مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
سیستم پایداری خودرو

سیستم کنترل پایداری خودرو در تیگو چیست؟

کنترل سیستم پایداری خودرو در آریزو ۶ چیست؟

 

مقدمه

سیستم کنترل پایداری خودرو در آریزو ۶ یکی از موضوعاتی است که ممکن است آن طور که باید و شاید همچون نوع گیربکس و…در هنگام خرید خودرو به آن توجه نشود. همین موضوع سبب می شود تا افراد بسیاری گمان کنند که چنین موضوعی اهمیت زیادی ندارد و کنترل پایداری خودرو آن طور که باید و شاید در خودروهای مختلف همچون آریزو ۶ نمی تواند تاثیرگذار باشد. اما در این مقاله که توسط تیم آسیا خودرو تهیه و تنظیم شده است می خواهیم به موضوع کنترل سیستم پایداری خودرو یا همان ESP بپردازیم و شما را با آن بیشتر آشنا کنیم.

سیستم پایداری خودرو

سیستم پایداری خودرو چیست؟

برای آن که بتوانیم کنترل سیستم پایداری خودرو یا ای اس پی را توضیح دهیم باید بدانیم که این سیستم در واقع برای حل مشکلات خودرو در هنگام حرکت طراحی شده است. همان طور که از نام این سیستم مشخص است می توان گفت که این مدل از سیستم ها به منظور کنترل کردن میزان پایداری خودرو در حال حرکت ساخته شده اند. دو مورد از مهم ترین مشکلاتی که esp ناچار به حل آن ها است مربوط به بیش فرمانی و کم فرمانی خودرو می شود. این دو مورد را در ادامه بیشتر و با جزئیات کامل تری توضیح داده ایم.

کم فرمانی چیست؟

کم فرمانی موضوعی است که بر سر پیچ ها به علت سرعت بالای خودرو و یا لغزندگی جاده در هنگام بارش برف و باران اتفاق می افتد. معمولا این موضوع در خودروهایی بیشتر دیده می شود که از نوع محور جلو یا همان دیفرانسیل جلو هستند. کم فرمانی در واقع به فرایندی گفته می شود که شما بر سر پیچ، فرمان خودرو را می چرخانید اما خودرو تا آن حدی که باید و شاید نمی پیچید و همین موضوع سبب ایجاد مشکلات زیادی همچون سر خوردن چرخ ها و انحراف خودرو از مسیر اصلی می شود.

اگر بخواهیم به مبحث کم فرمانی خودرو دقیق تر و موشکافانه تر نگاه کنیم به این نتایج می رسیم. خودرو از نوع دیفرانسیل جلو است و در این مدل از خودروها نیروی رانشی که از موتور می آید از سمت جلو به محورهای حرکتی یا همان چرخ ها وارد می شود. وزن خودرو نیز در این ماشین ها در قسمت جلو یا همان کاپوت بیشتر است. حال تصور کنید بنا به هر دلیلی از جمله سرعت زیاد و یا اصطکاک کم چرخ های جلو با آسفالت جاده، چرخ های جلویی نتوانند فرمان درستی را به خودرو بدهند؛ در چنین شرایطی خودرو از مسیر به طور کامل منحرف می شود.

گاهی اوقات در جاده های خشک که شرایط لغزندگی وجود ندارد نیز این مشکل می تواند رخ دهد. در چنین شرایطی اگر به دو دلیل سرعت زیاد خودرو و همچنین شعاع پیچ کم، چرخ های جلویی نتوانند که با سطح آسفالت اصطکاک کافی را ایجاد کنند ممکن است خودرو دچار کم فرمانی شده و کاملا از جاده منحرف شود.

کاربرد ESP در کم فرمانی خودروها

کنترل سیستم پایداری خودرو یا همان ESP در مواقعی که برای خودرو کم فرمانی رخ می دهد کاربردهای بسیار زیادی دارد. در این قسمت به شما توضیح می دهیم که کنترل پایداری خودرو چگونه می تواند سبب رفع مشکل کم فرمانی در خودرو شود. خودروهایی همچون آریزو ۶ و یا تیگو ۸ که دارای سیستم کنترل پایداری خودرو هستند دچار لغزندگی و خارج شدن از جاده نمی شود.

در این خودروها معمولا ESP در هر ثانیه حدود ۲۵ بار وضعیت کلی خودرو را کنترل می کند. این کنترل کردن شامل آن است که آیا خودرو بر روی خط اصلی که باید در حال حرکت است یا خیر. به محض آن که سیستم کنترل پایداری تشخیص دهد که مسیر حرکتی خودرو با میزان چرخش فرمانی که راننده اعمال کرده است تطابق ندارد بر روی یک یا چند چرخ نیروی ترمز را اعمال می کند و خودرو را به مسیر اصلی اش باز می گرداند.

سیستم پایداری خودرو

بیش فرمانی چیست؟

همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد بیش فرمانی نیز همچون کم فرمانی می تواند سبب بروز مشکل و ایجاد انحراف در مسیر خودرو شود. اما بیش فرمانی چیست و چگونه سبب لغزش خودرو خواهد شد؟

همان طور که گفته شد کم فرمانی در خودروهای دیفرانسیل جلو رخ می دهد، اما بیش فرمانی دقیقا برعکس این حالت بوده و در خودروهایی رخ می دهد که محور حرکتی آن ها دیفرانسیل عقب هستند. در این مدل از ماشین ها که اغلب شامل وانت ها و ماشین های باری می شوند اگر سرعت ماشین زیاد باشد، شعاع پیچ کم باشد و یا آن که میزان اصطکاک لاستیک ها با جاده کم باشد می تواند حالت بیش فرمانی رخ دهد.

بیش فرمانی دقیقا برعکس کم فرمانی است و خودرو بیشتر از میزان فرمانی که چرخانده شده است می چرخد. یکی از ساده ترین و واضح ترین موارد بیش فرمانی برای خودروها و اتومبیل های مسابقه ای اتفاق می افتد که اگر راننده توانایی کنترل آن را نداشته باشد ممکن است منجر به خروج از مسیر مسابقه و یا حتی چپ کردن خودرو شود.

کاربرد ESP در بیش فرمانی

ESP یا همان کنترل سیستم پایداری خودرو در این موقعیت نیز به دلیل آن که دائما در حال چک کردن وضعیت خودرو و تطبیق دادن آن با میزان فرمان چرخانده شده است می تواند از بیش فرمانی جلوگیری کند.

جمع بندی

کنترل سیستم پایداری خودرو در آریزو ۶ می تواند در زمانی که با سرعت بالایی رانندگی می کنید و یا آن که در هوای بارانی در حال گذر از خیابان ها و جاده ها هستید از انحراف خودروی شما جلوگیری کند. مسلما این موضوع تاثیر به سزایی در بالا رفتن امنیت خودروی شما دارد. برای خرید محصولات و خودروهایی که دارای سیستم کنترل پایداری خودرو هستند و یا برای ثبت نام خودروی تیگو می توانید به نمایندگی های آسیا خودرو مراجعه کنید.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *