مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
آموزش آریزو 6

فرمول گشتاور موتور چیست و چه تاثیری در عملکرد آریزو ۶ دارد؟

فرمول گشتاور موتور، متناسب با اسب بخار است و بسته به خودرو و ویژگی های خاص آن متفاوت است. اندازه چرخ و نسبت دنده هر دو بر گشتاور تأثیر می گذارند.

اگر قصد خرید خودروی جدید مثلا ثبت نام آریزو ۶ را دارید قطعا توجه به دو معیار اهمیت زیادی دارد: اسب بخار و گشتاور. اگر درک کافی از رابطه بین اسب بخار و گشتاور یا فرمول گشتاور موتور ندارید باید بگویم، واقعا آنقدرها هم پیچیده نیست.

اسب بخار و گشتاور معیارهای اندازه گیری اولیه قدرت یک پیشرانه است. اسب بخار بیشتر به معنای قدرت بیشتر است، البته اسب بخار فقط حداکثر توانایی عملکرد یک موتور را می سنجد و به تنهایی معیاری برای قدرت آن نیست. پس بیایید بیشتر با دو معیار گشتاور موتور و اسب بخار آشنا شویم.

فرمول گشتاور موتور

گشتاور موتور چیست؟

گشتاور نیروی پیچش یا قدرت موتور را اندازه گیری می کند. وقتی روی پدال گاز فشار می دهید، همان احساس عقب رانده شدن به سمت صندلی خود، گشتاور است.

به بیان ساده، گشتاور شما را به حرکت وا می دارد، در حالی که اسب بخار شما را در حرکت نگه می دارد و بسته به نحوه استفاده از وسیله نقلیه خود، یکی بر دیگری اهمیت دارد. گشتاور نیز بر اساس نوع موتور و منبع انرژی متفاوت عمل می کند.

قبل از اینکه خیلی وارد مباحث فنی مانند فرمول گشتاور موتور شویم، اجازه دهید برخی تعاریف ساده را بیان کنیم که درک اینکه چرا هم اسب بخار و هم گشتاور عوامل مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند به شما کمک می کند. ما باید با تعریف سه عنصر اندازه گیری عملکرد یک موتور احتراقی شروع کنیم: سرعت، گشتاور و اسب بخار.

بخش ۱ از ۴: درک چگونگی تأثیر سرعت موتور، گشتاور و اسب بخار بر فرمول عملکرد کلی

سرعت به عنوان سرعتی که موتور کار خود را انجام می دهد تعریف می شود. وقتی سرعت موتور را روی یک عدد یا یک واحد اندازه گیری اعمال می کنیم، سرعت موتور را بر حسب دور بر دقیقه یا RPM می سنجیم. “کاری” که موتور انجام می دهد نیرویی است که در یک فاصله اندازه گیری شده اعمال می شود. گشتاور به عنوان نوع خاصی از کار که چرخش ایجاد می کند تعریف می شود. این زمانی اتفاق می افتد که یک نیرو بر روی یک شعاع (یا برای یک موتور احتراقی، چرخ فلایویل) وارد می شود و معمولاً با پوند فوت اندازه گیری می شود.

اسب بخار سرعتی است که کار با آن انجام می شود. در زمان های قدیم، اگر اشیا نیاز به جابجایی داشتند، انسان ها معمولا از اسب برای حرکت دادن آن ها استفاده می کردند. تخمین زده شد که یک اسب می تواند تقریباً ۳۳۰۰۰ پوند فوت در دقیقه حرکت کند. اصطلاح “اسب بخار” از اینجا سرچشمه می گیرد. برخلاف سرعت و گشتاور، اسب بخار را می توان با چندین واحد در فرمول گشتاور موتور اندازه گیری کرد، از جمله: ۱ اسب بخار = ۷۴۶ وات، ۱ اسب بخار = ۲۵۴۵ BTU و ۱ اسب بخار = ۱۰۵۵ ژول.

این سه عنصر با هم کار می کنند تا قدرت موتور را تولید کنند. با ثابت ماندن گشتاور، سرعت و اسب بخار متناسب با هم تغییر می کنند. با این حال، با افزایش سرعت موتور، اسب بخار نیز برای حفظ گشتاور ثابت افزایش می یابد. اما، جایی که بسیاری از مردم گیج می شوند، نحوه تأثیر گشتاور و اسب بخار بر سرعت موتور طبق فرمول عملکرد موتور است. خیلی ساده، با افزایش گشتاور و اسب بخار، سرعت موتور نیز افزایش می یابد. عکس آن نیز صادق است: وقتی گشتاور و اسب بخار کاهش می یابد، سرعت موتور نیز کاهش می یابد.

قسمت ۲ از ۴: چگونه موتورها برای به حداکثر رساندن گشتاور ساخته می شوند

موتور احتراقی مدرن را می توان با دستکاری در اندازه یا طول شاتون و افزایش سوراخ یا قطر سیلندر به منظور افزایش اسب بخار یا گشتاور تغییر داد.

گشتاور در فرمول عملکرد موتور بر حسب نیوتن متر اندازه گیری می شود. به زبان ساده، این بدان معناست که گشتاور در یک حرکت دایره ای ۳۶۰ درجه اندازه گیری می شود.

قسمت ۳ از ۴: درک سایر متغیرهایی که بر فرمول گشتاور موتور تأثیر می گذارند

وقتی نوبت به اندازه گیری گشتاور می رسد، سه متغیر منحصر به فرد در موتور احتراقی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

نیروی ایجاد شده در یک دور در دقیقه خاص: این حداکثر اسب بخار موتور تولید شده در دور در دقیقه دلخواه است. هنگامی که یک موتور شتاب می گیرد، منحنی RPM یا اسب بخار وجود دارد. با افزایش دور موتور، اسب بخار نیز افزایش می یابد، تا زمانی که به حداکثر سطح برسد.

قسمت ۴ از ۴: نحوه محاسبه گشتاور یک وسیله نقلیه

فرمول محاسبه گشتاور موتور، به صورت زیر است:

گشتاور = اسب بخار موتور ضربدر   ۵۲۵۲ است که سپس بر RPM تقسیم می شود.

اما مشکل گشتاور این است که در دو مکان مختلف اندازه گیری می شود: مستقیماً از موتور و به چرخ های محرک. سایر اجزای مکانیکی که می توانند نرخ گشتاور چرخ ها را افزایش یا کاهش دهند عبارتند از: اندازه چرخ فلایو، نسبت دنده انتقال، نسبت دنده محور محرک، و دور تایر/چرخ.

محاسبه گشتاور موتور بسیار ساده تر است. با پیروی از فرمول بالا، مشخص است که گشتاور موتور چگونه با اسب بخار و دور موتور در دقیقه که در بخش اول توضیح داده شد، متناسب است. با استفاده از این فرمول، می توانید رتبه بندی گشتاور و اسب بخار را در هر نقطه از منحنی RPM مشخص کنید. برای محاسبه گشتاور باید ارقام اسب بخار موتور را داشته باشید که توسط سازنده موتور تولید می شود.

فرمول گشتاور موتور

گشتاور موتور توربوشارژ آریزو ۶

چری آریزو ۶ با موتور ۴ سیلندر خطی ۱.۵ لیتری توربوشارژ استاندارد تولید شده که ۱۴۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید می کند. گشتاور بین ۱۷۵۰-۴۰۰۰ دور در دقیقه یا ۲۱۰ نیوتن متر است.

توربوشارژ بودن این خودرو موجب شده که موتور کوچکتر و کم مصرف تر شود و لذت رانندگی را برای شما دوچندان کند. آیا هنوز هم برای خرید اقساطی چری آریزو ۶ در نمایندگی های آسیا خودرو تردید دارید؟

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *