتیک دارای چند دنده (یا سرعت) است و از نیروی هیدرولیک برای تعویض دنده ها استفاده می کند و باعث می شود موتور در سرعت ها و خروجی های مختلف کار کند.

چری گیربکسCVT  اساساً دارای یک دنده و سرعت است و از یک سیستم قرقره استفاده می کند. طرفداران گیربکس اتوماتیک آن را به دلیل تغییرات مشخصی که هنگام تعویض دنده احساس می کنید، بعلاوه تعمیر و نگهداری راحت تر و طول عمر بیشتر و توانایی کنترل قدرت بیشتر موتور را دوست دارند.

کسانی که CVT را ترجیح می دهند می گویند که CVT شتاب را نرم تر می کند و در عین حال مصرف سوخت را افزایش می دهد و از سایش بی رویه موتور جلوگیری می کند.

در این مطلب، ما شرکت آسیا خودرو به صورت اختصاصی درباره تفاوت گیربکس CVT با اتوماتیک صحبت خواهیم کرد. پس، با ما همراه باشید.

 

گیربکسCVT چگونه کار می کند؟

یکی از تفاوت گیربکس CVT با اتوماتیک، گیربکس های CVT دنده ندارند. در عوض، یک CVT از دو قرقره مخروطی شکل استفاده می کند.

یک قرقره به موتور وصل می شود، در حالی که دیگری به بقیه جعبه دنده متصل می شود. قدرت را به چرخ ها می رساند. یک تسمه فولادی یا کامپوزیت دو قرقره را به هم متصل می کند.

پهنای قرقره ها بسته به میزان نیروی موتور مورد نیاز چرخ ها تغییر می کند. با بزرگتر شدن یک قرقره، دیگری کوچکتر می شود.

عرض بزرگ و کوچک گیربکس CVT با نسبت دنده های مختلف است.  RPMهای کمتر یا بیشتر بر محل قرارگیری قرقره روی مخروط تأثیر می گذارد. این طراحی یک خودروی مجهز به گیربکس CVT را قادر می سازد تا با قدرت، نرمی و کارایی شتاب بگیرد.

تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک

 

وسایل نقلیه با استفاده از گیربکس  و CVT اتوماتیک

خودروسازان ژاپنی بیشتر از خودروسازان اروپایی و داخلی از جعبه دنده های CVT استفاده می کنند. با این حال، با افزایش مصرف سوخت خودروها، همچنان در سطح جهانی محبوب تر می شوند.

گیربکسCVT  در خودروها و SUV های میتسوبیشی، سوبارو و نیسان رایج هستند. تویوتا و هوندا اکنون در مدل های خود از CVT های بیشتری در دسترس هستند. هوندا آکورد و سیویک تنها برخی از مدل های این شرکت هستند که این فناوری را پیاده سازی می کنند.

 

تغییرات و تفاوت گیربکس CVT با اتوماتیک

CVT ها همه یکسان نیستند. یکی از تفاوت گیربکس CVT با اتوماتیک متفاوت و کمتر رایج با استفاده از غلتک ها و دیسک ها است.

به عنوان مثال، سوبارو اسنت ۲۰۲۱ تفسیری را ارائه می دهد که حسی شبیه به خودکار معمولی را به رانندگان می دهد.

Ascent  دارای هشت نقطه تعویض از پیش تعیین شده روی سیستم قرقره است که به نظر می رسد خودرو در حال تعویض دنده است.

می تواند به طور خودکار عمل کند یا رانندگان می توانند با استفاده از شیفترهای پدال یا دسته دنده “دنده ها را تعویض کنند.

تویوتا کرولا ۲۰۲۱ سیستم متفاوتی دارد که شامل دنده اول شبیه به گیربکس اتوماتیک است. این وسیله که “دنده پرتاب” نامیده می شود، شتاب اولیه خودرو را کنترل می کند.

گیربکس پس از رسیدن به سرعت ۲۵ مایل در ساعت به حالت انتقال پیوسته تغییر می کند. تویوتا می‌گوید دنده پرتاب این وسیله نقلیه را قادر می‌سازد تا از همان ابتدا به شتاب قوی‌تر و نرم‌تری دست یابد.

تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک

 

مزایای گیربکس CVT در مقابل گیربکس اتوماتیک

هنگام مقایسه تفاوت گیربکس CVT با اتوماتیک، مزیت گیربکس CVT توانایی آن در تغییر نسبت دنده با تغییر مداوم دور موتور است. این بدان معناست که موتور همیشه در اوج راندمان کار می کند. تعداد به ظاهر نامتناهی نسبت دنده وجود دارد.

این یکپارچگی و انعطاف‌پذیری به یک CVT کمک می‌کند تا حداکثر مقدار اسب بخار را از یک موتور کوچک بیرون بکشد و به رانندگان شتاب سریع‌تری نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک استاندارد می‌دهد.

به دلیل توانایی آنها در کنترل محدوده دور موتور، CVTها کارآمدتر عمل می کنند. علاوه بر این، آنها از گیربکس های اتوماتیک سنتی سبک تر هستند. و معمولاً می توانند مصرف سوخت بهتری در شهر و گشت و گذار در بزرگراه داشته باشند، به همین دلیل است که وسایل نقلیه هیبریدی اغلب آنها را اجرا می کنند.

در مورد تجربه رانندگی، برخی از رانندگان اظهار می کنند که سواری خودرو در وسایل نقلیه مجهز به CVT در مقایسه با گیربکس های اتوماتیک معمولی فوق العاده نرم است.

 

معایب CVT در مقابل اتوماتیک

یکی از تفاوت گیربکس CVT با اتوماتیک شتاب آن ها است. هیچ صدا یا حسی از تغییر وسیله نقلیه از طریق دنده مانند گیربکس های اتوماتیک معمولی وجود ندارد.

اگرچه موتور با استفاده از CVT به سرعت های یکسانی می رسد، شما فقط یک صدای زمزمه یا هول کردن را می شنوید. در نتیجه، ممکن است فاقد همان حس ورزشی باشد.

سرویس گیربکس با سرویس گیربکس اتوماتیک متفاوت است. خودروهای CVT به روغن، مایع گیربکس و قطعات مخصوص نیاز دارند.

دارندگان وسایل نقلیه مجهز به گیربکس CVT متوجه می شوند که تعمیر گیربکس برای خودروهایشان در مقابل تعمیر یا تعویض گیربکس اتوماتیک گران تر است.

 

محبوبیت گیربکس CVT در مقابل گیربکس اتوماتیک

یکی از تفاوت گیربکس CVT با اتوماتیک این است که پیدا کردن خودرویی با گیربکس اتوماتیک به طور فزاینده‌ای سخت‌تر می‌شود، زیرا اکنون بسیاری از تولیدکنندگان به جای CVT از گیربکس‌های CVT استفاده می‌کنند.

با این حال، برخی از تولیدکنندگان به جای CVT، گیربکس‌های اتوماتیک سنتی را جایگزین می‌کنند، مانند اینفینیتی QX60 2022 و نیسان ۲۰۲۲. مسیر یاب.

انتخاب بین CVT در مقابل اتوماتیک بیشتر به سلیقه شخصی بستگی دارد. ممکن است صداهای متمایز و احساس جاده یک گیربکس اتوماتیک معمولی را ترجیح دهید. اگر اقتصاد بهتر گاز اهمیت دارد، ممکن است CVT را دوست داشته باشید.

تحقیقات خود را انجام دهید و یک تست رانندگی در نمایندگی انجام دهید تا تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما مناسب است.

 

نحوه کار گیربکس های CVT در مقابل اتوماتیک

یکی دیگر از تفاوت گیربکس CVT با اتوماتیک اسن است که هنگامی که ماشینی را با گیربکس CVT رانندگی می کنید، مانند یک ماشین اسپرت، از اهرم تعویض دنده، که گاهی اوقات تعویض دنده نامیده می شود، روی کنسول ماشین استفاده می کنید تا بین دنده های گیربکس مانور دهید. دنده ها از یک تا شش شماره گذاری می شوند، اما ممکن است تا ۱۰ داشته باشند.

با افزایش یا کاهش دور موتور در دقیقه (RPM)، شیفتر دنده را به دنده بالاتر بعدی یا دنده پایین تر منتقل می کنید. این حرکت باعث شتاب یا کاهش سرعت خودرو می شود.

برای تعویض دنده باید یک پدال سوم به نام کلاچ را فشار دهید. کلاچ دنده ها را به طور موقت ثابت نگه می دارد تا بتوانید آنها را درگیر کنید.

 

سخن پایانی

خودروهایی با گیربکس های CVT تیگو در سال های اخیر نسبت به گیربکس های اتوماتیک محبوبیت پیدا کرده اند.

گیربکس های اتوماتیک یادگیری رانندگی را بسیار آسان می کند. آنها در هنگام رانندگی به توجه کمتری نیاز دارند و سایش و پارگی موتور کمتری ایجاد می کنند.

همچنین، شما می توانید جهت مشاوره خرید انواع ماشین های چری به شرکت ما یعنی شرکت آسیا خودرو که نماینده رسمی فروش مدیران خودرو می باشد مراجعه کنید. اعتماد شما افتخار ماست.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *