مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
سیستم ترمز خودروی فونیکس تیگو

فرمول اسب بخار به وات چیست و اسب بخار واحد سنجش چیست؟

هنگامی که مشخصات یک خودرو همچون تیگو ۸ را میخوانیم، با کلماتی همچون گشتاور و اسب بخار مواجه می شویم و بدون اینکه مفهوم آنها را بدانیم از کنارشان به سادگی عبور می کنیم اما باید بدانید قدرت و گشتاور بیانگر یکسری مسائل هستند و در صنعت خودروسازی بسیار پر اهمیت هستند.

گشتاور و اسب بخار چیست؟

آیا تا به حال شده است که در جایی نوشته باشند: قدرت موتور: ۴۱۰ اسب بخار در ۴۸۰۰ دور در دقیقه rpm است؟ آیا میدانید منظور از این کار چیست؟

برای سنجش و بدست آوردن قدرت موتور ماشین های مختلف از واحدی به نام اسب بخار استفاده می کنند. هر اسب بخار(hp مخفف horse power)برابر با ۷۴۶ وات است. وقتی میگویند قدرت موتور۴۵۰ اسب بخار در ۴۸۰۰ دور در دقیقه است یعنی مرحله ی چهارگانه ی  موتور در هر دقیقه ۴۸۰۰ بار انجام می شود و در این ۴۸۰۰ دور ۴۵۰ اسب بخار یا ۳۳۵۷۰۰ وات نیرو تولید میشود

هرچه قدرت موتور بیشتر باشد سرعت ماشین نیز بیشتر است.

اسب بخار به وات

گشتاور خودرو چیست؟

گشتاور یا تورک(torque) بر اساس چرخش میل لنگ و تولید نیرو برای حرکت چرخ هاست. واحد آن پوند فوت در دور در دقیقه است. پوند فوت مقدار نیرویی است که بر اساس چرخش میل لنگ در یک دقیقه تولید شده و به چرخ ها فرستاده می شود. هرچه میل لنگ در یک دقیقه بیشتر بچرخد نیروی بیشتری به چرخ ها وارد شده و سرعت ماشین نیز بیشتر می شود

اسب بخار چیست و چه معنایی دارد؟

اسب بخار میزان قدرت تولیدشده توسط موتور را اندازه‌گیری می‌کند که به اختصار hp  نشان داده می‌شود.

خودروها قدرت خود را از کجا می آورند؟ انفجارهای خیلی کوچک که داخل موتور، هزاران بار در دقیقه رخ می دهد، باعث تولید قدرت می شوند. هر چه موتور بتواند سوخت را بطور موثرتر و بهینه در زمان کوتاه تری بسوزاند، می تواند انرژی بیشتری تولید کند.

قدرت به سرعت تولید انرژی گفته می شود. این تعریف دقیقا مفهوم قدرت یا توان است، یعنی هر چه بتوانیم انرژی بیش تری در زمان کمتری تولید کنیم، قدرت یا توان ما بیشتر است. قدرت به وسیله یک واحد بسیار قدیمی به نام اسب بخار سنجیده می شود. اگر گفته شود که خودروی شما ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد، فکر کنید شبیه کالسکه ای است که ۱۵۰ اسب نامرئی آن را می کشند.

اسب بخار در خودرو به چه معنا است؟

این اصطلاح توسط مهندس جیمز وات ابداع شد. او هنگام کار با اسب‌ها در یک معدن زغال‌سنگ تخمین زد که هر اسب در هر ثانیه می‌تواند ۷۵ کیلوگرم را به ارتفاع ۱ متر با استفاده از قرقره و طناب بلند کند که اسب در مثال‌های امروزی نقش یک بالابر برقی را دارد.

کاربرد اسب بخار در قدرت خودرو

جیمز وات بعدها برای محاسبه مقدار نیروی تولیدی ماشین‌های بخار نیز از همین روش استفاده کرد، به همین دلیل این روش اسب بخار نام گرفت. هر اسب بخار معادل ۷۴۶ وات است. عددی که حالا به‌عنوان واحد ثابت برای محاسبه قدرت موتورهای پیستونی، موتورهای توربینی، موتورهای الکتریکی و سایر ماشین‌آلات دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شما برای رسیدن به یک سرعت بسیار بالا بیش‌تر به اسب‌بخار نیاز دارید تا گشتاور و اینجاست که تفاوت زیادی بین یک خودرو با نیروی کم و یک خودرو با نیروی زیاد وجود دارد و می توانید تاثیر گشتاور در خودرو را درک کنید.

به همین دلیل است که بازاریابان خودرو درباره این ظرفیت در هنگام فروش زیاد صحبت می‌کنند؛ اما فاکتورهای دیگر مانند گشتاور را نمی‌توان نادیده گرفت. گشتاور یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در عملکرد خودرو بسیار مؤثر است.

اسب بخار به وات

گشتاور خودرو چیست؟

گشتاور معیار اندازه‌گیری مقدار نیروی پیچشی است که موتور اتومبیل شما می‌تواند آن را تولید کند و معمولا در قسمت میل‌لنگ موتور مورد سنجش قرار می‎گیرد. به زبان ساده برای درک تاثیر گشتاور در خودرو، هرچه گشتاور یک موتور بیشتر باشد، برای کارهایی مانند یدک کشیدن و بالا رفتن از سطح‌های شیب‌دار مناسب‌تر است. به همین دلیل است که هنگام حرکت چیزی بزرگ و سنگین، مانند حرکت یک کامیون با یک تریلر، گشتاور از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین گشتاور است که در سرعت‌های کم خودروی شما را به حرکت در می‌آورد. بنابراین توانایی حرکت یک خودرو از حالت سکون کاملا بستگی به میزان گشتاور آن دارد. در ادامه شما را با تفاوت گشتاور و اسب بخار ماشین بیشتر آشنا می‌کنیم.

تفاوت اسب بخار و گشتاور چیست؟

اسب بخار سرعتی است که در آن کار انجام می شود و حاصلضرب گشتاور در دور موتور است. زمانی موتور قدرت بیشتری تولید می کند که میل لنگ با میزان ثابتی از قدرت، سریعتر بچرخد. خودرویی که نسبت به گشتاور، اسب بخار بیشتری داشته باشد، خودرویی سریع وپر شتاب خواهد بود.

اهمیت گشتاور بیشتر است یا اسب بخار؟

در حقیقت گشتاور و اسب‌بخار دو اصطلاحی هستند که به وسیله آن‌ها قدرت و عملکرد یک موتور را بررسی می‌کنیم و می توانیم میزان تاثیر گشتاور در خودرو را مورد بررسی قرار دهیم. نمی‌توان گفت که کدام یک بهتر است چراکه هر دو تکمیل‌کننده یکدیگر هستند و در کنار هم یک تجربه رانندگی متعادل را به شما ارائه می‌دهند؛

اما بهتر است بدانید خودروهایی که قدرت بالایی دارند از شتاب بهتر و سرعت بالاتری برخوردار هستند و خودروهایی که گشتاور بالایی دارند شتاب اولیه بهتری دارند که می‌توان از آن‌ها در سرعت پایین استفاده بهینه کرد و تأثیر زیادی در مصرف سوخت دارد.

رابطه گشتاور و قدرت موتور

گیربکس هر وسیله موتوری به دو دسته تقسیم می گردد. گیربکس های قدرتی و گیربکس های سرعتی. اگر گیربکس یک موتور سیکلت از نوع قدرتی باشد، به همین دلیل میزان گشتاوری آن کاهش پیدا می نماید. و اگر گیربکس سرعتی باشد میزان قدرت در آن کاهش خواهد یافت. به بیان دیگر قدرت با گشتاور رابطه عکس دارند. در واقع با این مثال می توان تاثیر گشتاور در خودرو را بهتر متوجه شد.

سخن پایانی

به طور کلی دانستن ارتباط بین قدرت موتور و گشتاور می تواند کمک زیادی به شما در درک هرچه بهتر و بیشتر مشخصات یک خودرو کند. فراموش نکنید که پیش از انجام ثبت نام خودروی تیگو نیز باید این اطلاعات را داشته باشید.

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *