مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
سیستم DVVT تیگو

تکنولوژی سیستم DVVT در محصولات تیگو و آریزو چیست؟

فناوری DVVT با استفاده از دو سیستم تایمینگ سوپاپ متغیر کنترل شده ی مستقل، زمان های هوا رسانی و خروج گازهای حاصل از آتش سوزی را بهبود می دهد و در نتیجه بهره وری بالا پیشرانه در تمام سرعت ها، توان بالاتر و کاهش آلایندگی را سبب می‌شود. در همه محصولات چری، سیستم DVVT تیگو و آریزو را دارا می باشند.

صنعت خودروسازی امروزه در حال حرکت به سمت استفاده از موتورهای کوچکتر و با کارایی بالاتر است.  با این فناوری مدرن موتور تولید کنندگان در حین اینکه باعث صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار گاز های خروجی می شوند، از موتور های کوچکتر انرژی بیشتری استخراج می کنند. و همین طور این موتور های کوچک باعث کاهش وزن خودرو نیز می شوند.

موتور ACTECO

به واسطه نوآوری های مستقل، چری موتورهای کلاس جهانی تولید می کند. از موتورهای ۳ سیلندر تا موتور های ۶ سیلندر V شکل، از موتور های با حجم ۰.۸ لیتر تا ۴.۲ لیتر و خودروهایی بنزین سوز و گازوئیل سوز، این موتورها دارای خط تولید کاملا مستقل هستند.

موتور های ACTECO سیستم های توربو شارژ، TCI، DVVT ، TGDL و دیگر تکنولوژی های پیشرفته را با استانداردهای آلایندگی جهانی و بین المللی نظیر یورو ۴ منطبق می کند. این تکنولوژی ها به صورت گسترده در تولید خودروهای چری مورد استفاده قرار می‌گیرد و تجهیزات خودروها نیازهای متفاوت رانندگان را جلب می کند.

ما در این مقاله به سیستم DVVT تیگو و آریزو می پردازیم.

تکنولوژی سیستم DVVT

این تکنولوژی به معنای سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها برای بالا رفتن راندمان کلی موتور است و مخفف این تکنولوژی به زبان لاتین Timing  Vale  Variable Dynamic می باشد.

این سیستم برای راندمان موتور های بنزینی و کاهش مصرف سوخت، آلایندگی ها طراحی شده است. و وظیفه دارد وقتی که دور موتور کم هست مثلا هنگام درجا زدن خودرو و یا در حین حرکت وقتی که دور موتور پایین است، میل سوپاپ ها رو کمی می چرخاند تا دیرتر سوپاپ هوا برای پر شدن موتور از هوا و سوخت باز شود و سوپاپ دود برای تخلیه هم زودتر بسته شود. زیرا در این شرایط خودرو نیاز به این ندارد که با توان حداکثری موتور کار کند و به دلیل استفاده نکردن از تمام همه توان موتور، در واقعیت قدرت تولیدی موتور به هدر می رود و جز آلایندگی، مصرف سوخت و استهلاک بیشتر می شود.

موتورهای ۱.۶ لیتری DVVT دومین نسل از موتورهای ACTECO می باشد و به دقت توسط چری طراحی شده و در سال ۲۰۱۱ در بین ۱۰ موتور برتر چینی قرار گرفته است.  چری سیستم ورودی متغیر VIS را با سیستم منیفولد طول متغیر VIM منطبق کرده است و عملکرد سیستم را هم در دور پایین و هم در دور بالا بهتر کرده اند. به واسطه تکنولوژی DVVT ، باز و بسته شدن فازهای ورودی یا مکش و خروجی یا خروج دود را با دقت بیشتری کنترل می کند و قدرت موتور را افزایش و مصرف سوخت را کاهش می دهند.

ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که سیستم منیفولد چیست؟

منیفولد هوای ورودی متغیر تکنولوژی است که با تغییر طول و شکل منیفولد ورودی هوا به کنترل متغیر قدرت و گشتاور موتور در شرایط مختلف با در نظر گرفتن مصرف سوخت بهینه خودرو کمک کند، این تکنولوژی و سیستم را عموما VIS یا VIM می گویند. اگر بخواهیم به صورت ساده تر بیان کنیم، این سیستم به کاهش مصرف سوخت خودروی شما کمک می کند. این سیستم معمولا به این صورت عمل میکند که ۲ ورودی هوا که یکی کوتاه و یکی بلندتر است را بوسیله ۱ یا ۲ دریچه کنترل می کند و در دور آرام هوا از طریق مسیر طولانی تر به موتور میرسد در حالی که در دور بالا و زمانی که موتور تحت فشار است دریچه مسیر کوتاه تر باز شده و اینکه هوا از طریق مسیر کوتاه تر به موتور می رسد.

اکنون به چند نکته از شرایط محصولات تیگو و آریزو در ایران که دارای تکنولوژی DVVT هستند می پردازیم؛

سیستم DVVT تیگو و آریزو

تیگو ۵ دارای موتور  ۲.۰L DVVT Engine، تکنولوژی است که امکان کارکرد سوپاپ ها را با زمان متغیر فراهم می آورد که در نهایت منجر به افزایش کارایی و کاهش مصرف سوخت و گازهای خروجی خواهد شد. کارکرد موفقیت آمیز این موتور طی مسافت ۱۸۰۰۰۰۰ کیلومتر و ۱۰۰۰۰۰ ساعت می باشد.  طراحی سه گانه مورد استفاده در این موتور عبارتند از، ضریب جریان بالا، جریان عبوری بالا، پایداری و دوام بالا از موارد طراحی می باشند.

آریزو ۶ در ایران از یک موتور ۱.۵ لیتری DVVT بهره می برد.

آریزو ۵ در انواع معمولی و توربو با موتور ۱۵۰۰ سی سی DVVT بهره می بردند.

تفاوت موتور خودرو با تکنولوژی DVVT با موتورهای قدیمی

یک موتور قدیمی و بزرگتر می تواند با هر دور چرخش در دقیقه سوخت بیشتری بسوزاند و معمولا بیشتر از یک موتور کوچکتر که دارای تکنولوژی DVVT است با همان تعداد دور سوخت مصرف می کند. این مسئله وقتی که یک خودرو را انتخاب و خرید می کنید متوجه خواهید شد. زیرا خودروهای قدرتمندتر و موتورهای بزرگتر معمولا هزینه بیشتری نسبت به موتورهای کوچکتر دارند.

اگر خودرو را فقط صرف رانندگی روزمره می خواهید و قصد ندارید با آن بارهای سنگین را جا به جا کرده و یا با سرعت خیلی بالا برانید، می توانید یک خودرو با موتورهای کوچکتر و با تکنولوژی DVVT و در عین حال قدرتمند خریداری کنید و در مصرف سوخت خودرو خود نیز صرفه جویی کنید.

کلام آخر

ما در این مقاله به تکنولوژی سیستم DVVT تیگو و آریزو پرداختیم. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر نسبت شرایط محصولات تیگو و آریزو به سایت آسیا خودرو مراجعه کنید.

 

 

 

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *