مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
TPMS-سنسور تنظیم باد لاستیک

سنسور تنظیم باد لاستیک خودروی تیگو و رفع ارور tpms

سنسور تنظیم باد لاستیک خودرو سیستمی است که داخل لاستیک وسیله نقلیه شما جاگذاری می شود. خودروهای جدید مانند تیگو و آریزو که پس از سال ۲۰۰۷ تولید شده اند، به سیستم TPMS مجهزند. این حسگرها، فشار باد تایر شما را اندازه گیری کرده و آن اطلاعات را به سیستم کنترل فشار باد تایر  ارسال می کنند.

اگر فشار باد لاستیک خیلی زیاد یا خیلی کم باشد یا واحد کنترل نتواند با سنسورهای شما ارتباط برقرار کند، پیام “هشدار سنسور تنظیم باد لاستیک” روی داشبورد شما ظاهر می شود.

در هر صورت، پیام “هشدار تنظیم باد لاستیک” نشان می دهد که مشکلی در سیستم TPMS  وجود دارد. به احتمال زیاد مشکل از سنسور فشار باد لاستیک یا اتصال سنسور است. کد خطا ممکن است به شما هشدار دهد که فشار باد لاستیک خیلی کم یا زیاد است یا یکی از سنسورهای TPMS معیوب شده است.

این ارور ممکن است ناشی از معیوب بودن واحد کنترل TPMS، سیم کشی معیوب، یا عدم تنظیم  TPMS باشد. ساده ترین راه برای تشخیص ارور و رفع آن، این است که کدهای خطا را از واحد کنترل TPMS خود با اسکنر OBD2 بخوانید.

۴ علت پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

دلایلی وجود دارد که می تواند باعث شود پیام خطای سنسور فشار باد لاستیک روی داشبورد خودروی تیگو یا آریزوی شما ظاهر شود. در ادامه لیستی از ۴ علت شایع را بررسی می کنیم.

۱. خراب شدن سنسور تنظیم باد لاستیک

خراب شدن سنسور فشار باد لاستیک، شایع ترین علت نمایش این پیام است. سنسورهای فشار تایر، در لاستیک ها قرار دارند و دارای باتری هستند. بعد از چند سال ممکن است باتری آنها تمام شود و شما باید کل سنسور را تعویض کنید.

۲. قطع شدن ارتباط سنسور

گاهی اوقات پیش می آید که ارتباط بین ماژول کنترل فشار باد لاستیک و سنسورهای فشار تایر با یکدیگر قطع می شود. اگر این اتفاق بیفتد، گاهی اوقات می‌توان سنسورها را دوباره برنامه‌ریزی کرد. برای برنامه ریزی مجدد سنسورها، به ابزار تنظیم مجدد TPMS نیاز دارید.

۳. تعویض لاستیک ها

اگر لاستیک ها را بین دوره تابستان و زمستان تعویض کنید ممکن است ندانید که باید TPMS را پس از تعویض چرخ، ریست کنید و اگر ماشین شما قبلاً هرگز به این لاستیک ها مجهز نشده بود، باید این سنسورها را برای ماشین خود برنامه ریزی کنید. اگر پیام خطای سنسور فشار باد لاستیک پس از تعویض لاستیک های خودروی تیگو و آریزو ظاهر شد ممکن است لازم باشد سنسورها را برنامه ریزی کنید.

۴. کم بودن یا زیاد بودن باد لاستیک

در تیگو و آریزو، روشن شدن چراغ هشدار سنسور تنظیم باد لاستیک می‌تواند به معنای کم بودن باد لاستیک باشد. تنظیم باد ماشین بسیار آسان است و اگر نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید می توانید به تعمیرگاه های تخصصی ما مراجعه کنید تا این کار را برای شما انجام دهند. مطمئن شوید که فشار باد لاستیک شما دقیق است زیرا فشار بیش از حد بالا نیز می تواند باعث روشن شدن این چراغ شود.

 

چگونه پیام “عیب سنسور فشار باد تایر” را برطرف کنیم؟

رفع ارور TPMS یا چراغ هشدار سنسور فشار باد لاستیک اغلب بسیار ساده است، و در ادامه نکاتی در مورد چگونگی رفع آسان این پیام را با شما به اشتراک می گذاریم.

۱. فشار باد لاستیک را بررسی کنید

ابتدا باید مطمئن شوید که فشار باد لاستیک، در تمام لاستیک های خودروی تیگو مناسب است. فشار باد لاستیک خود را با فشار سنج تایر چک کنید. برای یافتن فشار صحیح باید برچسب فشار لاستیک را بررسی کنید. اغلب می توانید برچسب را روی بدنه پشت درب راننده پیدا کنید. شما همچنین می توانید آن را در دفترچه راهنمای تعمیر خودرو پیدا کنید.

۲. با دکمه فشار تایر یا با اسکنر تنظیم مجدد کنید

هنگامی که لاستیک های خود را با فشار صحیح باد کردید، اغلب باید به صورت دستی سیستم را ریست کنید. برخی از خودروها دکمه تنظیم مجدد دارند و در برخی خودروها باید حدود ۱۵ دقیقه رانندگی کنید تا چراغ ها خاموش شوند. برای تنظیم مجدد سیستم TPMS در وسیله نقلیه خود به دفترچه راهنمای تعمیر خودرو مراجعه کنید. در برخی از خودروها، برای ریست کردن به یک ابزار تشخیصی نیاز دارید و این کار باید توسط تعمیرکاران متخصص انجام گیرد.

۳. کدهای خطای سنسور تنظیم باد لاستیک را بخوانید

اگر خطا همچنان رخ داد، برای مشاهده کدهای خطا، باید کدهای خطای سیستم TPMS را بخوانید. ممکن است یک خطای ارتباطی با یکی از سنسورهای فشار باد لاستیک وجود داشته باشد یا یکی از سنسور فشار باد لاستیک آسیب دیده باشد. فقط ابزار تشخیصی می تواند به شما مشکل اصلی را بگوید. به یاد داشته باشید که برای خواندن ماژول کنترل TPMS به یک اسکنر عیب یابی برای خواندن کدهای خطا در خودروی خود نیاز دارید پس بهتر است به یک تعمیرگاه تخصصی چری مراجعه کنید.

۴. سنسور تنظیم باد لاستیک را دوباره برنامه ریزی کنید

گاهی اوقات سنسورهای فشار لاستیک داده های گرفته شده از ماژول کنترل TPMS را از دست می دهند. اگر این اتفاق افتاد، باید همه سنسورها را مجدداً در ماژول کنترل برنامه ریزی کنید که اغلب باید توسط یک متخصص به منظور رفع ارور TPMSانجام شود.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *