مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
چراغ دی لایت

چراغ دی لایت خودرو تیگو چیست؟

در خصوص مزیت ها و کاربردهای چراغ دی لایت چه می دانید؟ آیا این چراغ ها صرفا برای زیبایی هستند و یا آن که کاربرد خاص و ویژه ای نیز دارند؟ برای آن که بتوانیم پاسخ این سوال را پیدا کنیم، قرار است تا به ادامه این مقاله بپردازیم. مقاله پیش رو در خصوص کاربرد چراغ های دی لایت در خودروهایی همچون تیگو است که امروزه در بازار خودرویی ایران، بیش از پیش خود را معرفی کرده و در لیست خودروهای محبوب، خود را جای داده اند.

چراغ دی لایت چیست؟

ابتدا بهتر است بدانیم که چراغ دی لایت چیست و چه کاربردی دارد. چراغ های دی لایت در واقع آپشن های تزئینی یک خودرو به حساب می آیند و به مجموعه لامپ های بسیار کوچک LED گفته می شوند که

فناوری چراغ روز خودرو چیست؟

همان طور که احتمالا متوجه شده‌اید، تکنولوژی دی لایت با چراغ¬‌های ال ای دی است. ال ای دی¬ها چراغ¬هایی با مصرف فوق العاده کم و پایین هستند و به همین دلیل حتی در هنگام خاموش بودن خودرو به باتری آن فشاری وارد نمی‌کنند.

بد نیست بدانید که دی لایت‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند. این چراغ‌ها خصوصا برای خودروهای داخلی که از این آپشن بی‌بهره هستند، گزینه جذابی است که ظاهری شیک، مدرن و متفاوت نیز به خودرو می‌دهد. وزن سبک، ضد آب بودن، قابلیت انعطاف‌پذیری، چند حالته بودن و داشتن حالت ژله‌ای از جمله ویژگیئهای مختلف دی لایت‌ها است.

دی لایت ها همیشه روشن هستند

خودرویی که از کارخانه مجهز به دی لایت باشد، با هر بار روشن کردن خودرو دی لایت آن نیز روشن می شود. بنابراین نمی توان این چراغ ها را بدون دستکاری خاموش کرد. در واقع فقط با دستکاری در سیستم برق خودرو است که می توان این چراغ ها را خاموش کرد.

با توجه به اینکه دی لایت ها نوعی از چراغ های ال ای دی هستند و مصرف برق بسیار کمی دارند و با توجه به اینکه با روشن بودن خودرو، به باتری فشاری وارد نمی کنند، بنابراین نیازی نیست که سیستم برق خودرو دستکاری شود تا این چراغ ها خاموش بمانند.

کاربردهای چراغ دی لایت خودرو

امنیت خودرو و عابران پیاده

خودروهایی که مجهز به چراغ دی لایت هستند نسبت به خودروهای فاقد آن، از امنیت بالاتری برخوردارند. خودروهای مجهز به دی لایت، به محض اینکه استارت می خورند، چراغ های روشنایی در روزشان روشن می شود. هنگام حرکت خودرو در طول روز، روشن بودن چراغ هایی در اطراف آن، کمک می کند تا مثل سابق، نظر راننده ها و عابران پیاده به آن خودرو جلب شده و با احتیاط بیشتری عبور کنند.

افزایش دید راننده

به نظر شما یکی از تدابیری که می تواند تردد در شهری مثل اهواز را امکان پذیر کند، تجهیز خودروها به دی لایت نیست؟ شاید شما در شهری با موقعیت جغرافیایی مناسب زندگی می کنید. اگر چنین باشد، قطعاً متوجه دشوار بودن رانندگی برای افرادی که در شهرهای با آب و هوای نامساعد و شرایط خاص زندگی می کنند، نمی شوید.

اگرچه تاکنون دیلایت‌ خودروها به صورت رسمی به انواع خاصی تقسیم‌بندی نشده‌ است، اما از جهتی می‌توان آن‌ها را به دو نوع استاندارد کارخانه‌ای و دی‌لایت‌های افترمارکت (غیرفابریک) موجود در بازار دسته‌بندی کرد.

 انواع دیلایت یا چراغ روز ماشین

دیلایت فابریک

چراغ‌های روشنایی در روز که کارخانه‌های سازنده اتومبیل به صورت استاندارد روی محصولات خود نصب می‌کنند، معمولا به صورت یک نوار نسبتا باریک که درون آن چندین چراغ ال ای دی کوچک جاسازی شده است، طراحی می‌شوند. این‌گونه دیلایت‌ها عمدتا درون چراغ‌های جلو و یا در بخش‌های جانبی سپر و اطراف قاب مه‌شکن جاسازی می‌شوند.

در گذشته این آپشن تنها دورن خودروهای نسبتا لوکس و گران قیمت مشاهده می‌‌شد، اما در حال حاضر حتی در خودروهای ایرانیزه‌ای نظیر پژو ۲۰۷ یا دنا پلاس نیز به چشم می‌‌خورد.

چراغ دی لایت

دیلایت غیر فابریک

در بازار کشور ما خودروهای محبوبی همچون پژو پارس، برلیانس H320، رنو ساندرو، سانگ یانگ H30 کراس، سوزوکی ویتارا و… نیز وجود دارند که به طور استاندارد فاقد دیلایت هستند؛

دیلایت‌های غیرفابریک موجود در بازار، معمولا بر حسب جنس بدنه و یا شکل ظاهری چراغ‌ها در انواع مختلفی دسته‌بندی شده و با اسامی متنوعی شناخته می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان به مواردی زیر اشاره کرد:

  • دیلایت کریستالی
  • دیلایت ژله‌ای
  • دیلایت فلکسیبل
  • دیلایت گرد
  • دیلایت خطی
  • دیلایت مربعی
  • و…

راهنمای خرید چراغ LED روز ماشین

ضد آب بودن و مقاومت کافی در برابر ضربه یا حرارت نیز از جمله ویژگی‌های مهم برای یک چراغ دیلایت باکیفیت، به ویژه در انواع افترمارکت به شمار می‌رود. درخشندگی نور چراغ دیلایت نیز باید به گونه‌ای باشد که بتواند در طول روز توجه عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران، موتورسیکلت‌سواران و یا رانندگان خودروهای مقابل را به سوی خود جلب کند تا بدین وسیله میزان هوشیاری آن‌ها را نسبت به حضور خودرو در سر راهشان بالا برده و احتمال تصادف را کاهش دهد.

ناگفته نماند که چراغ‌های LED از لحاظ قرارگیری روی بورد الکترونیکی نیز به دو گونه SMD و COB تقسیم‌بندی می‌شوند؛ بنابراین ممکن است هنگام خرید دیلایت با این دو واژه نیز روبرو شوید. در شرح این دو فناوری باید به اطلاع برسانیم که در مدل‌های COB، قسمت‌های گوناگون LED نظیر مدار، لایه فلوئورسنت، سیم‌های ارتباطی و…، همگی در مدار چاپی به صورت مجتمع ساخته و قرار داده می‌شوند؛ اما در نمونه‌های SMD هر یک از اجزا به صورت پیش‌ساخته به مدار لحیم می‌شوند.

در توضیح تفاوت این دو مدل از چراغ دیلایت، باید به این نکته را نیز اضافه کنیم که ال ای دی SMD دارای پخش نور گسترده‌ای هستند، اما از انواع COB تنها در مواردی استفاده می‌شود که نیاز به نور متمرکز باشد.

مزایای دیلایت

همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد چراغ‌های DRL به منظور تشخیص آسان‌تر خودرو در روزهای مه‌آلود، برفی و به کل در تمام ساعات روز که چراغ‌های اصلی خودرو خاموش هستند، به کار گرفته می‌شوند تا بدین ترتیب احتمال وقوع تصادفات کاهش یابد؛

بنابراین بزرگترین مزیت چراغ‌های دیلایت را می‌توان همین کاهش احتمال تصادف خودرو با عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران و سایر افراد حاضر در مسیرهای عبور و مرور تلقی کرد؛ لذا از این حیث می‌توان دی‌لایت را یک آپشن‌ ایمنی (و نه صرفا رفاهی) به حساب آورد که حتی ممکن است از تصادفات منجر به فوت نیز جلوگیری کند.

همچنین علاوه بر جنبه‎های ایمنی، به‌کارگیری چراغ‌های روشنایی در روز (دیلایت) موجب زیباتر جلوه کردن نمای ظاهری خودرو خواهد شد و بر ارتقای جذابیت بصری آن تاثیر بسزایی دارند؛ در نتیجه خودروهای مجهز به دیلایت زیباتر از اتومبیل‌های فاقد این آپشن به نظر خواهند رسید.

از سوی دیگر در یک پژوهش که در کشور انگلیس انجام شده است، محققان به این نکته پی بردند که استفاده از دیلایت به جای چراغ‌های اصلی یا مه‌شکن می‌تواند باعث صرفه‌جویی در میزان سوخت مصرفی اتومبیل شود.

آیا مصرف برق دی لایت زیاد است؟

اگر نگران بیشتر شدن مصرف برق باتری ماشین خود هستید باید بدانید که مصرف برق لامپ های ال ای دی روشنایی در روز بسیار پایین است. در برخی از خودروها به دلیل نوع تنظیمات کارخانه، به محض استارت زدن و روشن شدن موتور، چراغ های روشنایی در روز هم روشن می شوند؛ حتی در چنین خودروهایی هم مصرف برق باتری زیادتر از حد معمول نیست. پس برای نصب این چراغ، نیازی به خرید باتری با آمپر بالاتر ندارید.

آیا امکان تعویض چراغ برای خودروهایی که به صورت فابریک دی لایت دارند، وجود دارد؟

حدالامکان بهتر است اتصالات چراغ ها در خودروهای پیشرفته دستکاری نشود. خودروهایی که در زمان تولید به چراغ های روشنایی در روز مجهز می شوند، نسبت به دیگر خودروها، سیستم برق رسانی پیچیده تری دارند.

خودروی شما به صورت فابریک مجهز به دی لایت بوده است یا خودتان این آپشن را به آن اضافه کرده اید؟ اگر نکته یا تجربه ای در خصوص نصب و عملکرد این نوع چراغ خودرو دارید، لطفاً برای کالا یدکی و خوانندگانش بنویسید. نظر شما درباره کاربرد دی لایت خودرو چیست؟ آیا وجود این آپشن در لیست امکانات خودرو ضروری است؟

چراغ دی لایت

دیلایت ها روی چه خودروهایی قابل نصب هستند؟

امروزه تقریبا تمامی خودروها با هر سطح تکنولوژی دارای قابلیت نصب دیلایت هستند؛ چرا که انواع و اقسام دی‌لایت‌های اورجینال و افترمارکت برای اتومبیل‌های مختلف در دسترس بوده و به راحتی در مکآن‌های مورد نظر نصب خواهند شد.

متاسفانه بسیاری از خودروهای تولید داخل از این آپشن‌ کاربردی بی‌بهره‌اند؛ بنابراین اگر شما هم مالک یک خودرو تولید داخل نظیر تندر ۹۰، پژو پارس، سمند، پراید، پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵ و نیز برخی خودروهای وارداتی فاقد دیلایت هستید، می‌توانید جهت خرید دیلایت مورد نظر و مناسب اتومبیل‌تان را خریداری کنید.

جمع بندی

در ثبت نام خودروی تیگو بهتر است بدانید که این خودروها تا چه حدی می توانند نیازهای شما را برآورده کنند. اطلاع از این موضوعات سبب می شود تا بتوانید هرچه بهتر و راحت تر تصمیم گیری نمایید.

 

 

 

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *